آیا مردگان صدای ما را می شنوند؟

مردگان می شنوند

مردگان می شنوند

برخلاف عقیده وهابیون که می‌گویند مرده از احوال انسان‌ها بی‌اطلاع هستند، ادله‏ فراوانى در مصادر سنى (فارغ از مصادر شیعى) به چشم مى‏‌خورد که از حیات انبیا و اولیا در عالم برزخ خبر مى‌‏دهد. با کمی دقت معلوم می‌شود که پس از وفات حضرت رسول خدا (صلى الله علیه و آله) تحولى در جوهره ، توسل، استغاثه، شفاعت صورت نمى‏‌گیرد تا آن را (به گمان وهابیون) تبدیل به شرک کند؛ چون مؤمنان در زمان حیات رسول‏ مکرم اسلام (صلى الله علیه و آله) این امور را با اعتقاد به این که پیامبر اکرم به طور مستقل (بدون اذن خدا) آن‏‌ها را انجام نمى‌‏دهند، در خواست مى‏‌کردند (و منشاء تبرک نیز، حبِّ به خدا و رسول او و طلب شفا از آثار وجودى پیامبر اکرم  بوده است، دقیقاً پس از وفات حضرت نیز، همین اعتقاد در بین مؤمنان هست (این نقطه‏ فارق بین دیدگاه مشرکان با مؤمنان مى‌‏باشد). پس اتهام شرک بى‌مبناست.

اکنون مى‏‌گوییم بنابه ادله‏ فراوان در مصادر سنى پیامبر اکرم پس از وفات، حیات دارند، صداى ما را مى‏‌شنوند، از جمله سیوطى مى‏‌گوید: «احادیثى که حکایت از حیات انبیا در قبرهایشان مى‏‌کند، متواتر است» [۱] سیوطی در کتاب دیگر خود چنین می‌نویسد: «نزد ما بنا به ادله‌‏اى که مى‌‏شناسیم حیات نبى اکرم  و سایر انبیا در قبرشان، به علم قطعى، معلوم‏ است. اخبار متواتر نیز، بر این امر دلالت دارد. بیهقى نیز؛ رساله درباره حیات انبیا در قبرشان نگاشته است.» [۲]

ابن قیم جوزى نیز در کتاب «الروح» مى‏‌گوید:«؛ از پیامبر خدا با سند صحیح نقل شده که زمین، جسد انبیا را نابود نمى‏‌کند …. و باز حضرت خبر داده که هیچ مسلمانى نیست که بر او سلام کند جز آن که روح حضرت به ایشان بر مى‏‌گردد تا سلام مسلمان را جواب دهد و اخبارى دیگر که از مجموع آن‏ها قطع حاصل مى‌‏شود که مرگ انبیا به معناى [عدم ادراک آن‏ها نیست، بلکه به معناى‏] غیبت آنان از ماست به گونه‌‏اى که آنان را [با حواس‏] درک نمى‌‏کنیم هر چند آنان زنده و موجودند مانند فرشتگان که زنده و موجودند اما آنان را نمى‌‏بینیم.» [۳]

سپس ابن قیّم ده‌‏ها روایت از صحاح، مسانید و سنن درباره حیات برزخى و علاقه مردگان با زندگان را نقل مى‏‌کند و آن گاه در بخشى از کتاب خود مى‌‏نویسد: « این که سلام کننده بر اهل قبور مى‌‏گوید: سلام بر شما که در خانه قوم مؤمنان آرمیده‏‌اید” خطابش متوجه کسانى است که مى‌‏شنوند و شعور دارند و گر نه سخن وى به منزله خطاب، به امر معدوم و جمادات خواهد بود که لغو و بیهوده است. سلف نیز بر این مطلب اتفاق نظر دارند، روایات متواتر نیز حکایت از این دارد که مرده، زیارت زندگان را مى‏‌شنود و از آن [با سلام و خیرات‏] مژده مى‏‌طلبد.»

سپس ابن قیم به تفسیر آیه‏‏ «…. وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ[فاطر/۲۲] و تو آن کسانى را که در قبرهایند، نمى‏‌توانى شنواند [چیزى به گوششان برسانى‏].» مى‏‌پردازد و مى‌‏گوید: «سیاق آیه بر این دلالت دارد که به پیامبر صلى الله علیه و آله مى‏‌گوید آنان که در گورهایند، تو تواناى بر شنواندن آنان نیستى، شنواندنى که از آن بهره بَرند، اما خداوند نخواسته بگوید اهل قبور هیچ چیزى نمى‌‏شنوند [آنان مانند جمادات بى‌شعورند].»

قرآن پیش از این آیه می‌فرماید: «وَ ما یَسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَ لَا الْأَمْواتُ إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَنْ یَشاءُ وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ» (فاطر/ ۲۲) و هرگز مردگان و زندگان یکسان نیستند! خداوند پیام خود را به گوش هر کس بخواهد مى‏رساند،و تو نمى‏توانى سخن خود را به گوش آنان که در گور خفته‏اند برسانى! »

در آیات پیش از این آیه نیز، مى‌‏فرماید: «وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمى‏ وَ الْبَصِیرُ* وَ لَا الظُّلُماتُ وَ لَا النُّورُ* وَ لَا الظِّلُّ وَ لَا الْحَرُورُ [فاطر/۲۱] نابینا و بینا هرگز برابر نیستند، و نه ظلمت‌ها و روشنایى، و نه سایه (آرام‌بخش) و باد داغ و سوزان!» سپس مى‏‌فرماید: « و هرگز مردگان و زندگان یکسان نیستند!»

