رئیس‌جمهور : اختلاف فکری و نظری را باید به رسمیت شناخت/ در فضای نقد علامه‌طباطبایی‌ها و مطهری‌ها ظهور می‌کنند


رئیس‌جمهور : اختلاف فکری و نظری را باید به رسمیت شناخت/ در فضای نقد علامه‌طباطبایی‌ها و مطهری‌ها ظهور می‌کنند

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز در منطقه شاهد بودید گروه‌هایی که به جنایات پرداختند از بمب و موشک و اینترنت و فضای مجازی استفاده کردند. آنها که خاورمیانه را به آشوب کشیدند کسانی بودند که در فهم درست از مسائل اجتماعی عقب ماندند و از تکنولوژی هم برای انحراف جامعه استفاه کردند. 

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی عنوان کرد: بسیار خوشحالم که امروز در جمع صاحب نظران، فرهیختگان و برندگان مدال افتخار در جشنواره فارابی حضور دارم.  در یک دورانی سایه مظلومیت و یا نوعی محرومیت بر سر علوم انسانی و اسلامی سایه افکند. آن زمانی که علوم طبیعی و تجربی و مهندسی اکتشافاتشان و اختراعاتشان و آثار علمی‌شان به صحنه زندگی مردم آمد، زرق و برقی که این آثار علمی داشت بسیاری از جوامع ما را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که فکر کردند علم یعنی همین و علوم انسانی در رده دوم و سوم زندگی انسان‌ها قرار گرفت.

 

وی افزود: همین سایه در ذهن جوانان ما آنها که عازم دانشگاه‌ها بودند و فکر انتخاب رشته بودند و یا در تصحیلات تکمیلی آنها اثر گذاشت و در دوره‌ای دنبال علوم مهندسی و در دوره ‌ای هم دنبال علوم تجربی رفتند. می‌گفتند آنها که استعداد دارند و رتبه دو رقمی کنکور هستند باید بروند سراغ رشته‌های مهندسی و تجربی و آنها که از این کاروان وامی‌مانند باید به ناچار رشته‌های علوم انسانی را برگزینند. خوشحالم این دوران به زودی سپری شد و امروز برای کسی تردیدی وجود ندارد که توسعه برای کشور در کنار علوم تجربی و ریاضی بدون پیشرفت علوم انسانی امکان‌پذیر نیست.

 

رئیس‌‌جمهور تاکید کرد: امروز در جامعه حکمرانی شایسته می‌تواند جامعه را در مسیر درست هدایت کند. این حکمرانی از چه دانش و علومی نشات می‌گیرد؟ مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند این کار را کند البته مدیریت در همه رشته‌ها لازم است اما مدیریت کشور از چه علومی سرچشمه می‌گیرد؟ سیاستمداری و سیاست‌ورزی که جایگاه تاثیرگذاری در جامعه دارد از چه رشته علمی سرچشمه می‌گیرد؟ اقتصاد و نقش آن در جامعه از چه علومی نشات می‌گیرد؟

 

وی گفت: در حقوق، علوم اجتماعی و مردم‌شناسی اگر علوم انسانی در جامعه‌ای پیشتاز نباشد و صنعت در کنار علوم انسانی قدم نگذارد، ممکن است صنعت و علوم تجربی به ضد خود تبدیل شود. امروز در منطقه شاهد بودید گروه‌هایی که به جنایات پرداختند از بمب و موشک و اینترنت و فضای مجازی استفاده کردند. آنها که خاورمیانه را به آشوب کشیدند کسانی بودند که در فهم درست از مسائل اجتماعی عقب ماندند و از تکنولوژی هم برای انحراف جامعه استفاه کردند.

 

روحانی یادآور شد: تروریست‌ها بیشترین استفاده را از اینترنت و فضای مجازی کردند اما برای اهداف ناصحیح. نمونه واضح و روشن این رویه صنعت هسته‌ای است که در بسیاری از فنون می‌تواند کمک کند و استفاه نادرست از آن می‌تواند بشریت را به نابودی بکشاند.

 

وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی با پول و سفارش و مهندسی ممکن نیست، گفت: در فضای آزاد و نقد است که علامه‌طباطبایی‌ها و مطهری‌ها ظهور می‌کنند. علم بدون نقد و تضارب آرا پیشرفت نمی‌کند. اختلاف فکری و نظری را باید به رسمیت شناخت. به تنوع و اختلاف نظر احترام بگذاریم؛ فشار و وحدت ماشینی برای انسجام جامعه خطرناک است.

 

 ادامه دارد…

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.