اثر نامطلوب داروهای متداول بر میکروب‌های ارزشمند روده


اثر نامطلوب داروهای متداول بر میکروب‌های ارزشمند روده

اخبار,اخبار پزشکی,میکروب

بر اساس یک آزمایش بزرگ‌مقیاس که روی میکروب‌های روده‌ انسان انجام‌شده است، در حدود یک‌چهارم از داروهای غیر آنتی‌بیوتیکی که به‌طور متداول تجویز می‌شوند، می‌توانند روی رشد باکتری‌هایی که در روده ما زندگی می‌کنند و اهمیت بسیار زیادی در سلامت عمومی بدن دارند، تأثیر بگذارند.

به گزارش ایسنا به نقل از Nature، داروها هم می‌توانند اثرات مفید و هم اثرات ناخواسته داشته باشند. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که داروهای خاصی – ازجمله داروهای ضد دیابت، ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی و برخی داروهای اعصاب – علی‌رغم این‌که طوری طراحی شده‌اند که روی سلول‌های انسانی عمل کنند نه علیه باکتری‌ها، می‌توانند ترکیب میکروب‌های روده را تغییر دهند.

 

درواقع، باوجود اینکه باکتری‌های روده، نقشی حیاتی‌ را در سلامت انسان بازی می‌کنند، تعداد داروهای غیرآنتی بیوتیکی‌ که می‌توانند روی آن‌ها تأثیر بگذارند ناشناخته بوده است.

 

آتاناسیوس تیپاس و همکارانش از کشت سلولی باکتری‌ها برای بررسی بیش از ۱٫۰۰۰ داروی تجاری – ازجمله ضدباکتری‌ها، ضدویروس‌ها، داروهایی که روی سلول‌های انسانی عمل می‌کنند، و داروهای دامپزشکی – روی ۴۰ نژاد متداول باکتری که نماینده‌ی باکتری‌های یافت شده در روده‌ی انسان‌اند، استفاده کردند.

 

آن‌ها دریافتند که ۲۷ درصد از داروهای آزمایش‌شده و ۲۴ درصد از داروهایی که برای عمل روی سلول‌های انسانی طراحی شده‌اند، شامل اعضای هر یک از دسته‌های درمانی، رشد حداقل یک گونه از باکتری‌های روده را مهار می‌کنند.

 

به‌علاوه، نگاهی به پژوهش‌های سابق نشان می‌دهد که داروهایی که انسان را هدف قرار می‌دهند، عوارض جانبی مشابهی با آنتی‌بیوتیک‌ها دارند.

 

این یافته‌ها می‌توانند به تصفیه‌ی داروها و کاهش عوارض جانبی آن‌ها کمک کنند و همچنین منجر به تغییر استفاده از داروهای مضر برای میکروبیوم روده شوند.

 

همچنین، در مقاله مرتبطی که در Nature Microbiology منتشرشده است، تیپاس و همکارانش پژوهشی را درباره ویژگی‌های متابولیک باکتری‌های روده ارائه داده‌اند. در این تحقیق، نویسندگان ۹۶ نژاد از باکتری روده را در ۱۹ محیط رشدی متفاوت کشت دادند.

 

آن‌ها تنوع گسترده‌ای از الگوهای رشدی را بین گونه‌های باکتری که با هم خویشاوندی نزدیک داشتند یافتند، به‌طوری‌که برخی از گونه‌ها توسط متابولیت‌های متداول روده مهار می‌شدند.

 

این یافته‌ها می‌توانند به پزشکان برای تمرکز بر داروهایی که آسیب کمتری به میکروبیوم ارزشمند روده انسان می‌رسانند، کمک مؤثری نمایند.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.