اثرات مفید "کتامین" در کاهش افکار خودکشی


اثرات مفید "کتامین" در کاهش افکار خودکشی

  اخبار  پزشکی ,خبرهای   پزشکی ,افسردگی

محققان مجددا اثرات ضد افسردگی کتامین را مورد بررسی قرار دادند و یافته ها حاکی از آن است که این دارو به سرعت تاثیرگذار است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، داروی کتامین که اخیرا به دلیل خواص توهم زا به دارویی تفریحی تبدیل شده بود، اکنون به سبب ویژگی‌های ضدافسردگی قدرتمند خود مورد ارزیابی مجدد محققان قرار گرفته است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند در کاهش سریع افکار خودکشی در بیماران موثر باشد.

 

طی دهه اخیر، دانشمندان پیشگام در این عرصه، اثرات ضد افسردگی کتامین را مورد بررسی قرار دادند که نتایج این بررسی غیرمنتظره بود. این داروی قدیمی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان داروی بیهوشی توسعه یافت ولی سرعت آن در اثرات ضد افسردگی بسیار قوی بوده است، به طوری که تعداد “کلینیک‌های کتامین” در آمریکا افزایش یافت که وظیفه تحویل دارو با قیمتی بالا به بیماران را بر عهده داشتند.

 

مطالعات جدید صورت گرفته توسط دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا، سرعت درمان بخشی و اثرات ضد افسردگی این دارو را روی بیمارانی که افکار خودکشی در آنها حاد بود، مورد توجه قرار داد.

 

این اولین مطالعه در این زمینه است که مستقیما خودکشی بیماران می پردازد، این در حالی است که مطالعات پیشین تنها نشانه‌های عمومی افسردگی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

 

مایکل گرونبوم، سرپرست این تحقیق می‌گوید: داروهای ضد افسردگی که در حال حاضر در دسترس هستند، بر کاهش افکار خودکشی در بیماران افسرده موثر هستند، اما ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثر داشته باشند. دارندگان افکار خودکشی و افسردگی نیازمند درمان‌هایی هستند که سریعا در کاهش افکار خودکشی موثر واقع شوند. به ویژه در مواقعی که در معرض خطر بالا قرار دارند.

 

این در حالی است که در حال حاضر هیچ درمانی برای کاهش سریع افکار خودکشی در بیماران افسرده وجود ندارد.

 

در این مطالعه ۸۰ بیمار بالینی مبتلا به ” افکار خودکشی قابل توجه ” مورد بررسی قرار گرفتند و به آنها دوز کمی از کتامین و یک آرامبخش به نام میدازولام ” midazolam ”  که معمولا برای کاهش افکار خودکشی حاد در بیماران خطرناک تجویز می شود، تزریق شد. ۲۴ ساعت پس از تزریق، گروهی که کتامین دریافت کرده بودند، بهبود چشمگیر تری در کاهش افکار خودکشی نسبت به گروه دریافت کننده میدازولام داشتند.

 

شاید بخش قابل توجه این مطالعه پیگیری هایی بود که به مدت شش هفته ادامه داشت و نشان می داد که اثرات کتامین به مدت طولانی قوی باقی می ماند. همچنین گروه دریافت کننده  کتامین در مواردی چون خلق و خوی، افسردگی و خستگی بهبود یا فتند که نشان می دهد این  دارو دارای اثر ضد افسردگی است و همچنین در کاهش افکار خودکشی تاثیری سریع دارد.

 

مطالعات متعددی در رابطه با کتامین به عنوان یک روش جدید و با دوام برای درمان اختلالات افسردگی انجام شد و نگرشی قابل توجه راجع به اثرات غیر منتظره این دارو ایجاد شد که به راه های مختلفی هم چون پزشکی و تفریحی برای بیش از نیم قرن استفاده شده است.

 

نتایج این مطالعه در “مجله روانپزشکی آمریکا” (American Journal of Psychiatry ( منتشر شد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.