اخبار به روز فن آوری

در  پست زیر اخبار به روز فن آوری اطلاعات، اطلاع رسانی می شود.

اخبار فن آوری

اخبار فن آوری

 

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

‫55 نظر

  • واتساپ و شیوه جدید درآمدزایی‌اش؛ آیا همچنان به استفاده از واتساپ ادامه خواهید داد؟

    http://netnevesht.ir/wp-content/uploads/2017/09/fb-post-768×403.jpg

    در سال ۲۰۱۴ بزرگ ‌ترین شبکه اجتماعی جهان یعنی فیسبوک، بزرگ‌ترین سرویس پیام ‌رسان کنونی جهان یعنی واتساپ را خریداری کرد. انجام این عمل از سوی فیس بوک سبب شد تا بسیاری از کاربران برای ارسال پیام، به سرویس های پیام رسان دیگر روی آورند. البته این مهم به کاهش رشد کاربران فیس بوک و واتساپ ختم نشده و این دو شرکت با رشد قابل توجه در حال برداشتن قدم هایی رو به جلو هستند.

    پس از خریداری واتساپ توسط فیس بوک، واتساپ طی بیانیه ای اعلام کرد: “هیچ چیزی برای کاربران ما تغییر نخواهد کرد.”

    حال با گذشت سه سال از آن زمان، ظاهراً فیس بوک و واتساپ وعده های داده شده توسط خود را نادیده گرفته و سرانجام فیس بوک روشی خاص را برای کسب درآمد از واتساپ پیش خواهد گرفت.

    طبق بیانیه فیسبوک: ” ما در نظر داریم سیستمی را راه اندازی کنیم که از طریق آن، شرکت های بزرگ برای کمک رسانی به مشتریانشان راه حلی سریع را پیش رو داشته باشند.”

    لازم به ذکر است که فیسبوک در نظر دارد تا با عرضه یک اپلیکیشن مجزا، این ویژگی را برای کسب و کارهای کوچک نیز فراهم کند.

    هم اپلیکشن مجزا و هم ویژگی ارتباط کمپانی ها با مشتریان، به تازگی در سورس کد واتساپ قابل رویت بوده است.

    واتساپ اپلیکیشن مجزای کسب و کار خود را، با تعدادی از مشاغل جزئی در سراسر جهان کلید خواهد زد. اما حرفی از این که چه زمانی این اپلیکیشن به صورت رسمی در سراسر جهان عرضه خواهد شد، به میان نیامده است.

    همچنین در مورد اینکه کدام کمپانی ها، برای ارتباط با مشتریان به اپلیکیشن واتساپ روی خواهند آورد، اطلاعاتی نداده است. اما اعلام داشته است که: “این ویژگی بستری مناسب برای شرکت هایی همچون بانک ها و خطوط هوایی بوده تا اطلاعات به روز و مورد نظرشان همچون زمان پرواز و… را با مشتریانشان در میان بگذارند. همچنین از دیگر ویژگی های اضافه شده، میتوان به سیستم پرداخت از طریق واتساپ اشاره کرد.”

    آقای Matt Idema، یکی از صاحب منصبان واتساپ میگوید: “واتساپ راهی ساده برای ارتباط افراد مختلف در سرتاسر جهان است. حال ما در نظر داریم از راهی که برای اکثر کاربران مفید به نظر رسیده، کمپانی های مختلف را به این شبکه فراخوانی کنیم. هدف ما از اجرای این طرح، این بوده که کاربران بتوانند هر چه سریعتر، با پشتیبانی شرکت های مورد نظر خود تماس گرفته و همچنین شرکت ها، راهنمایی های خود را در سریعترین زمان ممکن به این کاربران ارائه دهند.”

    فیسبوک برای خرید واتساپ در سال ۲۰۱۴، هزینه ای معادل ۲۲ میلیارد دلار را پرداخت. واتساپ در ابتدا برای استفاده کاربر، سالانه مبلغ ۱ دلار را دریافت میکرد که البته از اوایل سال ۲۰۱۶ این برنامه به صورت کامل رایگان شد.

    جان کوم بنیان گذار واتساپ اعلام کرده است که: این شرکت مخالف شیوه تبلیغات قدیمی بوده و اطمینان داده است که تبلیغات، به شیوه معمول که در سایر اپلیکیشن ها وجود دارد، برای کاربران نمایش داده نخواهد شد.

    لازم به ذکر است که فیسبوک، شیوه ای متفاوت را از دیگر پیام رسان خود یعنی فیسبوک مسنجر برای کسب درآمد پیش گرفته است. فیسبوک مسنجر به شرکت های مختلف اجازه میداد تا به صورت کاملاً رایگان با مشتریان خود در ارتباط باشند که در نتیجه درآمدی خاص را برای فیسبوک به دنبال نداشت. به همین دلیل فیسبوک به تازگی نمایش تبلیغات را به این پیام رسان خود اضافه کرده است.

    منبع: netnevesht.ir

  • تکلیف ایمیل‌ بومی چه می‌شود؟

    http://www.itna.ir/images/docs/000050/n00050011-b.jpg

    به گفته مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات شرکت ملی پست، استفاده از خدمات سرویس ایمیل بومی پست به صورت پایه رایگان است و عموم مردم با ثبت نام و احراز هویت در سیستم پست الکترونیک بومی می‌توانند تا حداکثر ۵۰۰ مگابایت از خدمات این سرویس استفاده کنند.

    تکلیف ایمیل‌ بومی چه می‌شود؟

    محسن ادبی‌فرد – مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات شرکت ملی پست – با بیان این که براساس احکام اتحادیه پستی جهانی یکی از وظایف اپراتورهای پستی در دنیا ارائه سرویس پست الکترونیکی است، گفت: راه‌اندازی سرویس پست الکترونیکی در مجلس شورای اسلامی هم تصویب شده و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد سهولت در برقراری ارتباط دستگاه‌ها با مردم و برعکس نسبت به راه‌اندازی رسمی پست الکترونیکی اقدام کرد.

    وی با اشاره به مزایای استفاده از سرویس پست الکترونیکی بومی بیان کرد: شهروندان می‌توانند کارهای رسمی، ارتباطی و اداری خود را از طریق درگاه پست الکترونیکی بومی انجام دهند. تمام زیرساخت‌های پست الکترونیکی در داخل کشور قرار دارد و همین باعث عدم دسترسی به زیرساخت‌ها از خارج از کشور می‌شود که درنهایت امنیت برقراری ارتباطات الکترونیکی را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد.

    مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات شرکت ملی پست ادامه داد: وجود زیرساخت‌های شبکه پست الکترونیکی در کشور همچنین باعث کاهش استفاده از ترافیک بین‌المللی اینترنت و درواقع کاهش هزینه‌ها در کشور می‌شود. در این سرویس همچنین سرعت بالاتر و امکانات بیشتری هم در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
    ادبی‌فرد با اعلام آمادگی برای گسترش و یکپارچه‌سازی سامانه پست الکترونیکی بومی بیان کرد: اگر شهروندان و سازمان‌ها از این سامانه استقبال خوبی داشته باشند ما می‌توانیم استفاده از این بستر را توسعه دهیم. این اتفاق نیازمند یکپارچه‌سازی استفاده از سرویس‌های پست الکترونیک در سازمان‌های کشور است.

    وی با بیان این که سرویس پست الکترونیکی بومی به لحاظ ارتباطات بین‌المللی محدودیتی ندارند، گفت: این سرویس توان برقراری ارتباط با تمام سرویس‌های پستی معروف بین‌المللی را دارد. تنها تفاوت سرویس در این است که تمام زیرساخت‌های آن در داخل کشور تعبیه شده است که این هم به لحاظ امنیتی و هم هزینه‌ای برای کشور حائز اهمیت است.

    مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات شرکت ملی پست، استفاده از خدمات سرویس بومی پستی را به صورت پایه رایگان عنوان کرد و گفت: عموم مردم با ثبت نام و احراز هویت در سیستم پست الکترونیک بومی می‌توانند تا حداکثر ۵۰۰ مگابایت از خدمات این سرویس استفاده کنند. ادارات و سازمان‌های مختلف برای استفاده از حجم بالاتر می‌توانند با عقد قرارداد با شرکت پست از سرویس‌های تخصصی این سامانه استفاده کنند.

    ایمیل یا سرویس پست الکترونیکی بومی برای عموم مردم از طریق آدرس پستی mail.post.ir قابل ارائه است. همچنین برای سازمان‌های مختلف نیز از طریق دامنه‌های دیگر نیز قابل استفاده است.

    منبع: ایتنا

  • بازگشت پلی استور گوگل به ایران

    http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/6/12/1388305_203.jpg

    سرویس و فروشگاه اینترنتی گوگل پلی استور (Google Play Store) قرار است در برخی کشورها از جمله ایران قابل دسترسی و استفاده شود.
    هفت صبح: سرویس و فروشگاه اینترنتی گوگل پلی استور (Google Play Store) قرار است در برخی کشورها از جمله ایران قابل دسترسی و استفاده شود.

    به گزارش آندروید هدلاین، نرم افزار فروشگاه اینترنتی گوگل پلی استور (Google Play Store) در کشورهای بسیاری در سراسر جهان قابل دسترسی و استفاده است. اما همچنان کشورهای معدودی هم وجود دارد که مردم آنها به این نرم افزار دسترسی ندارند. از مهم ترین این کشورها می‌توان چین را نام برد؛ چرا که دولت این کشور همواره اقدام به ممنوعیت استفاده از سرویس های مختلف گوگل می‌کرده است.

    اما بنظر می‌رسد نرم افزار Google Play Store هم اکنون راهیِ کشورهای چین، کوبا، ایران، ماکائو، میانمار و سودان خواهد شد. بدین ترتیب مردم کشورهای مذکور می توانند به آن دسترسی داشته باشند و توسعه دهندگان نیز قادرند اپلیکیشن هایشان را در Google Play Store برای استفاده کاربران قرار دهند. در چین، کاربران قادر نیستند که پرداختهای درون نرم افزاری انجام دهند و همین مساله موجب می شود که در شروع بکار این نرم افزار در این کشور، مشکل ایجاد شود.

    بر اساس شایعات و اطلاعات منتشر شده، سرویس گوگل پلی استور با همکاری دولت چین روی نسخه سانسور شده این نرم افزار کار می کند تا بدین وسیله کاربران چینی با اعمال محدودیت و بازرسی بتوانند از این سرویس گوگل استفاده کنند. اما هنوز هیچ مقام و یا آمار رسمی، صحت این شایعات را تایید نکرده است.

    گوگل برای از سرگیری ورود به بازار چین مدتهای مدیدی به انتظار نشسته بوده و هم اکنون بازگشت موفقیت آمیز سرویس گوگل پلی استور در این کشورها دشوار بنظر می رسد.

    همچنین در برخی از این کشور ها مثل ایران و ماکائو دسترسی به این نرم افزار وجود دارد اما امکان پرداخت درون نرم افزاری وجود ندارد که قرار است گوگل این امکان را برای کاربران کشورهای مذکور فراهم سازد. بدین ترتیب توسعه دهندگان بسیاری در این کشورها قادر خواهند بود اپلیکیشن‌ها و بازیهای خود را در سرویس گوگل پلی استور قرار داده و به درآمدزایی اقدام کنند. امری که این روزها برای توسعه دهندگان و بازی سازان رایانه‌ای بسیار با اهمیت تلقی می شود.

    البته تاکنون شرکت گوگل هیچ سخنی در این باره نگفته و جزئیات و اطلاعات دقیقی از این امر ارائه نداده است اما چیزی که بنظر می رسد آن است که آغاز بکار سرویس گوگل پلی استور در این کشورها بزودی اتفاق خواهد افتاد.

    منبع: هفت صبح

  • مایکروسافت زمان انتشار به‌روز رسانی بزرگ Fall Creators Update برای ویندوز ۱۰ را اعلام کرد

    http://www.shahrsakhtafzar.com/fa/images/96/07/news/sha/Fall-Creators-Update.jpg

    پس از ماه‌ها انتظار و انتشار بیلدهای آزمایشی مختلف از به‌روز رسانی بزرگ Fall Creators Update برای سیستم عامل ویندوز ۱۰، مایکروسافت بالاخره امروز زمان انتشار نسخه‌ نهایی از این به‌روز رسانی را اعلام کرد.

    پس از اینکه مایکروسافت در طی ماه‌های اخیر قابلیت‌های جدید و تازه‌ای را به ویندوز ۱۰ اضافه کرد و آن‌ها را تحت چندین بیلد آزمایشی در دسترس گروهی از کاربران قرار داد، اکنون به نظر می‌رسد که نسخه‌ نهایی از این به‌روز رسانی که قرار است همه این تغییرات را به صورت یک جا در اختیار کاربران قرار دهد در مرحله تست و ارزیابی نهایی قرار گرفته است. چرا که مایکروسافت ساعتی پیش اعلام کرد که کار انتشار نسخه نهایی از به‌روز رسانی بزرگ بعدی برای ویندوز ۱۰ تحت عنوان Fall Creators Update را از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) آغاز می‌کند.

    اگرچه در مراحل ابتدایی آماده سازی، مایکروسافت ایده‌های زیادی در مورد اضافه کردن قابلیت‌های جدید به این به‌روز رسانی داشت اما این کمپانی چندی پیش اعلام کرد که کار بر روی بسیاری از آن‌ها را به به‌روز رسانی‌های بعدی موکول کرده است. با این حال مایکروسافت در به‌روز رسانی Fall Creators Update قابلیت‌ها و امکانات تقریباً زیادی را به ویندوز ۱۰ اضافه خواهد کرد. بسیاری از این قابلیت‌ها با هدف بهبود ارتباط و عملکرد متقابل گوشی‌های هوشمند و سیستم عامل ویندوز ۱۰ معرفی شده‌اند. امکان چسباندن شماره تماس افراد و سایت‌های مورد علاقه به نوار وظیفه، امکان دسترسی آنی به اطلاعات موجود بر روی سرویس ذخیره سازی ابری OneDrive، رابط کاربری جدید Fluent Design در بسیاری از برنامه‌ها، مرورگر اج ارتقا یافته، صفحه کلید مجازی جدید همراه با اموجی‌های تازه و قابلیت ردیابی چشم از جمله مهم‌ترین تغییراتی است که قرار است این به‌روز رسانی در ویندوز ۱۰ ایجاد نماید.

    مایکروسافت روز گذشته در نمایشگاه IFA 2017 نیز از یک قابلیت مهم و عالی این به‌روز رسانی رونمایی کرد. Windows Mixed Reality نام پلتفرم جدید مایکروسافت در ویندوز ۱۰ است که به کمپانی‌های ایسر، ایسوس، Dell، HP و لنوو این اجازه را می‌دهد که بر پایه آن هدست‌های واقعیت مجازی اختصاصی را تولید کنند. در حال حاضر دل، ایسوس و لنوو هدست‌های اختصاصی را بر اساس این پلتفرم طراحی کرده‌اند که قرار است تا زمان انتشار نسخه نهایی این به‌روز رسانی در بازارهای جهانی در دسترس قرار بگیرند.

  • تماس صوتی تلگرام، رفع فیلتر می‌شود؟

    http://s8.picofile.com/file/8304492276/wesds.JPG
    وزیر ارتباطات در خصوص برقراری مجدد تماس صوتی تلگرام و اقدامات این وزارت‌خانه در این راستا، گفت: طبیعی است که به‌عنوان مطالبه مردم مذاکرات مجددی با دستگاه قضایی در این خصوص صورت می‌گیرد تا مشاهده کنیم که آیا می‌توانیم مشکل را برطرف کنیم تا این امکان در اختیار مردم باشد یا خیر.
    خبرگزاری خانه ملت: محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات در خصوص برقراری مجدد تماس صوتی تلگرام و اقدامات این وزارت‌خانه در این راستا، اظهار داشت: اگر از دیدگاه حقوق مصرف‌کننده نگاه کنیم در حال‌حاضر برنامه‎‌های بسیاری با امکانات برقراری تماس صوتی وجود دارد، دلیل انسداد تماس صوتی تلگرام به موضوعاتی که از سوی دستگاه قضایی اعلام شد بر می‌گردد و طبیعتا این دستور به شرکت‌های ارائه کننده خدمات داده شده است.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مرجع قضایی تصمیم گرفته است و اینکه آیا خود مرجع قضایی این موضوع را برطرف می‌کند یا خیر موضوع دیگری است، گفت: اما از این جهت که چنین امکاناتی برای مردم کشور فراهم باشد یا خیر باید گفت که چنین امکانی در حال حاضر وجود دارد.

    آذری جهرمی با تاکید براینکه طبیعی است که به‌عنوان مطالبه مردم مذاکرات مجددی در این خصوص صورت می‌گیرد تا مشاهده کنیم چهارچوب‌های این موضوع چگونه است و اینکه آیا می‌توانیم مشکل را برطرف کنیم تا این امکان در اختیار مردم باشد یا خیر، خاطرنشان کرد: مطالبات مردم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار زیاد است اما باید با انرژی این مطالبات را پیگیری کنیم.

  • مذاکره برای رفع فیلتر تمامی شبکه‌ های اجتماعی

    http://gadgetnews.ir/wp-content/uploads/2017/08/photo_2017-08-01_09-25-58-1024×682.jpg

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا شامل حوزه فناوری اطلاعات خصوصا در حوزه کاربران نهایی نمی‌شود، از پیگیری حقوقی موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور در راستای حمایت از کسب‌وکارهای نوپای داخلی خبر داد. او همچنین درباره تکلیف شورای عالی فضای مجازی برای مذاکره با تمامی شبکه‌های اجتماعی مسدود شده در ایران توضیحاتی را ارائه کرد.
    خبرگزاری ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا شامل حوزه فناوری اطلاعات خصوصا در حوزه کاربران نهایی نمی‌شود، از پیگیری حقوقی موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور در راستای حمایت از کسب‌وکارهای نوپای داخلی خبر داد. او همچنین درباره تکلیف شورای عالی فضای مجازی برای مذاکره با تمامی شبکه‌های اجتماعی مسدود شده در ایران توضیحاتی را ارائه کرد.

    محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور اظهار کرد: در توییتی نوشتم این مساله را به صورت حقوقی پیگیری می‌کنم زیرا وظیفه ما حمایت از کسب‌و‌کارهای نوپای داخلی است بنابراین باید به لحاظ حقوقی مساله را پیگیری کرده، برای این مجموعه وکیل بگیریم و آن را حل کنیم. این مساله یک موضوع بین‌المللی است و می‌تواند برای ما یک بازار بین‌المللی ایجاد کند.

    وی در ادامه با تاکید بر روند سابقه‌دار برخورد اپل اظهار کرد: این اتفاق مربوط به چند روز اخیر نیست. تقریبا پنج ماه است که اپل و اپ‌استور درباره اپلیکیشن‌های ایرانی برخورد سخت‌گیرانه‌ای را شروع کرده است. برخی از این برخوردها به موضوعاتی برمی‌گشت که به مقررات داخلی آنها ارتباط داشت. در حال حاضر در مارکت‌های اندرویدی داخل کشور هم چنین مقرراتی وجود دارد و میزبان اپلیکیشن‌ها که می‌تواند اپ استور باشد یا گوگل‌پلی یا کافه‌بازار، یک مقررات حقوقی دارند.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه درصدی از این تعاملات مالی اپلیکیشن‌هایی که میزبانی می‌کنند و تعاملات مالی دارند، به عنوان حق‌السهم به میزبان می‌رسد، افزود: سخت‌گیری‌های اولیه اپل از چند ماه پیش مربوط به این حوزه بود زیرا اپلیکیشن‌های ایرانی متصل به سیستم بانکی جهانی نبودند و تنها از طریق اتصال به درگاه شتاب و شیوه‌های دیگر پرداخت درون‌‌برنامه‌ای داشتند که خلاف مقررات اپل بود. بنابراین از چند ماه پیش اپلیکیشن‌‌های ایرانی خود را با این مقررات منطبق کردند.

    حذف اپلیکیشن‌های ایرانی توجیه قانونی ندارد

    جهرمی در ادامه با بیان اینکه در فضای تعاملات بین‌المللی این مقررات توسط طرفین رعایت می‌شد، اظهار کرد: ‌ما سیگنال‌های خوبی از سمت اپل داشتیم. در ورژن ۱۱ سیستم عامل iOS اپل اطلاع‌رسانی کرد که زبان فارسی را اضافه کرده است. اما همزمان با این مساله شروع به حذف یک سری از اپلیکیشن‌های ایرانی کردند که ما دیگر نمی‌توانستیم آن را توجیه کنیم، زیرا نه به دلیل موضوعات مالی بود که شامل قوانین خودشان می‌شد و نه قوانین تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران دارد.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: در ایمیل‌هایی که به تیم‌های توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌ها زدند، اشاره نکردند که دلیل این موضوع چیست. در یک پیام به صورت مبهم اشاره کردند ما نمی‌توانیم از کشورهایی که تحت تحریم آمریکا هستند میزبانی کنیم. در حالی که برخی از این شرکت‌ها که در ایران فعالیت می‌کردند، حوزه کسب‌وکار خود را بین‌المللی در نظر گرفته و شرکت خود را در خارج از ایران ثبت کرده بودند و مصداق ایرانی محسوب نمی‌شدند، اما آنها هم از اپ‌استور حذف شدند.

