لزوم کاهش سبوس گیری آردها به منظور پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر


لزوم کاهش سبوس گیری آردها به منظور پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر

  اخبار پزشکی,خبرهای  پزشکی , نانوا

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سبوس گیری آرد مصرفی در نانوایی‌ها به دلیل تاثیر سبوس در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر باید کاهش یابد .

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دکتر حسن براتی زاده افزود: میزان استاندارد سبوس گیری هفت تا ۱۰ درصد به خصوص در نان‌های سنگک است اما آرد تولیدی در برخی کارخانه‌ها حدود ۱۵ درصد سبوس گیری و تصفیه می شود که لازم است این مقدار  کاهش یابد و این موضوع در کارگروه ماده ۱۵ استان  پیگیری می شود. 

 

وی تصریح کرد: سبوس نان عامل مفیدی برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و عصبی است و با کاهش سبوس گیری، مردم نان سالم تری مصرف می کنند. 

 

این مسئول تاکید کرد: نان‌های تیره که نشان دهنده استفاده بیشتر از سبوس است و فیبر کافی دارند را مصرف کنید زیرا فیبر در جلوگیری و درمان سرطان و فشار خون و رفع یبوست موثر است. 

 

به گفته وی نیمی از فرایند طبخ نان با کیفیت به مهارت نانوا و شیوه درست طبخ و نیم دیگر به کیفیت آرد بستگی دارد و در مواردی که نان از مرغوبیت کافی برخوردار نیست عوامل ذکر شده در آن رعایت نشده است. 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.