درمان عفونت‌های دستگاه تناسلی

عفونت‌های دستگاه تناسلی

 

عفونت‌های دستگاه تناسلی

 

عفونت های زنانه و راه درمان ان

از نظر متخصصان تقریبا همه زن‌ها در طول عمرشان حداقل یک‌بار دچار عفونت می‌شوند

 ابتلای مکرر به عفونت‌های تناسلی و ادراری ممکن است شما را نگران کند اما از نظر متخصصان، این عفونت‌ها مهمان ناخوانده بدن همه خانم‌ها هستند.

دکتر برجیس، متخصص زنان و نازایی معتقد است باکتری‌ها و قارچ‌های ریز و درشتی در بدن ما زندگی می‌کنند که همیشه برای فراهم شدن شرایط رشد آماده هستند و کافی است کمی در رعایت اصول بهداشتی سهل‌انگاری کنید یا نوسان هورمون‌های‌تان زمینه رشد آنها را فراهم کند تا کارتان به قرص‌درمانی و استفاده از پماد‌های واژینال بکشد.

از نظر متخصصان تقریبا همه زن‌ها در طول عمرشان حداقل یک‌بار دچار عفونت می‌شوند. به جای آنکه با دیدن نشانه‌های آزاردهنده عفونت نگران سلامت‌تان شوید، بهتر است موضوع را به‌موقع با متخصص درمیان بگذارید و تنها پس از چند روز استفاده از داروها به انتظار دیدن نشانه‌های بهبود بنشینید.

عفونت‌های دستگاه تناسلی
این باکتری‌ها مسبب ایجاد عفونت واژن هستند.

کاندیدیاز آزارتان می‌دهد؟
کاندیدیاز یا عفونت قارچی را قارچ «کاندیدا آلبیکانس» ایجاد می‌کند.اگر به این نوع عفونت دچار شده‌اید، توانایی‌تان در رعایت اصول بهداشتی را زیر سوال نبرید. قارچ‌ها در نقاط مختلف بدن وجود دارند و تا زمانی که زمینه رشد برای‌شان فراهم نشود، خدشه‌ای به سلامت  شما وارد نمی‌کنند اما برای بروز کاندیدیاز در ناحیه واژن عوامل متفاوتی زمینه‌سازی می‌کنند.

متهمان اصلی
بارداری، مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف کورتون و ابتلا به بیماری دیابت.

 نشانه‌ها
خارش شدید پوست
ترشحات پنیری که از ناحیه واژن خارج می‌شود اما بوی خاصی ندارد.
سوزش ادرار
درد در زمان مقاربت

چه باید کرد؟
اگر این نشانه‌ها را دیدید، نگران نباشید! اگر زود به پزشک زنان مراجعه کنید، ناراحتی‌ کمتری را متحمل خواهید شد. طول درمان عفونت کاندیدیاز طولانی نیست و با شروع پروسه درمان علائم اولیه از بین می‌رود و با کامل کردن دوره درمان، ظرف چند هفته بهبود حاصل می‌شود. درست است که آلودگی اصلی‌ترین دلیل ابتلا به این عفونت نیست اما اگر در رعایت بهداشت فردی دقت بیشتری به خرج دهید، احتمال ابتلا به آن را تا حد زیادی کاهش خواهید داد.

تریکومونیاز گرفته‌اید؟
مقاربت جنسی باعث می‌شود عفونت تریکومونیاز در ناحیه واژن از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

عامل ایجاد عفونت، انگلی است که در بدن زن و مرد زندگی می‌کند بنابراین جهت درمان قطعی، اغلب مرد و زن باید به طور همزمان مورد معالجه قرار بگیرند.

متهم اصلی
نزدیکی با فرد مبتلا به عفونت

نشانه‌ها
ترشحات زیاد کف‌آلود و بدبو که به رنگ زرد مایل به سبز هستند.
خارش و سوزش قسمت خارجی دستگاه تناسلی
التهاب و سرخی لب‌های واژن و خود واژن
در برخی موارد ادرار همراه با سوزش
درد حین مقاربت

چه باید کرد؟
داروهای مختلفی برای رها شدن از این درمان تجویز می‌شوند. در صورتی که مقاربت با درد همراه باشد، توصیه می‌شود آن را طبق نظر پزشک و تا بهبود نسبی به تعویق بیندازید.

 عفونت های زنانه و راه درمان ان

واژینوز باکتریال عفونت شایع دیگر در واژن است که در نیمی از موارد هیچ نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهد

واژینوز باکتریال کلافه‌تان  کرده؟
واژینوز باکتریال عفونت شایع دیگر در واژن است که در نیمی از موارد هیچ نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهد. باکتری‌ها به طور طبیعی در واژن زندگی می‌کنند اما تحت تاثیر عواملی ممکن است شرایط باکتری تغییر کند و به واژینوز باکتریال منجر شود. از ویژگی‌های این عفونت، استعداد ابتلا به عفونت‌های دیگر است؛ یعنی زنی که دچار واژینوز باکتریال باشد، آمادگی ابتلا به عفونت‌های دیگر را هم پیدا می‌کند.

