چگونه از احساس پشیمانی جلوگیری کنیم

چگونه از احساس پشیمانی جلوگیری کنیم

چگونه از احساس پشیمانی جلوگیری کنیم

پشیمان شدن

درست است که پشیمانی به ما آسیب می رساند اما در واقع نباید چنین باشد

 

اگر همیشه همیشه تصمیم های درستی بگیریم زندگی شاد و موفقی خواهیم داشت. اما اگر تصمیم های نادرست بگیریم یک زندگی افسرده و بدون پاداش خواهیم داشت. پس درست است که پشیمانی به ما آسیب می رساند اما در واقع نباید چنین باشد.

 

هم شما و هم همسرتان عاشق سگ های خانگی هستید. بنابراین تصمیم می گیرید یکی از آن سگ های بامزه کوچولو را بخرید و نگهداری کنید. در ابتدا سرگرم بازیگوشی های او می شوید. اما بعد از چند روز اشتیاق شما نسبت به او کم تر می شود. چون بهترین کفش تان را گاز گرفته یا روی کف پوش خانه خط انداخته یا روی مبل ادرار کرده است. بعد از این اتفاق های ناخوشایند از کاری که کرده اید پشیمان می شوید.

 

احساس پشیمانی امری بسیار عادی و رایج است. 

وقتی خودتان را برای یک پیامد بد سرزنش می کنید و یا به خاطر نتیجه یک انتخاب نادرست غصه می خورید یعنی پشیمان شده اید. پشیمانی چندین شکل دارد: حس باخت بعد از شکست یک رابطه، حس ناامیدی بعد از شکست در بدست آوردن یک فرصت شغلی، و حس غم و اندوه شدید بعد از ندیدن پدر و مادر در واپسین روزهای زندگی.

 

تحقیقات نشان داده است که ۹۰ درصد ما درباره مسئله ای در زندگی مان دچار احساس پشیمانی شده ایم. رایج ترین پشیمانی مربوط به مسائل عاشقانه و به دنبال آن خانواده، آموزش، شغل و ماسئل مالی است.

 

پشیمانی علاوه بر این که به ما نشان می دهد کجای راه را اشتباه رفته ایم، باعث می شود همیشه دودل و مردد باشیم و از تصمیم گیری بترسیم.

 

آیا پشیمانی به ما آسیب می رساند؟ 

پاسخ این سوال را می توان با یک کلمه داد: بله.

 

به لحظه ای فکر کنید که تصمیم بزرگی در زندگی گرفته اید اما بعدا پشیمان شده اید. شاید این تصمیم گیری مربوط به مسیر شغلی باشد که انتخاب کرده اید یا این که به رویایی کودکی تان که هنرمند شدن یا موسیقی دان شدن بود هرگز نرسیدید. این نوع پشیمانی سلامت ذهن را برای باقی عمر به خطر می اندازد. حتی ممکن است به خاطر فرصت های از دست رفته و شکست در توسعه استعدادهای درونی افسرده شوید. تمام این ها بستگی به نوع تصمیم گیری مان دارد. تصمیم گیری قلب تمام چیزهایی است که انجام می دهیم.

 

اگر همیشه همیشه تصمیم های درستی بگیریم زندگی شاد و موفقی خواهیم داشت. اما اگر تصمیم های نادرست بگیریم یک زندگی افسرده و بدون پاداش خواهیم داشت. پس درست است که پشیمانی به ما آسیب می رساند اما در واقع نباید چنین باشد.

 

پشیمانی و افسوس

احساس پشیمانی امری بسیار عادی و رایج است

 

برای جلوگیری از پشیمانی این گام ها را بردارید

 

اگر کاری از دست تان بر نمی آید آن را رها کنید 

برنده شدن شامل باخت های زیادی است. این باخت ها شامل شکست شغلی، ورشکستگی، و یا حتی رسوایی می شود. علت هر چه باشد کارآفرینان موفق می دانند که چگونه شکست ها را رها کرده و به سوی پیروزی حرکت کنند. اگر آن ها وقت و انرژی خود را صرف ابراز پشیمانی می کردند روحیه کارآفرینی شان را از دست می دادند. برای شما هم همینطور است. اگر به خاطر تصمیمی که ماه ها یا سال ها پیش گرفته اید پشیمان هستید اما نمی توانید کاری انجام دهید آن را رها کنید.

