چهارشنبه , مرداد ۴ ۱۳۹۶
خانه / نقد وهابیت / پیامبری که بارها قصد خودکشی داشت
کد مطلب:6939

پیامبری که بارها قصد خودکشی داشت

0

پیامبری که بارها قصد خودکشی داشت

در صحیح‌ترین کتاب اهل سنت، (صحیح بخاری)، این‌چنین در احوال پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که: «مدت زمانی وحی قطع شد، … رسول خدا اندوهگین گردید، به‌حدی که هر روز چند بار می‌خواست، خود را از بالای قله‌های کوه به پایین پرت کند و هر زمان که می‌خواست خود را به پایین پرت کند، جبرئیل خود را به او نشان می‌داد و می‌گفت: ای محمد! تو واقعاً فرستاده خدا هستی. پس به‌همین سبب، نگرانی حضرت، از بین می‌رفت و دلش آرام می‌گرفت؛ اما باز وقتی بعد از مدتی به او وحی نشد، دوباره به‌دنبال همین کار می‌رفت، پس وقتی به کوهی رسید، جبرئیل خود را برای او آشکار کرده و همین مطلب را برای او می‌گفت.»

اما نقدی بر این کلام، با ذکر چند نکته:

نکته اول: آیا پیامبری که فکر خودکشی کند، قابل اعتماد است؟ چه‌طور ممکن است پیامبری که مردم را تشویق به خواندن قرآن می‌کند، ولی خود به قرآن عمل نکند. مگر در قرآن درباه نهی از خودکشی نمی‌خوانیم که «َیا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا …لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُم. وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ عُدْواناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلیهِ ناراً وَ کانَ ذلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسیراً.[نساء/۲۹-۳۰] اى کسانى‌که ایمان آورده‌‏اید! ….خودکشى نکنید و هر کس این عمل را از روى تجاوز و ستم انجام دهد، به‌زودى او را در آتشى وارد خواهیم ساخت.»

در صحیح مسلم درباره حرمت زشتی این عمل آمده است که: «کسی‌که خود را با پرت کردن از کوه به قتل برساند، پس به آتش جهنم پرت می‌شود و در آن تا أبد خواهد ماند.»[۲] پیامبری که خود راهنما و الگوی همه باید باشد، هرگز دست به عملی نمی‌زند، که اعتماد مردم را از خود سلب کند.

نکته دوم: در حدیث بخاری آمده بود که: «جبرئیل بر پیامبر نازل می‌شد و می‌گفت تو پیامبر خدا هستی.» این سخن یعنی رسول الله (صلی الله علیه و آله) در پیغمبری خود شک داشته و جبرئیل به او یادآوری می‌کرده است. اکنون سوال این است، کسی‌که در پیامبری خود دچار شک و تردید باشد، چگونه می‌خواهد مردم را هدایت کند و بگوید که من از جانب خداوند می‌باشم.

این سخن بخاری یعنی جایز است که نسبت سهو و فراموشی به پیامبر اکرم داده شود، اگر انسان احتمال سهو و خطا، در افعال و گفتار پیامبر (صلى الله علیه و آله) بدهد ولو در امور عادى، دیگر به او اطمینان پیدا نمى‏‌کند و در نتیجه غرض و هدف از بعثت که رسیدن به کمال از طریق عمل به دستورهاى شریعت است، حاصل نمى‌‏گردد.

هدف از بعثت انبیا وفرستادن پیامبران، ارشاد و هدایت مردم به مصالح ومفاسد واقعى است، تا با عمل به دستورهاى شرع، تزکیه و تربیت شده، به کمال شایسته انسانى برسند. این هدف بدون عصمت پیامبر (صلى الله علیه و آله) از سهو و خطا حاصل نمى‏‌گردد، زیرا در غیر این صورت، ارشاد به مصالح و مفاسد واقعى نخواهد بود، و تصدیق سهو کننده و خطاکار، نقض غرض از ارسال پیامبران است و این، خلاف حکمت است و خلاف حکمت از خداوند صادر نمى‏‌شود.

ضمن این‌که در قرآن آیاتی است، که هرگونه سهو و فراموشی را از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) سلب می‌کند. خداوند متعال در شأن پنج تن اصحاب کساء مى‏‌فرماید: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً.[احزاب/۳۳] خدا چنین مى‌‏خواهد که هر رجس و پلیدى را از شما خانواده نبوت ببرد و شما را از هر عیب، پاک و منزّه گرداند.»

رجس بنابر آن‌چه که در کتاب‏‌هاى لغت آمده و از موارد استعمال آن استفاده مى‏‌شود، هر چیزى است که موجب نقص در روح و اضطراب در رأى و معصیت گردد.

سهو و نسیان و خطا قطعاً موجب نقص در روح و اضطراب در رأى است، پس عنوان رجس بر او منطبق است و در حالى‌که مطابق آیه تطهیر «رجس» از اهل‏ بیت (علیهم السلام) و در رأس آن‌ها رسول خدا (صلى الله علیه و آله) دور است، لذا سهو و خطا نیز بر آن‌ها عارض نمی‌ى‏شود.

نتیجه: کلام بخاری (در قائل شدن به خودکشی پیامبر اکرم)، حرفی است متناقض با آیات، روایات و عقل.

پی‌نوشت:

[۱]. «وَفَتَرَ الْوَحْىُ فَتْرَهً حَتَّى حَزِنَ النَّبِىُّ – صلى الله علیه وسلم – فِیمَا بَلَغَنَا حُزْنًا غَدَا مِنْهُ مِرَارًا کَىْ یَتَرَدَّى مِنْ رُءُوسِ شَوَاهِقِ الْجِبَالِ ، فَکُلَّمَا أَوْفَى بِذِرْوَهِ جَبَلٍ لِکَىْ یُلْقِىَ مِنْهُ نَفْسَهُ ، تَبَدَّى لَهُ جِبْرِیلُ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّکَ رَسُولُ اللَّهِ حَقًّا . فَیَسْکُنُ لِذَلِکَ جَأْشُهُ وَتَقِرُّ نَفْسُهُ فَیَرْجِعُ ، فَإِذَا طَالَتْ عَلَیْهِ فَتْرَهُ الْوَحْىِ غَدَا لِمِثْلِ ذَلِکَ ، فَإِذَا أَوْفَى بِذِرْوَهِ جَبَلٍ تَبَدَّى لَهُ جِبْرِیلُ فَقَالَ لَهُ مِثْلَ ذَلِکَ». بخاری، صحیح بخاری، مصدر الکتاب: موقع وزاره الأوقاف المصریه، جزء ۲۳ص ۱۱۴
[۲]. «وَمَنَ تَرَدّی مِنْ جَبَلٍ، فَقَتَلَ نَفْسَهُ فهو یَتردّی فی نار جهنّم خالدا فیها مُخلّدا أبَد». مسلم نیشابوری، صحیح مسلم، الناشر: دار الجیل بیروت، جزء ۱ ص ۷۲

0

درباره ی omid1368

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای قرار گرفتن شکلک در نظرات روی شکلکها کلیک کنید تا nر متن قرار بگیرند.

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurse