یافته‌های جدید درباره حملات اسرارآمیز علیه دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا


یافته‌های جدید درباره حملات اسرارآمیز علیه دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا

  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,دیپلمات‌های آمریکایی
“زمانیکه در اواخر ۲۰۱۶ بروز بیماری ناشناخته‌ای باعث بدحال شدن کارمندان سفارت آمریکا در کوبا شد، روابط دیپلماتیک میان دو کشور که به تازگی خوب شده بود، بار دیگر به سردی گرایید. حالا یافته‌های جدید نشان از بروز یک سندروم جدید یا آسیب روانی-جسمی دارد که این دیپلمات‌ها گرفتارش شده‌اند.” 

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی آورده است: «این تنش دیپلماتیک تا حدی رسید که آمریکا تعداد دیپلمات‌هایش در هاوانا را کاهش داد و ۱۵ دیپلمات کوبایی را هم اخراج کرد؛ همگی اینها پس از آن به وقوع پیوست که ۲۴ تن از کارمندان آمریکایی سفارت و خانواده‌هایشان از سردردهای شدید، گیجی، مشکل دیداری و شنیداری و خواب آلودگی و مشکلات ادراکی شکایت کردند.

 

بسیاری از دیپلمات‌های متاثر از این بیماری ناشناخته گفتند که بیماری‌شان پس از آن بروز کرد که صداهایی عجیب را در خانه یا اتاق‌های هتل محل اقامتشان شنیدند. برخی هم گزارش کردند که این صداها شبیه بال زدن زنجره است و زمانیکه به اتاق دیگری رفتند، صداها کاهش یافته بود.

 

حالا، بحث بر سر علت این مساله به دنیای پزشکی وارد شده و پزشکان و دانشمندان نگران این مساله هستند که دلیل آن برای منافع سیاسی بوده باشد.

 

براساس مطالعه تحقیقاتی که اخیرا توسط پزشکان آمریکایی و با معاینه و بررسی وضعیت ۲۱ تن از دیپلمات‌های آمریکایی منتشر شد، آمده است که این افراد در معرض یک منبع انرژی ناشناخته قرار گرفته بودند. اما افراد بدبین تاکید دارند که این فقط یک حدس است و هنوز برای اثبات آن راه زیادی باید پیموده شود.

 

بلافاصله پس از این رویداد ناشناخته، مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود مدعی شدند که این دیپلمات‌ها قربانی حملات صوتی از جانب وسیله‌ای خارج از فرکانس صوتی بشر شدند. همچنین این مقام‌ها مدعی شدند که دانشمندان ناهنجاری‌هایی را در قشای سفید مغزی این دیپلمات‌ها یافته‌اند.

 

درحالیکه مقام‌های آمریکایی از ادعای حملات صوتی علیه دیپلمات‌های این کشور در هاوانا حمایت کردند – سناریویی که تحقیقات اف.بی.آی شواهدی در دفاع از آن نیافت – استفاده از نوعی سلاح انرژی که باعث بروز چنین رویدادی شده باشد، هنوز در دست بررسی است.

 

دولت واشنگتن از پزشکان در دانشگاه پنسیلوانیا خواسته تا از این ۲۱ دیپلمات آزمایش بگیرند. نتایج که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، هیچ شواهدی در بروز ناهنجاری در قشای سفید مغزی این افراد نیافت البته اسکن‌های بیشتر و پیشرفته‌تر در دست انجام است. داگلاس اسمیت، مدیر مرکز آسیب‌های مغزی و درمان که این ارزیابی پزشکی را رهبری می‌کرد، گفت: این نتایج دقیقا همان‌هایی بودند که می‌توان در گروه کنترل در سنین مشابه یافت.

 

داگلاس اسمیت تصدیق می‌کند که علت این بیماری دیپلماتیک هنوز ناشناخته است و ادامه می‌دهد:‌ تصور کلی از بروز این بیماری ناشی از یک منبع انرژی هنوز بهترین حدس ممکن است. چون ما نمی‌توانیم به فکر چیز دیگری باشیم اما خوب این مساله هنوز تایید نشده است. اینکه علت این بیماری یک حمله بوده یا نه، هنوز حدس ماست.

 

در این تحقیقات اما یک سندروم جدید در دیپلمات‌ها مطرح شده که شبیه به در معرض قرار گرفتن دائمی چیزی است. درحالیکه برخی از این دیپلمات‌ها به سرعت بهبود یافتند، اما برخی دیگر نشانه‌هایی داشتند که چندین ماه برجای مانده بود. این تحقیق با این مطلب به پایان می‌رسد که به نظر می‌رسد دیپلمات‌ها دچار آسیب دائمی در سیستم گسترده مغزی شده باشند.

 

رابرت بارتولومو، کارشناس در بیماری روان جسمی (MPI) که در کالجی در اوکلند، نیوزلند تدریس می‌کند، گفت: من این تحقیق را قبول ندارم و به نظر می‌رسد که تبلیغی از سوی دولت آمریکا باشد.