 

خودتان را بیش از حد سرزنش نکنید 

باور همه ما این است که بخشیدن دیگران آسان تر از بخشیدن خودمان است. این یعنی خودمان را بیشتر از آن چه باید سرزنش می کنیم. به عنوان مثال تصادفی داشتید که مقصر شما بودید. اما از کجا مطمئن هستید که ۱۰۰ در صد مقصر خود شما هستید؟ شاید نور، هوا و یا وضعیت جاده هم در این تصادف نقش داشته اند. شاید راننده مقابل هم در این اتفاق نقشی داشته. اگر بدانید که این سرزنش کردن ها چه تاثیراتی روی روان و شخصیت شما دارد منصف تر و واقع بین تر خواهید شد.

 

از اشتباهات تان یاد بگیرید 

پشیمانی به راحتی شادی های تان را از بین می برد و رویاهای تان را در هم می شکند. پس راه دیگری هم به جز پشیمانی وجود دارد. به جای پشیمانی دلیل اشتباه تان را پیدا کنید و از آن درس بگیرید. به عنوان مثال یک پست احمقانه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اید و بعد نگران می شوید که شاید این پست در موقعیت شغلی شما تاثیر بگذارد. بنابراین تمام تلاش تان را می کنید اما باز هم نمی توانید تمام ردپای آن پست را از بین ببرید.

 

در این جا یک قدم به عقب برگردید و ابتدا قبول کنید که اشتباه کرده اید. زمانی که متوجه می شوید نمی توانید اشتباهتان را اصلاح کنید از آن چیزهایی بیاموزید. از این زمان به بعد سعی می کنید از گذاشتن پست های بحث برانگیز جلوگیری کنید.

  

اشتباهات تان را اصلاح کنید 

هر چه سن بالاتر می رود احتمال این که پشیمانی را تجربه کنید بیشتر می شود. دلیلش این است که هر چه سن بالاتر می رود اصلاح اشتباهات سخت تر می شود بنابراین بیشتر احساس پشیمانی خواهید کرد. بنابراین قبل از دیر شدن باید با پشیمانی مقابله کنید. به عنوان مثال کتابی از کتابخانه مدرسه امانت گرفته اید و آن را به کتابخانه پس نداده اید و از این کارتان پشیمان هستید. به جای این که دست روی دست بگذارید وارد عمل شوید. اگر هنوز کتاب را دارید آن را به کتابخانه بازگردانید اگر هم آن را ندارید یک کتاب وقف کتابخانه کنید. اصلاح اشتباهات به سرعت احساس پشیمانی را از بین می برد.

 

تصمیم گیری های تان را بهتر کنید 

در زندگی لازم است که هر روز تصمیم های بی شماری بگیرید. چه لباسی بپوشید؟ چه غذایی بخورید؟ و به کدام یک از دوستان تماس بگیرید؟

 

تصمیم های مهم تری هم هستند که باید در طول زندگی گرفته شوند. به عنوان مثال انتخاب همسر، انتخاب رشته تحصیلی یا حرفه و یا انتخاب مکانی برای خرید خانه. ساده تر بگوییم یکی از مهارت های ضروری برای داشتن یک زندگی شاد و موفق این است که بدانیم چگونه تصمیم گیری کنیم. هر چه تصمیم های مطلوب تری در زندگی بگیرید کمتر دچار پشیمانی می شوید.

 

با نوشتن یک نامه برای خود احساسات منفی را کم کنید 

ممکن است در گذشته کاری انجام داده باشید که چندان به آن افتخار نمی کنید. این کارها ممکن است شما را به هراس بیندازد. یک روش برای این که خودتان را از این پشیمانی ها رها کنید این است که برای خودتان نامه ای بنویسید. این نامه یک نامه کاملا شخصی است که بزرگ ترین پشیمانی ها و دلایل آن ها را شامل می شود.

 

پشیمانی بعد از عشق دومین احساس قوی ما انسان ها است. این را در نظر بگیرید که احساس پشیمانی تا چه اندازه شما را از زندگی عقب می اندازد و برای جلوگیری از آن اقدام کنید.

 

منبع: بدونیم/برترینها

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.