همه چیز درباره عفونت ریه کودکان

همه چیز درباره عفونت ریه کودکان

همه چیز درباره عفونت ریه کودکان

عفونت ریه کودکان,عفونت ریه در کودکان,علائم عفونت ریه کودکان عفونت ریه کودکان یکی از شایعترین علل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است
 
به التهاب بافت ریه که یک یا دو طرف قفسه سینه را درگیر می کند و معمولا در اثر عفونت ایجاد میشود پنومونی یا عفونت ریه گفته می شود که در اثر ارگانیسم‌های مختلفی شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها ایجاد می‌شود.

عفونت ریه کودکان چیست؟
عفونت ریه به التهاب بافت ریه همراه با تراکم آلوئولی گفته می شود. پنومونی یا عفونت ریه یکی از شایعترین علل مرگ و میر کودکان در کشورهای در حال توسعه است.

عفونت ریه در اثر ارگانیسم های مختلفی همچون ویروس، باکتری و قارچ ایجاد می شود .شایعترین علت در کودکان عفونت های ویروسی است و عفونت های باکتریای ۱۰ تا ۳۰ درصد را شامل می شود. همچنین عفونت ریه به علت استنشاق مواد شیمیایی و مواد حساسیت زا نیز ایجاد می شود.

علل عفونت ریه کودکان:
راه انتقال عفونت گاهی از طریق جریان خون به ریه ها است ولی اغلب توسط قطرات تنفسی به ریه ها هم منتقل می شود و منبع این جرم ها افرادی هستند که با سرفه و عطسه کردن باعث انتشار جرم ها در هوای تنفسی می شوند.

گاهی اوقات  این نوع عفونت از طریق پرندگان و یا عفونت های بیمارستانی  نیز منتقل می شود. علل عفونت ریه می تواند باکتری، ویروس و یا قارچ باشد. انگل ها نیز باعث این عفونت ها می گردند.

عفونت باکتریایی از تمامی عفونت ها بیشتر است. این عفونت ها توسط آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. عفونت های باکتریایی موجب سوزش پوست می گرد.

علائم عفونت ریه در کودکان:
عفونت ریه بسته به عامل ایجاد کننده می تواند علائم مختلفی داشته باشد. تب، درد قفسه سینه، سرفه، کاهش اشتها و ضعف از علائم اصلی بیماری هستند.

 

سرفه در ابتدا ممکن است خشک باشد اما یک تا ۲ روز بعد سرفه همراه با خلط خواهد شد.

خلط معمولا زرد رنگ است و ممکن است رگه های خونی داشته باشد یا نارنجی رنگ باشد.

تنفس سریع و سطحی به طوری که ممکن است بیمار به نفس نفس زدن بیفتد.

بیماری ریوی ممکن است فقط در اثر سرماخوردگی پدید بیاید و یا به صورت عوارض بعضی از بیماری ها بروز کند.

 

عفونت ریه کودکان,عفونت ریه در کودکان,علائم عفونت ریه کودکان سرفه یکی از علائم اصلی عفونت ریه در کودکان می باشد

درمان عفونت ریه در کودکان:
در صورت درمان سرپایی می توان از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده کرد اما در صورت بستری فرد باید از آنتی بیوتیک های تزریقی استفاده شود. فیزیوتراپی قفسه سینه، بخور، استفاده از داروهای  برم هگزین یا گایافنزین ، تجویز مسکن و تب بر و تجویز اکسیژن نیز از دیگر روش های درمانی این بیماری عفونی است.

استفاده از داروهایی گیاهی مانند آویشن، سیر، پیاز، کدوحلوایی، آب هویچ و جوشانده انجیر و برگ کرفس نیز برای کمک به درمان نیز توصیه می شود.

واکسیناسون در کاهش بروز علل قابل پیشگیری تاثیر زیادی دارد لذا به واکسینه کردن کودکان بیشتر توصیه می شود. در صورتی که کودک دچار سرماخوردگی و یا سایر عفونت های تنفسی باید نکات بهداشتی رعایت گردد تا از انتقال عوامل بیماری زا به افراد مستعد پیشگیری شود.

مراقبت از کودکان مبتلا به عفونت ریه در منزل:
– در طول مدت بیماری و بعد از آن با زیاد کردن تعداد وعدههای غذایی از عقب ماندن رشدکودک جلوگیری کنید. بهتراست از غذاهایی مانند سوپ ، آش، فرنی و…که احتیاج به جویدن ندارند، استفاده کنید.

– در طول درمان و تا حصول بهبودی کامل از دادن مواد غذایی همچون موز، شیرینی و شکالت، آجیل و دانههای روغنی، آب میوه های صنعتی و کمپوت که باعث تحریک سرفه و افزایش درد قفسه سینه می شوند، خودداری کنید.

– از مصرف غذاهای سرخ کرده، پر ادویه و محرک برای کودک خودداری کنید.

– به کودک اجازه دهید که رژیم غذایی در حد تحمل و مورد عالقه خود را داشته باشد و مایعات کافی مصرف نماید.

– فعالیت های کودک باید متناسب با سطح تحمل و سن وی باشد به طوری که با استراحت کودک تداخل پیدا نکند.

– با استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا با بخار و بخورگرم رطوبت کافی را برای تنفس راحت ترکودک فراهم کنید.

– ممکن است کودک برای چند هفته پس از درمان موفقیت آمیز، عفونت ریوی، احساس خستگی،کوتاهی تنفس و سرفه های آزار دهنده و طوالنی مدت را داشته باشد که طبیعی است .

– جهت تخفیف درد سینه میتوانید ازیک بالشتک ساده یا کمپرس گرم بر روی قفسه سینه استفاده کنید.

– برای کودک در خروج وی از منزل به خصوص در باد وکوران از ماسک )در صورت تحمل(و شال استفاده کنید. تهویه اتاق کودک مناسب باشد.

از تماس و استنشاق موارد زیر توسط کودک جلوگیری کنید

– مواردی همچون بوی سیگار، حشره کشها، اسپری خوش بو کننده و وایتکس و شیشه شوی، عطر گلها و گیاهان به خصوص در فصل بهار و هنگام گرده افشانی گیاهان، اسپند، نم۷ رطوبت و … (تا زمان بهبودی کامل)

– هیچگاه سرخود دارو به خصوص آنتی بیوتیک و داروهای کورتون دار به کودک ندهید.

 

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.