    درآمد چهار میلیارد دلاری اپل در ایران

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: اگرچه ما تعاملات مالی مستقیم با اپل نداریم و اپل نمایندگی رسمی در ایران ندارد، اما تجارت خود را دارد. بنا بر آخرین آمار ۱۱ درصد گوشی‌های هوشمند ایران اپل هستند. این یعنی مردم علاقه‌مند هستند به سرویس‌هایی عرصه فناوری در کشور دسترسی داشته باشند. امروز زندگی مردم به بسیاری از این اپلیکیشن‌ها وابسته است. طبیعتا انتظار می‌رود اپل به کاربران خود احترام بگذارد. اگر برای هر گوشی اپل یا تبلت متوسط هزار دلار را در نظر بگیریم، با ضریب ۱۱ درصد، درآمد اپل در ایران حدود چهار میلیارد دلار است.

    جهرمی با اشاره به گفت‌وگو با وزیر امور خارجه برای رفع این مشکل بیان کرد: همزمان با دکتر ظریف صحبتی داشتم و موضوع را به ایشان منتقل کردم که با حساسیت در حال پیگیری هستند. احساس می‌کنیم این مساله با پیگیری‌های دیپلماتیک و حقوقی رفع و سوتفاهم برطرف شود زیرا به لحاظ قانونی مشکلی وجود ندارد. تحریم‌های آمریکا شامل حوزه فناوری اطلاعات نمی‌شود، خصوصا در حوزه کاربران نهایی. یعنی شاید حتی برای B2B‌ها تحریم‌هایی داشته باشیم اما برای مردم تحریمی در نظر گرفته نشده و قانون جدیدی هم در این عرصه به تصویب نرسیده است.

    وی همچنین تصریح کرد:‌ اکنون در تلاش برای حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی هستیم و این موضوع را از چارچوب‌های قانونی پیگیری حقوقی کنیم و امیدواریم حل شود. اگر غیر از چارچوب‌های معمول خصومتی وجود دارد موضوع را با نوع نگاه دیگری پیگیری خواهیم کرد. البته به نظر می‌رسد بیشتر سوتفاهمی است که قابل حل باشد و امیدواریم اپل فرآیند سابق را برای کاربران ایرانی داشته باشد،‌ اما اگر ببینیم سوتفاهم نیست و سوء نیت است باید تدابیر دیگری اتخاذ کنیم.

    سهم فناوری اطلاعات از سبد اشتغال

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به نحوه برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های اشتغال، گفت: آمارهای جهانی در کشورهای توسعه‌یافته حاکی از این است که سبدی درباره اشتغال وجود دارد. بنابر آخرین آمار منتشرشده، از این سبد اشتغال، سهم کسانی که در فناوری اطلاعات شاغل هستند ۱.۸۷ درصد است. در حالی که سهم ما امروز در حوزه اشتغال ۰.۲ درصد است. البته توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات در چهار سال گذشته شرایطی را فراهم آورده که کسب‌وکارهایی شکل گرفتند و ظرفیت ایجاد شغل و خلق ثروت برای کشور دارند.

    جهرمی با بیان اینکه ما پتانسیل خوب دانشگاهی، نیروهای نخبه و جوان داریم که امروز در شرکت‌های مهم دنیا کار می‌کنند، افزود: خلاقیت جوانان ایرانی در این عرصه مثال‌زدنی است و آنها قابلیت‌های خوبی دارند. همچنین بازار ما پتانسیل خوبی دارد. در مجموع، هدف استراتژیک کشور برای توسعه شبکه ملی اطلاعات از یک طرف و وجود پتانسیل در حوزه ایجاد خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات از یک طرف، همچنین وجود منابع نیروی انسانی و نخبه از مسائلی است که ما از آن بهره‌مندیم.

    وی با اشاره به آمار ایجاد شغل در حوزه فناوری اطلاعات بیان کرد: بنا بر آمار موجود، در سال ۹۵ در کسب‌وکارهای نوپا و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات ۱۰۰ هزار شغل ایجاد شده که معادل دو برابر شغل از ابتدای انقلاب تا کنون است. در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده سالانه ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کند که ۱۰۰ هزار شغل درحوزه فناوری اطلاعات قرار گرفته است. البته وزارت ارتباطات متولی ایجاد شغل نیست اما می‌تواند زیرساخت‌ها را ایجاد کند. باید ۱.۵ درصد را ارتقا دهیم و به عدد ۷۰۰ هزار شغلی که در فناوری اطلاعات دیده شده برسیم.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فرآیند ایجاد شغل یک چرخه دارد و شامل خلاقیت و ایده که عمدتا در مراکز دانشگاهی شکل می‌گیرد، می‌شود، گفت: این چرخه با همکاری وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور و وزارت کار کامل می‌شود. همان‌طور که طرحی با عنوان تکاپو از زمان دکتر واعظی در برخی از استان‌های کشور شکل گرفت و تفاهمش بین وزارت کار، ارتباطات و دانشگاه‌هایی که در این عرصه بودند و برخی از سرمایه‌گذاران این حوزه انجام شد.

    فیلترینگ هوشمند، ضرورت استفاده از فرصت با حذف تهدید

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نوع نگاه به فیلترینگ هوشمند توضیح داد: هر فضا و شرایطی که برای ما به وجود می‌آید، فرصت‌ها و تهدیداتی دارد. می‌توان به یک پدیده به عنوان تهدید نگاه کرده و آن را ببندیم یا از فرصت‌هایش بهره‌مند شویم. نگاهی در سابق وجود داشت که هر سرویسی در عرصه کشور فعال می‌شد به دلیل تهدیداتی که وجود داشت، آن را می‌بستند.

    جهرمی ادامه داد: در مقابل این پدیده، در دولت یازدهم بحث پالایش هوشمند مطرح شد. اینکه ما از فرصت‌ها استفاده کنیم و موارد منفی را حذف کنیم و با سرویس‌‌های اینترنت فله‌ای برخورد نکنیم زیرا توانمندسازهایی در عرصه‌ی کشور هستند و فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند. اینجا نیز یک مفهوم و یک پروژه به اسم پالایش هوشمند وجود دارد. مفهوم پالایش هوشمند در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده و تاییدیه گرفت که در سرویس اینستاگرام اجرا شد.

    وی با اشاره به اجرای پالایش هوشمند در اینستاگرام افزود: در مقطعی که این پالایش فعال بود، موفق عمل کرد. از زمان آغاز پالایش هوشمند روی اینستاگرام، پنج درصد محتوایی را که ارزیابی کردیم، موارد نامناسب با فرهنگ ما بود. پس از پالایش هوشمند و در این فرآیند، ۷۰۰ میلیون مصداق غیرمجاز شناسایی و بسته شده بود و خللی هم در زندگی مردم ایجاد نمی‌شد.

    نمی‌توان مردم را از دریافت سرویس‌ها محروم کرد

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اما در شرایط فعلی شاید ظرفیت‌های داخلی ما در حال حاضر توانمند‌ی ارائه این خدمات را نداشته باشد و ما نیز نمی‌توانیم مردم را از این خدمات محروم کنیم. بنابراین ما باید با مدل مبتنی بر تعامل و تلاش به این جمع‌بندی برسیم که این خدمات را از مطالب نامناسب حذف کرده و در چارچوب ادامه ارائه خدمات امکاناتش را فراهم کنیم.

    جهرمی با اشاره به نگاهی که در دولت دوازدهم در خصوص سرویس‌های اینترنتی وجود دارد، تصریح کرد: در بستر فعالیت ارتباطات، عده‌ای می‌گویند هیچ‌وقت به نتیجه مثبتی نرسیده‌ایم و پیگیر این نظریه‌اند که سرویس‌ها را ببندیم. عده‌ای هم می‌خواهند بگویند این فرآیند کاملا موفق بوده است. در حالی که این پروژه هم مانند سایر پروژه‌ها نقاط مثبت و منفی داشته است. در دولت دوازدهم در وزارت ارتباطات چارچوب ما این است که نقاط قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را بپوشانیم.

    وی با بیان اینکه هر کدام از سرویس‌ها به دلایلی در ایران بسته شده‌اند، گفت: مثلا سرویس یوتیوب به دلیل ویدیویی که در توهین به پیامبر منتشر کرده بود و با وجود نامه دادستانی، ویدیو را حذف نکردند، در ایران مسدود شد. با وجود این، ما با بسیاری از کشورها در ابتدا رابطه خوبی نداشتیم اما بعدا رابطه‌مان خوب شده است، مانند کشور عراق که با آنها جنگ داشتیم اما اکنون مشکلی نداریم. البته این مثال برای همه سرویس‌دهنده‌ها صادق نیست، اما به نظر می‌رسد در کشور انجمادی وجود نداشته باشد که اگر سرویسی بسته شده تا ابد بسته بماند.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اگر موضوعاتی که مد نظر حاکمیت است، در تعاملات قابل حل باشد به سمتی می‌رویم که دسترسی مردم را باز کنیم، افزود: این موضوع مطلوبیت دارد و درخواست مردم است. اکنون در مراکز دانشگاهی با جدیت پیگیری می‌شود که مثلا یوتیوب منابع علمی دارد که مورد استفاده است. البته در عین حال مطالبی هم دارد که با فرهنگ ما سازگار نیست و باید دید آیا می‌توان با تعاملات این مسائل را حل کرد؟

    نگاه نظام، سلبی محض نیست

    جهرمی با اشاره به تلاش برای ایجاد تعامل و مذاکره با سرویس‌دهندگان گفت: ‌نوع نگاه نظام، سلبی محض نیست. امروز قوه عاقله نظام که شورای عالی فضای مجازی در این عرصه است به این جمع‌بندی رسیده که ما مذاکره کنیم. ما نیز بر اساس تکلیفی که ما دادند این موضوع را پیگیری می‌کنیم. باید تعاملاتی داشته باشیم که از کیان خانواده محافظت کنیم و بنابر مصوبه‌ای که وجود دارد، چارچوب این تعاملات را شروع می‌کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه هیچ بخشی از نظام مخالف توسعه دسترسی‌ها نیست، اظهار کرد: از طرف شورای عالی فضای مجازی، مجوز مذاکره برای تمام شبکه‌های اجتماعی مسدود شده در ایران داده شده و وزارت ارتباطات را مکلف کردند که ارتباط را برقرار و تعامل ایجاد کند. ما گزارش را به شورای عالی فضای مجازی می‌دهیم. اگر تصمیم بر باز بودن این شبکه‌ها گرفته شد، آنها را باز می‌کنیم و در غیر این صورت اگر در مذاکرات به توافق نرسیم همان شرایط حفظ می‌شود و تلاش می‌کنیم سرویس‌های جایگزینی ایجاد کنیم.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با چند سرویس‌دهنده مکاتبه کردیم و منتظر پاسخ هستیم، گفت: این مساله نیاز به تصمیم جمعی در کشور دارد. در صورتی که تصمیم و خرد جمعی به نتیجه برسد، این اتفاق می‌افتد و امیدوارم توسعه دسترسی را برای مردم محقق کنیم. البته الزامی برای این شبکه‌ها نیست و می‌توان سرویس‌های دیگری را در کشور فعال کرد، اما باید به انتخاب مردم احترام بگذاریم و سعی کنیم آنچه را که مردم به آن گرایش دارند، البته با حفظ اصول حاکمیتی پیدا کنیم.

    جهرمی با بیان اینکه خانواده‌ها از ما می‌خواهند اصولی از جمله مسائل فرهنگی رعایت شود، تصریح کرد: سرویس‌دهنده‌ای که به ایران می‌آید اگر فضای رمز داشته باشد ما نمی‌توانیم مدیریتی بر محتوایش داشته باشیم. طبیعتا باید خودش مصادیق غیراخلاقی مغایر با آموزه‌های دینی و فرهنگی ما را حذف کند. مثلا یوتیوب در پروتکل‌های خودش اشاره دارد که محتوای پورنوگرافی را حذف می‌کند.

    حذف واسطه‌ها برای بهبود کیفیت اینترنت

    وی با اشاره به موضوع حذف واسطه‌ها برای افزایش کیفیت اینترنت اظهار کرد: برای ارائه اینترنت، منبع تولید یا ذخیره‌سازی اطلاعات که سرویس‌دهندگان هستند و مصرف‌کنندگان وجود دارد و شبکه واسطی که ارتباطات را برقرار می‌کند. مدل سابق مسیریابی اینترنت ممکن بود مسیرهای بسیاری را از مصرف‌کننده تا سرویس‌دهنده طی کند. امروز تکنولوژی دنیا ارتقا پیدا کرده است.در مدل مسیریابی امروز دنیا، کوتاه‌ترین مسیر از مصرف‌کننده تا سرویس‌دهنده برقرار می‌شود که به آن peering یا همتایابی می‌گویند و مراکز آن در دنیا وجود دارد.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سال گذشته تفاهم کردیم که یکی از مراکز پیرینگ را در ایران ایجاد کرده و به یکی از مراکز پیرینگ دنیا بپیوندیم، افزود: بدین ترتیب به جای اینکه مانند گذشته لب مرز ترافیک خود را تحویل ترانزیت‌کننده بدهیم که ممکن است از چندین واسط‌ مختلف عبور کند تا به تولیدکننده نهایی برسد و افت کیفیت را هم خواهد داشت، اکنون مستقیما در فرانکفورت کارمان را آغاز کردیم و با بیش از ۱۵۷ سرویس‌دهنده معتبر دنیا به صورت مستقیم اتصال برقرار کردیم که وقتی بسته داده از شرکت ارتباطات زیرساخت بیرون می‌آید، مستقیم به مصرف‌کننده می‌رسد.

    جهرمی ادامه داد: این موضوع کیفیت را به مراتب بهتر می‌کند و احساس کاربر نهایی را بهبود می‌دهد. تا پایان هفته این ۱۵۷ سرویس‌دهنده به ۷۰۰ مورد می‌رسند و ظرفیت‌ها در حال برقراری است. بنابراین در پارامتر کیفیت ارتقای جدی صورت خواهد گرفت. اکنون در برخی از سرویس‌هایی که آغاز شده این بهبود کیفیت مشخص است. به صورت خاص روی بهبود کیفیت بازی‌ها و صوت و تصویر تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. این مساله باعث کاهش هزینه‌ها در ترانزیت ارتباطات بین‌المللی می‌شود و کیفیت بیشتر را هم در پی خواهد داشت.

  • لیست شرکت‌های دارای شکایت در حیطه اینترنت پر سرعت به تفکیک

    روز گذشته رگلاتوری به دستور وزیر وقت ارتباطات لیستی از شرکت‌های متخلفی که دارای شکایاتی در زمینه اینترنت پر سرعت بودند را به همراه تعداد شکایات منتشر کرد. این لیست به دلیل ابهاماتی که در اعلام تعداد به تفکیک و بعضا نا همخوانی‌هایی که داشت، موجب شایعه پراکنی بیشتری شد.

    حال بنابر گزارش خبرگزاری فارس امروز رگلاتوری برای ابهام زدایی و جلوگیری از هر گونه تفسیر بی‌مورد، دو جدول دیگر را با شفافیت و تفکیک کامل منتشر ساخته است. رگلاتوری در این جداول آمار مربوط به مخابرات و شرکت همراه اول را که قبلا به صورت یک‌جا ارائه شده بودند تفکیک کرده، شمار شکایات ایرانسل را تصحیح نموده و آمار مربوط به شرکت پارس آنلاین را نیز اصلاح کرده است.

    این جداول تعداد شکایات مربوط به اینترنت پرسرعت و شمار کل شکایات را به تفکیک اینترنت همراه و ثابت نشان می‌دهند. لازم به ذکر است که نتایج گردآوری شده در این لیست مربوط به سال ۱۳۹۵ بوده است.

    http://sakhtafzar.com/wp-content/uploads/2017/08/internet-2.jpg

    http://sakhtafzar.com/wp-content/uploads/2017/08/internet-1.jpg

  • رئیس سامسونگ به ۵ سال حبس محکوم شد

    دادگاهی در کره جنوبی، لی جائه یونگ، گرداننده اصلی امپراطوری تجاری سامسونگ را به اتهام ارتشاء و سایر اتهامات فساد مالی مجرم تشخیص داد و به ۵ سال زندان محکوم کرد.
    خبرگزاری تسنیم: دادگاهی در کره جنوبی، لی جائه یونگ، گرداننده اصلی امپراطوری تجاری سامسونگ را به اتهام ارتشاء و سایر اتهامات فساد مالی مجرم تشخیص داد و به ۵ سال زندان محکوم کرد.

    سی ان ان گزارش داد؛ لی، فرزند میلیاردر رئیس بیمار شرکت سامسونگ روز جمعه از سوی دادگاهی در کره جنوبی به ۵ سال زندان محکوم شده، در حالی که مقامات دادستانی این کشور به دنبال صدور حکم حبس ۱۲ ساله برای وی بودند.

    صدور این حکم محکومیت ضربه ای به اعتبار شرکت سامسونگ، بزرگترین تولید کننده تلفن های همراه هوشمند جهان و بزرگترین شرکت خانوادگی کره جنوبی به شمار می رود.

    http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/6/3/1374625_943.jpg

    این پرونده که به «محاکمه قرن» معروف شده بود، ماه ها رسانه های کره جنوبی را درگیر خود کرده بود. این پرونده همچنین بخشی از رسوایی سیاسی ای بود که موجب برکناری و محاکمه پارک گئون هی، رئیس جمهور سابق کره جنوبی شده است.

    لی در مورد اتهام پرداخت رشوه به به خانم پارک در قبال حمایت دولت کره جنوبی از یک ادغام جنجالی و کمک به وی برای تحکیم حکمرانی اش بر شرکت سامسونگ مجرم شناخته شده است. این مدیر ۴۹ ساله که به نام جی وای لی هم شناخته می شود، گرداننده اصلی امپراطور تجاری سامسونگ به شمار می رود، زیرا پدر بیمارش به دنبال حمله قلبی سال ۲۰۱۴ عملا اختیار اداره شرکت را از دست داده است.

    دادگاه همچنین آقای لی را در مورد اتهامات ادای شهادت دروغ، پنهان کردن منافع مجرمانه، اختلاس و پنهان کردن دارایی هایش در خارج از کشور مجرم شناخته است. وکلای وی این حکم را رد کرده و اعلام نموده اند که درخواست فرجام خواهند کرد.

    بعد از انتشار خبر این محکومیت، ارزش سهام شرکت سامسونگ الکترونیکس، با سقوط ۱٫۱ درصدی مواجه شد.

  • هجوم ایرانی ها به توئیتر مدیر اپل

    http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/6/4/1374925_751.jpg
    صفحه شخصی تیم کوک مدیر اپل مملو از اعتراض به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور نشد.
    خبرآنلاین: صفحه شخصی تیم کوک مدیر اپل مملو از اعتراض به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور نشد.

    فَن‌های اپل ظاهرا مانند ورزشی‌ها به صفحات دیگران حمله نمی‌کنند و شاهدش کامنت های کم‌تر از انتظار برخی ایرانیان در توئیتر تیم کوک در اعتراض به بستن اپ‌های ایرانی است.

    این در حالی است که حساب کاربری تیم کوک در توئیتر ۶٫۱۳ میلیون فالوور دارد و انتظار می‌رود ایرانی‌های معترض، دست کم فعال‌تر بوده و صدای اعتراض خود را علاوه بر نامه رسمی که ارسال شده، از روی پیج شخصی به وی برسانند.

  • ویندوز ۱۰ بیلد ۱۶۲۷۳ در دسترس حلقه فست اینسایدر قرار گرفت

    https://cdn01.zoomit.ir/2017/8/0993f3ff-3899-4fd1-acff-0c54fe55a36b.jpg

    سرانجام پس از مدتی طولانی، مایکروسافت بیلد جدید ویندوز ۱۰ را برای حلقه‌ی فست اینسایدر منتشر کرد. در اینجا، مهم‌ترین موارد جدید افزوده‌شده را معرفی می‌کنیم.

    در حال حاضر، سه هفته‌ی کامل از انتشار آخرین بیلد پیش‌نمایش کامپیوتر با شماره‌ی ۱۶۲۵۷ می‌گذرد. مایکروسافت هفته‌ی گذشته قصد انتشار بیلد دیگری را داشت؛ اما برنامه‌ی آن‌ به علت کشف یک باگ مسدودکننده در تست‌های داخلی، به تعویق افتاد. پس از آن، یک باگ نصب دیگر، انتشار بیلد را در موعد اصلی خود لغو کرد.

