آیا شرعا می توان دوست دختر یا پسر داشت؟

حکم شرعی دست دختر یا پسر

حکم شرعی دوست دختر یا پسر

یکى از حدود الهى که متاسفانه خیلی کم رنگ در جامعه شده است و به آن بی توجه هستند، دوست نبودن با نامحرم (جنس مخالف) است. قرآن خطاب به مردان و زنان مسلمان مى ‏فرماید:

وَ لا مُتَّخِذى أَخْدان‏ (مائده/ ۵) ومردان دوست پنهانى نگیرید.

وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدان(نساء/۲۵) وزنان دوست پنهانى نگیرند.

با توجه به این موضوع به پرسش ها و پاسخ های زیر توجه کنید.

پرسش: دوستى زن و مرد نامحرم و نامه نگارى و تماس تلفنى با یکدیگر چه حکمى دارد؟

پاسخ: همه مراجع: حرام است‏(۱)

پرسش: آیا دوستى با نامحرم به‏ عنوان آزمایش طرف مقابل‏ جایز است؟

پاسخ: جایز نیست.(۲)

پرسش: اگر کسى به جنس مخالف بگوید دوستت دارم چه حکمى دارد؟

پاسخ: جایز نیست، چون ترس افتادن به گناه در میان است.(۳)

دوست داشتن شخصیت‏ هاى معنوى از جنس مخالف از روى محبت الهى مانعى ندارد. (۴)

دوستى با نامحرم حرام است، چه با اطلاع و اجازه پدر باشد و چه بدون اجازه، چه با هدف ازدواج باشد و چه نباشد. (۵)

وعده و قرار با دوستان نامحرم، حرام است و سفر به عنوان دیدار آنها سفرمعصیت محسوب مى‏شود و باید درچنین سفرهایى نماز را کامل خواند. قرآن مى‏ فرماید:

لا تُواعِدُوهُنَّ سِرًّا (بقره/ ۲۳۵٫) پنهانى با آنها قرار نگذارید.

 

منابع:

۱- مسائل جدید، ج ۵، ص ۷۳؛ استفتائات بهجت، ج ۳، س ۶۸۳؛ استفتائات مکارم، ج ۳، س ۶۸۳؛ اجوبه الاستفتائات، س ۷۷۱٫

۲- استفتائات سبحانى، ج ۲، س ۱۲۲۹٫

۳- اجوبه الاستفتائات، س ۷۷۶؛ جامع الاحکام صافى، ج ۲، س ۱۶۶۱؛ استفتائات مکارم، ج ۲، س ۱۰۴۹ و ۱۰۷۵٫

۴- احکام نگاه و پوشش، نشر معارف، ص ۷۶٫

۵- استفتائات مکارم، ج ۲، س ۱۰۴۹ و ۱۰۷۵٫

 

دیگر لینک ها:

لحظه دستگیری یک داعشی در عراق، چطور التماس می کند.

رفتار وحشیانه و خشونت مربی مهد کودک با طفل ۸ ماهه را ببینید

جزئیات تجاوز جنسی به الهام ستاکی توسط مهدی فلاحتی در صدای آمریکا

فساد جنسی ترامپ و حرف های غیر اخلاقی ترامپ درباره دخترش

کلیپ سرا وب‌سایت

‫7 نظر

  • شاهین گفت:

