آیا آمیزش جنسی در دوران بارداری توصیه می شود؟

آمیزش جنسی دوران بارداری

همسر باردارتان را درک کنید

یکی از آرزوهای هر مرد و زن جوانی که با یکدیگر ازدواج می کنند، این است که صاحب فرزند بشوند، اما فرزنددار شدن به این راحتی ها هم که حرفش را می زنیم نیست. در دوران بارداری سبک زندگی همسران تا حدودی تغییر می کند و مهم ترین مساله ای هم که تحت تاثیر قرار می گیرد، رابطه زناشویی است.

دوران بارداری،

نکته حائز اهمیت در این باره این است که همسران باید ارتباطشان را با یکدیگر حفظ کرده تا دچار سردی عاطفی نشوند. بارداری ازلحظه لقاح تا تولد یک کودک را در بر می گیرد که حدود ۹ ماه طول می کشد. این دوران در کنار تمام سختی ها و مشکلاتی که برای زن و مرد دارد، شیرینی هایی نیز دارد. لذت فرزند دار شدن، می تواند از بهترین لذت های مشترک یک زوج باشد. ولی اگر همسران ندانند در این دوران چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند ممکن است به مشکل برخورد کنند. زنان در این دوران به دلیل تغییرات سطح هورمونی شان، نیاز به توجه و تامین نیازهای عاطفی بیشتری دارند.

آمیزش جنسی دوران بارداری

همسرم مرا درک نمی کند

“همسرم مرا درک نمی کند” این جمله ممکن است حرف دل خیلی از زنان باردار باشد. در این دوران زنان کمی حساس تر می شوند و البته کمی زودرنج تر. اگر یک مرد نداند که چگونه با همسر باردار خود رفتار کند حتی ممکن است همسرش مبتلا به افسردگی دوران بارداری بشود. حضور یک همسر و شوهر متعهد در کنار همسر باردارش، به او امنیت می دهد. همسر متوجه می شود که تنها نیست و هنوز شریک حمایت کننده خودش را دارد. مطمئن می شود که یکی هست که بعد از فارغ شدن و تولد نوزادش، دوست دارد در کنارش باشد، کلمات محبت آمیز بگوید و به او تعلق خاطر داشته باشد. هر گونه حمایت عاطفی که یک مرد از همسر باردارش داشته باشد، می تواند در بالا بردن تحمل او در سختی زایمان کمک کننده باشد.

همسرم چرا اینگونه شده؟

زنان در دوران بارداری معمولا تغییراتی را در فیزیولوژی و جسم و بدنشان نشان می دهند. وظیفه یک شوهر متعهد و مسئولیت پذیر این است که با تمام ویژگی ها و تغییرات زنان در دوران بارداری آشنا بشوند تا بتوانند در صورت دیدن آن تغییرات بهترین رفتار را با همسر خود داشته باشد.

ویارهای معروف

آرزوی هر زن و شوهر جوانی، داشتن فرزند است. اما فرزند دار شدن باعث ایجاد تغییرات خلقی و جسمی در مادر می شود

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که برای زنان باردار می افتد این است که ممکن است به ویژه در ۳ ماه اول بارداری، مبتلا به ویار بشوند. ویار یعنی حساسیتی که یک زن باردار نسبت به محیط پیرامون خود پیدا می کند و با دیدن چیز خاصی و یا بوییدن غذای خاصی، حالش بد می شود و به حالت تهوع یا استفراغ مبتلا می شوند.

حتی در این دوران ممکن است یک زن نسبت به همسر خودش ویار پیدا کند. یعنی نسبت به دیدن همسرش، بوی همسرش و یا طرز لباس پوشیدن همسرش حساسیت پیدا می کند. این حالت به هیچ وجه به معنای دوست نداشتن همسر نیست و فقط صرفا یکی از تغییرات دوران بارداری است.

– بد اخلاقی

در بین خانم های باردار کسانی هم پیدا می شوند که در خلق و خویشان تغییراتی ایجاد می شود. در این زمان برخی از خانم ها بد اخلاق می شوند.