بنابراین، بنا به گفته‏ برخى از محققان «این آیه که مى‏‌گوید: تو کسانى را که در قبرهایشان هستند نمى‏‌توانى چیزى به گوششان برسانى» در مقام بیانِ تمثیل دیگرى براى مؤمنان است که رساتر از تمثیل اوّلى است؛ به همین دلیل فعل‏ «ما یَسْتَوِی» را در این آیات تکرار کرده آن‏گاه خداوند فرموده: « خداوند پیام خود را به گوش هر کس بخواهد مى‌‏رساند » همانا خداوند هدایتش را به گوش هر که بخواهد مى‌‏رساند و وى را توفیق مى‌‏دهد تا آیات را بفهمد و از موعظه‏‌هاى قرآن پند گیرد آن گاه در ادامه آن فرموده است: « تو نمى‌‏توانى سخن خود را به گوش آنان که در گور خفته‌‏اند برسانى » در این آیه، کافرانى که بر کفرشان اصرار دارند به اموات تشبیه کرد و از یأس از هدایت آنان پرده برداشت. این معنا از صحابه و تابعین مانند ابن عباس و قتاده‏ نقل شده و قول مفسران قدیم و جدید مانند طبرى‏، قرطبى‏، ابن‏کثیر، بیضاوى‏ و آلوسى‏ و دیگران نیز گفته‌‏اند.

حاصل آن که این آیه نمى‌‏خواهد بفرماید مردگان چیزى نمى‏‌شنوند بلکه تمثیل مشرکان به مردگان است که سودى از هدایت نمى‌‏برند. اما پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) در عالم برزخ صداى زائر و متوسل و مستشفع را مى‏‌شنوند وبإذن الله مى‏‌توانند همانند حیاتشان منشاء آثار شوند، براى کسى استغفار کنند، توسل و شفاعت او را اجابت نمایند. منشاء تبرک به آثار حضرت و قبر و دیوار بقعه و … نیز محبت است که در زمان حیات ایشان رایج بوده است.

پی‌نوشت:

[۱]. سیوطى، جلال الدین، مرقات الصعود: ص ۱۵.
[۲]. کتانى، نظم المتناثر من الحدیث المتواتر: ص ۲۵ (حیاه النبی صلی الله علیه وسلم فی قبره وسائر الأنبیاء معلومه عندنا علماً قطعیاً لما قام عندنا من الادلّه فی ذلک وتواترت به الاخبار الدالّه علی ذلک وقد ألّف الإمام البیهقی جزءاً فی حیاه الانبیاء: فی قبورهم)
[۳]. ابن قیم جوزیه، الروح: ص ۵، المؤلف : محمد بن أبی بکر أیوب الزرعی أبو عبد الله، الناشر: دار الکتب العلمیه، بیروت، ۱۳۹۵ – ۱۹۷۵،(صحَّ عن النبی أنّ الارض لا تأکل أجساد الانبیاء … وقد أخبر بأنّه ما من مسلم یسلِّم علیه إلّا ردّ علیه روحه حتی یَرُدّ علیه‏السلام إلی غیر ذلک ممّا یحصل من جملته القطع بأنّ موت الانبیاء إنّما هو راجع إلی أنّ غیّبوا عنا بحیث لا ندرکهم وإن کانوا احیاء موجودین کالملائکه فإنّهم احیاء موجودون ولا نراهم)
[۴]. همان: ص ۲۲ ۱۸. (أن یقول المسلِّم علی أهل القبور السلام علیکم دار قوم مؤمنین هذا خطاب لمن یسمع و یعقل ولولا ذلک لکان هذا الخطاب بمنزله خطاب المعدوم والجماد والسلف مجمعون علی هذا وقد تواترت الآثار عنهم بأن المیت یعرف زیاره الحی ویستبشر به)
[۵]. همان ص ۵۹-۶۰

دلایل طبق کتب شیعه که مردگان می فهمند.

به مردگانتان هدیه بدهید?

? پیامبر اعظم (ص) می‌فرمایند:

? میت در قبر مانند کسی است که در دریا غرق شده باشد، هرچه را دید چنگ به آن میزند، که شاید نجات یابد.

⭕️و منتظر دعای کسی است که به او دعا کند. از فرزند و پدر و برادر خویش.
و از دعای زندگان نورهایی مانند کوهها داخل قبور اموات میشود.
و این مثل هدیه است که زندگان از برای یکدیگر میفرستند.

? پس چون کسی از برای میتی استغفاری یا دعایی کرد، فرشته‌ای آن را بر طبقی میگذارد و از برای میت میبرد و میگوید:

این هدیه‌ای است که فلان برادرت یا فلان خویشت برای تو فرستاده است و آن میت به این سبب شاد و خوشحال میشود.

?احیاءالعلوم ج٢ ص ١۶۴

دیگر لینک ها:

مردی که زنده شد و بعد از زنده شدن از اتفاقات شب اول قبر سخن گفت+فیلم

ماجرای جالب حاج آقا قرائتی از رابطه جنسی حرام زن و شوهری در مکه

ماجرای زن تازه عروس که بعد از سه ماه عروسی زایمان کرد+فیلم

روسری بستن بسیار عجیب خانم ها که واقعا احمقانه است

سگ های قیمتی چهار میلیارد تومانی را که جزء گران ترین حیوانات دنیا هستند را ببینید.

علائم هایی در بدن که نشانه سرطان معده است+راه درمان این بیماری در طب سنتی

لحظه دستگیری یک داعشی در عراق، چطور التماس می کند.

رفتار وحشیانه و خشونت مربی مهد کودک با طفل ۸ ماهه را ببینید

جزئیات تجاوز جنسی به الهام ستاکی توسط مهدی فلاحتی در صدای آمریکا

فساد جنسی ترامپ و حرف های غیر اخلاقی ترامپ درباره دخترش

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.