آمریکا: برای ادامه مبارزه با داعش در عراق می مانیم

آمریکا: برای ادامه مبارزه با داعش در عراق می مانیم

آمریکا: برای ادامه مبارزه با داعش در عراق می مانیم

اخبار,اخبار بین الملل,آمریکا در عراق

سخنگوی ائتلاف مدعی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا گفت که داعش در عراق هنوز پایان نیافته و نیروهای این ائتلاف برای از بین بردن آن به تلاش های خود ادامه می دهند.

به گزارش ایرنا، ‘شان ریان’ روز یکشنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی در بغداد همچنین اذعان کرد که درحال حاضر بیش از پنج هزار و ۲۰۰ هزار نیروی نظامی آمریکا در خاک عراق مستقر هستند. 

 

وی گفت که از بیان جزییات بیشتر بخاطر – به گفته او – دلایل امنیتی معذور است.

 

آمار دقیق و رسمی از تعداد نیروهای نظامی آمریکایی در عراق وجود ندارد و مقامات آمریکایی هر بار ادعایی در این خصوص مطرح می کنند از سوی دیگر منابع عراقی نیز از افزایش روزافزون این نیروها و تعداد پایگاه های نظامی آمریکا در این کشور با هدف حضور دایمی ابراز نگرانی می کنند.

 

اظهارات امروز سخنگوی ائتلاف مدعی مبارزه با داعش درحالی است که درخواست ها برای خروج نیروهای نظامی خارجی بویژه آمریکایی ها که سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش به عراق آمدند، در هفته های اخیر افزایش یافته است. 

 

عراقی ها با اشاره به گذشت یک سال از شکست نظامی داعش، باقیماندن نیروهای ائتلاف مدعی مبارزه با داعش که عمدتا آمریکایی هستند را بی دلیل و اصرار بر آن را با اهداف دیگری بجز مبارزه با تروریسم عنوان می کنند. 

 

سخنگوی ائتلاف مدعی مبارزه با داعش امروز با بیان این که داعش، هنوز کاملا از بین نرفته است، در سخنانی عجیب از نیروها و مسوولان عراقی خواست از صحرای الانبار (شمال غرب) دیدن کنند و از وجود و حضور هسته های داعشی در این منطقه آگاه شده و برای از بین بردن آن تلاش کنند. 

 

وی گفت: هنوز زود است که بگوییم داعش در عراق به پایان رسیده است، هسته های آنها در مناطقی در کرکوک و جبل حمرین نیز فعال هستند. 

 

رایان همچنین مدعی شد که هدف ائتلاف آن است که عراق یکپارچه باشد. 

 

سخنگوی ائتلاف افزود: نیروهای این ائتلاف با همه نیروهای تعریف شده در چارچوب دولت عراق تعامل دارد و این بغداد است که نحوه تعامل ما با الحشد الشعبی و این که چه نیروهایی را باید آموزش دهیم و چه نیروهایی در مناطق مستقر شوند مشخص می کند. 

 

واشنگتن معمولا از الحشد الشعبی که یکی از نیروهای رسمی و قانونی زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور (نخست وزیری) است و نقش عمده ای در شکست داعش داشته است، بعنوان شبه نظامیان یاد کرده و خواستار انحلال آن هستند.

 

مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا در مصوبه ای برخی گروههای مقاومت اسلامی زیر مجموعه الحشد الشعبی را در لیست سیاه ادعایی خود از تروریسم قرار داد. 

 

موضوع تعداد واقعی و نیز زمان خروج نیروهای نظامی خارجی در قالب ائتلاف مدعی مبارزه با داعش که عمده آنها آمریکایی هستند طی یک سال گذشته از جمله مهمترین مباحث سیاسی در عراق بوده است. 

 

در روزهای اخیر برخی نمایندگان پارلمان عراق از عزم برخی احزاب سیاسی این کشور برای تصویب قانونی برای تعیین جدول زمانی خروج کامل و دایمی نیروهای خارجی و بویژه آمریکایی از خاک عراق خبر می دهند. 

 

نیروهای مقاومت و برخی احزاب سیاسی عراق تاکنون بارها هشدار داده اند که ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق پس از شکست نظامی داعش، اشغالگری است و اگر پایان نیابد همچون قبل به عنوان نیروهای اشغالگر با آنان رفتار خواهد شد. 

 

نیروهای آمریکایی و همپیمانان که از سال ۲۰۰۳ به بهانه داشتن سلاح کشتار جمعی که بعدا دروغ بودن آن ثابت شد، عراق را اشغال کردند اما سرانجام در سال ۲۰۱۱ بدلیل ناکامی ها و ضربات سختی که از مقاومت اسلامی عراق خوردند مجبور به ترک خاک عراق شدند، آنها در سال ۲۰۱۴ این بار به بهانه مبارزه با داعش در قالب ائتلاف مدعی مبارزه با این گروهک تروریستی دوباره وارد خاک عراق شدند. 

 

حضور مجدد نظامی آمریکا در عراق و دخالت های آشکار سیاسی در مسائل داخلی این کشور، تاکنون بارها مورد اعتراض شخصیت ها و احزاب عراقی قرار گرفته است و حتی پارلمان سابق عراق قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت وقت موظف شد جدول زمانی خروج نیروهای آمریکا از خاک عراق را تهیه و اعلام کند اما با گذشت یک سال گزارشی درخصوص اقدامات احتمالی در این خصوص منتشر نشده است. 

 


کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.