کولونوسکوپی ریسک آپاندیسیت را افزایش می دهد


کولونوسکوپی ریسک آپاندیسیت را افزایش می دهد

  اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی ,کولونوسکوپی
مطالعه جدید نشان می دهد روش کولونوسکوپی با تشخیص و برداشتن سرطان روده موجب نجات جان بیمار می شود اما ممکن است موجب تحریک آپاندیسیت نیز شود.

به گزارش مهر، دکتر «مارک باسون» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه داکوتای شمالی، در این باره می گوید: «متخصصان علت دقیق این مسئله را نمی دانند و خوشبختانه پدیده ای نادر است. یافته های ما نشان می دهد انجام کولونوسکوپی ممکن است فرد را در هفته بعد در معرض آپاندیسیت قرار دهد.»

 

طبق نتایج این مطالعه، ریسک بروز آپاندیسیت در مدت یک هفته بعد از کولونوسکوپی در مقایسه با ۵۱ هفته بعد از کولونوسکوپی، حداقل چهار برابر بیشتر است. حتی در برخی مواقع تا ۱۲ برابر نیز افزایش می یابد.

 

کولونوسکوپی شامل هدایت وسیله ای انعطاف پذیر از طریق مقعد به سمت روده بزرگ برای تشخیص پولیپ یا زوائد پیش سرطانی است.

 

به گفته باسون، «ما مشاهده کرده بودیم که شماری از بیماران تحت کولونوسکوپی بعد از مدتی دچار آپاندیسیت می شوند اما این مطالعه برای اولین بار به بررسی این ریسک پرداخت.»

 

وی در ادامه تاکید می کند: «در مجموع کولونوسکوپی شیوه تشخیصی بسیار مطمئنی است و ریسک بروز آپاندیسیت در مقایسه با بروز سایر عوارض این روش بسیار پایین است.»

 

عوارض رایج تر کولونوسکوپی شامل واکنش آلرژیک به داروهای آرام بخش، خونریزی از محلی که پولیپ برداشته شده و پارگی در روده بزرگ است.

 

به گفته باسون، «هنوز علت دقیق اینکه چرا کولونوسکوپی منجر به آپاندیسیت می شود مشخص نیست، اما به نظر می رسد به عوامل آماده سازی برای این روش تشخیصی مربوط شود. از مراحل آماده سازی برای کولونوسکوپی، پاکسازی کامل روده با داروهای مشخص است که می تواند منجر به تغییراتی در باکتری های روده شده و در نتیجه آپاندیست عفونی شود.»

 

وی در ادامه می افزاید: «همچنین فشار ایجادشده در روده بواسطه انجام این عمل نیز ممکن است بروز آپاندیسیت شود.»

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.