رژیم دوکان،رژیمی سریع برای کاهش وزن

رژیم دوکان،رژیمی سریع برای کاهش وزن

رژیم دوکان،رژیمی سریع برای کاهش وزن

 دوکان رژیمی پرپروتئین و کم‌کربوهیدرات برای کاهش وزن است که ۴ مرحله دارد

 

اگر به‌ دنبال رژیمی سریع برای کاهش وزن هستید، رژیم دوکان (Dukan) می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. در ادامه، ضمن معرفی این رژیم، یک برنامه‌ی عملی غذایی برای آن را نیز معرفی می‌کنیم. 

رژیم دوکان یک رژیم غذایی فرانسوی برای کاهش وزن است که با پیگیری اصول آن ،وزن دلخواه به دست می آید.

 

دوکان، رژیمی پرپروتئین و کم‌کربوهیدرات برای کاهش وزن است که ۴ مرحله دارد. این رژیم ابداع پزشک فرانسوی پیر دوکان است که در زمینه‌ی کاهش وزن تخصص داشت. دکتر دوکان این رژیم را در دهه‌ی ۷۰ با الهام از بیمار چاقی طراحی کرد که گفته بود به جز گوشت می‌تواند از خوردن هر غذای دیگری بگذرد. بعد از اینکه او دید بیماران زیادی توانستند با این رژیم وزن خود را کاهش دهند، در سال ۲۰۰۰ کتاب «رژیم دوکان» را منتشر کرد. کتاب او به ۳۲ زبان منتشر و تبدیل به یکی از کتاب‌های پرفروش شد. براساس گزارش‌ها، این رژیم باعث لاغری سریع، آسان و بدون گرسنگی بیماران شده است.

 

این رژیم بخشی از خصوصیات رژیم‌های استیلمن (Stillman) و آتکینز (Atkins) را داراست.

در مرحله اول رژیم دوکان تا ۷۲ نوع مواد غذایی، می توانید انتخاب کنید. مصرف کربوهیدرات در این رژیم جایی ندارد ، حتی اگر به عنوان میوه و سبزی مصرف شود. رژیم غذایی دوکان، شبیه رژیم غذایی کتوژنیک است که در هر دو، تاکید برحذف چربی و کربوهیدرات و مصرف پروتئین است.

رژیم های کتوژنیک اساسا بدن را مجبور می کنند تا با سوختن کربوهیدرات به چربی، انرژی تولید کند. این کار تقریبا نتیجه داده و اثر مطلوبی بر کاهش وزن دارد. گرچه سطح بالای کتون ها در بدن می تواند مشکل ساز باشد و ممکن است حالت کتوز برای بدن فرد ایجاد شود.

 

رژیم دوکان مبتنی بر این تئوری است که، پروتئین می تواند در کاهش وزن موثر باشد، زیرا میزان کالری آن کم است؛ این کار باعث می شود تا فرد در رژیم غذایی خود موفق باشد، پروتئین، انرژی بیشتری مصرف می کند و بنابراین کالری بیشتری می سوزد. محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها و چربی ها باعث می شود که در بدن، حالت گرسنگی ایجاد شده و باعث می شود بدن از ذخایر چربی برای انرژی استفاده کند.

 

بعضی افراد در رژیم دوکان، دچار ضعف بدنی ناشی از حالت کتوز می شوند

 

قوانین کاهش وزن رژیم دوکان

این رژیم بر پایه‌ی چهار مرحله طراحی شده است. دکتر پیر دوکان اعتقاد دارد که کاهش کربوهیدرات می تواند کلید رسیدن به کاهش سریع وزن باشد.

 

مراحل رژیم دوکان

چهار مرحله در رژیم غذایی دوکان وجود دارد. رژیم غذایی دوکان در این چهار فاز، شامل مواد غذایی طبیعی و غیر منجمد شده است. همچنین فعالیت فیزیکی در این چهار مرحله، انجام می شود. در فاز اول که به فاز حمله هم معروف است، کاهش وزن بیشتری صورت می گیرد و شامل مصرف مواد غذایی بدون چربی یا با چربی خیلی کم و با پروتئین زیاد است و تقریبا ده روزه است.