    اما اکنون مایکروسافت با انتشار بیلد پیش‌نمایش ۱۶۲۵۷ کامپیوتر برای حلقه‌ی فست اینستایدر و همچنین کاربرانی که در حلقه‌ی Skip Ahead به سر می‌برند، به انتظار طولانی‌مدت پایان داده است. با وجود اینکه مایکروسافت تمرکز خود را شدیدا بر یکدست کردن و بهبود سیستم‌عامل و آماده‌سازی برای انتشار به‌روزرسانی کریترز پاییز در هفته‌های آتی قرار داده است، این بیلد جدید قابلیت‌های کاملا جدیدی به همراه ندارد. با این حال برخی ویژگی‌های کاربردی افزوده شده است.

    اعلان‌های اموجی را با My People امتحان کنید
    در این بیلد می‌توانید با افزودن بات جدید اموجی ویندوز اینسایدر به قسمت My People در نوار وظیفه، اعلان‌های اموجی را امتحان کنید و از My People بخواهید برای شما اموجی ارسال کند. در این باره یک درخواست در هاب فیدبک افزوده شده است که می‌توانید از طریق آن به این تجربه امتیاز دهید.

    معرفی فونت Bahnschrift
    اکنون اولین فونت متغیر جدید OpenType با نام Bahnschrift در این بیلد قرار داده شده است. این استاندارد فونت جدید به کاربران امکان می‌دهد مجموعه فونت‌های مختلفی را با تغییرات بی‌نهایت درون یک فایل واحد وارد کنند. با این امکان، کاربران دیگر مجبور به اعمال تغییرات ساده‌ای مثل لایت کردن یا بولد کردن فونت نخواهند بود. اکنون می‌توانید طیف گسترده‌ای از فونت‌های متنوع با حالت‌های گوناگون از لایت تا بولد داشته باشید. از آنجایی که یک فونت متغیر کارآمد و واحد می‌تواند جایگزین چندین فونت ثابت شود، این گونه فونت‌ها می‌توانند فضای بسیار زیادی را آزاد کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی فناوری فونت‌های متغیر می‌توانید به مقالات مربوط به آن در وب‌سایت‌های وایرد، دیزاین‌مودو یا آلفابتس مراجعه کنید.

    https://cdn01.zoomit.ir/2017/8/b8aabc58-ea86-4114-abef-c346a0b7fb89.jpg

    همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، وزن هر حرف تا حدودی با وزن حروف کناری خود متفاوت است. تمام این وزن‌ها دوبلکس شده‌اند؛ بدین مفهوم که ضخامت آن‌ها به دلخواه شما تغییر نمی‌کند. با این امکان، شما می‌توانید ضخامت متن خود را بدون تغییر کلی صفحه، از لایت به بولد تغییر دهید.

    مایکروسافت علاوه بر انتشار بیلد جدید ویندوز ۱۰، بیلد پیش‌نمایش ویندوز سرور با شماره‌ی ۱۶۲۶۷ را به همراه کیت توسعه‌ی نرم‌افزار بیلد ۱۶۲۶۷ و بیلد شبیه‌ساز موبایل به شماره‌ی ۱۵۲۴۰ منتشر کرده است.

  • رسانه کلیک – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدم، محمدجواد آذری جهرمی به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور شرکت اپل واکنش نشان داد.

    http://s8.picofile.com/file/8304492276/wesds.JPG

    جهرمی در توئیتر خود نوشت: ۱۱% سهم بازار گوشی ایران متعلق به اپل است. احترام به حقوق مصرف کننده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده. حذف اپها را پیگیری حقوقی میکنیم.

    طبق اطلاعات منتشر شده رسمی از سوی شرکت اپل و صحبت‌های منابع داخلی، شرکت اپل به واسطه تحریم های آمریکا برخی از برنامه‌های محبوب و معروف فروشگاه اپ استور را حذف کرده است.

    برخی از منابع آگاه داخلی از جمله مدیران شرکت‌های بزرگ و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات از حذف اپلیکیشن‌های محبوب ایرانی در فروشگاه اپ استور متعلق به شرکت اپل خبر داده‌اند و اعلام شده است که اپلیکیشن‌های محبوب و معروف دیجی کالا، تخفیفان، الو پیک، علی بابا و دیلون از فروشگاه اپ استور به دنبال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا حذف شده است.

  • رسانه کلیک – گوگل طی یک بروزرسانی، پاساژ پلاسکو را که دچار حریق و فاجعه‌ای تلخ شد، از Google Map و Google Earth حذف کرد.

    به گزاش کلیک، ساختمان پلاسکو در ضلع شمال شرقی چهار راه استانبول اولین آسمان خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه، نمادی از مدرنیته شهر تهران به شمار می‌رفت.

    این ساختمان با ۱۷ طبقه، ارتفاع ۴۲ متر و اسکلت فلزی در سال ۱۳۴۱ افتتاح شد و از مهمترین مراکز تولید و فروش پوشاک تهران بود که پس از ۵۴ سال گذشت از زمان ساخت و بدون بازسازی قابل توجه طی یک حریق در ساعت ۱۱ صبح روز پنج شنبه ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۵ علی‌رغم تلاش بی‌وقفه ماموران آتش نشانی فرو ریخت و تمامی ۵۶۰ واحد تجاری آن با خاک یکسان شد و در این حادثه ۲۳۰ نفر مصدوم و ۲۱ نفر از جمله مردم و آتش نشانان کشته شدند.

    http://click.ir/wp-content/uploads/2017/08/555555-1024×357.jpg

    همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، گوگل در جدیدترین به روزرسانی نقشه‌های خود ساختمان پلاسکو واقع در ضلع شمال شرقی چهار راه استانبول را که زمانی نمادی از مدرنیته ایران و در حال حاضر نمادی از اندوه و بی‌کفایتی برخی از مدیران شهری است، حذف کرده است و دیگر با جستجوی نام پلاسکو در گوگل مپ و گوگل ارث نتیجه‌ای بدست نمی آید.

  • مایکروسافت آپدیت های حجیم اجباری ویندوز ۱۰ را متوقف می‌کند

    https://cdn01.zoomit.ir/2017/8/ab7602ab-488f-4218-94f4-6158e682e2dc.jpg

    با وجود همه جذابیت‌های ویندوز ۱۰، دریافت آپدیت‌های حجیم اجباری در این نسخه آزاردهنده است، ظاهرا مایکروسافت درصدد رفع این مشکل برآمده است.

    مایکروسافت در سال ۲۰۱۵، طرح ارتقاء ویندوز ۷ و ویندوز ۸ به سیستم‌عامل جدید ویندوز ۱۰ را آغاز کرد؛ اما بخشی از این فرایند، دانلود مجموعه‌ای ۶ تا ۸ گیگابایتی از فایل‌های نصبی بود؛ دانلود چنین دیتای حجیمی علاوه‌ بر آنکه باعث بروز مشکل برای بسیاری از کاربران ویندوز و کامپیوترهای آن‌ها شد؛ یک سرویس حفاظت از طبیعت آفریقایی را نیز تا مرز ورشکستگی پیش برد.

    اما سرانجام کاربران آلمانی ویندوز کمپین، شکایتی علیه مایکروسافت برای این موضوع ترتیب دادند. بعد از ۱۸ ماه کشکش قانونی، سرانجام مایکروسافت تسلیم شد و اعلام کرد:

    مایکروسافت دیگر فایل‌های آپدیت ویندوز را بدون رضایت کاربران روی سیستم‌های آنان دانلود نخواهد کرد.
    البته این قضیه دقیقا زمانی اتفاق افتاد که کار از کار گذشته بود. کورنیلیا تاوچ، مدیر مرکز مشتریان در بادن وورتمبرگ آلمان، اعلام کرد: «خوش‌بین هستیم که مایکروسافت و دیگر تولید‌کنندگان نرم افزاری از این به بعد به چنین مواردی که قابل چشم پوشی نیستند، بیشتر اهمیت خواهند داد.»

    آپدیت‌های حجیم، بخشی از به‌روز‌‌رسانی هسته سیستم‌عامل نیز هستند و احتمالا آپدیت‌های مربوط به آپگرید سیستم‌عامل شامل این قضیه خواهند شد، نه به‌روز‌رسانی هسته ویندوز.

  • حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت آغاز شد؛ چگونه از دریافت قبض کاغذی انصراف بدهیم؟

    http://media.mehrnews.com/d/2017/03/08/3/2401952.jpg

    به گزارش شرکت مخابرات منطقه تهران، مشتریان تلفن ثابت منطقه تهران می توانند ازطریق ارسال پیامک، درخواست لغو چاپ قبض تلفن ثابت و صورت حساب دوره خود را ارسال کنند. همراه شهر سخت‌افزار باشید.

    برای درخواست لغو چاپ قبض تلفن ثابت و صورت حساب دوره خود، باید به شماره ۰۲۱۱۸۱۸ پیامک ارسال کنید و مخابرات منطقه تهران قالب پیامک ارسال شده به شماره ۰۲۱۱۸۱۸ توسط مشترک را این چنین (شماره تلفن + کد شهر + *) اعلام کرد. پس از لغو چاپ قبض تلفن ثابت پیامکی با مضمون ‘مشتری گرامی (شماره ثابت) با سپاس از همراهی شما در حذف چاپ قبض کاغذی، صورتحساب هر دوره تلفن ثابت شما به همین شماره همراه پیامک می شود. نسبت به پرداخت از طریق درگاه های غیرحضوری اقدام کنید. ‏- شرکت مخابرات ایران’ برای مشتریان ارسال می شود.

    مشتریان مخابرات منطقه تهران برای پرداخت صورتحساب تلفن ثابت خود می توانند از طریق شماره های ۱۸۱۸ و ۲۰۰۰ ضمن دریافت هزینه کارکرد و ریز مکالمات نسبت به پرداخت صورتحساب میان دوره و پایان دوره خود اقدام کنند.

    داودزارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران پنجم مردادماه امسال در این باره گفت: قبض های مشترکان به صورت ماهانه برای آنان صادر و ارسال خواهد شد و در یک بازه زمانی هشت ماهه قبض ها حذف شده و صورت حساب از طریق پیام صوتی، پیام کوتاه و سایرروش های به اطلاع مشترک خواهد رسید و تلاش می شود نخستین قبض یکماه پایان مردادماه برای مشترکان ارسال شود.

  • هکرها صفحه گوشی را هک می‌کنند

    متین- تراشه‌های مخفی شده در برخی گوشی‌ها سرقت اطلاعات از طریق نمایشگرها را ممکن می‌کند.

    http://www.matin.co/media/k2/items/cache/cfd7d2955b85df3b04453f56f4c19aeb_S.jpg

    تعویض نمایشگر گوشی‌های هوشمند به علت شکستگی یا آسیب دیدن یکی از رخدادهای متداول در میان مالکان تلفن‌های همراه است. اما تعویض نمایشگر گوشی می‌تواند به ابزاری در دست هکرها برای سرقت اطلاعات منجر شود.

    هکرها می‌توانند با افزودن تراشه‌های معیوب و دستکاری شده غیرقابل شناسایی به بخش لمسی نمایشگرهای تلفن‌های همراه داده های ذخیره شده در حافظه‌های گوشی‌ها را سرقت کنند. این کار با دستکاری دو سیستم میکروکنترلر به نام‌های ATmega328 و STM32L432 صورت می‌گیرد.

    گروه تحقیقاتی با استفاده از همین شیوه توانسته اند اطلاعات موجود در گوشی‌هایی همچون Huawei Nexus 6P و LG G Pad 7.0 را به سرقت ببرند. از جمله اطلاعات سرقت شده به این شیوه می‌توان به داده‌های ورودی از طریق صفحه کلید، تصاویر گرفته شده، مطالب ارسالی با استفاده از ایمیل، داده‌های موجود در برنامه‌های همراه و … اشاره کرد.

    هکرها به همین شیوه توانسته‌اند به درون هسته اصلی یا کرنل سیستم عامل گوشی‌های مذکور هم نفوذ کرده و آنها را دستکاری کنند. نکته نگران کننده این است که نرم‌افزارهای امنیتی و ضدویروس قادر به شناسایی این شیوه نفوذ و سدکردن آن نیستند.

  • فیسبوک و واتساپ عهد خود به کاربران را شکستند

    در سال ۲۰۱۴ بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان یعنی فیسبوک، بزرگ‌ترین سرویس پیام‌رسان جهان یعنی واتساپ را خریداری کرد. شایان ذکر است که این خرید برای فیسبوک ۲۲ میلیارد دلار هزینه در بر داشت. البته بسیاری از کاربران از شنیدن این خبر چندان خوشحال نشدند. حالا کم‌کم مشخص شده که نگرانی بسیاری از این افراد شاید چندان هم بی‌مورد نبوده است.
    http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1396/05/31/636389959935988279.jpg
    به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از زومیت، خریداری شدن واتساپ توسط فیسبوک باعث ایجاد موج عظیمی از اعتراضات شده است. به دلیل نارضایتی کاربران از این خرید، بسیاری از این افراد به سرویس‌های پیام‌رسان دیگر مهاجرت کردند. اما با وجود این شرایط، به نظر نمی‌رسد دو کمپانی مذکور صدمه‌ی زیادی دیده باشند و بالعکس هر دو شرکت در طی چند سال اخیر همچنان رشد کرده‌اند و می‌توان آن‌ها را از جمله مهم‌ترین و موفق‌ترین کمپانی‌های فناوری جهان دانست؛ حتی این موفقیت در حوزه‌ی گوشی هوشمند بیشتر قابل لمس است.

    پیام‌رسان فیسبوک و واتساپ در سراسر جهان از جمله پراستفاده‌ترین سرویس‌های پیام‌رسانی هستند که کاربران از آن‌ها برای ارسال پیام به دوستان و خانواده‌ی خود بهره می‌برند. با فعالیت این دو پلتفرم زیر پرچم یک شرکت یکسان، نگرانی‌هایی به وجود آمده است؛ زیرا ارتباطات در این دو سرویس در بستر یک شرکت خصوصی انجام می‌شوند و همین موضوع دقیقا دلیل اصلی اعتراض کاربران است. اما فیسبوک در پاسخ به این اعتراض‌ها چه وا‌کنشی از خود نشان داده است؟ غول شبکه‌های اجتماعی جهان، در پاسخ به این نارضایتی‌ها، چند قول مهم به کاربران داد. این شرکت وعده داد که هیچ داده‌ای بین دو کمپانی نامبرده به اشتراک گذاشته نخواهد شد. تبلیغات به شکل بنر یا هر نوع دیگری، هیچ‌گاه در واتساپ به یک مشکل مبدل نخواهد شد. در بخشی از بیانیه‌ی واتساپ پس از رفتن به زیر پرچم فیسبوک این‌گونه توضیح داده شده است: «هیچ چیز برای کاربران ما تغییر نخواهد کرد.» اما آیا این وعده‌ها در زمان جاری همچنان پابرجا هستند؟ متأسفانه پاسخ این پرسش منفی است.

  • وزیر ارتباطات: مدیران توییتر برای اعتمادسازی آماده‌اند

    https://cdn01.zoomit.ir/ex/Cover/e1e1ad60f07c4aa3ccbcb2973e9d7007_XL.jpg

    محمدجواد آذری جهرمی، وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید مدیران پیام‌رسان توییتر برای «اعتمادسازی» آماده اند. آقای آذری جهرمی پیش‌تر و در زمانی که در انتظار رای اعتماد مجلس بود، رفع محدودیت‌های دسترسی کاربران به فضای مجازی را یکی از الویت‌های خود عنوان کرده بود.
    پایگاه خبری انتخاب: محمدجواد آذری جهرمی، وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید مدیران پیام‌رسان توییتر برای «اعتمادسازی» آماده اند. آقای آذری جهرمی پیش‌تر و در زمانی که در انتظار رای اعتماد مجلس بود، رفع محدودیت‌های دسترسی کاربران به فضای مجازی را یکی از الویت‌های خود عنوان کرده بود.

    به گزارش انتخاب، جوان‌ترین وزیر کابینه حسن روحانی روز سه‌شنبه در مصاحبه با روزنامه ایران، فیلترینگ توییتر در این کشور را یک موضوع «حاکمیتی» توصیف کرد و گفت: «این شبکه در رخداد سال ۸۸ موضعی علیه حکومت ایران داشت. در آن زمان و براساس اظهاراتی که از سوی مدیر این شبکه مطرح شد دولت ایران این تصور را داشت که آنها در امور داخلی کشور دخالت کرده‌‎اند و فیلتر توئیتر به این دلیل اتخاذ شد.»

    در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال۱۳۸۸ در ایران، یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بنا به درخواست دولت این کشور، توییتر تعمیرات خود را برای حمایت از تبادل اطلاعات معترضان ایرانی به تعویق انداخت.

    آقای آذری جهرمی که پیش از ورود به وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات در رده‌های مدیریتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مشغول به کار بوده در این گفتگو، دلیل محدودیت‌های دسترسی به فضای مجازی در ایران را یا «امنیتی» یا «اخلاقی» توصیف کرد و با اشاره به آمادگی توییتر برای گفتگو با ایران افزود: ‌«این سرویس‌دهنده اعلام آمادگی رسمی خود را مطرح کرده و اعلام داشته که حاضر به گفت‌و‌گو برای حل مشکلات است. فکر می‌کنم با توجه به شرایط حال حاضر زمینه برای این گفت‌و‌گو و تعامل وجود دارد. فضای توئیتر فضایی با محتویات غیر اخلاقی نیست که باید مسدود باقی بماند چرا که بیشتر فضای این شبکه معقول است. بنابراین تنها از راه اعتماد‌سازی از سوی همین شبکه، امکان رفع فیلترینگ آن وجود دارد.»

  • آیا به راستی توئیتر رفع فیلتر می شود؟ پاسخ آذری جهرمی وزیر ارتباطات

  • حذف پیام‌ های ارسال شده

    مطمئنا برای شما هم بارها پیش آمده است که پیام یا استیکری را به‌ اشتباه برای شخصی ارسال کنید با ترفند ارائه شده می توانید پیام خود را براحتی حذف کنید.

    با استفاده از امکان ادیت پیام‌ها این مشکل تا حدودی برطرف خواهد شد و می‌توانید در صورت ارسال یک پیام اشتباه یا پشیمان شدن از ارسال آن، با ویرایش پیام مورد نظر آن را تغییر دهید. اما این روش راه حل بی‌نقصی نیست؛ چراکه تنها برای پیام‌های متنی قابل انجام است و در رابطه با استیکر یا فایل ارسال‌شده کمکی به کاربر نمی‌کرد. ضمن آنکه با این کار همچنان برای شخص مورد نظر نوتیفیکیشن ارسال می‌شود و نمی‌توانید شرایط را طوری تغییر دهید که شخص مقابل حتی متوجه نشود که شما به او پیام داده بودید. خوشبختانه در نسخه‌ی ۳.۱۶ سرانجام این امکان به تلگرام اضافه شد و قادر خواهید بود پیام‌ها، استیکرها و فایل‌های مختلف را حتی پس از ارسال (تا ۲ روز) حذف کنید؛ به‌طوری که پیام مورد نظر از گوشی شخص مقابل نیز به‌طور کامل پاک شود و نوتیفیکیشنی در گوشی او باقی نماند. این امکان چه برای پیام‌های Seen شده و چه نشده قابل انجام خواهد بود.
    http://otaghkhabar24.ir/sites/default/files/styles/large/public/repo/pics/1396/05/30/pic-145912-1503299792.jpg
    برای این امر کافی است روی پیام، استیکر یا فایل مورد نظر لمس و سپس گزینه‌ی Delete را انتخاب کنید. دقت داشته باشید بعد از انجام این کار، پنجره‌ای نمایش داده خواهد شد که در آن گزینه‌ای با عنوان Delete FOR وجود دارد. برای آنکه پیام مورد نظر برای شخص مقابل نیز حذف شود و دیگر قابل نمایش نباشد، باید این گزینه را فعال و سپس حذف پیام را تأیید کنید.

    منبع: خبرگزاری صدا و سیما

  • وعده توییتری آذری جهرمی

    https://cdn01.zoomit.ir/2016/5/de60b38e-0e03-4345-b254-8350b2022530.jpg

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فیلترینگ توئیتر گفت: فیلترینگ توئیتر به خاطر مسائل اخلاقی و فرهنگی نبوده بلکه مربوط به حوزه امنیت ملی است. وی گفت: باید درباره این موضوع (رفع فیلتر توئیتر) مذاکره و صحبت کنیم ما تلاش خودمان را می‌کنیم تا در این زمینه به یک جمع‌بندی مناسب برسیم.
    خبرگزاری ایلنا: محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره رفع فیلتر شبکه اجتماعی توئیتر با بیان اینکه وزارت ارتباطات این شبکه را فیلتر نکرده است که بخواهد رفع فیلتر کند، گفت: این‌که بگوییم ما می‌توانیم توئیتر را رفع فیلتر کنیم، درست نیست. نهادی که تصمیم گرفته این شبکه اجتماعی فیلتر باشد، بنابر یک ملاحظاتی این کار را انجام داده است.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم ادامه داد: من هم از توئیتر استفاده می‌کنم این شبکه اجتماعی ابزار مناسبی برای دیپلماسی عمومی، برقراری ارتباط با مردم دنیا و اظهارنظر درباره موضوعات مختلف است.

