آیا حضور زنان در دسته های عزاداری اشکال دارد؟

آیا حضور زنان در دسته های عزاداری اشکال دارد؟

آیا حضور زنان در دسته های عزاداری اشکال دارد؟

حضور زنان در دسته های عزاداری,احکام حضور زنان در دسته های عزاداری احکام شرکت زنان در دسته های عزاداری
 
یکی از مسائلی که در عزاداری های امروزی متداول شده است شرکت زنان در دسته های عزاداری و پشت سر دسته های سینه زنی و زنجیرزنی می باشد، به همین علت لازم دانستیم که حکم شرعی آن را خدمت کاربران ارائه دهیم:

– منظور مقام معظم رهبری در خصوص عدم شرکت زنان در دسته‌جات عزاداری چیست؟ لطفا نظر مبارک ایشان را تبیین فرمایید. چرا که در ایام شهادت ائمه بسیاری از هیئات مذهبی اقدام به راه‌اندازی دسته‌جات مذهبی می‌نمایند و زنان نیز پشت سر مردان حضور دارند. آیا این حضور زنان در پشت سر مردان در دسته‌جات اشکال دارد؟
اولا اگر مصداق اختلاط محرم و نامحرم باشد حرام است و حدودی برای این مسئله مشخص شده است و همین جا توصیه میکنیم در هیئت‌ها و در مجالس عزا، همه جا باید این رعایت شود و خانم‌ها حجاب‌شان را مراعات کنند و همه نگاه‌شان را نگه دارند؛ نگاه به نامحرم.

اما در خصوص اینکه خانم‌ها هم دنبال دسته عزا راه بیافتند و دسته عزاداری راه بیاندازند گفتند این شایسته نیست که خانم‌ها دسته عزاداری داشته باشند؛ حتی دنبال دسته‌های عزاداری راه بیافتند. شیوه عزاداری از قدیم‌الایام مرسوم بوده و خانم‌ها هم در مجلس عزا شرکت می‌کردند با مراعات حدود شرعی و حجاب و عفاف.
مطابق نظر آیت الله خامنه ای

– نظر شما در مورد حضور خواهران با رعایت حجاب کامل در پشت دسته هاى عزادارى در کوچه و خیابان چیست؟ آیا این حضور براى تعظیم شعائر اسلامى جایز است؟
آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سؤال، اشکال ندارد.


– ایستادن و نگاهِ خانم‌ها به مردانی که در خیابان مشغول عزاداری هستند، چه حکمی دارد؟ و مسئولیت دست‌اندر‌کارانِ هیئت در این مورد چه مقدار است؟
آیت الله صافی گلپایگانی: نگاه­ کردن خانم‌ها به بدن مردان نامحرم جایز نیست.

– راه‌رفتن خانم‌ها در عقب دسته‌های عزاداری چه حکمی دارد؟
آیت الله صافی گلپایگانی: اگر مستلزم ارتکاب معصیت نباشد اشکال ندارد.

منبع: hadana.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.