 

در این رژیم غذایی می توانید ۶۸ پروتئین را انتخاب کنید. هیچ شمارش کالری انجام نمی شود و می توانید مواد غذایی مانند گوشت گاو، ماهی، مرغ، تخم مرغ، سویا و پنیر مصرف کنید ، اما باید کاملا کم چرب باشد. به طور کلی در چهار فاز رژیم دوکان مصرف هر نوع چربی کاملا ممنوع است و نقش پروتئین در این رژیم زیاد است.

 

در رژیم غذایی دوکان و در هر مرحله حداقل ۱٫۵ قاشق غذاخوری سبوس جو می توانید مصرف کنید که تنها منبع کربوهیدرات در این مرحله است. سبوس جو دارای فیبر بسیار زیاد است، بنابراین مقدار زیادی از کربوهیدرات ها شکسته و هضم نمی شوند.

همچنین سبوس جو دوسر به مهار گرسنگی کمک می کند، زیرا حجم آن، تا حدود ۲۰ برابر  زیاد می شود و احساس گرسنگی را از بین می برد. هر روز باید حداقل ۱٫۵ لیتر آب مصرف کنید  و۲۰ دقیقه تمرین بدنی داشته باشید.

 

رژیم دوکان فاز دوم

در مرحله دوم ، مرحله اول باید ثابت شود. در این مرحله ، که مدت آن ده روز است می توان از سبزیجات هم استفاده کرد. در پنج روز اول مواد غذایی با پروتئین بالا و بدون چربی مصرف می شود و در پنج روز دوم هم می توان از سبزیجات و سبوس جو استفاده کرد.

 

در این مرحله، برای رسیدن به وزن دلخواه خود، به تدریج و با اضافه کردن ۳۲ سبزی خاص به رژیم غذایی، پیش می روید. اما مصرف میوه در این مرحله، مجاز نیست. مصرف سبوس، ویتامین کلیدی در رژیم دوکان است. در این مرحله، غذاهای مختلفی را می توان مصرف کرد ، اما اگر سبب افزایش وزن شود، ممنوع خواهند شد.

 

شما می توانید مقدار نامحدودی پروتئین کم چربی مصرف کنید و مصرف سبزی هایی اسفناج، بامیه، کاهو و لوبیا سبز، مانعی ندارد. با این وجود،  مصرف پروتئین فاقد چربی و سبزیجات کم کربوهیدرات بیشتر می شود. اما به طور کلی این روند باید حفظ شود و پروتئین ها همراه با سبزیجات کم نشاسته به صورت نامحدودی مصرف خواهد شد.

 

در فاز دوم، روزانه مصرف ۱٫۵ لیتر آب و یک قاشق غذاخوری سبوس جو را ادامه دهید.  مصرف هویج، ذرت و نخود که از سبزیجات نشاسته ای  هستند، مجاز نیست.  در فاز دوم، هر روز ۳۰ دقیقه تمرین کند.

 

فاز سوم رژیم دوکان

مرحله سوم یا مرحله تثبیت، مانند فاز اول است. در این مرحله ، تمرکز فرد هم بر کاهش وزن است و هم تلاش می کند تا وزن اولیه بازگشت نکند. در این مرحله، می توانید هر روز، مقادیر نامحدودی پروتئین و سبزیجات مصرف کنید.

در فاز سوم، میوه های کم قند ، پنیر کم چربی، دو برش نان، یک یا دو بار مواد غذایی نشاسته دار در هر هفته ، مصرف می شود.

در یک وعده غذایی، می توانید با رعایت اصول، مواد غذایی مورد نظر خود را مصرف کنید. در طول این مرحله ، مصرف مواد غذایی اصلی با پروتئین خالص یک روز در هفته، شروع می شود. در فاز سوم، ترجیحا ۲۵ دقیقه تمرین بدنی  در روز انجام می شود.

