آنچه باید درباره شامپو رنگ مو بدانید


آنچه باید درباره شامپو رنگ مو بدانید

دانستنی‌های شامپو رنگ مو‎

 

گاهی رویش موهای سفید از نوجوانی آغاز می‌شود و جوگندمی بودن موها آن هم در سنین بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی روی اعتماد به نفس به شدت اثر منفی می‌گذارد. از سوی دیگر حتی مردانی که پا به میانسالی می‌گذارند هم از رویش موی سفید ناراحت‌اند و به دنبال راهی برای پوشاندن این موها یا انکار سفید شدن موهایشان هستند. آمارها نشان می‌دهد ۱۵ درصد آقایان برای پوشاندن سفیدی مو و حدود ۳ درصد برای تغییر رنگ مو از رنگ استفاده می‌کنند.

 

توصیه بر استفاده از رنگ موهای دائمی یا نیمه‌موقت چندان جالب نیست چون رنگ کردن مو با رنگ‌های زنانه باعث می‌شود به محض آغاز رویش مو ریشه سفید موها به چشم بیاید و مجبور باشید به سرعت مجدد موها را رنگ کنید و این کار کم‌عارضه نخواهد بود.

 

ما راه‌حل ساده‌تری به شما پیشنهاد می‌دهیم، راه‌حلی که سال‌هاست وارد بازار شده اما این روزها بیش از پیش طرفدار پیدا کرده است. با دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و دانشیار دانشگاه علو‌م‌پزشکی تهران در رابطه با شامپو رنگ موهای مردانه و مزایای آن در مقایسه با دیگر انواع رنگ موهای مردانه و مضراتش گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

 

دانستنی‌های شامپو رنگ مو

 

در مورد شامپو رنگ مو برایمان بگویید. این محصولات مورد تایید و قابل‌استفاده‌اند؟ 

بله، شامپو رنگ موها که این روزها بیشتر تبلیغ می‌شود حاوی محتویات رنگدانه‌ای هستند که با نشستن روی موها باعث تغییر رنگ مو می‌شوند. البته از نظر تنوع محدودیت دارند و بیشتر برای تیره کردن موهای سفید و بردن آنها به سمت خاکستری تیره یا قهوه‌ای تیره استفاده می‌شوند. اگر آقایانی رنگ متفاوت بخواهند نمی‌توانند از این شامپو‌ها استفاده کنند.

 

پس مکانیسم آنها متفاوت از رنگ موهای دائمی است؟ 

بله، در رنگ موهای دائمی معمولا به دنبال فرایندی شیمیایی رنگدانه‌های اصلی مو از آن خارج می‌شود و رنگدانه‌های رنگ مو وارد ساقه مو خواهد شد. این نوع رنگ‌ها معمولا دائمی هستند و با شستشو پاک نمی‌شوند و بعد از مدتی با رویش مو از ریشه رنگ اصلی ساقه مو مشخص می‌شود اما شامپو رنگ موها تنها لایه‌ای از رنگ را روی ساقه مو ایجاد می‌کنند.

 

 ماندگاری این رنگ چقدر است؟ 

بیشتر از چند روز دوام ندارد و باید در شامپو زدن بعدی مو مجدد آن را شارژ کرد.

 

مزیت یا مضرات آنها نسبت به رنگ موهای دائمی چیست؟ 

مسلما عوارض کمتری دارند و آسیب کمتری به موها می‌زنند، اما انواع نامرغوب ممکن است در مواقع بارندگی یا رطوبت هوا تا حدی رنگ پس بدهند و سبب رنگ گرفتن صورت یا لباس شوند. انواع مرغوب با یکی-دو بار شامپو کردن رنگ خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر این نوع رنگ‌ها قشری روی مو ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود رنگ مو کدر و مات به نظر برسد و درخشندگی رنگ موهای دائمی را ندارند.

 

 آیا این رنگ‌ها مختص آقایان است؟ یعنی خانم‌ها نمی‌توانند از آنها استفاده کنند؟ 

این نوع رنگ‌ها بیشتر مناسب افرادی است که موهایشان کوتاه‌ است و حوصله استفاده از رنگ موهای دائمی و رعایت اصول مربوط به آن را ندارند. از سوی دیگر تنوع رنگی ندارند و کمتر خانمی به سمت آن گرایش پیدا می‌کند. خانم‌ها موهای بلند‌تر و حجیم‌تری دارند و استفاده از این نوع شامپوها برای آنها به‌صرفه نیست.

 

کدام گروه از آقایان نمی‌توانند از این شامپوها استفاده کنند؟ 

این نوع شامپوها روی موهایی که تراکم کمتری دارند بهتر جواب می‌دهد. آقایانی که موهای زبر، خشن و پرپشتی دارند یا مستعد بیماری‌های داخلی و عمومی هستند، موهایشان سخت‌تر رنگ به خود می‌گیرد.

 

این شامپوها قدرت پاک‌کنندگی هم دارند؟ 

نه، این شامپو‌ها کاربرد متفاوتی دارند. بهتر است پیش از استفاده از آنها موها تمیز و بقایای چربی و آلودگی‌های محیطی از روی آن زدوده شده باشد. می‌توانید قبل از آن از شامپوی معمولی استفاده کنید و بعد شامپوی رنگ بزنید.

 

استفاده مرتب از شامپو رنگ‌ها مشکل‌ساز نیست؟ 

این نوع شامپو‌ها هم مثل هر فراورده‌ای ممکن است حساسیت ایجاد کند ولی در کل در مقایسه با رنگ موهای دائمی و نیمه‌موقت آسیب کمتری به تارهای مو می‌زنند.

 

توصیه خاصی به آقایانی دارید که مرتب از این شامپو‌ها استفاده می‌کنند؟ 

در شرایط مختلف توصیه متفاوت است، مثلا اگر فرد موهای خشک دارد برای آنکه جلای رنگ مو بیشتر شود، بهتر است از شامپوهای ملایم‌تر برای شستشوی روزانه خود استفاده کنند و ماسک مو را هر از گاهی در برنامه خود بگنجاند. در صورت بروز حساسیت نیز محصول باید به طور کامل کنار گذاشته شود.

 

گاهی آقایان از زرد شدن موی سفید بعد از رنگ کردن شکایت دارند. آیا این رنگ موها این مشکل را برطرف می‌کند؟ 

دلیل زرد شدن موها افزایش سرعت اکسیداسیون به دنبال کاهش ملانین و کراتین است. این شامپوها اجازه زرد شدن را به مو نمی‌دهند. البته بهتر است بیش از۲ بار هم در هفته استفاده نشوند. انواعی که پایه رنگی بنفش یا آبی دارند زردی مو را از بین می‌برند و می‌پوشانند.

 

منبع: هفته نامه سلامت

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.