    سلام بازم تشکر ولی من خیلی وقته این فردو میشناسم از فامیلامونه از بچگیم باهاش بودم مطمانم اونم منو دوست داره خودش بهم نشون داده همینم زیاد بهم فشار میاره که باید بهش بگم غرورمو بشکنم برم جلو یا ولش کنم تا یه مدتی که میترسم از دستش بدم چون احساس میکنم یه کسای دیگم هستن…من یه جوان ۱۸ساله هستم کنکور دارم الان میترسم درخواست بهش بدم و از درسام بیوفتم!یا توجهی نکنم ولی میترسم از دستش بدم خیلی احساس بدی بخدا نمیدونم چیکار کنم کاریم نکنم که خدا ازم ناراحت نشه اونو از دست ندم کنکورمم موفق شم به ادم دست میده راستش واس همین گفتم اونم منو دوست داره چون قبلا خودش بهم درخواست دوستی داده ولی اون موقع واس فقط دوستی بود منم اون موقعا زیاد از این چیزا سردرنمیاوردم بعد یه مدتی تویه جشن تولد دختر داییم اومد تویه فیلم مشخص شد که خیلی بهم نگاه میکنه ولی راستش من جرات نمیکردم سرمم بالا بیاوردم حتی اومد بهم وقتی که نشسته بودم یه لگد زد!شاید میخواست بگه که منم بهش توجه کنم مس خودشش میرفتم هر جا میومد بخدا دارم میمیرم چیکار کنم حالا از یه طرف ترس از خدا ولی من مس جوونا امروزی نیستم از یه طرف چیکار کنم که از دستش ندم و همین طور کنکورم لطفاا جوابمو بدین توی سایت خیلی برام مهمه فقط تو سایت شما مطرح کردم لطفا بهم جواب بدیم ممنون؟

  • شاهین گفت:

    سلام خسته نباشین ببخشن این سوال برای من خیلی مهمه اگه میشه خیلی زود جواب بدین ممنون میشم اگه من یکیو دوست داشته باشم اگه به مادرمم فعلا نگم برای ازدواجم میخوام ولی فعلا نمیشه الان میخوام بهش درخواست دوستی بدم تا از دستش ندم!اگه این کارم نکنم خیلی حال بدی بهم دست پیدا میکنه اصلا هم از روی هوس نیس لطفا بگین چیکار کنم؟

    • سلام علیکم. از لحاظ اسلام اگر این گونه ارتباط ها منجر به حرام یا مفسده نداشته باشد، اشکال ندارد ولی شما باید این موضوع خیلی مهم را با بزرگترها در میان بگذارید

      پاسخگوی سوالات شرعی و اعتقادی در تلگرام ۰۹۲۱۸۸۱۵۷۰۹

  • جوان ناکام گفت:

    لطفا در صورت امکان نظر مراجع در این مورد را هم جویا شوید چون فکر میکنم این مشکلی بسیاری از جوان ها باشد.

    • سلام بر شما دوست گرامی

      تمام مراجع در این مورد نظر یکسانی دارند.رابطه و دوستی پسر و دختری که نامحرم هستند، به گونه‌ای که امروز در جامعه ما وجود دارد و مرزها و احکام شرعی مراعات نمی شود، حرام و دارای اشکالات متعدد است.در صورتی که قصد لذت و ارتباط نباشه و بدون خوف مفسده و گناه باشه ایرادی نداره.

  • جوان ناکام گفت:

    با سلام خدمت شما روحانی گرامی

    میخواستم از طرح این موضوع تشکر کنم اما با توجه به فتوای مراجع مبنی بر عدم دوستی بین دختر و پسر و با توجه به وضعیت موجود در جامعه به نظر شما چه روشهایی برای انتخاب همسر وجود دارد

    متاسفانه با توجه به پیشرفت علم و اختلاف طبقاتی هم از نظر علمی و هم از نظر اقتصادی بسیاری از پدر و مادرها شاید به دلیل عدم اطلاعات کافی نتوانند برای انتخاب همسر به فرزند خود کمک کنند ، لذا شما چه راهکاری برای انتخاب همسر برای چنین افرادی پیشنهاد میکنید.
    اگر فردی بدون شناخت و یا نهایتا به پیشنهاد دیگران اقدام به انتخاب همسر کند ممکن است این ازدواج به طلاق بینجامد ، پس با این وجود آیا راهی به جز دوستی پیش از ازدواج وجود دارد؟؟

    • سلام بر شما دوست گرامی

      شریعت اسلام برای گزینش همسر معیارها و ضوابطی را معین کرده است که زن و مرد (جوانان) در انتخاب همسر باید آن معیارها را مراعات نمایند، تا در زندگی مشترک، روابط فی ما بین همسران بهتر، سالم‏تر، پرجاذبه ‏تر، شیرین‏تر و با صفاتر گردد، که در در ذیل به گوشه ای از آن اشاره می شود:

      ۱٫ ایمان واقعی، زیرا چنین شخصی به علت داشتن ارتباط قلبی با خدا، فردی قابل اعتماد است.