    جهرمی خاطرنشان کرد: اینکه ما رسانه خودمان را محدود به تلگرام کنیم که فقط جامعه داخلی از آن استفاده می‌کنند، استراتژی خوب و مناسبی نیست.

    او در ادامه افزود:‌ واقعیت این است که فیلترینگ توئیتر به خاطر مسائل اخلاقی و فرهنگی نبوده بلکه مربوط به حوزه امنیت ملی است.

    جهرمی در خاتمه تشریح کرد:‌ باید درباره این موضوع (رفع فیلتر توئیتر) مذاکره و صحبت کنیم ما تلاش خودمان را می‌کنیم تا در این زمینه به یک جمع‌بندی مناسب برسیم.

  • مدیرعامل مخابرات از اصلاح اینترنت نامحدود ۱۲۸ کیلوبیت برثانیه خبر داد

    مدیرعامل شرکت مخابرات سرانجام در واکنش به انتقادات تند کاربران از سرویس های مخابرات واکنش نشان داد. رسول سرائیان در گفتگو با خبرگزاری فارس در خصوص گلایه کاربران گفت:

    برای پاسخگویی به گلایه‌های کاربران باید علت نارضایتی‌ها مشخص شود که هر بخش از نارضایتی‌ها دارای علت مخصوص به خود است. بخش بیشتری از نارضایتی‌ها مربوط به سرویس‌های قدیمی اینترنت نامحدود سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه است که برنامه اصلاح این سرویس‌ها در دستور کار قرار دارد.
    او اضافه کرد که برنامه تغییر افزایش کیفیت جدی است و برای این منظور شاخص های کیفی سرویس را روزانه رصد می کنند. و در پایان گفت:

    با پایان اقدامات مربوط به اتصال به مرکز تبادل ترافیک، تا انتهای سال کاربران از نظر کیفیت تجربه متفاوتی را در اینترنت مخابرات احساس خواهند کرد و کیفیت سرویس بسیار خوب خواهد شد.
    آیا شما از کاربران سرویس اینترنت مخابرات هستید؟ از سرویس ارائه شده رضایت دارید؟ در صورت عدم رضایت، با وجود اظهارات رئیس مخابرات تا چه اندازه به بهبود کیفیت امیدوارید؟

  • ترابردپذیری در اینترنت ثابت؛ اپراتور ADSL خود را به صورت آنلاین تغییر دهید

    http://www.shahrsakhtafzar.com/fa/images/96/09/news/5/global-internet-thumbnail.jpg

    رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از برگزاری از ارایه حق انتخاب اپراتور توسط مشترکان ADSL و VDSL خبر داد و مدعی است بیت استریم این آزادی عمل را به مشترکان می‌دهد که در هر زمان که بخواهند به صورت آنلاین و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اپراتور ارایه‌دهنده خدمات ثابت خود را تغییر دهند. همراه شهر سخت‌افزار باشید.

    علی‌اصغر عمیدیان دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از تصویب و ابلاغ مقررات حاکم بر ارایه خدمات عمده فروشی بیت استریم به اپراتورها خبر داد و گفت: این مقررات به منظور رقابتی کردن هرچه بیشتر بازار و تسهیل در ارایه خدمات در حوزه ارتباطات ثابت سیمی و کابلی تصویب شده است. وی در تشریح بیت استریم با اشاره به اینکه با تصویب مقررات بیت استریم آزادی عمل و حق انتخاب مشترکان در تغییر اپراتورشان بیشتر می‌شود، افزود: بیت استریم این آزادی عمل را به مشترکان می‌دهد که در هر زمان که بخواهند به صورت آنلاین و در کوتاهترین زمان ممکن، اپراتور ارایه‌دهنده خدمات ثابت ADSL و VDSL خود را تغییر دهند.

    معاون وزیر ارتباطات اظهار کرد: با تدوین مقررات خدمات عمده‌فروشی بیت استریم فرصت جدیدی برای استفاده حداکثری از منابع و امکاناتی که در اختیار هر یک از دارندگان پروانه شبکه حوزه ارتباطات ثابت مبتنی بر سیم مسی یا کابل نوری وجود دارد، فراهم می‌شود و بر همین اساس از طریق اشتراک بخشهایی در شبکه دسترسی؛ از هرز رفت منابع جلوگیری و امکان توزیع و گسترش شبکه با سرعت بیشتر در تمامی نقاط کشور ایجاد می‌شود.

    رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات روشها و شرایط ارایه خدمات بیت استریم و تعرفه‌های آن به تفکیک کلان شهرها، مراکز استان و شهرها پیش‌بینی شده است. وی با اشاره به اینکه خدمات بیت استریم بصورت مستقل از فناوری ارایه می‌شود، افزود: در مصوبه ۲۶۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مدلی پیش‌بینی شده که امکان سرمایه‌گذاری مشترک اپراتورها را برای توسعه VDSL فراهم می‌کند.

  • جهرمی: اصلاح تعرفه‌‌های اینترنت اولویت کاری‌ من است

    https://cdn01.zoomit.ir/2016/5/de60b38e-0e03-4345-b254-8350b2022530.jpg

    محمدجواد آذری جهرمی پس از دریافت رأی اعتماد مجلس و انتخاب به‌عنوان وزیر ارتباطات، اصلاح تعرفه‌های اینترنت را اولویت نخست خود اعلام کرد.

    جهرمی: اصلاح تعرفه‌‌های اینترنت اولویت کاری‌ من است

    وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، اصلاح تعرفه‌ها و بازنگری مقررات در جهت حمایت از کسب‌وکار‌های نوپا و اینترنتی را اولویت نخست خود اعلام کرد‌ و گفت:

    این دو موضوع با اولویت ویژه و در این هفته پیگیری می‌شود.
    جهرمی بیان کرد که تشکیل کارگروه حقوقی برای بازنگری مقررات و مسائل حقوقی برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و اینترنتی، موضوع دیگری است که به‌سرعت باید انجام شود.

    وی افزود:

    همه برنامه‌هایی که پیش‌تر به عرض نمایندگان و ملت رساندم، از فردا که اولین روز کاری‌ام است با جدیت دنبال می‌کنم و تلاشم این است که به مردم و نمایندگان در خصوص پیشرفت کار، گزارش‌های سالانه ارائه شود.
    جهرمی درباره‌ی مشکلات اینترنت گفت: «بحث سرعت و پهنای باند اینترنت موبایل دو بحثی است که مطرح است و به این بستگی دارد که طراحی سلولی شبکه‌های موبایل به چه شکل باشد از جمله اینکه شرکت‌های موبایل موانعی دارند که دکل‌ها و سایت‌های‌شان را در جایی راه اندازی کنند که پوشش مناسبی داشته باشد.»

    وی افزود: «فیبر شهری متناسب با ظرفیت‌های لازم برای انتقال از دکل‌ها تا مرکز، به میزان کافی وجود ندارد و به نظر می‌رسد که باید وارد یک تعامل سازنده با شهرداری‌ها برای حل این مشکل شویم.»

    آذری‌جهرمی با بیان اینکه معضل جدی اینترنت‌های خانگی «سیم مسی» است که امروز زیر دو مگابایت سرعت را منتقل می‌کنند، گفت: «این سیم‌ها به خوبی نمی‌توانند سرعت را منتقل کنند و راهکار آن اجرای پروژه FTTB یا FTTH است که شرکت های FCT مجوز گرفته اند و فکر می‌کنم ظرف یک سال تا یک سال و نیم آینده در سطح هر شهر کلان کشور پروژه فیبر نوری مان اجرا شده باشد و برای VDSL هم تلاش می‌کنیم که شرکت‌ها را افزایش دهیم تا در زمانی کوتاه‌تر از هجده ماه این ظرفیت‌ها را پیاده سازی کنند تا بتوانیم سرعت متناسب برای اینترنت را تا یک مگابیت افزایش دهیم.»

    وزیر ارتباطات با بیان اینکه به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان مهمترین اولویت خود هستیم، افزود: «در زمینه‌ی اصلاح نظام تعرفه لازمه‌ی آن این است که تعرفه‌های سرویس‌های موبایل و خانگی را متناسب سازی کنیم و گام اول را به سمت اصلاح بازار ببریم و مهمترین کاری که ما برای مردم می‌توانیم بکنیم این است که موضوع اشتغال را برای شان حل کنیم که باید در این زمینه کیفیت را افزایش و هزینه ها را کاهش دهیم.»

    وزیر ارتباطات با بیان اینکه هیچ مجموعه‌ای در نظام اعتقاد به ایجاد محدودیت ندارد، گفت: «این دکترین رهبری نظام است که چنین اعتقادی دارند و این موضوع در عین حال با این اعتقاد هم همراه است که بی بند و باری نباید وجود داشته باشد و آزادی مسئولانه که رییس جمهور به آن اشاره کردند را تلاش می کنیم پیگیری کنیم.»

    وی افزود: «تلاش‌مان بر این است که دسترسی‌ها را با رعایت اصول فرهنگی افزایش دهیم و اعتقادمان بر این است که محدودیت برای مردم ایجاد نکنیم و تقابل‌ها میان نهادها در این زمینه را به تعامل تبدیل کنیم و این موارد را به فضای رسانه‌ای هم نکشانیم و مسائل در جای خود حل شود تا مردم زندگی راحت‌تری داشته باشند.»

  • بدافزار جدید اندروید، سارق اطلاعات کارت‌های اعتباری

    http://itna.ir/images/docs/000049/n00049819-b.jpg

    اگر نمی‌خواهید اطلاعات‌تان به سرقت برود، عاقلانه نیست که جزئیات کارت اعتباری خود را به برنامه‌ها و وبسایت‌های مشکوک و غیر مطمئن بدهید.

    بدافزار جدید اندروید، سارق اطلاعات کارت‌های اعتباری

    اما گاهی حتی برنامه‌های مورد اعتماد و ایمن نیز ممکن است اطلاعات شما را بدزدند.

    یک بدافزار جاگذاری شده در یک پست وبلاگ از شرکت “کسپراسکای” قادر به سرقت اطلاعات کارت‌های اعتباری قربانیان هنگام وارد کردن این اطلاعات در برنامه‌ها است.

    این بدافزار همچنین قادر به جاسوسی از متون و تماس‌های تلفنی است.

    بدافزار مذکور “Faketoken” نام دارد و طی سال‌های اخیر تکامل یافته و همچنان به طور پیچیده‌ای در حال گسترش و تکامل است.

    کار این بدافزار به عنوان یک تروجان بانکی آغاز شد که متون را متوقف می‌کرد تا بتواند کدهای احراز هویت را سرقت کند.

    امروز، محققان “کسپراسکای” می‌گویند که مشکوک هستند که این بدافزار از طریق فرستادن پیام‌های متنی انبوه به قربانیان احتمالی گسترش یافته و از آنها می‌خواهد برخی از عکس‌ها را دانلود کنند.

    اگر کاربران چنین کاری را انجام دهند، دیگر اوضاع خوب پیش نخواهد رفت. به محض نصب، آیکون خود را پنهان کرده و بلافاصله روی چندین برنامه بانکی و برنامه‌های پرداختی مانند “Android Pay” و “Google Play Store” و برنامه‌های پرداخت هزینه‌های حمل و نقل شهری و رزرو بلیط هواپیما، هتل‌ها و برنامه پرداخت تاکسی می‌نشیند.

    اگر قربانی بعد از آن اطلاعات کارت خود را به هر یک از این برنامه‌ها وارد کند، آنها به دست اپراتورهای ناشناخته مخرب می‌افتند و دست آنها برای تقلب و سرقت باز می‌شود.

    محققان نوشتند: تهدید “Fakedtoken” به نظر می‌رسد تاکنون تا حد زیادی محدود به کشورهای روسیه و کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق است.

    تا به امروز هنوز تعداد زیادی از حملات را با نمونه‌های “Fakedtoken” ثبت نکرده‌ایم و ما تمایل به باور این مسئله داریم که این حملات متعلق به یکی از نسخه‌های آزمایشی آن است.

    با توجه به لیست برنامه‌های مورد حمله، پوشش “رابط کاربری”(UI) روسی و زبان روسی در کدهای “Faketoken” بر روی حمله به کاربران از روسیه و کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق متمرکز است.

    رابط کاربری(User Intrface) که به اختصار “UI” نامیده می‌شود، یک میانجی بین انسان و ماشین است. رابط کاربری، بخش دیدنی و قابل لمس یک ابزار است که کاربر مستقیما با آن سر و کار دارد.

    این اصطلاح را میانای کاربری، میانجی کاربری و واسط کاربری هم ترجمه کرده‌اند. هر رابط کاربری، به دو ساز و کار اساسی مجهز است: درون‌داد؛ کاربر از طریق رابط کاربری، به ماشین فرمان می‌دهد. برون‌داد؛ ماشین از دریچه رابط کاربری، به دستورهای کاربر، پاسخ و عکس‌العمل نشان می‌دهد. در این حالت اصطلاحاً می‌گویند که کاربر و رابط کاربر، با یکدیگر تعامل دارند.

    در فرهنگ رایانه، رابط کاربری “عبارت است از تمام “مجاری اطلاعاتی (Information Channels)که امکان ارتباط (Communication) بین کاربر و رایانه را فراهم می‌کنند.

    یک واسط کاربری ابتدایی، معمولا از منوها، پنجره‌ها، صفحه‌کلید و ماوس تشکیل شده است. به علاوه، صداهایی هم که رایانه آنها را تولید می‌کند، جزئی از رابط کاربری محسوب می‌شوند.

    کارشناسان امنیتی توصیه می‌کنند که کاربران گوشی‌های هوشمند اندرویدی نباید برنامه‌های خود را از منابع شخص ثالث یا فایل‌های ناشناخته دانلود کنند.

    به طور پیش فرض، کاربران گوشی‌های اندروید فقط قادر به نصب برنامه‌ها از فروشگاه رسمی “Google Play” هستند.

  • مایکروسافت: بینگ بزرگ‌تر از آن است که تصور می‎کنید

    https://cdn01.zoomit.ir/2017/8/e3200e66-42fe-4e0b-a387-e7a73d940176.jpg

    تیم تبلیغاتی بینگ با انتشار آماری جالب و قابل توجه از این موتور جستجو، قصد دارد به کاربران یادآوری کند که این سرویس هنوز زنده است. خواندن این اطلاعات ممکن است برای شما هم جالب باشد

    آیا شما یا اطرافیانتان هنوز از بینگ استفاده می‎کنید؟ به احتمال زیاد پاسختان به این سؤال منفی است؛ اما به نظر می‎رسد طبق گزارش آماری مایکروسافت، هنوز هم کاربرانی وجود دارند که از موتور جستجوی این شرکت استفاده می‎کنند.

    بینگ از سال ۲۰۰۹ در دسترس کاربران قرار گرفته است. در مدت‌زمان ۸ سال، پیشرفت‎های بسیاری در این محصول مایکروسافت شاهد بودیم؛ ولی بینگ باز هم موفق نشد از زیر سایه‌ی گوگل بیرون آید و همچنان به‌عنوان یک مهره‌ی کوچک در دنیای موتورهای جستجو شناخته می‎شود.

    تیم تبلیغاتی بینگ در جریان وبکست مایکروسافت با موضوع ویژگی‎های این موتور، از فرصت استفاده کرده و برخی جزئیات آماری را از طریق توییتر به اشتراک گذاشته است. باید بگوییم خواندن این توییت‎ها تنها جنبه‌ی تبلیغاتی ندارد و به نکات جالبی اشاره می‎کند.

    اولین توییت، به سهم بینگ در بازار ایالات متحده تعلق دارد. طبق ادعای مایکروسافت، موتور جستجوی ردموندی‌ها در آمریکا حدود ۳۳ درصد از سهم این عرصه را در اختیار دارد. این مقدار در سایر کشورها مانند تایوان به ۲۶، انگلستان به ۲۳، هنگ‎کنگ به ۲۰، فرانسه به ۱۹، نروژ به ۱۸ و کانادا به ۱۶ درصد می‎رسد. این اعداد و ارقام شاید چندان چشمگیر به نظر نرسند؛ اما برای بینگ بسیار قابل توجه هستند.

    مایکروسافت در توییت دوم خود، اطلاعات بیشتر و عمیق‌تری در اختیار قرار می‎دهد که شامل سهم بینگ در سایر کشورها نیز می‎شود. طبق اطلاعات آمده در این توییت، موتور جست‌وجوی بینگ در هر ماه شاهد انجام ۱۲ میلیارد جستجو است. این مقدار برای سرویسی که توجه چندانی به آن در دنیای فناوری وجود ندارد، بسیار تأثیرگذار به نظر می‌رسد.

    در حال حاضر می‎توان گفت مایکروسافت هنوز هم به موتور جستجوی خود ایمان دارد و می‎خواهد به کاربران نشان دهد که بینگ هنوز زنده است. به همین دلیل کمپینی با نام «بینگ بزرگ‌تر از آن است فکر می‎کنید» به راه انداخته است و قصد دارد وجود این سرویس را دوباره به کاربران یادآوری کند.

  • درخواست اپراتورها، علت فیلتر تماس صوتی تلگرام

    http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/5/29/1367188_169.jpg
    فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که مسدود شدن تماس صوتی تلگرام در ایران به دلیل درخواست اپراتورها و عدم توجیه مالی این سرویس در کشورمان اتفاق افتاده است.
    ایسنا: فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که مسدود شدن تماس صوتی تلگرام در ایران به دلیل درخواست اپراتورها و عدم توجیه مالی این سرویس در کشورمان اتفاق افتاده است.

  • وعده جدید: بعد از اجرای طرح رجیستری گوشی ارزان خواهد شد

    http://barsam.ir/wp-content/uploads/2016/01/huawei.jpg

    بیش از یک سال است که تعداد بسیار زیادی از مقامات مسئول در حوزه های مرتبط و غیر مرتبط با تکنولوژی کشور از آغاز قریب الوقوع طرح رجیستری طی هفته های آینده خبر می دهند. پس از چندین بار تاخیر در اجرای این طرح که از همان ابتدا با انتقاد شدید کاربران و فضای رسانه ای کشور مواجه شد وزیر ارتباطات از موکول شدن آن به دولت بعد (دولت فعلی) خبر داد و برای چند ماه آتش برآمده از مجادلات درباره عواقب این طرح را خاموش کرد. اما حالا با آغاز به کار دولت دوازدهم بار دیگر طرح رجیستری هم به تیتر رسانه ها بازگشته است.

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که همواره یکی از حامیان اصلی اجرای طرج رجیستری بوده امروز در مصاحبه ای اعلام کرد این طرح تا کنون به دلیل پیش بینی نشدن اعتبارات لازم به تعویق افتاده اما در نهایت قراردادهای لازم با پیمانکاران داخلی برای آغاز عملیات رجیستری در اواخر خرداد ماه سال جاری به امضا رسیده و در نتیجه به نظر می رسد به زودی شاهد عملیاتی شدن آن باشیم. به گفته وی طرح رجیستری بدون کمترین مشکل برای کاربران به زودی نهایی خواهد شد. اما نکته جالب تر که در بخش دیگری از مصاحبه به آن اشاره شده بحث مربوط به سود وارد کنندگان و فروشندگان و در نهایت تاثیر طرح بر قیمت تلفن های هوشمند موجود در بازار است.

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، طرح رجیستری در نهایت منجر به کاهش سود وارد کنندگان و فروشندگان و کاهش قیمت نهایی گوشی های موبایل برای خریداران نهایی خواهد شد. همچنین وی اعلام کرد بر خلاف گذشته که واردات گوشی های موبایل به کشور به صورت انحصاری انجام می شده، تغییراتی در قوانین وارداتی ایجاد شده که باعث می شود شرکت های واسطه ای منطقه ای نیز بتوانند گوشی های مورد نظر خود را وارد بازار کشور کنند.

    با وجود امیدوار کننده بودن گفته های سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به نظر می رسد بهتر است تا پیش از نهایی شدن اجرای طرح رجیستری و مشاهده تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت آن بر روی بازار موبایل از هرگونه اظهار نظر خودداری کرد. پیش از این و زمانی که اولین بار صحبت از اجرای این طرح به میان آمد موجودی بسیاری از مدل های تلفن همراه در کشور در اقدام خودجوش توسط فروشندگان صفر شده و شاهد افزایش قیمت در تمامی گوشی های رده بالا و حتی میان رده موجود در بازار بودیم.

  • تلگرام متهم به کپی برداری شد !

    http://cdn64.akairan.com/files/images/20165/201653125034876151a.jpg

    تلگرام یکی از پرطرفدارترین پیام رسان‌های تحت وب کاملا رایگان می‌باشد که در میان کاربران اندرویدی طرفداران بسیار زیادی دارد. کم‌ترین توجه این اپلیکشن بر روی سیستم عامل ویندوز فون معطوف است، زیرا تعداد کاربرانی که از این سیستم عامل استفاده می‌کنند در مقایسه با دیگر کاربران سایر سیستم عامل‌ها بسیار ناچیز است.