 

وی به روزنامه گاردین گفت: این ادعا شبیه به این است که دست‌اندرکاران چنین تحقیقاتی تلاش می‌کنند تا ما را متقاعد کنند حمله‌ای رخ داده است. آسیب‌های روانی جسمی ربطی به تمارض ندارد و تنها علایمی پایدار هستند. نوع دوم و شایع آسیب‌های روانی جسمی، آرام شروع می‌شود و برای چندین ماه یا حتی چندین سال باقی می‌ماند و اغلب با نشانه‌های نورولوژیکی همراه است. مظنون اول این بیماری ناشناخته، آسیب روانی جسمی است.

 

در مقاله تحقیقی، پزشکان می‌گویند که هدفشان توضیح “تظاهرات عصبی” است که در نتیجه قرار گرفتن در معرض یک منبع انرژی ناشناخته بروز کرده اما این کارشناس نیوزیلندی به این نکته اشاره دارد که این ادعا، اثباتی بر این مساله نیست که چنین منبع انرژی این دیپلمات‌ها را تحت تاثیر قرار داده باشد یا حتی چنین حمله‌ای رخ داده باشد.

 

“میچل والدس-سوسا”، مدیر مرکز علوم اعصاب کوبا که بخشی از تیم تحقیقاتی دولت هاوانا برای رسیدگی به این پرونده اسرارآمیز محسوب می‌شود، گفت: سایر توضیحات به زودی رد شدند. زمانیکه به شواهد نگاهی می‌اندازید، ایده آسیب گسترده به شبکه نورون‌های مغزی را ساپورت نمی‌کند. این مساله سیاسی است. به نظرم مردم از این مساله برای دست کشیدن از روابطی استفاده می‌کنند که در دوران ریاست جمهوری قبلی آمریکا، باراک اوباما در حال شکوفایی بود؛ اوباما در سال‌های آخر ریاست جمهوری خود روابط دو کشور را بهبود بخشید اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا، ورق برگشت.

 

وی بر این باور است که تعداد کمی از دیپلمات‌ها مشکلات واقعی پزشکی داشتند که علت آن هم عاملی ناشناخته است که باعث بروز نگرانی بر سر حملاتی شده که آنها به صداهای ناشناخته مرتبطش کردند. همزمان با گسترده شدن این مساله در جامعه دیپلماتیک، سایرین نیز نشانه‌های مشابهی را تجربه کردند که همان مصداق بیماری روان جسمی است.

 

“میچل والدس-سوسا” ادامه داد: شواهدی درباره چنین حمله‌ای وجود ندارد. شاید تخیلی کشدار در توضیح یافته‌هایی برای چنین حمله‌ای با فناوری نوینی باشد. سایر توضیحات هم وجود دارد که باید بررسی شوند.

 

در مقاله‌ای که در کنار تحقیق منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا آمده، همچنین بر احتیاط تاکید شده و خواستار شواهد بیشتر برای ارزیابی دقیق پیش از انتشار نتایج قطعی شده است. اما میچل والدس-سوسا به این مطلب اشاره دارد، در حالیکه این تحقیق از سوی پزشکان آمریکایی به مطلب وبسایت وزارت امور خارجه این کشور ارجاع داده شده و در آن از شهروندان این کشور خواسته شده تا به دلیل بروز حملات ناشناخته در سفرشان به کوبا تجدید نظر کنند، در سرمقاله منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا چنین هشداری ذکر نشده است.

 

ماه گذشته میلادی، تاد براون، معاون مدیر امنیتی دیپلماتیک در وزارت خارجه آمریکا گفته بود که بازرسان و محققان آمریکایی در حال بررسی این مساله هستند که آیا دیپلمات‌های مذکور از عمد در معرض یک ویروس قرار گرفته‌اند یا خیر.

 

داگلاس اسمیت، مدیر مرکز آسیب‌های مغزی و درمان که این ارزیابی پزشکی را رهبری می‌کرد در این باره گفت:‌ به نظر می‌رسد که این یک پدیده مستقیم باشد و من فکر نمی‌کنم مقدار زیادی سم یا ویروس یا حتی باکتری با رفت و آمد از جایی به جایی دیگر منتقل شود.

 

وی همچنین بر این باور است، بعید است که آسیب‌های روانی جسمی، توضیحی مناسب برای این بیماری‌های ناشناخته و مرموز باشد چون دیپلمات‌های آمریکایی علاقه زیادی برای بازگشت به کار دارند و برخی از آنها هم نشانه‌هایی داشتند که چندین ماه پابرجا بود.

 

داگلاس اسمیت در پاسخ به ادعایی که این مساله، سیاسی شده است، گفت:‌ هیچکس در تیم تحقیق ما برای دولت کار نمی‌کند یا هیچ ارتباطی با دولت ندارد. در حقیقت، من فکر می‌کنم که اکثر افراد در تیم در وهله نخست بدبین هستند و انتظاری در یافتن چیزی ندارند و هرکسی در اینجا به صورت مستقل با این دید اینجا هستند که چیزی وجود دارد و به نظر می‌رسد که این یک سندروم جدید باشد. ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. ما می‌خواهیم حریم خصوصی افراد را حفظ کنیم اما در عین حال، آزادیم تا به بیان یافته‌هایمان بپردازیم. ما در راستای دولت آمریکا نیستیم.»

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.