      ۲٫ اخلاق خوب، یعنی این که انسان آراسته به صفات، عادات، خُلق و خوهای پسندیده، فضائل، کمالات و اعمال و رفتار نیکو بوده و از صفات زشت، بیماریهای اخلاقی و… دور باشد. زیرا تنها عاملی می‏ تواند روح سرکش انسان و غرایز طوفانی و عصیانگر انسان را مهار کند و علم و صنعت را در راه آرامش عمومی و زندگی مسالمت‏ آمیز به کار اندازد، اخلاق واقعی است که از ایمان حقیقی به خدا سرچشمه می‏ گیرد. داشتن اخلاق خوب در زندگی که باعث نشاط و جوانی طرفین و سایر افراد خانواده می شود، در رویات آمده همسر بد اخلاق انسان را به پیری زودرس مبتلا می کند.

      ۳٫ اصالت خانوادگی؛ یعنی این که همسر انسان در دامن پدر و مادر پاک و شایسته متولد و رشد و نما کرده باشد پیامبر (ص)فرموده اند: از سبزه مزبله بپرهیزید. (یعنی زن زیبا در خانواده بد).

      ۴٫ سلامت عقل و تفکر، «سلامت عقل» از مهم‏ترین شرایط یک همسر شایسته محسوب می‏ شود. زیرا تدبیر امور زندگی و برطرف نمودن مشکلات زندگی مشترک و پیمودن راه سعادت و درستکاری کار بزرگی است که نیاز به سلامت عقل و فکر دارد.

      ۵٫ زیبایی و شادابی، همسری که از چنین صفاتی برخوردار باشد، غالبا ضامن جلوگیری همسرش از انحرافات و چشم ‏چرانی‏ ها می‏ گردد و معمولاً این موضوع با خوش‏ اخلاقی همراه است. بهتر است زن و مرد در مراسم خواستگاری، با اجازه و رضایت والدین،(با شرایطی که در توضیح المسائل آمده) یکدیگر را ببینند و واقعیت ها را به هم بگویند یا مرد، مادر یا خواهر و یا یکی از خویشان نزدیک و مورد اعتماد را برای دیدن انتخاب کند و بفرستد تا زن مورد نظر را خوب ببینند و ویژگی‏ هایش را برای او توضیح دهند.

      ۶٫ تناسب سنی و تحصیلی، در انتخاب همسر توجه به همتایی و تناسب در سن نیز لازم است. تفاوت سن بلوغ جنسی در دختر و پسر، یک امر طبیعی است، پسر حدود چهار سال دیرتر از دختر به بلوغ جنسی می‏ رسد. از این‏رو، باید تفاوت سن آنها در امر ازدواج نیز حداقل به همین مقدار باشد (پسر بزرگتر باشد) بهتر است چنین باشد، ولی الزامی نیست.

      ۷٫ عفاف و پاکی از آلودگی‏ها، رعایت عفاف در رفتار و گفتار، خانواده را سالم و آسیب‏ ناپذیر نگه می‏دارد. زیرا اگر در جامعه‏ای عفاف و پاکدامنی به صورت کامل رعایت گردد و تمتعات جنسی به محیط خانواده محدود گردد، جوانان به ازدواج روی آورده و خانواده‏ های تشکیل ‏شده نیز ثبات بیشتری می‏ یابند، بر عکس اگر بی‏بند و باری و بی‏ عفتی در جامعه رواج یابد و بهره ‏برداری‏ های جنسی در خارج از محیط خانواده میسر گردد، جوانان زیر بار مسئولیت‏ های ازدواج نرفته و خانواده‏های تشکیل‏ شده نیز متزلزل می‏ شود.

  • نظرات بسته شده است.