آغاز رسمی تعطیل شدن دولت آمریکا/ انتقاد ترامپ از دموکرات‌ها پیش از رای‌گیری امروز بر سر بودجه


آغاز رسمی تعطیل شدن دولت آمریکا/ انتقاد ترامپ از دموکرات‌ها پیش از رای‌گیری امروز بر سر بودجه

  اخبار بین الملل,خبرهای  بین الملل ,دولت آمریکا

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از تلاش جدید برای رای‌گیری در کنگره دو دسته آمریکا برای خاتمه دادن به بن‌بست بودجه، مخالفانش را هدف انتقادات تازه‌ای قرار داد. از امروز دوشنبه صدها هزار کارمند فدرال مرخصی بدون حقوق خود را در خانه آغاز می‌کنند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تاثیر تعطیلی دولت فدرال آمریکا که از شامگاه جمعه آغاز شده به دلیل همزمان شدن با تعطیلات آخر هفته تاکنون بسیار محدود بوده است اما اگر بن‌بست امروز هم ادامه یابد، اثرات آن دقیق‌تر مشخص می‌شود. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها که تا ۲۰ ژانویه فرصت داشتند تا تدابیری برای تامین خلاء مالی هزینه‌های دولت بیندیشند، اکنون یکدیگر را مقصر این شکست می‌دانند.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: خوشحالم می‌بینم جمهوری‌خواها با چه قدرتی برای ارتش ما و امنیت در مرزهایمان مبارزه می‌کند. دموکرات‌ها فقط خواستار مهاجران غیر قانونی هستند که بدون هیچگونه بازرسی به داخل کشور ما بریزند.

 

او همچنین رهبران جمهوری‌خواه سنا را ترغیب کرد تا یک روند موسوم به “گزینه هسته‌ای” را به کار ببندند و قوانین این مجلس را تغییر دهند تا بتوان بودجه را با اکثریت ساده ۵۱ رای تصویب کنند و به تعطیلی دولت خاتمه دهند. رهبران سنا در گذشته تمایلی به اجرای این گزینه نشان ندادند چون اگر سری بعد کنگره به دست حزب رقیب بیفتد، آنها هم می‌توانند از همین اختیارات استفاده کنند.

 

ترامپ در توئیتی نوشت: اگر بن‌بست ادامه یابد، جمهوری‌خواهان باید سراغ ۵۱ درصد (گزینه هسته‌ای) بروند و روی یک بودجه بلند مدت و واقعی رای‌گیری کنند نه موقت!

 

براساس مقررات سنا، لایحه بودجه نیازمند ۶۰ رای است تا بتوان بر تاکتیک‌های تاخیری حزب مخالف چیره شد. این مجلس ۱۰۰ کرسی دارد. جمهوری‌خواهان با ۵۱ عضو در این مجلس اکثریت را دارند و برای تصویب بودجه نیازمند کمک دموکرات‌ها هستند.

 

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا گفته بود که سنا ساعت یک صبح روز دوشنبه طرحی را برای تامین بودجه دولت فدرال تا روز ۸ فوریه به رای خواهد گذاشت اما این رای‌گیری اکنون به ظهر دوشنبه به وقت محلی موکول شده است.

 

مناقشه بر سر مهاجران بدون مدرک در کانون اختلافات قرار دارد. دموکرات‌ها خواستار جلوگیری از اخراج بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر بدون مدرکی هستند که در کودکی وارد آمریکا شده‌اند. ترامپ اما می‌گوید دموکرات‌ها “بیش از آنکه نگران ارتش عظیم یا امنیت در مرز جنوبی خطرناک آمریکا باشند، نگران مهاجران غیر قانونی هستند.” مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم یکشنبه گفت که دولت بر سر “مهاجرت غیرقانونی” وارد مذاکره نخواهد شد.

 

از ۱۹۹۰ تاکنون چهار بار دولت فدرال آمریکا تعطیل شده است. در آخرین مورد، سال ۲۰۱۳ بیش از ۸۰۰ هزار کارمند دولت موقتا از کار کنار گذاشته شدند و دولت برای ۱۶ روز تعطیل بود. این اولین بار است که تعطیلی دولت درحالی رخ می‌دهد که یک حزب (جمهوری خواه) هم دو مجلس کنگره را در اختیار دارد و هم رهبری کاخ سفید را.

 

در حالی که سنا به توافق برای پایان تعطیلی دولت نزدیک می‌شود، کاخ سفید می‌گوید ترامپ از درخواستش از دموکرات‌ها برای رای‌گیری با هدف بازگشایی دولت پیش از آغاز مذاکرات درباره سیاست مهاجرتی کوتاه نمی‌آید. سارا سندرز هاکبی، سخنگوی کاخ سفید دموکرات‌ها را به تلاش برای منحرف کردن دستاوردهای سال اول ریاست جمهوری ترامپ متهم کرد و از آنها خواست تا از مخالفت با لایحه بودجه دست بردارند. او گفت تنها در آن صورت است که می‌توان راه‌حلی دو حزبی روی تغییرات مهاجرتی یافت.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.