    اخیرا در نسخه‌ی پیش نمایش تلگرام ویندوز فون، قابلیتی افزوده شده که در رسانه‌های دیجیتال از آن به عنوان کپی کاری یاد شده است. بر اساس گفته‌ی برخی رسانه‌ها، در نسخه‌ی اخیر تلگرام یک ویژگی خاص پیام رسان از Snapchat به طور کامل کپی برداری شده است. در نسخه‌ی ۲٫۴٫۳٫۰ تلگرام مخصوص ویندوز فون، امکان تنظیم تایمر برای تصاویر فعال شده است. پس از اتمام زمان معین شده برای تایمر، تصویر به صورت خودکار حذف خواهد شد. البته با توجه به این که بسیاری از ویژگی‌ها بین پیام رسان‌های تحت وب مشترک هستند، نمی‌توان به طور قطعی یک اپلیکشن را متهم به کپی برداری نمود، هر چند در منابع خبری از تعبیر کپی کاری استفاده شده است!

  • انتشار نسخه جدید ویندوز ۱۰ به همراه لیست تغییرات صورت گرفته

    http://sakhtafzar.com/wp-content/uploads/2017/07/windows-10-2-1.jpg

    اخیرا مایکروسافت بیلد جدیدی از ویندوز ۱۰ را با شماره ساخت ۱۴۳۹۳٫۱۶۱۳ ویژه‌ی کاربرانی که از نسخه‌ی Anniversary بهره می‌برند، منتشر ساخته است. این آپدیت ویژگی‌ جدیدی را به سیستم عامل نخواهد افزود، اما تعداد زیادی از ایرادهای گزارش شده را رفع خواهد کرد. لیست مهم‌ترین تغییرات صورت پذیرفته به شرح زیر می‌باشد:

    رفع مشکل سیاه شدن صفحه‌ی نمایش هنگام اجرای نرم افزار Citrix XenApp
    برطرف گردیدن ایراد ناپدید شدن UAC و پنهان شدن زیر سایر پنجره‌های باز شده
    رفع ایراد صدور تائیدیه مجدد توسط PowerShell حتی در صورت وجود داشتن قبلی
    حل مشکل باز نشدن خودکار هارد دیسک رمزنگاری شده هنگام راه اندازی سیستم
    برطرف شدن هنگ کردن App Locker هنگام انتخاب حساب کاربری
    قطع دسترسی ناخواسته به NtfsQueryLinksInfo و کرش ناگهانی سیستم
    حل مسئله‌ای که هنگام استفاده از ورودی-خروجی‌های متعدد باعث ایجاد خطا می‌گردید.
    افزایش تایم اوت ویندوز هنگام اجرای Docker جهت جلوگیری از خطالهای ۰x5b4
    رفع مشکلات اتصال به بعضی از کانکشن‌‌ها و سرورها
    برطرف شدن ایراد عدم ذخیره سازی صحیح اطلاعات هنگام راه اندازی مجدد سرور
    مرتفع شدن مشکل از دست رفتن اسکریپت‌ها هنگام خارج شدن از شبکه
    حل مشکل عدم نمایش پیغام خطا هنگام منقضی یا لغو شدن اتصال به یک سرور ADFS

  • در جلسه رأی اعتماد به آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات دولت دوازدهم چه گذشت؟

    http://digiato.com/wp-content/uploads/2017/08/AzariJahromi-Majles.jpg

    همان طور که می دانید، محمد جواد آذری جهرمی از سوی رئیس جمهور کشورمان به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شده و چندی پیش با برنامه های او برای این وزارتخانه آشنا شدید.

    از دیروز، سلسله جلسات بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی آغاز شده و آقای آذری جهرمی هم به دفاع از برنامه های خود پرداخت. او در آغاز، به پیشرفت های کشور در عرصه ارتباطات اشاره کرد و گفت اگر لحظه ای شبکه مختل شود، نه به چهار سال گذشته، بلکه به هزاران سال قبل باز می گردیم.

    آذری جهرمی می گوید موفقیت های سال های اخیر، کار تیمی بوده و همه بخش های وزارت ارتباطات در آن نقش داشته اند. او معتقد است اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات که ۱۲ سال روی زمین مانده بود، یکی از افتخارات این وزارت در دوره گذشته به شمار می رود.

    وزیر پیشنهادی ارتباطات بخش زیادی از صحبت هایش را به موفقیت های وزارت ارتباطات در دولت یازدهم اختصاص داد، اما بالاخره به تشریح برنامه های خود نیز پرداخت و گفت در حوزه شبکه های اجتماعی، همچنان رویکرد فرصت محور و همکاری با دیگر نهادها را برای رفع تهدیدات کنونی ادامه خواهد داد.

    آذری جهرمی می گوید با کمک مجلس و بر اساس برنامه ششم، مشکلات پیش روی جوانان را رفع می کند و با ایجاد سالانه ۱۰۰ هزار شغل در این حوزه، شرایط را برای حضور دانش آموختگان ایرانی در عرصه فناوری و اطلاعات کشور فراهم خواهد ساخت.

  • کشف بدافزار بسیار خطرناک در سیستم‌عامل اندروید

    http://itna.ir/images/docs/000049/n00049609-b.jpg

    به‌تازگی یک نرم‌افزار جاسوسی بسیار خطرناک بر روی سیستم عامل اندروید یافته شده است که می‌تواند تمامی اطلاعات شخص ارتباطی کاربر را به سرقت ببرد.

    به‌تازگی یک نرم‌افزار بسیار خطرناک بر روی سیستم‌عامل اندروید یافت شده است که می‌تواند تمامی اطلاعات شخصی کاربر را به سرقت ببرد.
    سیستم‌عامل‌های همراه در دنیای امروزی ما به‌ شدت در معرض خطر حملات نرم‌افزاری هستند، و این آسیب‌پذیری به ویژه برای سیستم‌های عامل پرکاربرد و همه‌گیر، بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود.
    در این میان سیستم عامل گوگل یعنی اندروید که طیف وسیعی از دیوایس‌ها را پشتیبانی می‌نماید، به تازگی با یک بحران امنیتی جدید روبرو شده است.

    ماجرا از این‌ قرار است که به‌تازگی یک بدافزار جاسوسی بسیار خطرناک در این سیستم عامل کشف‌شده است که می‌تواند به هکرها اجازه دستیابی به اطلاعات ارتباطی شخصی صاحب دستگاه را بدهد.

    بطوری که کارشناسان امنیتی اعلام کرده‌اند، این نرم‌افزار جاسوسی بسیار خطرناک می‌تواند تعداد بسیار زیادی از نرم‌افزارهای محبوب اندروید را تحت کنترل خود درآورده و اطلاعات آنها را به‌صورت کامل شنود کند.

    بر اساس اعلام رسمی شرکت گوگل، نرم‌افزارهای زیر در لیست اهداف و قربانیان این نرم‌افزار جاسوسی قرار دارند:
    – جی میل
    – هنگ آوتز
    – لینکدین
    – کاکائو تاک
    – مسنجر
    – اسکایپ
    – اسنپ چت
    – استاک ایمیل
    – تلگرام
    – تریما
    – وایبر
    – واتس‌اپ

    البته این نرم‌افزارها تنها مواردی نیستند که این نرم‌افزار جاسوسی به سراغ آنها می‌رود، بلکه این بدافزار می‌تواند مکالمات صاحب دستگاه را شنود کرده و حتی از نمایشگر او اسکرین شات تهیه کند.

    این نرم‌افزار جاسوسی که Lipizzan نام دارد، بسیار خطرناک است ولی گوگل اعلام کرده است که تا به امروز توانسته است تا تعداد ۱۴ میلیارد دستگاه اندرویدی را از گزند آن در امان نگاه دارد.
    با این‌ وجود گوگل اعلام کرده است که دانلود نرم‌افزار از هر منبعی به‌غیراز پلی استور می‌تواند خطر ابتلا به چنین نرم‌افزارهای جاسوسی خطرناکی را برای کاربر به همراه داشته باشد.

  • آغاز شمارش معکوس عرضه‌ی اندروید ۸

    بر اساس اطلاعات واصل شده از گوگل و به نقل از Softpedia، هم اکنون شمارش معکوس تا لحظه انتشار اندروید ۸ آغاز گردیده و تنها ۶ روز دیگر تا عرضه این نسخه از سیستم عامل نام برده باقی مانده است. بنابر آمار رسمی و مورد تائیدی که در اختیار داریم، تلفن‌های هوشمند Pixel و Pixel Xl نخستین دریافت کنندگان اندروید ۸ بوده و پس از آن گوشی‌های هوشمند Pixel C ،Nexus 5X ،Nexus 6P و Nexus Player از کاندیدیای رده اول خواهند بود.

    اندروید ۸ رابط کاربری و امکانات به مراتب پیشرفته‌تری از نگارش‌های پیشین خواهد داشت که به عنوان مثال می‌توان به افزوده شدن قابلیت بروز رسانی سیستم عامل حتی در صورت عدم وجود فضای کافی و پشتیبانی از بلوتوث ۵ اشاره کرد. با در نظر گرفتن این حقیقت که در حال حاضر تنها ۱۳٫۵ درصد دستگاه‌های اندرویدی از اندروید ۷ بهره می‌برند، هیچ تضمین و وعده‌ای جهت دریافت بروز رسانی Android 8 در تاریخ مشخصی برای سایر تلفن‌های هوشمند اندرویدی که نامی از آن‌ها نبردیم، داده نشده است.

    http://sakhtafzar.com/wp-content/uploads/2017/08/android-8.jpg

    منبع: SoftPedia

  • بررسی بازی Sonic Mania از دید سایت های معتبر دنیا

    http://cdn.zoomg.ir/2017/4/41ca894d-7e3f-4f21-a4d2-960e7e264b3f.jpg

    برخی از بازی‌های ویدیویی مختص سبک خاصی هستند؛ منظورم این است که یک سری بازی‌ها فقط زمانی لذت‌بخش می‌شوند که در همان سبک اصلی خود ارائه شوند و تغییر سبک خیلی نتیجه خوبی در مورد آن‌ها نمی‌دهد. سونیک یکی از همین دست بازی‌ها است که سگا چند بازی سعی کرده سبک آن را تغییر بدهد، اما هنوز که هنوز است خیلی‌ها این بازی را با همان نسخه‌های دو‌بعدی موفق می‌شناسند و دل خوشی از نسخه‌های سه‌بعدی بازی ندارند. به همین دلیل هم سگا به مناسبت ۲۵ سالگی این سری، تصمیم گرفت تا با بازی Sonic Mania، سونیک را دوباره به ریشه‌های اصلی خودش برگرداند و حال در فاصله یک روز مانده به انتشار بازی، نمره‌های این اثر منتشر شده‌اند که خبر از بازگشت سونی به روز‌های خوبش می‌دهند.

    البته Sonic Mania در حالی فردا منتشر خواهد شد که چند روز پیش نسخه پی‌سی آن تاخیر خورد و کاربران این پلتفرم باید کمی بیش‌تر منتظر بازی بمانند. اما در مورد خود بازی، می‌توان گفت که Sonic Mania دقیقا همان چیزی است که از یک بازی سونیک انتظار داریم؛ یعنی یک بازی پلتفرمر دو‌بعدی سریع که حتی مراحلی شبیه به مراحل خاطره‌انگیز نسخه‌های قدیمی سری هم دارد و علاوه بر آن امکان انتخاب از بین شخصیت‌های مختلف را هم می‌دهد. همچنین بازی از حالت Co-Op نیز پشتیبانی می‌کند که این خود یک ویژگی بسیار مثبت برای آن به حساب می‌آید. برای آشنایی بیش‌تر با این بازی و ویژگی‌های آن، می‌توانید پیش نمایش Sonic Mania را در زومجی بخوانید.

    در ادامه با ما همراه باشید تا مروری بر نمره‌ها و بررسی بازی Sonic Mania از دید سایت‌های معتبر دنیا داشته باشیم.

    Sonic Mania

    سازنده: سگا
    پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴، پی‌سی، نینتندو سوییچ
    سبک: پلتفرمر دو بعدی
    تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد (۷ شهریور برای نسخه کامپیوتر)
    Sonic Mania

    گیمزبیت: ۹۳ از ۱۰۰

    Sonic Mania فقط یک بازی عالی برای طرفداران بازی‌های کلاسیک نیست؛ بلکه یک بازی عالی برای همه افرادی است که بازی‌های ویدیویی را دوست دارند. الهام گرفتن از بازی‌های کلاسیک این سری تصمیم درستی بوده که سگا اتخاذ کرده و می‌تواند آینده بهتری برای این بازی دوست‌داشتنی رقم بزند.

    دوال شاکرز: ۹۰ از ۱۰۰

    Sonic Mania باعث شد تا متوجه شوم که چرا در آن زمان، عاشق این بازی و مجموعه بودم و من را به دورانی برد که ساعت‌ها پای یک بازی ویدیویی می‌نشستیم و از آن لذت می‌بردیم. سگا بازی‌ای ساخته که قطعا طرفداران سونیک از آن لذت خواهند برد و این‌بار طرفداران قرار نیست از تجربه نسخه جدید سری محبوب‌شان نا‌امید شوند.

    گیم‌اسپات: ۹۰ از ۱۰۰

    Sonic Mania به‌خوبی یادآور نسخه‌های موفق سری است و علاوه بر آن، زخم‌هایی را که طرفداران این مجموعه از نسخه‌های ضعیف آن برداشته‌اند، التیام می‌دهد. بازی از حیث طراحی عالی است و المان‌هایی که سونیک را با آن‌ها دوست داریم، در سراسر آن دیده می‌شوند. در کل Sonic Mania یک بازی پلتفرمر دو‌بعدی عالی است که نه‌تنها به عنوان یک دنباله خوب، که به عنوان بهترین نسخه سونیک که تا به امروز ساخته‌شده می‌توان از آن یاد کرد.

    آی‌جی‌ان: ۸۷ از ۱۰۰

    Sonic Mania دقیقا همان بازی‌ای است که طرفداران این سری مدت‌ها چشم انتظار آن بودند. البته حتی اگر جزو افرادی باشید که با نسخه‌های موفق این بازی روی کنسول جنسیس خاطره ندارند هم قطعا از بازی لذت خواهید برد. Sonic Mania نشان می‌دهد که اگر بازی‌های کلاسیک به‌خوبی احیا شوند، به چه اثر با‌ارزشی تبدیل می‌شوند.

    گیم‌اینفورمر: ۸۵ از ۱۰۰

    Sonic Manic یک بازگشت به ریشه‌های واقعی است. این بازی نشان می‌دهد که چرا این سری در زمان خود به بازی بزرگ و فوق‌العاده‌ای تبدیل شد. البته که بازی اثری کاملا بی‌نقص نیست، اما طراحی مراحل آن به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است و موسیقی‌های زیبایی هم در بازی شنیده می‌شوند. همچنین سگا یک سری المان جدید هم به این بازی اضافه کرده است که ارزش تجربه آن را بیش از پیش افزایش می‌دهند. در کل، Sonic Mania همان تجربه‌ای از یک بازی سونیک را ارائه می‌دهد که طرفداران این مجموعه مدت‌ها منتظرش بودند.

    دیستراکتوید: ۸۰ از ۱۰۰

    Sonic Mania یک بازی کوتاه ولی لذت‌بخش است. بازی آن‌قدری خوب است که اگر از آن نسخه اپیزودیک عجیب و غریب که با نام Sonic 4 منتشر شد چشم‌پوشی کنیم، می‌توانیم آن را به عنوان Sonic 4 واقعی و یک دنباله خوب برای این سری در نظر بگیریم.

    پالی‌گان: ۷۰ از ۱۰۰

    نسخه جدید سونیک بازی‌ای است که به اصول این سری کاملا وفادار و پایبند است و قطعا برای افرادی که عاشق نماد سگا هستند، تجربه لذت‌بخشی به حساب می‌آید. پس اگر طرفدار سونیک هستید و به دنبال بازی‌ای می‌گردید که تجربه‌ای مشابه نسخه‌های پیشین سری ارائه کند، Sonic Mania مخصوص شما است. اما به عنوان یک طرفدار و البته یک منتقد، اعتقاد دارم که Sonic Mania به جای آنکه مشکلات نسخه‌های پیشین را رفع کند، آن‌ها را حفظ کرده است. همین هم باعث شده تا بازی نتواند به آن چیزی که واقعا می‌توانست، تبدیل شود.

  • احراز هویت بیش از ۱۲ هزار ادمین تلگرامی

    http://files.namnak.com/users/sf/aup/9410/525_pics/%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85.jpg

    رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اعلام کرد: تاکنون بیش از ۱۲ هزار کانال تلگرامی در سامانه مربوطه، ثبت و هویت ادمین‌هایشان، احراز شده است.
    سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز دوشنبه ۲۳ مرداد در حاشیه نشست خبری نخستین دوره تخصصی دانشگاهی سواد رسانه‌ای که در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد، درباره آخرین آمار کانال‌های تلگرامی ثبت شده پیرو مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای احراز هویت گردانندگان کانال‌های دارای بیشتر از ۵۰۰۰ دنبال‌کننده، گفت: تاکنون بیش از ۱۲ هزار کانال تلگرامی در سامانه مربوطه ثبت و هویت ادمین‌هایشان، احراز شده است.

    احراز هویت بیش از ۱۲ هزار ادمین تلگرامی

    وی افزود: البته دنبال‌کنندگان (فالوئر) تمامی این کانال‌ها، ۵۰۰۰ نفر یا بیشتر از آن نیست اما هویت بیش از ۶۰ درصد کانال‌ها که در مجموع بیش از نیم میلیون فالوئر داشته‌اند، احراز شده و به ثبت رسیده‌اند.

    رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: مصوبه شورایعالی فضای مجازی برای احراز هویت گردانندگان کانال‌های با بیش از ۵۰۰۰ دنبال کننده، مشمول زمان نیست و همواره بر تعداد کانال‌های ثبت شده از این دست، افزوده می‌شود. در حال حاضر هر یک از فعالان در فضای مجازی با هر تعداد کاربرِ مرتبط با خودشان، می‌توانند بیایند و کانال خودشان را به ثبت برسانند.

    موسویان گفت: رصد تخلفات در فضای مجازی بدون نیاز به نامه یا مجوزی از طرف ما، توسط پلیس فتا در حال انجام است و چه آنهایی را که «شامد» دارند و چه آنهایی که «شامد» ندارند، از حیث مسائل و جرائم اخلاقی، رصد می‌کند و وزارت اطلاعات هم مواردی را که مشمول مسائل امنیتی است، رصد می‌کند.

    وی با بیان اینکه ما به‌صورت هفتگی گزارش‌هایی را در این ارتباط هم به پلیس فتا و هم به وزارت اطلاعات ارائه می‌کنیم، تاکید کرد: از تعداد کانال‌هایی که شامد دارند، بیش از ۸۰۰ کانالی که این شناسه یونیک (شامد) را داشتند، به دلیل تخلفاتی که مرتکب شده بودند، شامد آنها به حالت تعلیق درآمد.

    رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در عین حال از رتبه‌بندی کانال‌های ثبت شده در سامانه‌ای که به همین منظور توسط این مرکز راه‌اندازی شده است، با کمک شهروندان و از طریق بازخوردی که آنها از این کانال‌ها به مراجع ذی‌ربط می‌دهند، سخن گفت و یادآور شد: با توجه به اینکه اطلاعات ادمین‌های این کانال‌ها قابل دسته‌بندی است، موتور جستجوگر سامانه ساماندهی کانال‌ها با سرعت بسیار بالایی به ما در این امر (رتبه‌بندی کانال‌ها) کمک می‌کند.

    موسویان در مورد حرف و حدیث‌های پیرامون فیلترینگ تلگرام و احتمال راه‌اندازی یک نرم‌افزار جدید داخلی به جای آن هم تاکید کرد: امکان راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی ایرانی در داخل کشور وجود دارد اما در مورد تلگرام، فکر می‌کنم تصمیم‌گیری در مورد فیلتر شدن آن تنها در سطح روسای هر سه قوه اصلی کشور باشد. نظر شخصی من این است که مسدودسازی به هیچ وجه، کارساز نیست اما قطعاً باید مدیریت بر آن وجود داشته باشد.

    وی ادامه داد: من معتقدم که همان ابتدا که تعداد کاربران تلگرام کم بود، باید گفتگو با تلگرام برقرار می‌شد و از آن‌ها می‌خواستیم که بر اساس سیاست‌ها و موازین ما اقدام کنند؛ البته الان هم این اتفاق در حال رخ دادن است اما من فکر می‌کنم این مسئله که بدون اینکه محدودیت و معذوریت خاصی برای این بستر فراهم آوریم، اهداف خودمان را هم دنبال کنیم، شدنی است. در هر صورت ما باید همواره به این مسئله فکر کنیم که اگر همین حالا هم تلگرام را بستیم، باید بدانیم که قطعاً یک نرم‌افزار دیگر جایگزین آن خواهد شد؛ آیا در این مرحله، برنامه پلن خاصی داریم!؟

    رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در استفاده شهروندان از امکانات فضای مجازی، گفت: قانونی کردن ثبت نرم‌افزاری‌های اطلاع‌رسان و شبکه‌های اجتماعی در سامانه مربوطه و ترغیب شهروندان و فعالان فضای مجازی برای انجام این کار، می‌تواند راه بهتری برای مواجهه با این معضل باشد.

