کنترل عملکرد سد خونی مغز توسط ساعت مولکولی


کنترل عملکرد سد خونی مغز توسط ساعت مولکولی

  اخبارعلمی,خبرهای علمی,مغز
محققان دریافتند سدخونی مغز مگس میوه مجهز به یک ساعت مولکولی است که نفوذپذیری آن را کنترل می‌کند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، سدخونی مغز در واقع محافظی است که بین مغز و سایر اجزای بدن قرار می‌گیرد. این سد خونی متشکل از اتصالات بین سلول‌های سازنده رگ‌های خونی است که مانع ورود سموم خطرناک و میکروب‌ها به مغز می‌شود، با وجود این ممکن است مانع رسیدن داروهای مورنیاز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به مغز شود.

 

بر اساس این تحقیقات میزان نفوذپذیری سدخونی در مغز مگس میوه شب ها بیشتر از روزها است و این تغییر آهنگ روزانه نفوذپذیری توسط یک ساعت مولکولی که درون سدخونی قرار دارد، کنترل می شود.

 

محققان با استفاده از یک ترکیب رنگی دریافتند که انتقال سیگنال‌ها در سدخونی مغز از طریق شکاف‌هایی در ساختار اتصالات سلولی آن انجام می‌شود. این شکاف‌ها ترکیباتی از جنس پروتئین هستند که درون کانال‌های موجود در غشای سلول‌ها سازمان‌یافته‌اند و امکان عبور یون‌ها و مولکول‌های کوچک را فراهم می‌کنند.

 

محققان برای بررسی عملکرد این ساختارها از مگس‌های جهش یافته استفاده کردند که مستعد ابتلا به صرع بودند. محققان به این مگس‌ها داروی فنی‌توئین دادند و اثر آن را در روز و شب بررسی کردند. با وجود این که میزان داروها در طول شبانه روز تغییری نداشت، مگس هایی که در شب دارو را دریافت می‌کردند، به زمان کوتاه‌تری برای بهبود تشنج نیاز داشتند. این آزمایش نشان می‌دهد توجه به زمان مصرف داروهایی که بر مغز تاثیر می‌گذارند، دارای اهمیت است.

 

یکی از موانع اصلی تولید داروها برای درمان بیماری‌های مغز و سیستم عصبی مرکزی، طراحی شیوه‌ای موثر برای عبور داروها از سدخونی مغز است. گاهی استفاده از مقدار بیشتر دارو این اثر را دارد اما این کار برای سایر اندام‌ها خطراتی را به دنبال دارد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.