نکته هایی برای کسب مهارت های ارتباطی بهتر

نکته هایی برای کسب مهارت های ارتباطی بهتر

نکته هایی برای کسب مهارت های ارتباطی بهتر

داشتن مهارت های ارتباطی برای کسانی که می خواهند سخنران خوبی باشند ضروری است. در ادامه با ترفندهایی که به هر کسی کمک می کند رهبر و سخنران خوبی شود آشنا شوید.

 

اگر شنونده خوبی باشید می توانید دنیا را از دید دیگران ببینید

 

ارتباط چیست؟

قبل از آموختن هر چیزی ابتدا باید مفهوم چیزی که قرار است کشف کنیم را بفهمیم. ارتباط یعنی ارسال و دریافت اطلاعات از طریق نشانه های کلامی و غیر کلامی مثل سخنرانی، نویسندگی، آواز و رفتار. انسان ها می توانند نظرات و عقاید و احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. با داشتن مهارت های ارتباطی قوی می توانید با آدم های جدید آشنا شوید، دوستان جدیدی پیدا کنید و عشق را در زندگی پیدا کنید.

برای به زبان آوردن افکارتان شجاع باشید

توانایی تحت کنترل گرفتن احساسات و عقاید هنگام بیان دیدگاه و روشن ساختن آن گام بسیار مهمی است. هیچوقت به خاطر این که احساس می کنید نظراتتان ارزش شنیده شدن ندارند در سخنرانی تعلل نکنید. با ترس ها مقابله کنید. بعضی ها ارزش کلمات شما را می فهمند و برخی بالعکس. چه کسی گفته هر چیزی که دیگران دوست ندارند بشنوند را نباید به زبان بیاورید؟

تماس چشمی

وقتی با کسی که صحبت می کنید به چشم های شما نگاه می کند چه احساسی دارید؟ آیا فکر می کنید او با دقت علاقه به حرف های شما گوش می دهد؟ هنگام سخنرانی با نگاه کردن به چشم های مخاطب نظر او را بیشتر جلب می کنید و سخنرانی موفق تری خواهید داشت. اما در این کار زیاده روی نکنید. باید هر ۵ الی ۱۵ دقیقه تماس چشمی را از مخاطب بردارید.

گوش دادن

اگر شنونده خوبی باشید می توانید دنیا را از دید دیگران ببینید. به دیگران اجازه دهید برای لحظاتی افکار و احساساتشان را بیان کنند و فقط برای چند لحظه عقیده شما را نادیده بگیرند. قبل از این که شروع به صحبت کردن کنید مطمئن شوید حرف های او تمام شده است.

گام صدا

اگر تند صحبت کنید دیگران احساس می کنند اعتماد به نفس ندارید و عصبی هستید. اگر آهسته صحبت کنید ممکن است دیگران اجازه ندهند جمله شما تمام شود. با صدای بلند سخنرانی کنید و هر وقت نکته خاصی را بیان کنید یا نتیجه گیری کنید گام صدا را آهسته کنید.

تن صدا

تنظیم کردن تن صدا شاید کار آسانی نباشد به خصوص زمانی که عصبی هستید و می خواهید هیچ نکته ای را از قلم نیندازید. وقتی به مردم نزدیک هستید ملایم تر صحبت کنید اما وقتی در مقابل تعداد زیادی در حال صحبت کردن هستید تن صدا را بلندتر کنید.

تلفظ

تلفظ کلمات جدید را باید جستجو کنید در غیر اینصورت آن ها را به کار نبرید. روزانه ۱ تا ۵ لغت جدید یاد بگیرید و تمرین کنید. وقتی کلمات را بشناسید اعتماد به نفس بیشتری هنگام سخنرانی خواهید داشت و دیگران هم بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد. بهترین راه برای تقویت تلفظ کلمات مطالعه کردن و گوش دادن به کتاب های صوتی است.

حرکات

از روی حرکات دست ها به ویژگی های زیادی درباره دیگران می توان پی برد. باید حرکات دست ها را کنترل کنید و بدانید چه زمانی و چگونه آن ها را به کار ببرید. در زبان بدن برخی حرکات درک سخنان را برای مخاطب آسان تر می کند اما برخی حرکات توهین آمیز هستند.

 

منبع : bedunim.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.