  • سرنوشت نامعلوم انتقال سرورهای تلگرام به ایران

    http://cdn01.zoomit.ir/2017/7/b4d9ae3a-59cd-46b0-8c51-295389634257.jpg

    وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «اقدامات انتقال سرورهای تلگرام به ایران انجام شده است و امیدواریم که این اتفاق بیفتد.»

    محمدجواد آذری جهرمی درباره‌ی فعالیت تلگرام در روسیه گفت: «تلگرام برای فعالیت خود اقدام به ثبت شرکت در کشور روسیه کرده است و بنا به قوانین آن کشور یک نسخه از اطلاعات باید در کشور روسیه باشد.»

    درحالی‌که پیش‌تر، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که در حال رایزنی با مدیران تلگرام است؛ اما تلگرام اعلام کرد که هیچ برنامه‌‌ای برای انتقال سرور به ایران ندارد. بر این اساس جهرمی درباره‌ی انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور ایران گفت: «انتقال سرورهای شبکه‌های اجتماعی به داخل ایران نیاز به مهلت یک‌ساله دارد.»

    به گفته‌ی وی: «فضای فعالیت پیام‌رسان‌ها در کشور اقتصاد پرباری دارد. بر این اساس شورای عالی فضای مجازی مصوبه دارد کسی که از فضای اقتصادی استفاده می‌کند، باید قوانینی را رعایت کند. به این ترتیب در شورای عالی فضای مجازی از بعد مسائل امنیتی، مطرح‌ شده از آنجا که تلگرام پیام‌رسانی است که اکثر مردم از آن استفاده می‌کنند، تکلیف شده که ما از اطلاعات کشورمان حفاظت کنیم تا از دست‌اندازی بیگانگان جلوگیری به عمل آوریم. بنابراین شورای عالی فضای مجازی خواسته است سرورها به داخل کشور منتقل شود.»

    وی افزود: «تأکید ما بر این است که ملاحظات در دبیرخانه مطرح شود، اعضای حقیقی و حقوقی پیگیر هستند؛ با این حال اشتباهی صورت می‌گیرد که بسیاری معتقدند آوردن سرور در ایران به‌نوعی با حریم خصوصی کاربران تناقض دارد و این موضوع ایران هراسی را در فضای مجازی سوق می‌دهد و موضع‌گیری‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.»

    جهرمی تأکید کرد که بودن اطلاعات در درون کشور به معنای نقض حریم شخصی کاربران نیست؛ بلکه انتقال سرور به داخل ایران به‌منظور جلوگیری از دست‌اندازی بیگانگان به اطلاعات کاربران است.

    وی همچنین از صدا و سیما و رسانه‌ها خواست که مطالعه کلان و اطلاع‌ٰرسانی درست داشته باشند؛ چرا که آمدن سرورها به داخل کشور نه‌تنها باعث بهبود کیفیت سرویس می‌شود، بلکه کاهش قیمت‌ قابل توجهی نیز به همراه خواهد داشت.

    وی افزود: «پیگیری‌ها انجام شده و ارتباطات برقرار شده. مذاکرات ادامه دارد تا به نتیجه برسد و ما انتظار داریم که این اتفاق بیفتد.»

  • سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا: با اجرای طرح رجیستری گوشی ارزان می‌شود

    http://cdn01.zoomit.ir/ex/Cover/71d2361e06572d3f43b8a7e7b4824860_XL.jpg

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ضمن اینکه مقصر اصلی اجرا نشدن طرح رجیستری گوشی‌های موبایل را وزارت ارتباطات می‌داند، معتقد است اجرای این طرح موجب کاهش قیمت گوشی می‌شود.

    قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، می‌گوید: «وزارت ارتباطات دلیل تأخیر اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل را عدم پیش‌بینی اعتبارات لازم می‌داند؛ درحالی‌که وزارت صنعت معدن و تجارت باید این اعتبارات را پیش‌بینی می‌کرد، اما پیش‌بینی‌های لازم را نداشته و از این‌رو تخصیص اعتبارات توسط وزارت ارتباطات و فناوری انجام شده که در نهایت نیز این وزارتخانه ۲۸ خردادماه سال جاری قرارداد خود با پیمانکار داخلی را منعقد کرده است.»

    وی با بیان اینکه «از وزارت ارتباطات گله‌مند هستیم و این تأخیرها را موجه نمی‌دانیم»، گفت: «با این وجود به اجرای طرح رجیستری در آینده‌ای نزدیک خوش‌بین هستیم؛ چراکه به لحاظ علمی و فنی کار کارشناسی و عمیقی برای این طرح صورت گرفته و کارشناسان به این باور قطعی رسیدند که این کار از لحاظ فنی کاملا عملیاتی و اجرایی است.»

    به گفته‌ی خورشیدی، اجرای این طرح بدون کمترین مشکلی برای مصرف‌کنندگان، به‌زودی نهایی خواهد شد.

    گوشی ارزان می‌شود
    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: «با توجه به مجموع تمهیدات صورت‌گرفته، اجرای طرح رجیستری منجر به کاهش حاشیه سود برای واردکنندگان خواهد شد و علاوه بر آن می‌توان گوشی تلفن همراه را با قیمت ارزان‌تری در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار داد.»

    واردات گوشی انحصاری نیست
    خورشیدی در زمینه‌ی انحصاری بودن واردات برای برخی از نمایندگی‌های خاص گفت: «تا قبل از نگرانی به وجود آمده برای انحصار بازار موبایل، وزارت صنعت معدن و تجارت مجوز نمایندگی رسمی فروش موبایل را تنها به اشخاص حقوقی و شرکت‌هایی واگذار می‌کرد که نمایندگی از تولیدکننده اصلی داشته باشند؛ اما برای حل این مشکل اخیرا این قید را حذف کرده است و مجوز نمایندگی‌ها برای شرکت‌های واسطه‌ای منطقه‌ای صادر شده است. بنابراین تقریبا در گوشی تلفن همراه مونوپل وارداتی نداریم.»

    به گفته‌ی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از زمان آغاز طرح عملیات رجیستری به‌طور عمومی، دو ماه به صاحبان گوشی‌های تلفن همراه فرصت داده خواهد شد و پس از آن اگر گوشی قاچاق باشد، به آن دیگر خدمات داده نمی‌شود؛ بنابراین به مردم پیشنهاد می‌شود گوشی‌های تلفن همراه خود را از نمایندگی‌های معتبر و با گارانتی که مؤید سلامت کالا و واردات قانونی است خریداری کنند.

  • هشدار! شبها وای فای را خاموش کنید

    http://media.qudsonline.ir/b/Larg_Pic/2-10-1391/IMAGE634918474165694655.jpg

    خزر: اگر ازطریق وای فای با دنیای مجازی در ارتباط هستید و مدام به اینترنت متصل می‌شوید باید بدانید که استفاده مداوم از اینترنت وای فای می‌تواند سلامت شما را به خطر اندازد.

    به گزارش خزر به نقل از باشگاه خبرنگاران، محققان می‌گویند همان‌طور که هنگام خواب باید تلفن همراه‌تان را از خود دور نگه دارید تا در معرض اشعه‌های الکترومغناطیسی آن قرار نگیرید، باید در برابر مودم وای فای هم همین موضوع را رعایت کنید و اگر از طریق این نوع مودم‌ها به اینترنت متصل می‌شوید، آن را هنگام خواب خاموش کنید. به گفته محققان امواج وای فای روی مغز تاثیر گذاشته و افسرده تان می‌کند.

    پژوهشگران می گویند نتایج تحقیقات آن ها نشان می دهد انتشار امواج الکترومغناطیسی مودم می تواند بخش هایی از مغز را تحریک کند و فعالیت آن بخش را افزایش دهد.

    دانشمندان با انجام آزمایشات و مطالعاتی بر روی داوطلبان زیادی دریافتند آن دسته از افرادی که ساعات زیادی از روز را در کنار مودم قرار دارند و هنگام خواب نیز مودم در محیط کنار آن ها وجود دارد حافظه کمتری دارند و موارد مختلف را کمتر به خاطر می سپارند و مغزشان پریشانی بیشتری دارد.

    پزشکان توصیه می کنند برای سلامت مغز بهتر است افراد قبل از خواب مودم را خاموش کنند و در ساعات استراحت آن را از خود دور نگه دارند.

    در اینجا به ۵ دلیل اصلی اشاره می کنیم که نشان می‌دهد بهتر است در مواقعی که نیاز به وای‌فای ندارید و یا اینکه آخر شب، مودم را خاموش کنید.

    ۱- امواج رادیویی برای انسان به‌خصوص کودکان خطرناک هستند

    درست است که هنوز این موضوع به طور کامل و علمی ثابت نشده است اما تقریبا تمام کارشناسان محیط‌زیست و پزشکی موافق این موضوع هستند که امواج مایکروویو تاثیراتی روی بدن و ذهن انسان می‌گذارند. هر ساله تحقیقات زیادی صورت می‌گیرد که نتایج‌شان نشان می‌دهد افرادی که کمتر در معرض امواج رادیویی حتی موبایل و نوت‌بوک و تلویزیون هستند؛ سلامت جسمی و روانی بهتر دارند. این موضوع به‌خصوص برای نوزادان و کودکان تشدید می‌شود؛ چون ساختار بدنی و مغزی آن‌ها آسیب‌پذیرتر است و دارد تکامل پیدا می‌کند.

    کارشناسان توصیه می‌کنند در اتاقی بخوابید که هیچ‌گونه دستگاه بی‌سیم یا وای‌فای نداشته باشد. به معنی دیگر، بهتر است مودم در اتاق خواب نباشد

    شاید سوال کنید پس بهتر است از موبایل هم استفاده نکنیم؟ جواب این است که بله؛ گوشی‌های تلفن همراه را هم بهتر است در آخر شب و مواقعی که نیاز ندارید توی بغل خودتان نگذارید و کمی دور نگه‌دارید. در این مورد تحقیقات زیادی صورت گرفته و ثابت شده افرادی که در آخر شب مدت زمان نسبتا طولانی با گوشی‌های موبایل کار می‌کنند، مشکلات بی‌خوابی بیشتری دارند.

    ۲- نزدیک بودن به امواج رادیویی بی‌خوابی می‌آورد

    کارشناسان توصیه می‌کنند بهتر است در اتاقی بخوابید که هیچ‌گونه دستگاه بی‌سیم یا وای‌فای وجود نداشته باشد. به معنی دیگر، بهتر است مودم در اتاق خواب نباشد. خطرات امواج رادیویی و وای‌فای در فاصله نزدیک زیر ۵ متر و ۱۰ متر بسیار بیشتر است و در فاصله‌های بالاتر از ۵۰ متر کم می‌شود.

    بهتر است با یک مودم روشن ۱۰۰ متر فاصله داشته باشید. در خانه‌های آپارتمانی جدید که بسیار کوچک هستند؛ معمولا فاصله ۱۰۰ متری غیرممکن است؛ پس بهتر است که مودم را خاموش کنید.

    اگر دوست دارید با خیال آسوده بخوابید، بهتر است مودم را خاموش کنید تا به این صورت ذهن شما هم خاموش شود و کم‌کم برای رفتن به ضمیر ناخودآگاه آماده شوید. ذهن انسان در شب و هنگام خواب فرآیندها و واکنش‌های بیولوژیکی دارد که امواج وای‌فای مزاحم‌اش هستند.

    ۳- مصرف انرژی در دنیایی که مشکل کمبود انرژی دارد

    مودم مودهایی برای کاهش مصرف انرژی دارد و در مواقعی که هیچ دستگاهی بدان‌ها وصل نباشد، به طور محسوسی مصرف انرژی را کاهش می‌دهند اما باز چندین چراغ LED روشن است و دستگاه دارد برق مصرف می‌کند. چرا باید این‌طور باشد؟ هم هزینه‌های قبض برق شما افزایش پیدا می‌کند و هم به یک دشمن محیط ‌زیست و انرژی تبدیل می‌شوید. روشن بودن مودم هیچ فایده‌ای برای شما جز افزایش هزینه ندارد.

    ۴- احتمال خرابی دستگاه افزایش پیدا می‌کند

    اجازه بدهید یک راز درباره مودم‌ها برایتان فاش کنم. این دستگاه‌ها طوری ساخته شده‌اند که تا دو الی سه سال به طور همیشه روشن باشند و کار کنند اما بعد از این مدت استاندارد که معمولا در دفترچه راهنما و مستندات دستگاه از طرف کارخانه اعلام می‌شود، مادربورد، خازن‌ها و چیپ‌ست‌ها شروع به استهلاک و فرسایش می‌کنند و عمر مفید خود را از دست می‌دهند.

    بنابراین، هر چه بیشتر روشن باشند، زودتر خراب می‌شوند و احتمال از کار افتادگی یا سوختگی بالاتر می‌رود. همین‌طور ممکن است روی کیفیت و کارایی دستگاه تاثیر بگذارد و وای‌فای با سرعت پایین‌تری داشته باشید. اگر یک دستگاه مودم با قدمت بالا دارید، بهتر است مانند انسان‌های سن بالا کمی به او استراحت بدهید تا بیشتر عمر کند.

    ۵- هکرها و دزدان وای‌فای شب‌ها بیدارند

    دوستی برایم تعریف می‌کرد مودم بی‌سیم خود را شب‌ها خاموش نکرده و روشن می‌گذاشت. یک مدتی به مصرف اینترنت شک می‌کند و با نصب چند ابزار مشاهده ترافیک و تحلیل وای‌فای، سعی می‌کند بفهمد چرا این قدر زود به زود حجم اینترنت‌اش تمام می‌شود. با این ابزارها می‌فهمد که هر شب نزدیک به یک گیگابایت اینترنت مصرف می‌شود. ندانسته پیش خودش تصور می‌کند موبایل یا تلویزیون به‌روزرسانی می‌شوند. چند شبی مسافرت می‌رود و برمی‌گردد می‌بیند باز هم هر شب اینترنت مصرف شده است.

    یک باور اشتباه وجود دارد که روشن و خاموش کردن زیاد مودم باعث خرابی آن می‌شود! اگر این‌طور بود سازنده مودم کلید خاموش/روشن را برای راحتی شما نصب نمی‌کرد

    خلاصه با کلی کارآگاه‌بازی متوجه می‌شود یکی از همسایه‌های بلوک کناری شب‌بیداری دارد و از اینترنت او استفاده می‌کند. هکرها هم از سکوت و خلوت شب‌ها برای حمله به دستگاه‌ها و سیستم‌ها و هک وای‌فای کاربران استفاده می‌کنند. خاموش کردن مودم در آخر شب یا مواقعی که برای چند روز خانه نیستید از این جهت هم فوایدی دارد.

    باور عمومی اشتباه

    یک باور اشتباه وجود دارد که روشن و خاموش کردن زیاد مودم باعث خرابی آن می‌شود! اگر این‌طور بود سازنده مودم کلید خاموش/روشن را برای راحتی شما نصب نمی‌کرد. ما هم موافق‌ این نظر هستیم که نباید در یک شبانه‌روز چندین بار مودم را خاموش و روشن کرد، ولی وقتی طولانی مدت کاری به اینترنت و وای‌فای ندارید، بهتر است با کلید خاموش/روشن این دستگاه‌ها را خاموش کنید و یا سیم مودم را از برق بکشید.

  • یک ترفند ساده برای افزایش فالوورها در اینستاگرام

    https://www.softgozar.com/Image/News/9605/a3c4f5_softgozar.jpg
    برای کسب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام، بهتر است از نام واقعی خود استفاده نکنیم و نام پروفایل خود را به گونه ای برگزینیم که افراد بیشتر ما را با آن می شناسند. مثلاً اگر شخصی به حرفه مکانیک مشغول است، بهتر است نام کاربری خود را نیز ” مکانیک ” بگذارد.

    برای تغییر نام کاربری در اینستاگرام، به قسمت Edit Profile رفته و نام خود را عوض کنید.

    با همین روش ساده، می توان فالوورهای بیشتری در اینستاگرام کسب کرد.

    منبع: gadgethacks

  • اضافه شدن قابلیت فلش به دوربین سلفی گوگل

    https://faceit.ir/images/android-selfie-statues-670x335_1502619308.jpg

    با به روز رسانی به اندروید ۷٫۱٫۱ می‌توانید از قابلیت فلش دوربین سلفی استفاده کنید.
    به روز رسانی جدید گوگل که می‌توانید آن را از طریق پلی استور دانلود کنید قابلیتی کوچک اما مهم را به گوشی شما اضافه می کند: فلش سلفی. درحالی که بیشتر گوشی‌های هوشمند اندروید روی دوربین جلوی خود فلش ندارند، گوگل قابلیتی را به گوشی‌های خود اضافه کرده که توسط آن وقتی که سلفی گرفتید به عکستان فلش اضافه می‌شود.
    برای فعال کردن فلش سلفی، وقتی که دوربین جلو گوشی را باز کردید آیکون فلش را لمس کنید و گزینه اتوماتیک یا همیشه روشن را انتخاب کنید. وقتی که روشن شد یک سوم صفحه به رنگ بژ تغییر پیدا می‌کند. فلش این دوربین به جای رنگ سفید خیلی روشن، رنگی گرم تر دارد و چشم را آزار نمی‌دهد. البته مثل دوربین آیفون قابلیت تنظیم خودکار رنگ سفید را ندارد. وقتی که عکس گرفتید عکس شما با نوری به رنگ بژ ظاهر می‌شود.( کمی طول می‌کشد تا سلفی شما ظاهر شود در نتیجه باید سر و دست خود را برای چند لحظه ثابت نگه دارید.)
    به روز رسانی نسخه ۴٫۴ چند قابلیت دیگر از جمله امکان دوبار ضربه زدن برای زوم کردن و قابلیت کشیدن صفحه برای نغییر از حالت عکس برداری به فیلم برداری و برعکس را به سیستم عامل اندردوید شما اضافه می‌کند.
    گوگل گفته است که آخرین نسخه برای دستگاه های نکسوس و پیکسلی که اندروید ۷٫۱٫۱ به بالا را اجرا می‌کنند طراحی شده است.

    منبع: theverge

  • ۱۸ هزار روستا به اینترنت پرسرعت مجهز می‌شوند

    https://faceit.ir/images/NEWS/internetInVillage_1502618228.jpg

    معاون وزیر ارتباطات از برنامه‌ریزی برای تجهیز ۱۸ هزار روستا به خدمات اینترنت پرسرعت در راستای اجرای طرح خدمات‌رسانی به مناطق محروم (USO) خبر داد.
    معاون وزیر ارتباطات از برنامه‌ریزی برای تجهیز ۱۸ هزار روستا به خدمات اینترنت پرسرعت در راستای اجرای طرح خدمات‌رسانی به مناطق محروم (USO) خبر داد.
    معاون توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهدی راسخ، یکی از مهمترین اقداماتی که در حوزه دولت الکترونیک صورت گرفته است را اجرای پروژه خدمت‌رسانی به مناطق محروم (USO) می‌داند. این پروژه بستری فراهم می‌آورد تا مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته بتوانند از خدمات دولت الکترونیک استفاده کنند.

    وی در مورد اجرای این پروژه گفت:

    تاکنون ۲۷ هزار روستا به اینترنت پرسرعت مجهز شده‌اند و ۱۸ هزار روستای دیگر هم در برنامه هستند و این اقدامات گام مؤثری در توسعه دولت الکترونیک در روستاها است.

    مهدی راسخ با اشاره به توسعه زیربناهای اصلی دولت الکترونیک در دولت یازدهم، اظهار داشت: با انجام اقداماتی همچون عملیاتی کردن فازهای مختلف شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان پیشران دولت الکترونیک، تصویب و ابلاغ اسناد بالادستی مرتبط ازجمله نقشه راه توسعه دولت الکترونیک، این حوزه با شتاب بیشتری در حال حرکت بوده و امید است این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه یابد.

    وی لازمه گسترش خدمات دولت الکترونیک را فرهنگ‌سازی در نحوه به‌کارگیری این خدمات در بین مردم عنوان کرد و در جمع ارزیابان جایزه دولت الکترونیک، گفت: پیگیری جدی تکالیف مندرج در اسناد بالادستی از جمله سند جامع دولت الکترونیک و سند جامع اصلاح نظام اداری و پیگیری و رصد اقدامات کلیه دستگاه‌های وابسته از برنامه‌های آینده معاونت توسعه وزارت ارتباطات در حوزه دولت الکترونیک است.

    منبع: mehrnews

  • اگر گوشی‌تان شارژ می‌خورد، بخوانید

    http://sakhtafzar.com/wp-content/uploads/2017/08/%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%98.jpg

    استفاده از سرویس‌های iMassage یا Facetime محصولات شرکت اپل، به دلیل مسدود بودن دریافت پیامک از این شرکت می‌تواند موجب افزایش هزینه‌ قبوض یا کسر شارژ شود. تغییر اپل آی‌دی یا غیرفعال کردن این سرویس‌ها می‌تواند از پرداخت هزینه‌ی اضافه جلوگیری کند. با سخت افزار همراه باشید.

