سرقت ژن‌ها توسط باکتری‌های روده


سرقت ژن‌ها توسط باکتری‌های روده

  اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی, سرقت ژن‌ها

محققان در یافتند باکتری‌های موجود در روده ژن‌های مارا به سرقت می‌برند و آن‌ها را کنترل می‌کنند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس الرت، محققان دریافتند یک ماده شیمیایی که توسط باکتری‌های مفید موجود در سیستم گوارشی ما تولید می‌شود، کروموزم‌های موجود در سلول‌های اطراف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع این ماده به غیر از روده تنها در مغز انسان وجود داشته و عملکردی شبیه به یک سوییچ اپی‌ژنیک دارد که می‌تواند ژن‌ها را فعال و غیرفعال کند.

 

هنگامی که فیبر موجود درمیوه‌ها توسط میکروب‌های درون روده تجزیه می‌شود، مولکول‌های ارگانیک کوچک موسوم به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید می‌شوند. این اسیدهای چرب منبع اصلی انرژی برای سلول‌های روده هستند، اما وجود آن‌ها بر کروتونیلاسیون ژنوم نیز تاثیر می‌گذارد.

 

کروتونیلاسیون یک فرایند ویرایش ژنتیکی است که اخیرا شناسایی شده و تا حدی شبیه به متیلاسیون است. هردو فرایند بدون تغییر کد ژنتیکی، نحوه توصیف ژن‌ها را از طریق تغییر ساختار شیمیایی محیط آن‌ها دستکاری می‌کنند.

 

محققان برای اطمینان از اثرگذاری باکتری‌های روده بر ساختار ژنتیکی بدن، مقادیری از آنتی بیوتیک را به موش‌های آزمایشگاهی تزریق کردند که بخش عمده باکتری‌های موجود در روده آن‌ها را از بین برد. در نتیجه این اقدام میزان اسیدهای چرب زنجیره کوتاه و همچنین فرایند کروتونیلاسیون در روده موش‌ها کاهش یافت.

 

این تحقیقات درک بهتری از رابطه بین رژیم غذایی و تغییرات ژنتیکی را به دست می‌دهد.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.