متهمان اصلی
پوشیدن لباس‌های تنگ از الیاف مصنوعی و خشک نگه نداشتن ناحیه واژن، مقاربت جنسی

نشانه‌ها
ترشحات زیاد، سفید و یکنواخت واژن که بوی بد ماهی می‌دهد.
درد در زمان مقاربت یا خونریزی پس از مقاربت

چه باید کرد؟
اگر می‌خواهید این عفونت سراغ‌تان نیاید، ذخیره دستمال توالت‌تان هیچ‌وقت نباید تمام شود. برای مصون ماندن در برابر این باکتری‌ها که همیشه آماده قوی شدن هستند، توسط دستمال تمیز و نرم، قسمت خارجی دستگاه تناسلی را دائما خشک و تمیز نگه دارید، لباس‌های زیر تنگ و چسبان نپوشید و هرگز از لباس زیرهایی که در بافت‌شان الیاف مصنوعی به کار رفته، استفاده نکنید. اگر به این عفونت دچار شدید، تا پس از درمان مقاربت جنسی را به تعویق بیندازید چرا که عفونت شما ممکن است به همسرتان منتقل شود.

عفونت‌های ادراری
این بار هم باکتری‌ها مسبب ایجاد عفونت هستند. هر بخش از دستگاه ادراری ممکن است عفونی شود که شامل کلیه‌ها، میزنای، میزراه و مثانه است. در این میان عفونت مثانه و میزراه از سایر بخش‌ها شایع‌تر است. به دلیل شکل خاص دستگاه ادراری زنان، باکتری‌ها راحت‌تر به مثانه‌شان راه پیدا می‌کنند.

میزراه نزدیک رکتوم یا معقد زنان قرار دارد و باکتری‌ها به‌راحتی از رکتوم به سمت میزراه حرکت می‌کنند و باعث عفونت می‌شوند. همچنین آمیزش جنسی هم راهی برای ورود باکتری‌ها به مثانه زنان است، به همین دلیل بهتر است خانم‌ها بعد از آمیزش ادرار کنند تا باکتری‌ها از بدن‌شان بیرون روند.

متهمان اصلی
کم‌آبی بدن، نگه‌داشتن ادرار، شستن از عقب به جلو و ورود آلودگی‌های ناحیه مقعد به مجاری ادراری، استفاده از دیافراگم برای جلوگیری از بارداری در افرادی که سابقه ابتلا به عفونت ادراری دارند

نشانه‌ها
درد خفیف کمر در ناحیه کمر
حالت تهوع و احساس سوزش هنگام ادرار
احساس نیاز پیاپی و مداوم به دفع ادرار
احساس فشار برای دفع و ناتوانی از انجام عمل دفع
ترشح مقدار کمی ادرار
ادرار خونی، بدبو، تیره و کدر

چه باید کرد؟
عفونت کلیه‌ها مسئله بسیار مهمی است و سهل‌انگاری در این رابطه خطرناک است. برای جدی گرفتن آن، حتما نباید منتظر بروز تمامی علائم بمانید. پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری دشوار نیست و اگر دچار عفونت دستگاه ادراری شدید، با مصرف آنتی‌بیوتیک و درمان و مراقبت به‌موقع می‌توانید مانع از پیشرفت آن شوید.

عفونت کلیه‌ها هم با مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک (فقط با تجویز پزشک) درمان می‌شود به شرطی که به‌سادگی از کنار آن عبور نکنید.  عفونت‌های دستگاه ادراری به‌سادگی قابل درمان است. معمولا در این مورد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود و علائم عفونت یک تا دو روز بعد از شروع درمان از بین می‌رود.

۶ میانبر ساده

با این راه‌ها دربرابر عفونت بیمه شوید.
۱٫ برای درمان غیر دارویی عفونت‌های تناسلی، کافی است  یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیتر آب حل کنید و دستگاه تناسلی را با این محلول بشویید. در شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید هر روز این کار را انجام دهید.

۲٫ دستگاه تناسلی را همیشه تمیز و خشک نگه دارید. این کار با رعایت بهداشت فردی به‌سادگی می‌تواند شما را از گزند انواع عفونت‌ها دور نگه دارد. اگر ساعاتی از روز را بیرون از منزل به سر می‌برید و ناچار هستید از سرویس‌های بهداشتی عمومی استفاده کنید، حتما دستمال کاغذی جیبی همراه داشته باشید.

۳٫ از لباس زیرهایی استفاده کنید که از الیاف طبیعی تهیه شده‌اند و مرتبا لباس زیر خود را تعویض کنید؛ روزی یک بار یا دو بار مهم نیست حتی اگر احساس کردید که در میانه روز تعریق زیاد یا مشکلات دیگر لباس زیر شما را آلوده کرده، آن را عوض کنید.

۴٫ دوش واژینال بتادین روش موثری در پیشگیری از عفونت است. البته کسانی می‌توانند از این روش استفاده کنند که دچار بیماری‌های تیروئیدی نبوده یا باردار نباشند.

۵٫ یکی از عوامل ایجاد عفونت، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. با تقویت سیستم ایمنی‌تان از ابتلا به عفونت جلوگیری کنید. مصرف ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری را ایفا می‌کند. سبزیجات و میوه‌ها منابع سرشار ویتامین هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان گنجانده شوند.

۶٫  در زمان قاعدگی حتما به بهداشت فردی‌تان بیش از پیش توجه کنید. در صورت امکان هر روز دوش کوتاهی بگیرید و پدها را در فواصل کوتاه عوض کنید.

منبع: مجله سیب سبز / برترین ها

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.