    هزینه‌های اضافه بر مصرف معمول کاربران اپراتورهای همراه، از اتفاقاتی است که گاهی رخ می‌دهد و اغلب با پرس‌وجو درباره‌ی این هزینه‌ها مشخص می‌شود که علت هزینه‌ی نامتعارف قبوض مشترکان دائمی و یا کسر شارژ از مشترکان اعتباری، به دلیل ناآگاهی آنها از قابلیت‌های جدید تلفن همراهشان اتفاق افتاده است.

    مدتی پیش برخی مشترکان شاهد بودند که هزینه‌ای در بخش پیامک خود دریافت می‌کردند، بدون اینکه پیامکی ارسال کنند و یا میزان ارسال پیامکشان در اندازه هزینه‌ی ذکرشده باشد. بدین ترتیب مشترکان اعتباری تلفن‌همراه با کسر شارژ مواجه شده و مشترکان دائمی نیز هزینه بالای پیامک در قبوض خود را شاهد بودند.

    با پیگیری‌های اپراتورها و شکایات مشترکان در آن زمان اعلام شد که قابلیت‌هایی مانند iMassage یا Facetime در گوشی‌های آیفون، علت این هزینه‌های اضافه و کاربران شاکی نیز همان کاربران محصولات اپل هستند. برای فعال کردن این قابلیت‌ها به تایید اپل نیاز است که با ارسال و دریافت پیامک به نزدیک‌ترین سرور اپل انجام می‌شود.

    با فعال شدن این قابلیت‌ها، شماره‌ی کاربر در دیتابیس‌های اپل ثبت می‌شود و این امکانات برای خط تلفن همراهش فعال می‌شود. اما فعال کردن این قابلیت‌ها با استفاده از هر سه اپراتور فعال در کشور ما غیرممکن است، زیرا در حالی که آیفون سعی می‌کند بارها این درخواست را ارسال کند تا جوابی دریافت کند، دریافت پیامک از نزدیک‌ترین سرور اپل مسدود شده است.

    به همین دلیل با هر بار خاموش و روشن کردن گوشی یا ارسال درخواست فعال کردن این دو قابلیت، گوشی سوالی مبنی بر ارسال پیامکی که احتمالا هزینه‌ای در بر دارد، نمایش می‌دهد. این پیام تا زمانی که کاربر درخواستش را لغو کند، به صورت تکرار ارسال می‌شود. تعداد زیادی از کاربران نیز بی‌تفاوت با انتخاب گزینه‌ی Ok، تاییدیه‌ی ارسال را می‌دهند که موجب ارسال پیامک و کسر هزینه از آنها می‌شود. هزینه‌های زیاد این پیام‌ها نیز به این دلیل بین‌المللی بودن آنهاست.

    شارژ

    به دستور رگولاتوری برای اطلاع‌رسانی در این زمینه در جهت جلوگیری از هزینه اضافی، اپراتور اول باز هم اقدام به ارسال این هشدار کرده است که:

    مشترک گرامی! نرم‌افزارهای facetime و i-message در گوشی‌های آیفون، هنگام فعال‌سازی به صورت خودکار و بدون اطلاع مشترک پیامک‌هایی را به مقاصد بین‌الملل ارسال می‌کنند که منجر به افزایش هزینه صورتحساب تلفن خواهد شد.
    البته امکان فعال کردن این قابلیت‌ها از طریق ایمیل وجود دارد که اتفاقا در ایران هم کاربرد دارد و می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. با تغییر اپل آی‌دی یا غیرفعال کردن سرویس‌های iMassage و Facetime ، مشکل برطرف شده و بدین ترتیب از پرداخت هزینه‌ی اضافه جلوگیری می‌شود.

    آیا شارژ گوشی شما از این طریق مصرف شده است؟

    منبع ایسنا

  • مدیران توییتر برای مذاکره با ایران اعلام آمادگی کردند

    http://forsatnet.ir/images/admin12/680-16-6b.jpg

    وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم از اعلام آمادگی مدیران شبکه اجتماعی توییتر برای پیگیری خواسته های ایران در جهت فعالیت این سرویس دهنده خارجی در کشور خبر داد. با سخت افزار همراه باشید.

    محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به صفحه توییتری‌اش، حضور در این شبکه اجتماعی را فرصت دانست و در مورد برنامه‌های خود برای رفع فیلتر توییتر و رفع محدودیت دسترسی به واتس‌اپ، گفت

    اگر گمان می‌کردم فضای توییتر فرصتی برای من محسوب نمی‌شود، به یقین وارد آن نمی‌شدم لذا به امکان حضور مردم در توییتر نیز همچنین نگاهی دارم. اما از آنجا که فیلتر توییتر به تصمیم ما صورت نگرفته ما نیز نمی‌توانیم در رابطه با رفع آن تصمیم بگیریم.

    وی با بیان اینکه مدیریت تمامی شبکه‌های اجتماعی خود را شخصا بر عهده دارد، گفت یکی از دلایل شخصی قبول حضور در کابینه دولت دوازدهم، فعال کردن جمع دیپلماسی توییتری دولت است.

    وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم تصریح کرد:

    فیلتر توییتر تصمیم و سیاست کلان نظام است لذا مذاکره با مدیران این سرویس‌دهنده‌ها برای پیگیری خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران تنها کاری است که از دست ما بر می‌آید؛ البته مدیران توییتر نیز برای این مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند و در ادامه اگر نتیجه این مذاکرات مورد قبول جمع عاقله کشور قرار گرفت فبهالمراد؛ و اگر مورد قبول واقع نشد تلاش بیشتری خواهیم کرد.
    معاون فعلی وزیر ارتباطات گفت:

    صفحه‌ای در فیس بوک ندارم؛ نه به دلیل ممنوع بودن آن، بلکه به این دلیل که این فضا مشتری و مخاطب خود را از دست داده است. البته زمانی که فیس بوک به‌عنوان تاپ‌ترین شبکه مجازی مورد استفاده قرار می‌گرفت به طور کل در فضای مجازی فعال نبودم.
    آذری جهرمی همچنین درباره اینکه آیا با فیلترشکن وارد شبکه مجازی توییتر می‌شود یا خیر به مزاح، گفت:

    ما هم مثل شما از امکانات همسایه مان در این رابطه استفاده می‌کنیم! و حدودا روزانه نیم تا یک ساعت از تلگرام استفاده می‌کنم.

    گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم، در پاسخ به سوالی مبنی بر نگاه دولت دوازدهم به موضوع فیلتر تلگرام و اینستاگرام، توضیح داد:

    اگرچه پاسخ به این سوالات نیازمند مقدماتی است اما سیاست دولت توسعه شبکه‌های اجتماعی است. هرچند بر خطوط فرهنگی پایدار خواهیم ماند، اما لزومی بر فیلتر کردن یا در فیلتر نگاه داشتن شبکه‌ها نمی‌بینیم، مگر آنکه با اصول فرهنگی تناقض داشته باشند.
    وی با بیان اینکه مدیران تلگرام تاکنون همکاری‌های لازم را در رابطه با خط قرمزهای فرهنگی ایران داشته‌اند بنابراین لزومی بر فیلتر آن وجود ندارد، توضیح داد:

    اگر دنیا به فرهنگ مردم ایران احترام بگذارند ما نیز به آن‌ها احترام خواهیم گذاشت، اما مهمتر از آن، احترام به حقوق مردم است؛ لذا از افکار عمومی به خاطر فیلتر شبکه‌ها نمی‌ترسیم. البته دولت در این زمینه دیدگاه سلبی ندارد و بنای وزارت ارتباطات نیز ادامه این مسیر با حفظ خطوط فرهنگی خواهد بود.
    وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم تاکید کرد:

    همان طور که در فضای حقیقی سهمی در مدیریت دنیا داریم باید سهمی نیز در فضای مجازی جهان داشته باشیم اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم سهم خود را به دست آوریم و همچنان در ابتدای راه هستیم.

    آذری جهرمی با بیان اینکه درصورت دریافت سهم حاکمیت خود از فضای مجازی جهانی، اقتصاد و اشتغال از طریق این فضا رونق پیدا خواهد کرد، افزود:

    عده‌ای معتقدند شبکه ملی اطلاعات معنای محدودسازی می‌دهد و به دنبال تخریب این دستاورد ملی هستند. باید شبکه ملی اطلاعات را سراسر توسعه و سهم‌خواهی ما از اقتصاد فناوری اطلاعاتی دنیا دانست.
    منبع خبرگزرای مهر

  • بهترین گوشی از نظر باتری

    http://otaghkhabar24.ir/sites/default/files/styles/large/public/repo/pics/1396/05/21/pic-144238-1502522589.jpg

    به گزارش خبرنگار اتاق خبر ۲۴:
    تسلا مدل S موفق شد تنها با یک‌بار شارژ کامل، به شعاع حرکتی ۱۰۰۰ کیلومتر دست پیدا کند که تقریبا دو برابر مسافتی است که قبلا برای این خودرو اعلام شده بود.

  • بیل گیتس هم به اینستاگرام پیوست

    http://cdn.mashreghnews.ir/files/fa/news/1395/3/11/1665221_160.jpg

    رسانه کلیک – بیل گیتس کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار، نیکوکار و مدیرعامل سابق شرکت مایکروسافت، عضو اینستاگرام شد!

    بیل گیتس اکانت کاربری خود را با نام thisisbillgates و در تانزانیا ساخته است. وی چندین عکس از خود در اینستاگرام، در حالی پست کرد که نشان می‌هد در حال بررسی طرح‌های موسسه بیل و ملیندا گیتس است.

    جف بزوس مدیرعامل آمازون اخیراً طی مدت چند ساعت و به خاطر نوسانات بازار، ثروتمندترین فرد جهان شد که البته پس از چند ساعت، بیل گیتس مجدداً این جایگاه را پس گرفت. طبق آخرین نظرسنجی‌ها، از نظر سایت TNW، بیل گیتس نسبت به جف بزوس از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

    جف بزوس در حال حاضر حدود ۳۰۰۰۰ و بیل گیتس ۱۲۰۰۰ فالوئر دارند. حال باید دید چه مقدار زمان می‌برد تا تعداد فالوئرهای بیل گیتس از جف بزوس پیشی بگیرند.

  • شرکت ال.جی به تازگی نخستین موبایل از تلفن‌های هوشمند سری Q را در هند رونمایی کرد.

    http://footofan.com/wp-content/uploads/2017/07/LG-Q6-Series.jpg

    به گزارش ایتنا از مهر، شرکت ال.جی به تازگی نخستین موبایل از تلفن‌های هوشمند سری Q را در هند رونمایی کرد.

    این موبایل که LGQ6 نامیده می شود، ماه جولای در کره عرضه شد و دارای فناوری شناسایی صورت و درجه استحکام تجهیزات نظامی است.

    LGQ۶ دارای صفحه نمایش . ۵.۵ اینچی (با وضوح فول اچ دی ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل)، پردازشگر اسنپ دراگون ۴۳۵ کوالکام است. سیستم عامل آن نیز دستگاه اندورید نوقا ۷.۱.۱ است.

    همچنین مشخصات دیگر دستگاه؛ دوربین پشتی ۱۳ و دوربین جلویی ۵ مگاپیکسلی، RAM 3 گیگابایتی و حافظه داخلی آن نیز ۳۲ گیگابایت اعلام شده است.

    در این دستگاه باتری ۳ هزار میلی آمپری به کار رفته و با شبکه های ۴G، LTE و وای فای قابلیت همخوانی دارد.

  • انجام آزمایشات پزشکی با هزینه کم به کمک موبایل

    http://otaghkhabar24.ir/sites/default/files/styles/large/public/repo/pics/1396/05/21/pic-144162-1502512767.jpg

    با استفاده از یک ابزار ساده که با تلفن های همراه هوشمند کار می کند، می توان آزمایشات پزشکی را انجام داد.
    به گزارش خبرنگار اتاق خبر ۲۴:
    به نقل از نیو اطلس، همه ساله تعداد زیادی از مردم هزینه های بسیاری را برای انجام آزمایشات پزشکی متقبل می شوند، البته علاوه بر ایجاد هزینه، گاهی به دلیل نبود تجهیزات لازم برای انجام آزمایش وقت بیمار نیز از بین می رود.

    اما پژوهشگران اخیرا با کمک فناوری چاپگرهای سه بعدی ، ابزاری تولید کرده اند که ۵۵۰ دلار قیمت داشته و می توان با اتصال آن به تلفن های همراه هوشمند ، آزمایشات پزشکی را انجام داد.

    آزمایش به کمک موبایل

    این ابزار که می تواند سه آزمایش اساسی پزشکی را انجام دهد دارای قسمت های مجزا بوده و کافی است تا بیمار نمونه آزمایش را در محل تعیین شده قرار داده و دستگاه را به تلفن همراه متصل کند.

    با این کار ، فرد مورد نظر نتیجه آزمایش را به آسانی و با دقت بالا مشاهده می کند.

  • هر ایرانی عضو ۱۸ کانال تلگرامی است

    http://www.serajedu.ir/media/2017/02/515893_rdczJBzT-284×150.jpg

    سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور از شکستن رکورد انتشار یک میلیارد مطلب در کانال های عمومی فارسی زبان تلگرام خبر داد.
    خبرگزاری مهر: سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور از شکستن رکورد انتشار یک میلیارد مطلب در کانال های عمومی فارسی زبان تلگرام خبر داد.

    مسعود اسدپور افزود: براساس آمارهای مرکز ملی فضای مجازی، تعداد کانال های عمومی فارسی زبان تلگرام امروز از مرز ۵۵۵ هزار کانال گذشته و مطالب منتشر شده در این کانال ها نیز رکورد انتشار یک میلیارد مطلب را شکسته و به عدد ۱.۱ میلیارد نزدیک شده است.

    وی گفت: با توجه به اینکه کل صفحات سایت های فارسی زبان در اینترنت حدود ۱.۲ میلیارد تخمین زده می شود، می توان گفت از نظر شاخص تعداد مطالب منتشر شده، پیام رسان تلگرام به تنهایی و صرفا در کانالهای عمومی آن از سال ۱۳۹۴ که امکان ایجاد کانال در تلگرام فراهم شده، قابلیت رقابت با تمام محتوای تولید شده در تمام سایت های فارسی زبان در طول سالیان اخیر را پیدا کرده است.

    اسدپور با اشاره به اینکه پیام رسان تلگرام براساس میزان انتشار روزانه ۲ تا ۳ میلیون مطلب، تا آخر مهر ماه امسال از سایت ها نیز پیشی خواهد گرفت، تاکید کرد: در صورتی که حجم مطالب تولید شده در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های دیگر نیز به آمار تلگرام اضافه شود، می توان گفت حجم تولید مطالب در طول یک سال این شبکه ها با کل مطالب تولید شده از ابتدای ایجاد وب فارسی تاکنون فراتر خواهد رفت.

    سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور با بیان اینکه از میان ۵۵۵ هزار کانال عمومی فارسی زبان بیش از ۲۰ هزار کانال دارای حداقل ۵۰۰۰ عضو هستند، تصریح کرد: از میان مطالب منتشر شده در کانال های تلگرام ۸۸ درصد به صورت تولید مطلب جدید و ۱۲ درصد آن بازنشر (فوروارد) مطالب کانال های دیگر بوده است. البته حجم قابل توجهی از این مطالب تولیدی، کپی مطالب کانال های دیگر بوده که در جای خود قابل بررسی است.

    وی افزود: مجموع تعداد اعضای کانال ها نزدیک به ۷۲۰ میلیون است که با توجه به اعلام تلگرام درخصوص وجود ۴۰ میلیون اکانت از کاربران ایرانی نشان می دهد هر کاربر به طور متوسط در ۱۸ کانال عضو است که متوسط سن این کانال ها ۳۱۲ روز بوده و به طور متوسط ۱۲۹ روز یعنی ۴۱درصد این روزها را فعال بوده‌اند.

    اسدپور با اعلام این که نزدیک به ۷۰ درصد این کانال ها در یک ماه اخیر فعالیت داشته اند و ۳۰ درصد این کانال ها در یک ماه اخیر هیچ گونه فعالیتی از خود نشان نداده اند، گفت: مطالب منتشر شده در کانال ها به طور متوسط ۱۱۲۵ بازدید داشته‌اند و در مجموع کل بازدید مطالب کانال ها به رقم ۱/۲ تریلیارد بالغ می شود.

    به گفته وی، این آمارها نشان می دهد هر کاربر فارسی زبان به طور متوسط ۳۰ هزار مطلب از کانال های تلگرام مطالعه کرده است که با فرض صرف حدود یک دقیقه وقت برای هر مطلب، این کانال ها منجر به افزایش سرانه مطالعه به میزان ۵۰۰ ساعت شده‌اند.

  • بازی‌های اکشن بر روی مغز تاثیر منفی دارند
    —–
    ایسنا: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مضرات بازی‌های ویدئویی اکشن از مزایای آن بیشتر بوده و می‌تواند بر روی مغز افراد تاثیر بگذارد.
    به نقل از گیزمگ، همانطور که بازی‌های اکشن باعث افزایش توانایی افراد در تصمیم گیری سریع شده و توانایی مغز را برای یادگیری بهبود می‌بخشد، با این حال یک پژوهش جدید نشان دهنده این است که بازی‌های اکشن می‌توانند به مغز آسیب برسانند.
    این پژوهش توسط تیمی از دانشگاه مونترال و بر روی گروهی متشکل از ۵۱ مرد و ۴۶ زن انجام شد.
    در ابتدا، آنها یک بازی اول شخص(first-person game) را انجام دادند که در آن آنها مجبور بودند مسیر خود را از طریق یک راه پر پیچ و خم پیدا کنند. دانشمندان با تجزیه و تحلیل چگونگی انجام این کار متوجه شدند که شرکت کنندگان به دو دسته “فراگیران فضاساز”(spatial learners) که با تصویرسازی و استفاده از نشانه‌های پس‌زمینه، خودشان را هدایت می‌کردند و “فراگیران واکنشی” (response learners)که مجموعه ای از چرخش‌های چپ و راست را به حافظه خود سپرده و از این طریق مسیر خود را پیدا کردند، تقسیم می‌شوند.
    در این پژوهش تقریبا ۸۵ درصد ازشرکت کنندگان فراگیران واکنشی بودند.
    بعد از آن، همه شرکت کنندگان ۹۰ ساعت بازی‌های اکشن اول شخص مانند Call of Duty، Killzone و Borderlands 2 و ۹۰ ساعت بازی‌های سه بعدی با شدت کمتر مانند “سوپر ماریو” Super Mario)) را انجام دادند.
    هنگامیکه مغز شرکت‌کنندگان پس از انجام بازی‌های اکشن اسکن شد، توجه ویژه محققان به دو ناحیه جلب شد.
    یکی هیپوکامپ، که به افراد کمک می کند تا جهت خود را پیدا کنند و دیگری هسته دم‌دار (Caudate nucleus ) که در شکل‌گیری عادت‌های انسان نقش دارد. به طور کلی اگر یک شخص از یکی از این نواحی بیشتر استفاده کند، میزان استفاده از ناحیه دیگر کمتر خواهد شد.
    در فراگیران واکنشی، تحریک زیاد هسته دم‌دار باعث شد که هیپوکامپ شروع به آتروفی کرده و ماده خاکستری را از دست بدهد. اگر هیپوکامپ بیش از حد آتروفی شود، شرایطی مانند افسردگی، اسکیزوفرنی،”اختلال استرس پس از سانحه”( PTSD ) و بیماری آلزایمر بروز می‌کند.
    با توجه به این مطلب، مطالعه جدید نشان می‌دهد که افرادی که از چنین شرایطی رنج می‌برند بهتر است که از انجام بازی‌های ویدئویی اکشن خودداری کنند.
    در مقابل، بازی کردن بازی‌هایی مانند سوپر ماریو به افزایش ماده خاکستری هیپوکامپ در هر دو گروه منجر خواهد شد.
    تحقیقات نشان می‌دهد که از آنجا که “استراتژی‌های فضاسازی” (spatial strategies) با افزایش میزان ماده خاکستری هیپوکامپ در طول بازی های ویدئویی همراه است، فراگیران واکنشی می‌توانند از استراتژی های فضاسازی برای مقابله با اثرات منفی بر روی سیستم هیپوکامپ استفاده کنند.