– اضطراب و استرس

برخی از خانم های باردار نیز ممکن است مبتلا به افسردگی یا اضطراب بشوند و این به دلیل تغییرات سطح هورمونی آن ها و همچنین افکاری است که در ذهن آن ها ایجاد شده است. یک خانم باردار ممکن است به این سوالات فکر کند که بعد از زایمان چه اتفاقی می افتد؟ آیا می توانم فرزند سالم و صالحی را تربیت کنم؟ و …
– تغییرات خلقی کاملا طبیعی هستند

زنان نیز باید در این دوران به خود کمک کنند تا از افسردگی و اضطراب های بیشتر، جلوگیری کنند. زنان باید این مساله را بپذیرند که تغییرات خلقی در این دوران کاملا طبیعی است و نیاز به اقدام درمانی شدیدی ندارد.

هر چه سختی و مشکلات زندگی را بیشتر آسان بگیریم، آسان هم می گذرد اما اگر با دیدن هر مساله ای به آن پر و بال بدهیم و نخواهیم از آن بگذریم قطعا این مساله بر ما غالب می شود.

– افزایش وزن

یکی دیگر از تغییرات دوران بارداری، افزایش وزن است. یک خانم باردار در طول دوران بارداری خود ممکن است تا چند ده کیلو هم افزایش وزن پیدا کند.
از تغییرات مهم دوران بارداری، ویار، افزایش وزن، بد اخلاقی، اضطراب و افسردگی می باشد. نحوه رفتار شوهر با همسر در دوران بارداری تاثیر بسیار مهمی را بر روی جلوگیری از افسردگی دوران بارداری دارد.

اقدامات مردونه

نقش مردان در شیرین تر کردن این دوران بسیار مهم است. در زیر به نمونه کارهایی که یک همسر مهربان می تواند انجام بدهد تا شیرینی این دوران را زیاد کند، اشاره می شود.

۱- در طول روز از احوال همسر و جنین تان مطلع بشوید.
۲- برای صدا کردن همسرتان ازپیشوند و پسوندهایی استفاده کنید. (عزیزم، جان، جانم و …).
۳- بی دلیل برایش گل و یا هدیه هایی که دوست دارد تهیه کنید.
۴- تمام حیوانات خانگی را از منزل بیرون ببرید.
۵- در انجام دادن کارهای منزل قطعا به او کمک کنید.
۶- سعی کنید تا آنجا که می شود برنامه ریزی داشته باشید و در زمان های سونوگرافی همراه همسرتان بروید تا از دیدن جنین و شنیدن صدایش لذت ببرید.
۷- در طول دوران بارداری به ویژ در هفته های آخر، به همسرتان یاد آوری کنید که دوستش دارید و از زندگی کردن با او لذت می برید.
۸- سعی کنید با مشارکت یکدیکر اطلاعات لازم برای راحت تر طی کردن دوران بارداری و همچنین نکات لازم برای تربیت فرزندان را یاد بگیرید.
۹- در روزهای آخر و نزدیک به زایمان اطلاعات خود را راجع به نگهداری از یک نوزاد بالا ببرید تا آسان تر بتوانید از او نگه داری کنید.
۱۰-با همکاری یکدیگر سعی کنید که وسایل اتاق نوزاد را تهیه کنید و چیدمان زیبا و متناسب با فضای کودکانه را ایجاد کنید.
۱۱-یک لیست از وسایلی که در روز زایمان و ده روز بعد از زایمان نیاز دارید تهیه کنید تا دچار استرس نشوید.
۱۲-راههای برقراری رابطه جنسی را یاد بگیرید تا مبتلا به سردی عاطفی نشوید.
۱۳-همسرتان در آغوش بگیرید و سعی کنید به حساسیت هایش اهمیت بدهید.
۱۴-فعالیت های اشتراکی متناسب با این دوران را با یکدیگر داشته باشید.
۱۵-ورزش مناسب و پیاده روی را فراموش نکنید.
۱۶-قبل از اینکه همسرتان از شما درخواست کمک در کارهای منزل را داشته باشد، خودتان پیش قدم شوید و برخی کارها را انجام بدهید.
۱۷-می توانید از این دوران شیرین عکس های یادگاری نیز تهیه کنید.

