رمز و راز پخت استانبولی پلو


رمز و راز پخت استانبولی پلو

 

طرز پخت استانبولی‌ پلو,نکاتی برای تهیه استانبولی‌ پلو

استفاده از ادویه پلویی یا دارچین عطر خوبی به استانبولی پلو می ‌دهد

 

وجه تسمیه استانبولی پلو به درستی مشخص نیست. اصولا ترک های ترکیه، برنج را به صورت پلو، یعنی مخلوط با گوشت، سبزیجات و موادی از این قبیل تهیه می‌کنند، پس شاید این پلوی لذیذ و ساده، یک غذای وارداتی باشد.

 

استانبولی پلو، غذایی است آسان که تقریبا همه تهیه آن را بلد هستند، اما هر غذای آسانی هم برای خودش راز و رمزهایی دارد که با رعایت آنها، خوشمزه تر می شود.

 

مواد لازم برای تهیه استانبولی‌ پلو ۴ نفر:

برنج 3 پیمانه، ۳۰۰ گرم 
 پیاز متوسط ساطوری شدهیک عدد
 گوجه فرنگی متوسط رنده شده۲ تا ۳ عدد 
 سیب زمینی متوسط نگینی۲ عدد 
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل قرمزبه میزان لازم
 روغن مایع۸ قاشق غذاخوری

 

روش تهیه استانبولی‌ پلو :

۴ قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را ۶ دقیقه در آن تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد.

 

رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دادن را ۲ دقیقه دیگر ادامه دهید. پوره گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را اضافه کرده و مخلوط کنید تا به جوش آید.

 

برنج را داخل قابلمه بریزید، سپس به آن آب جوش اضافه کنید، به اندازه‌ای که تا نصف بند انگشت روی برنج را بگیرد. شعله را زیاد کنید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

 

هنگامی که آب پلو بخار شد و روی آن سوراخ‌های ریزی ایجاد شد، شعله را کم کرده و درِ قابلمه را ببندید تا دم بکشد. پس از اینکه پلو پخت، روغن باقیمانده را روی پلو و اطراف آن بدهید و پس از ۳ تا ۴ دقیقه آن را بکشید.

 

انواع استانبولی پلو:

۱- بعضی استانبولی پلو را فقط با برنج و گوجه فرنگی درست می کنند. این غذا در حقیقت گوجه‌پلوست و از اساس با استانبولی‌پلو متفاوت است. ولی ما آن را جزء خانواده استانبولی پلو محسوب می کنیم.

 

2- اضافه کردن گوشت چرخ کرده به استانبولی پلو از ضروریات نیست، اما بدیهی است که با وجود گوشت غذا خوشمزه‌تر و پر و پیمان‌تر می‌شود. اگر در استانبولی‌پلو گوشت چرخ‌کرده می‌ریزید، پیاز را کمتر تفت دهید و گوشت را قبل از رب اضافه کرده و آنقدر سرخ کنید تا رنگش عوض شده و آبش تبخیر شود.

 

3- اضافه کردن پیاز در استانبولی پلو اختیاری است، اما به عقیده بسیاری طعم بهتری به غذا می‌دهد.

 

4- از عجیب‌‌ترین استانبولی‌هایی که تا به حال خورده‌ام استانبولی‌‌پلویی بود که در آن از کشمش تفت داده شده استفاده شده بود و با اینکه میانه خوبی با غذاهای شیرین ندارم، اما الحق خوشمزه بود. در استانبولی دیگری به جای گوشت چرخ‌کرده از گوشت تکه‌ای استفاده شده بود، اما گوشت را با کارد ساطوری یا به اصطلاح کاردی کرده بودند که آن مورد هم بسیار خوشمزه و فراموش‌نشدنی بود.

 

نکاتی برای تهیه استانبولی پلو :

نکاتی که در ادامه می آید کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید به میل خودتان مقادیر آن را تغییر داده و کم و زیاد کنید. 

 

• اگر از قابلمه تفلون یا شعله پخش کن استفاده کنید، ته‌دیگ خوبی به دست می‌آورید، در غیر این صورت رب گوجه فرنگی می‌‌سوزد و ته‌دیگ سیاه و بدمزه می‌شود.

• استفاده از ادویه پلویی یا دارچین عطر خوبی به غذا می‌دهد.

 

• می توانید سیب زمینی ها را جداگانه سرخ کرده و هنگام سرو لابه‌لای پلو بریزید.

• اگر فقط از گوجه فرنگی استفاده کنید، غذایتان کمرنگ می‌شود و احتمال شفته‌شدن آن زیاد است. بنابراین حتما رب گوجه فرنگی را به غذا اضافه کنید، اما آن را تفت دهید تا طعم خوبی بگیرد.

 

• بدیهی است که استفاده از زعفران غذا را خوشمزه‌تر می‌کند.

• کارتان کمی سخت می‌شود، اما اگر گوجه‌فرنگی‌ها را ابتدا کبابی کنید و بعد پوره کنید، تجربه جالبی خواهید داشت.

 

• اگر اهل فلفل‌دلمه‌ای هستید، نصف فلفل‌دلمه‌ای سبز یا قرمز را  نگینی کرده و با پیاز تفت دهید. تاثیری در مزه ندارد اما شکل و شمایل غذا را بهتر می‌کند.

• اضافه کردن یکی، دو عدد گوجه‌فرنگی متوسط پوست‌کنده ۸ قاچ، استانبولی‌پلو را خوشمزه‌تر می‌کند.

 

• نصف پیمانه شیره تمبرهندی همراه آب‌جوش، استانبولی‌پلو را ترش می‌کند.

• اگر نصف پیمانه برنج دودی به غذایتان اضافه کنید، عطر و طعم آن بی‌نظیر می‌شود. این کار به‌خصوص برای کسانی که با بوی گوشت در پلو مشکل دارند، بسیار کارساز است.

 

• با اینکه استفاده از برنج ایرانی در طبخ پلو دشوارتر از برنج‌های وارداتی است و امکان شفته شدن دارد، اما مطمئنا طعم بهتری خواهد داشت. اگر نگران این موضوع هستید، دو نکته را رعایت کنید: یکی اینکه از برنجی استفاده کنید که قبلا تجربه پخت آن را داشته‌اید. دوم اینکه می‌توانید مقدار کمتری آب جوش در برنج بریزید و در صورت نیاز بعدا کمی آب اضافه کنید یا کمی زودتر در قابلمه را ببندید.

 

• اگر در قابلمه‌ای که استفاده می‌کنید خوب بسته و چفت می‌شود و سوراخ دارد، از دم‌کنی استفاده نکنید. در این صورت پلو خوش‌قیافه‌تر می‌شود و احتمال ریسک کمتر است، این نکته‌را در مورد انواع پلو و چلو رعایت کنید.

 

مخلفات استانبولی چیست؟

استانبولی پلو از آن دسته غذاهایی است که با تمام مخلفات از شور و زیتون گرفته تا انواع سالاد و ترشی قابل سرو است، اما توصیه می‌شود آن را با ماست یا ماست وخیار و سبزی خوردن سر میز بیاورید.

 

منبع : مجله زندگی ایده آل – bartarinha.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.