  • «تلفن همراه» در ایران ۲۳ ساله شد
    —–
    خبرگزاری ایرنا: ۲۳سال از زمان صدور نخستین سیمکارت برای تلفن همراه در کشور گذشت.
    به گزارش چهارشنبه اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نوزدهم مرداد ۱۳۷۳، با واگذاری چهار سیمکارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، عرضه سیمکارت تلفن همراه در ایران آغاز شد.
    بهره برداری از نخستین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با ۲۴ سایت بی.تی.اس (BTS) و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد و به دنبال استقبال مردم از این پدیده، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور بر آمد.
    بنابراین با توجه به نیاز و تقاضای مردم به این پدیده، فعالیت هایی متناسب با جهت گیری جهانی برای توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالی مجموعه مخابرات کشور صورت گرفت.
    در ادامه این برنامه هیات وزیـــران بنا بــه پیشنهــاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲ هزار میلیارد ریال تصویب کرد و همه وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیار ایران واگذار شد.
    اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران با بیش از ۸۹ میلیون سیمکارت واگذار شده در ۱۲۴۵ شهر (۱۰۰درصد شهرها) و ۴۳ هزار روستا (۸۶٫۹ درصد روستاها) و بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از جاده های کشور، ۹۶٫۵ درصد پوشش جمعیتی کشور را زیرپوشش دارد.
    ضریب نفوذ اپراتور اول ۸۴٫۲ درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۷۰ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است. همراه اول، علاوه بر اینکه پیشتاز عرضه سیمکارت در کشور بوده است با نوسازی مداوم شبکه خود، به روزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را نیز دارد.
    همراه اول مجوز ارتقای پروانه ارایه خدمات تلفن همراه به نسل۳ و بالاتر را در سال ۱۳۹۳ دریافت کرد و اکنون با گذشت کمتر از سه سال، ۱۰۴۲ شهر و ۹۷۰ روستا به شبکه نسل ۳ پیوسته اند و ۷۱۰ شهر زیر پوشش شبکه نسل ۴ و ۴٫۵ همراه اول قرار دارند.
    اپراتور اول در چهار سال گذشته، در ارزیابی رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) که بر اساس استاندارد «یی.اف.کیو.ام» (EFQM) صورت می گیرد، رتبه اول اپراتورهای تلفن همراه کشور را برای خود حفظ کرده است.

  • رتبه ایران در شاخص قیمت اینترنت خانگی در دنیا
    —–
    خبرگزاری ایرنا: مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: ایران از نظر نرخ اینترنت تلفن همراه جزو ۱۰ کشور مقرون به صرفه جهان است اما در شاخص قیمت اینترنت خانگی و ثابت رتبه ای بهتر از نودم ندارد.
    «محمد جواد آذری جهرمی» امروز (چهارشنبه) در صفحه اینستاگرام خود نوشت: هنوز ۳۰ درصد خطوط مسی تلفن قادر به ارایه سرعتی بیش از ۲ مگابایت در ثانیه نیستند.
    وی ادامه داد: به لحاظ شاخص کیفیت تجربه شده توسط کاربران هر چند پیشرفت های قابل توجهی داشتیم اما در عرصه ویدئو و بازی های رایانه ای. هنوز جای کار داریم.
    آذری جهرمی افزود: ارتقای فناوری اینترنت خانگی از ای.دی.اس.ال به سایر فناوری های به روزتر، به صرفه سازی قیمت و نیز بهبود کیفیت جزو برنامه های اصلی دولت برای فراهم سازی شرایط توسعه کسب و کارهای نوپاست.
    به گزارش ایرنا, وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: مردم از حجم فروشی رضایت نداشتند. براین اساس کمیته ای تشکیل شده است تا روش مناسب تری اتخاذ کند.
    «محمود واعظی» ادامه داد: کاربران باید بتوانند اینترنت داخلی را با سرعت مناسب و حجم مورد نیاز خریداری و در بازه زمانی مشخص استفاده کنند.
    با این همه، چندی پیش به دلیل اعتراض برخی افراد در صفحه شخصی واعظی در شبکه های اجتماعی، وی دستور توقف طرح جدید و بررسی دوباره آن را صادر کرد.
    واعظی امروز درباره روش جدید فروش اینترنت ثابت گفت: این روش به دلیل دریافت یکباره مبلغ، به نفع مردم بود اما با اعتراض برخی روبرو شد؛ بنابراین دستور بررسی دوباره آن را دادم.

  • اعتراف به آغاز جنگ جهانی سوم در فضای مجازی
    —–
    وب سایت سایبربان: خبرگزاری فرانسه: «دنیای فناوری، به یک میدان جنگ بین تهران و دشمنان داخلی و خارجی‌اش تبدیل شده است.»
    خبرگزاری فرانسه: «دنیای فناوری، به یک میدان جنگ بین تهران و دشمنان داخلی و خارجی‌اش تبدیل شده است.»
    به‌تازگی خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی رشد صنعت فناوری اطلاعات در جمهوری اسلامی ایران پرداخت. در این گزارش، به این موضوع اشاره شد که مسئولین ایرانی، علی‌رغم اعمال تمام تحریم‌های ضد ایرانی، به توسعه و رشد این صنعت در کشور پرداخته‌اند و بعد از امضای توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ در زمینه هسته‌ای، این رشد، شتابی روزافزون یافت.
    در گزارش خبرگزاری فرانسه، دو موضوع مورد بررسی قرار گرفت. در یک بخش، به بررسی فرصت‌هایی پرداخته شده که این صنعت برای جوانان تحصیل‌کرده ایرانی ایجاد می‌کند و در وهله دوم، گزارش مذکور به تأثیرات رشد صنعت فناوری، بر امنیت ملی ایالات‌متحده اشاره می‌کند. همچنین، تأثیرات این صنعت بر کشورهای اروپایی و سایر دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، مورد بررسی قرار گرفته است.
    در همین حال، خبری به تازگی در رسانه‌های جهان از جمله رسانه‌های مشهوری نظیر رویترز منتشر شد که بر اساس آن، یک گروه هکری ایرانی با پشتوانه دولتی به نام CopyKittens، طی یک سال گذشته به فعالیت پرداخته است و اهدافی را در سراسر جهان، موردتهاجم قرار داده است. بر اساس گزارشی که در این مورد منتشر شد، گروه مذکور با ساخت یک شخصیت جعلی زن، سران و مقامات صنایع زیرساختی و کشورهای مختلف جهان را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را تخلیه اطلاعاتی کرده است.
    البته در گزارش‌هایی که در رابطه با این گروه هکری منتشر شده، آمده است که این گروه، اولین نمونه از فعالیت‌های چند وقت اخیر ایران در زمینه سایبری نیست و ایران، از موارد مشابه، برای پیشبرد اهداف خود در عرصه داخلی و بین‌المللی بهره‌برداری می‌کند.
    بر اساس این ادعا، ایران و هکرهایی که از جانب ایران به فعالیت در دنیای سایبری می‌پردازند، اهدافی را در کشورهای غربی تعیین کرده‌اند و حملاتی را علیه آن‌ها انجام می‌دهند که در مواردی، بسیار پیچیده بوده و در مواردی، از روش‌های بسیار ساده برای انجام حملات خود استفاده کرده‌اند.
    در بخشی از تحلیل‌هایی که در این رابطه منتشر شده، آمده است:
    «علاوه بر پیگیری اهداف بین‌المللی، بخش دیگری از توان ایران در فضای سایبری، علیه شهروندان این کشور به کار گرفته می‌شود. ایران علاوه بر استفاده از توان سایبری خود علیه دشمنان بین‌المللی، تلاش می‌کند تا مخالفان داخلی را نیز این طریق تحت‌فشار قرار دهد.
    وب‌سایت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر در ایران، فیلتر است و مقامات ارشد فیلترینگ در ایران تلاش می‌کنند تا دائماً، این موضوع را مطرح کنند که در سایر کشورها، موضوع فیلترینگ شدیدتر است. یکی دیگر از موضوعاتی که در دولت‌های مختلف ایران، مطرح شده است موضوعی به نام “اینترنت حلال” یا “حلال نت” است که بر اساس اطلاعات موجود، تنها محتوایی در آن قابل‌انتشار خواهد بود که مورد تائید دولت ایران باشد. البته هیچ شاهدی مبنی بر اینکه دولت ایران یا بخش خصوصی ایران بتواند به این موضوع دسترسی پیدا کند وجود ندارد، اما در هر دولتی، صحبت‌هایی برای دستیابی به این هدف وجود دارد.»
    یکی دیگر از موضوعاتی که غربی‌ها همواره تلاش کرده‌اند در اذهان عمومی جهان و خصوصاً مخاطبان ایرانی خود جا بیندازند، این است که هدف ایران از انتقال سرور پیام‌رسان‌ها به داخل یا ایجاد پیام‌رسان‌های داخلی، افزایش نظارت و اعمال محدودیت‌های بیشتر بر این پیام‌رسان‌ها است.
    در بخشی از تحلیل‌های ارائه شده توسط این رسانه‌های خارجی آمده است:
    «تلاش ایران برای دستیابی به این اینترنت و پالایش محتوای ارائه‌شده در فضای مجازی، در صحبت‌های روزانه مقامات دولت وجود دارد. به‌تازگی، صحبت‌های بسیاری در مورد انتقال سرورهای پیام‌رسان تلگرام به ایران به چشم می‌خورد و این صحبت‌ها، توسط محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران مطرح می‌شود.
    یکی از قابلیت‌هایی که سبب شد تا پیام‌رسان تلگرام در میان ایرانی‌ها محبوب شود، حذف خودکار مکالمات صورت گرفته در این پیام‌رسان، بعد از مدتی کوتاه است و مخالفان دولت ایران، از این پیام‌رسان، برای سازمان‌دهی تجمعات اعتراضی خود استفاده می‌کنند. وزارت اطلاعات ایران و سپاه پاسداران، همواره به دنبال نظارت و اعمال محدودیت بر این پیام‌رسان هستند.»
    در ادامه این تحلیل آمده است: «البته این ادعای وزیر ارتباطات ایران، توسط پاول دورف، مدیرعامل تلگرام تکذیب شده است و پیش‌تر نیز ادعای مشابهی از جانب ایران صورت گرفته بود که از طرف مدیران تلگرام، این موضوع تکذیب شد. موضوع اعمال محدودیت بر پیام‌رسان‌های مشابه تلگرام نیز همواره در دستور کار دولت ایران قرار داشته است. عدم موفقیت ایران در انجام مکالمات و مبادلات داخلی بر بستر سرورهای محلی، سبب شده است تا دولت به سمت محدودسازی این شبکه‌های پیام‌رسان حرکت کند.
    در مورد شبکه‌هایی چون فیس بوک و توییتر، این اعمال محدودیت، به مسدودسازی کامل منجر شده است. بااین‌حال، با پیشرفت این صنعت در ایران، توانایی رژیم یا مدافعان آن در دور زدن و غلبه بر پیام‌رسان‌ها و بسایت های مستقل افزایش پیدا می‌کند؛ اما به‌صورت مشابه، هم‌زمان با رشد این توانایی در دولت ایران، توانایی گروهی از جوانان و متخصصان طرفدار غرب و طرفدار دموکراسی برای مقابله با اعمال این محدودیت‌ها نیز افزایش می‌یابد.»

  • پتنت جدید اپل برای مقابله با افراد فضول!
    —–
    وب سایت جی اس ام – امین بهره‌مند: پتنتی که اخیرا از اپل منتشر شده نشان می‌دهد این شرکت در حال کار بر روی نوعی نمایشگر است که می‌تواند زاویه نمایش تصویر را به دلخواه کاربر محدود کند.
    احتمالا همه ما با این صحنه مواجه شدیم که در اتوبوس، مترو یا هر جای عمومی دیگری در حال کار با گوشی‌مان هستیم و اطرافیانمان روی گوشی‌مان سرک می‌کشند. اتفاقی که برای بسیاری از ما آزاردهنده است، هرچند شاید واقعا در حال مرور مطلبی خصوصی با گوشی‌مان نباشیم. این روزها گوشی‌های هوشمند با صفحه‌نمایش‌هایی تولید می‌شوند که زاویه دید بالایی دارند تا کاربر مجبور نباشد حتما مستقیما به صفحه گوشی نگاه کنند.
    بنابراین شما اگر گوشی‌تان کمی زاویه داشته باشد نیز به خوبی و بدون تیره شدن تصویر می‌توانید محتوای داخل گوشی را مشاهده کنید. اما این ویژگی برای افراد فضولی که در گوشیتان سرک می‌کشند نیز بسیار مناسب است. ممکن است در حال چت با فرد خاصی باشید که نخواهید بغل دستیتان مکالماتتان را ببیند یا بخواهید هنگام وارد کردن اطلاعات حساب‌ بانکی‌تان کمی حریم شخصی داشته باشید.
    برای حل این مشکل این روزها محافظ صفحه نمایش‌های مخصوصی تولید شده که زاویه دید را کاهش می‌دهد و تنها زمانی می‌توانید محتوای گوشی را مشاهده کنید که به صورت کاملا مستقیم به آن نگاه کنید. گرچه این محافظ‌ها کار راه انداز هستند، اما یا باید همواره از آن‌ها استفاده کنید که به معنی محدود شدن زاویه دیدتان حتی در مواقعی است که محدودیتی ندارید یا اینکه هر بار که در موقعیت خاص قرار می‌گیرید باید از یک محافظ صفحه جدید استفاده کنید.
    جدیدترین پتنتی که اپل ثبت کرده نشان می‌دهد که این شرکت به فکر حل این مشکل است. اپل با پتنتی که ثبت کرده قصد دارد این ویژگی را به قابلیتی سخت‌افزاری در آیفون و آیپد تبدیل کند تا در هر زمان بتوان آن را فعال یا غیرفعال کرد.
    این پتنت که در فوریه ۲۰۱۶ ثبت شده صفحه نمایشی را توصیف می‌کند که یک واحد نور پس زمینه داشته و این واحد نور را می‌تواند از طریق لنزهایی کنترل کرد تا تصاویر صفحه نمایش تنها در یک جهت یا زاویه خاص نشان داده شوند.
    هرچند که فعلا خبری نداریم که اپل این پتنت را وارد مراحل اجرایی کرده یا نه، اما احتمال اینکه در نسل‌های بعدی آیفون به کار گرفته شود کم نیست. تنها نکته مطرح در این بخش «زمان» است. اینکه چقدر طول می‌کشد که این پتنت واقعا در آیفون و آیپد اجرایی شود و کسی چه می‌داند، شاید بعد از آن به مک نیز بیاید. از طرف دیگر باید به خاطر داشته باشیم که بسیاری از اوقات پتنت‌ها در حد یک ایده انتزاعی باقی مانده و اجرایی نمی‌شوند.

  • افزایش حملات فیشینگ از طریق ایمیل
    —–
    وب سایت سایبربان: روند روبه رشد ایمیل های اسپم و ارسال بدافزار از طریق ایمیل افزایش چشمگیری داشته است.
    طبق گزارش واحد امنیتی شرکت سیمنتک، در ماه فوریه ۲۰۱۷ تعداد ایمیل‌های آلوده به بدافزار و فایل‌های مخرب افزایش چشمگیری داشته است. به عبارتی از هر ۳۵۹ ایمیل ارسالی یکی از آن‌ها آلوده و حاوی فایل‌های مخرب است.
    همچنین در این ماه تعداد حملات فیشینگ و ایمیل‌های اسپم نیز افزایش‌یافته است. اما جرائم سایبری که از طریق ایمیل‌های آلوده و مخرب صورت می‌گیرد نسبت به دسامبر سال ۲۰۱۶ کاهش‌یافته‌اند.
    در ماه جولای ۲۰۱۷ از هر ۳۵۹ ایمیل یکی از آن‌ها آلوده به بدافزار بوده است که این آمار نسبت به ماه ژوئن افزایش داشته زیرا در این ماه از هر ۴۵۱ ایمیل یکی از آن‌ها آلوده و حاوی پَروَنجا مخرب بوده، همچنین در ماه ژانویه از هر ۷۸۴ ایمیل یکی از آن‌ها آلوده است. که این آمار رشد روزافزون جرائم سایبری از طریق ایمیل‌های آلوده را نشان می‌دهد. اما در سال ۲۰۱۶ این آمار چیزی بین یک ایمیل مخرب در هر ۱۱۱ ایمیل ارسالی یا از هر ۱۷۰ ایمیل یک ایمیل مخرب ارسال می‌شده است.
    به نظر می‌رسد روند ارسال ایمیل‌های مخرب که حاوی بدافزار هستند سیری سعودی به خود گرفته است و این روش موجب گسترش بدافزارها می‌نماید.
    به‌طور مثال درگذشته بدافزارهای « Emotet و TrickBot » اقدام به سرقت اطلاعات و اعتبارات موجود در ایمیل فرد می‌نمایند و این بدافزارها در قالب ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال می‌شوند. بدافزار TrickBot هنوز هم در قالب ایمیل‌های اسپم ارسال‌شده و سیستم قربانی را آلوده می‌کند. اما ازاین‌پس حملات ایمیلی شکل جدی‌تری به خود خواهد گرفت.
    در ماه فوریه سال ۲۰۱۷ اکثر بدافزارها به‌صورت هدفمند ارسال‌شده‌اند و کارمندان برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها ازجمله کشاورزان، جنگلداران، صنایع معدن و مدیرت عمومی را نشانه رفته‌اند. آمارها حاکی از آن است که اغلب یک نفر بین ۲۵۰ ایمیل، یک نفر بین ۱۰۰۱ ایمیل و یک نفر بین ۱۵۰۰ ایمیل به‌طور هدفمند حمله شده است.
    خوشبختانه برعکس ایمیل‌ها نرخ بدافزارهای مخرب در همان سطح پایین خود قرار دارد و سیر سعودی نداشته است.
    سیمنتک اعلام کرد که شرکت انگلیسی (Moneysupermarket.com) مبلغی معادل «۱۰۴۰۰۰ دلار» جریمه شد، زیرا اقدام به ارسال ایمیل به ۷٫۱ میلیون از کاربرانش به‌طور منحصربه‌فرد و هدفمند کرده بود.
    تعداد ایمیل‌هایی که موجب حملات فیشینگ می‌شوند هم روبه افزایش بوده است و از هر ۱۹۶۸ ایمیل یکی از آن‌ها حاوی فایل تروجان بوده است.

  • توسط محقق ایرانی درک زبان زنبورها ممکن شد
    —–
    وب سایت تک شات: یک محقق ایرانی با طراحی سیستمی هوشمند برای کنترل کندوهای زنبور عسل موفق به درک نحوه ارتباطات این حشرات شد.
    اولدوز پویانفر دانش آموخته دانشگاه کانادایی سیمون فریزر در عمل یک کندوی هوشمند ساخته که می توان عملکرد زنبورهای ساکن در آن و آنچه که به یکدیگر می گویند را درک کرد.
    این پلتفرم نظارت و کنترل پیشرفته بر روی دیواره کندو نصب می شود. پلتفرم مذکور مجهز به حسگرهای نازکی است که دارای چندین میکروفون هستند و می توانند اطلاعات مربوط به اصوات و لرزش را جمع آوری کنند.
    قرار است این پلتفرم در آینده به شتاب سنج هم مجهز شود. حسگرهای گرمایی نصب شده در این کندو هم برای کنترل دما و رطوبت قابل استفاده هستند. سیستم یاد شده بعد از جمع آوری تمامی این اطلاعات آنها را تحلیل می کند تا هرگونه موردی از نابهنجاری و شرایط غیرعادی مانند مریضی یا مرگ احتمالی ملکه کندو را کشف کند.
    اگر این سیستم تشخیص دهد که مشکلات موجود جدی است، زنبورداران را مطلع می سازد تا آنها به سرعت برای حل مشکل دست به کار شوند.
    امروزه زنبورداران برای بررسی شرایط کندو و شناسایی مشکلات احتمالی چاره ای جز بازکردن روزانه آن ندارند. اما این کار باعث اختلال در فعالیت های زنبورهای عسل می شود. بنابراین سیستم هوشمند مذکور یک جایگزین مناسب محسوب می شود.
    هدف اصلی از اجرای این طرح یافتن علت کاهش تعداد زنبورها به خصوص در ایالات متحده است. در یک دهه گذشته جمعیت زنبورها در آمریکای شمالی ۳۰ درصد کاهش یافته و هنوز علت قطعی این مساله مشخص نشده است. تداوم این وضعیت موجب کاهش گرده افشانی و تهدید محیط زیست می شود.

  • ۵ هزار کانال تلگرام در وزارت ارشاد ثبت شده‌اند

    روز گذشته حامد سهرابی، معاون دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت ۵ هزار کانال تلگرامی در این وزارتخانه خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارسی او روز گذشته در جمع خبرنگاران به مناسب روز خبرنگار سخنرانی کرد. او با اشاره به گستردگی فضای مجازی و دسترسی مردم به منابع خبری و ساماندهی کانال های تلگرامی گفت:

    “خبر و خبرنگاری عرصه سخت با مسوولیت سنگین است. فعالیت در زمینه خبر عشق و علاقه می خواهد. تاکنون بیش از ۵ هزار کانال تلگرامی فعال در زمینه های مختلف و خبری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است. در کارگروه مصادیق مجرمانه با کانال هایی که مجوز به نشر خبرهای کذب مشغول هستند، برخورد می شود.”

    سهرابی همچنین در زمینه تشکیل کمیته در راستای پیگری بیمه خبری و تصویب لایحه برای بیمه خبرنگاران گفت:

    “خبرنگاران فعال در عرصه خبر باید از مزایای بیمه ای بهره بگیرند. هم اکنون این لایحه در حال بازنگری بوده و بحث خدمات رفاهی خبرنگاران هم در آن گنجانده شده است.”

  • نظرات بسته شده است.