 

رژیم دوکان یک رژیم غذایی فرانسوی برای کاهش وزن است 

 

فاز چهارم رژیم دوکان

در فاز چهارم، کاهش وزن به ثبات می رسد و شامل حفظ  طولانی مدت برنامه رژیم غذایی است. در این مرحله فرد نباید انتظار داشته باشد که وزن زیادی را از دست بدهد. در فاز چهارم، می توانید با رعایت قوانین ساده رژیم دوکان، هر نوع مواد غذایی را مصرف کنید.

یک روز در هفته می توانید از مواد غذایی با پروتئین کامل  استفاده کنید. همچنین مصرف  سه قاشق غذاخوری سبوس جو در روز و ۲۰ دقیقه تمرین بدنی در هر روز  در نظر گرفته می شود.

در فاز چهارم، شما مجاز به مصرف میوه های کم قند، سرکه، آدامس بدون قند و ادویه ها هستید. همچنین توصیه می شود در این مرحله، مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی ، مصرف شود.

 

لیست غذاهای رژیم دوکان

به طور کلی در رژیم غذایی دوکان همه نوع مواد غذایی مصرف می شود اما بدون مصرف چربی و کربوهیدرات بالا.

 

برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

گوشت قرمز بدون چربی، ماهی و مرغ، به صورت کبابی. سیر، پیاز، سس سویا، آب لیمو، استفاده از ادویه ها و گیاهان برای عطر و طعم، به عنوان مثال، میگو با زنجبیل، مرغ با دارچین و پنیر کم چرب.

در رژیم غذایی دوکان،  شمارش کالری و کربوهیدرات انجام نمی شود اما اصول اولیه آن در نظر گرفته می شود. در رژیم غذایی دوکان،  لیستی از ۱۰۰  مواد غذایی  به همراه برخی مواد دیگر ارائه می شود.

 

رژیم دوکان متمرکز بر پروتئین کم چرب، از جمله محصولات لبنی غیر چربی است و مصرف چربی های لبنی یا هر چربی اشباع شده، محدود بوده و مجاز نیست. مصرف اقلام غذایی در لیست ۱۰۰ پروتئین و سبزیجات، به طور نامحدود است و شما می توانید به صورت روزانه بر روند پیشرفت خود  نظارت داشته باشید.

 

رژیم دوکان مبتنی بر این تئوری است که، پروتئین می تواند در کاهش وزن موثر باشد

 

نمونه رژیم غذایی:

صبحانه : قهوه با شیرین کننده مصنوعی

ماست بدون چربی

جو دو سر

 

میان وعده: پنیر کاتیج بدون چربی

 

نهار: تخم مرغ آبپز با مایونز بی شکر

استیک گریل شده

ماست بدون چربی

 

عصرانه: ماست بدون چربی

 

شام:

میگو

مرغ گریل شده

خردل

آب فراوان

 

عوارض رژیم دوکان

همانند بسیاری از روش های رژیم غذایی، رژیم دوکان هم عوارض جانبی دارد. در فاز اول، مصرف مقدار فیبر محدود است.

همین موضوع می تواند منجر به یبوست شود. بعضی افراد در رژیم دوکان، دچار ضعف بدنی ناشی از حالت کتوز می شوند. یکی دیگر از عوارض رژیم دوکان، احتمال آسیب رسانی به  کلیه است.

سایر عوارض جانبی هم شامل القا علائم آنفلوانزا است که بر اثر مشکلات ناشی از عدم مصرف کربوهیدرات ها ایجاد می شود. خستگی و ضعف هم می تواند مشکل ساز شده و علاوه بر این، این رژیم برای همه افراد مناسب نیست. در رژیم دوکان باید مصرف آب زیاد باشد.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

منبع:nabzema.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.