 

تماس جنسی دوران بارداری چگونه باید باشد ؟

آیا می توانیم در طول بارداری آمیزش داشته باشیم؟ معمولاً در یک بارداری عادی نزدیکی برای زن باردار سالم و همسرش ایرادی ندارد. برخی پزشکان آمیزش جنسی را در ۴ هفته آخر بارداری ممنوع می کنند، ولی همه پزشکان با این نظر موافق نیستند.

معمولاً زوجین می توانند فعالیت جنسی قبلی خود را ادامه دهند. البته اگر در معرض زایمان زودرس باشید یا به تشخیص پزشک خود دچار حاملگی پرخطر باشید بهتر است از نزدیکی خودداری نمایید.

آیا آمیزش جنسی در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند ؟

معمولا زوج ها می خواهند بدانند که آیا فعالیت جنسی به جنین صدمه می رساند یا خیر. آمیزش جنسی و انزال، هیچ یک

بارداری با تغییرات هورمونی همراه است و به همین دلیل ممکن است برخی تمایل بیشتری به رابطه جنسی داشته باشند و برخی برعکس هیچ میل جنسی نداشته باشند

در بارداری عادی خطری برای مادر وجنین نخواهد داشت. جنین در محفظه عضلانی رحم و درون یک کیسه محافظ به نام کیسه آمنیوتیک قرار دارد. این کیسه حاوی مایعی به نام مایع آمنیوتیک است که جنین را در برابر ضربات و صدمات احتمالی محافظت می کند.به علاوه یک پوشش مخاطی ضخیم دهانه رحم را می پوشاند که مانع از انتقال عفونت نیز می شود.با این حال اگر هنوز نگرانید و پرسشی در این باره دارید، می توانید نظر پزشک خود را در این زمینه جویا شوید.

فواید رابطه جنسی در زمان بارداری

رابطه جنسی برای مادران باردار بی خطر است مگر در مواردی که پزشک دستور داده داشتن رابطه جنسی در طول بارداری خطرناک است. اما مهم است که این کار را به آرامی انجام دهید. بارداری با تغییرات هورمونی همراه است و به همین دلیل ممکن است برخی تمایل بیشتری به رابطه جنسی داشته باشند و برخی برعکس هیچ میل جنسی نداشته باشند. خشکی و گردن رحم حساس و لکه بینی تمام دلایل ممکن برای انجام این کار به آهستگی است.

برخی از مزایای برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری

 رابطه جنسی باعث بهتر شدن خلق و خو می شود

گاهی اوقات بارداری سخت است. خستگی و عوارض بارداری می‌تواند خلق و خوی مادر را تحت تاثیر قرار دهد اما رسیدن به

خستگی و عوارض بارداری می‌تواند خلق و خوی مادر را تحت تاثیر قرار دهد اما رسیدن به ارگاسم در طول رابطه جنسی می‌تواند با آزاد کردن اندورفین به تقویت خلق و خو کمک کند

ارگاسم در طول رابطه جنسی می‌تواند با آزاد کردن اندورفین به تقویت خلق و خو کمک کند. اکسی توسین آزاد شده باعث رشد دلبستگی و نزدیکی بین پدرو مادر می‌شود و موجبات شادی بیشتر را فراهم می‌کند.

فشار خون را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان داده که مقاربت فشار خون را کاهش می‌دهد. از آنجا که فشار خون بالا با پره اکلامپسی از عوارض بارداری در ارتباط است، این راه روش خوبی برای جلوگیری از آن است.

موجب شادی می‌شود

ارگاسم اندورفین را آزاد می‌کند که باعث شادی و آرامش شما و کودکتان خواهد شد.

کف لگن قوی‌تر

بسیاری از زنان هستند که با عطسه، خنده یا تعجب ممکن است به طور غیرمنتظر نشت ادرار داشته باشند.کف لگن شما مکانی برای نگه داشتن همه اعضای لگن از جمله مثانه است. یکی از راه‌های تقویت کگل برقراری رابطه جنسی است. کگل عضلات ماهیچه‌های کف لگن است که می‌تواند از جریان ادرار جلوگیری کند. رسیدن به ارگاسم باعث انقباض این عضلات می‌شود که خود تمرینی به حساب می‌آید.

 

منبع:بیتوته و تنظیم خانواده

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.