آیا جنگ امام علی براى تصرف بر جان ومال مردم بود؟

علی

اینکه ابن تیمیه ادعا مى‏ کند: «على براى این جنگید که مردم از او فرمان کنند و او بر آن‏ها و اموالشان تصرف داشته باشد. پس چگونه مى‏ شود این جنگ را جنگ براى دین نامید» (۱)  از تهمت‏هاى بزرگ اوست که هیچ کسى جز ناصبى چنین جرعتى را نکرده است.

قبل از پاسخ به چنین ادعا لازم است یادآورى نمایم که ابن تیمیه این‏جا در واقع صفت مولایش معاویه را به امیر المؤمنین علیه السلام نسبت مى‏ دهد. هر شخص با انصاف اگر این سخن را بشنود حتماً صدها لعنت خداوند متعال و مخلوقاتش را نثار ابن تیمیه مى‏ کند.

اما این‏که این صفت در واقع صفت معاویه است، حقیقتى است که با سند صحیح روایت شده. سعید بن سوید مى‏ گوید:

سعید بن سوید مى‏ گوید:

ابومعاویه عن الاعمش عن عمرو بن مره عن سعید بن سوید قال: صلى بنا معاویه فى النخیله الجمعه فى الضحى ثم خطب وقال: ما قتلنا (ما قاتلتکم) لتصوموا ولا لتصلوا ولا لتحجوا أو تزکوا قد عرفت أنکم تفعلون ذلک ولکن‏ إنما قاتلناکم لاتأمر علیکم فقد أعطانى الله ذلک وأنتم کارهون‏.

در نخیله معاویه براى ما نماز ظهر خواند سپس خطبه‏ اى خواند و گفت: «من با شما نجنگیدم که نماز بخوانید یا روزه بگیرید یا حج انجام دهید و یا زکات بپردازید. مى‏ دانم که شما آن‏ها را انجام مى‏ دهید، ولى من تنها به این خاطر با شما جنگیدم که بر شما امر و حکومت کنم و خدا نیز این را به من داد، هرچند شما این را دوست ندارید.» (۲)

سند این حدث کاملًا صحیح است و به همین خاطر ذهبى نیز با سکوت این خبر را نقل کرده‏ اند زیرا تمام رجال این خبر رجال شیخین هستند.

اما این‏که ابن تیمیه چنین صفتى را به امیرالمؤمنین علیه السلام نسبت داد، با احادیث پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله که آن حضرت را براى جنگ با ناکثین و قاسطین امر فرموده‏ اند (۳) و با ده‏ ها آیات و روایاتى که جایگاه رفیع امیرالمؤمنین علیه السلام را بیان کرده مخالف است .

منابع:

۱-منهاج السنه ج ۸ ص ۳۲۹
۲- سیر اعلام النبلاء، ج ۳، ص ۱۴۶؛
۳- البدایه والنهایه، ج ۷ ص ۳۰۶؛

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.