هشدار! استرس والدین به فرزندان منتقل می‌شود

هشدار! استرس والدین به فرزندان منتقل می‌شود

هشدار! استرس والدین به فرزندان منتقل می‌شود

استرس و اضطراب والدین، مستقیما بر روی کودک اثرات منفی می‌گذارد‎

 

یک روانشناس کودک گفت: استرس و اضطراب والدین تاثرات منفی بر روی سلامت کودک دارد.

 

فراهانی اظهار کرد: استرس و اضطراب والدین، مستقیما بر روی دلبستگی و رشد عاطفی-اجتماعی کودک اثرات منفی می‌گذارد.

 

وی با بیان اینکه محیط اطراف کودکان را در دوران نوزادی عمدتا والدین به وجود می‌آورند و در این زمان، کودک شروع به ساختن رابطه عاطفی و عمیق با والدین و سایر اعضای خانواده می‌کند، گفت: کودک در این شرایط به راحتی تحت تاثیر وضعیت احساسی و عاطفی و فشار‌های روانی والدین و اطرافیان قرار می‌گیرد.

  

فراهانی عنوان کرد: میزان بالای استرس و اضطراب والدین، اثرات مضر و نامطلوبی را بر کودکان می‌گذارد و این اثرات منفی در بلند مدت سلامت کودک را به خطر می‌اندازد.

 

وی با بیان اینکه میزان بالای استرس مادر، تحول هیجانی و رفتاری را در کودکان به دنبال دارد، بیان کرد: از زمان تشکیل نطفه کودک، این استرس بر او اثر گذار است، به عنوان مثال، میزان بالای استرس مادر در دوران بارداری، رشد کامل مغز کودک را به شدت با اختلال مواجه می‌کند.

  

این روانشناس کودک خاطرنشان کرد: میزان بالای استرس والدین در طول ۳ سال اول زندگی کودک، موجب شکل گیری رابطه منفی و نا امن والد با فرزند می‌شود و در نهایت افزایش اختلالات عاطفی و رفتاری کودکان را به دنبال دارد و می‌تواند احتمال ابتلای کودکان به اختلالاتی نظیر بیش فعالی، اوتیسم، اعتیاد و اختلالات خلقی را افزایش دهد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.