آیا ابزار جراحی عامل آلزایمر را منتقل می کنند


آیا ابزار جراحی عامل آلزایمر را منتقل می کنند

 

ابزارهای جراحی یکی از عوامل ابتلا به آلزایمر می باشد

 

نتیجه مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد پروتئین‌های عامل ابتلا به آلزایمر از طریق ابزار جراحی میان بیماران جا‌به جا می شوند.

 

اگرچه تعداد موراد گزارش شده این رویداد بسیار کم است،‌ اما می تواند تکنسین های اتاق عمل را نسبت به شیوه استریل کردن تجهیزات اتاق جراحی هوشیارتر سازد.

 

تاکنون هیچ سند و مدرکی از ابتلا به آلزایمر به واسطه پروتئین هایی که به این شکل منتقل شده اند به دست نیامده است،‌ اما محققان به هشت مورد فرد مبتلا به اختلال نادر خونریزی مغزی مشهور به CAA برخورده اند که در دوران جوانی جراحی مغزی داشته اند.

 

با توجه به اینکه هیچ یک از این هشت نفر از زمینه ژنتیکی ابتلا به این اختلال برخوردار نبوده اند، این احتمال وجود دارد که جراحی که در جوانی روی آنها انجام شده، باعث انتقال پروتئین های آمیلوئیدی به مغز آنها شده است، پروتئین های چسبنده ای که با بیماری های CAA و آلزایمر در ارتباط بوده اند.

 

به گفته محققان دانشگاه کالج لندن این شواهد نشان می دهند عامل بیماری زای آمیلوئید بتا قابل انتقال است، اما این به آن معنی نیست که آلزایمر از بیماری به بیماری دیگر منتقل می شود،‌ زیرا تاکنون نشانه ای از این رویداد به دست نیامده است. 

 

اگر چه هنوز مشخص نیست آلزایمر چگونه در مغز آغاز می شود،‌ اما به نظر می‌آید ایجاد پروتئین های آمیلوئید بتا و تائو در مغز یکی از عوامل شکل گیری این بیماری باشد. محققان می گویند موارد انتقال پروتئین از بیماری به بیمار دیگر به زمان پیش از بررسی های فرایند استریل کردن تجهیزات جراحی تعلق دارد و ممکن است این مشکل نادانسته تاکنون رفع شده‌باشد.

 

پروتئین آمیلوئید نسبت به شیوه های رایج استریل کردن تجهیزات،‌ مانند جوشاندن ابزارآلات و خشک کردن آنها و قرار دادن آنها در معرض فرمالدئید بسیار مقاوم است. از این رو برای رفع چنین مشکلی می توان از ابزارهای جراحی یک بار مصرف استفاده کرد.

 

محققان می گویند هیچ یک از این افراد به آلزایمر مبتلا نشده اند اما انتقال این پروتئین ممکن است آنها را نسبت به ابتلا به این بیماری آسیب پذیرتر سازد.

 

منبع : hamshahrionline.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.