خانه / مذهبی / ازدواج / بارداری و زایمان / در بارداری چه ماهی‌هایی را نباید خورد؟
کد مطلب:52702

در بارداری چه ماهی‌هایی را نباید خورد؟

در بارداری چه ماهی‌هایی را نباید خورد؟

 

بهترین ماهی برای دوران باردرای

در باردرای ماهی‌های متنوعی را که سطح جیوه‌شان پایین بوده و اسید چرب امگا سه زیادی دارند بخورید

غذاهای دریایی از جمله ماهی می‌توانند منابع عالی پروتئین، آهن و روی در برنامه غذایی روزانه باشند که همگی جز مواد مغذی ضروری برای رشد نرمال جنین در رحم شما هستند. همچنین اسیدهای چرب امگا سه موجود در ماهی از جمله دی اچ ای می‌تواند به رشد بهتر مغز جنین کمک کند.

اما بعضی از انواع غذاهای دریایی از جمله کوسه ماهی و اره ماهی و ماهی خال مخالی که جزو ماهی‌های بزرگ و شکارچی محسوب می‌شوند، جیوه زیادی دارند. اگرچه میزان جیوه موجود در غذاهای دریایی برای اغلب بزرگسالان مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما اگر قصد بارداری دارید یا در حال حاضر باردار هستید باید در مصرف این مواد غذایی احتیاط کنید. اگر به طور مرتب از ماهی‌هایی استفاده می‌کنید که جیوه بالایی دارند، این عنصر در خون شما افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند روی سیستم عصبی جنین و رشد مغزی او تاثیر منفی داشته باشد.

در بارداری چقدر ماهی یا غذای دریایی بخوریم؟
بر اساس توصیه انجمن غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۵، خانم‌های بارداری باید حداقل ۲۶۰-۳۲۰ گرم غذای دریایی با جیوه پایین در طول هفته مصرف کنند و این یعنی ۲ تا ۳ واحد در هفته.

مصرف کدام ماهی‌ها در بارداری مجاز است؟
اگر باردار هستید سعی کنید ماهی‌ها و غذاهای دریایی متنوعی را که سطح جیوه‌شان پایین بوده و اسید چرب امگا سه زیادی دارند در برنامه غذایی خود بگنجانید. این غذاهای دریایی شامل سالمون، کیلکای آنچوی، شاه ماهی، ساردین، ماهی سفید، قزل آلا، تیلاپیا، کفال، کیلکا، شاه میگو، میگو و… است. اگرچه بهتر است مصرف ماهی تن سفید به ۱۷۰ گرم در هفته محدود شود.

نکات مهم در مصرف غذاهای دریایی در بارداری
از مصرف ماهی‌های بزرگ و شکارچی خودداری کنید. برای کاهش دریافت جیوه از کوسه ماهی، ماهی خال مخالی و اره ماهی استفاده کنید.

سطح جیوه ماهی کپور و کاد و انواع ماهی تن در حد متوسط است و بهتر است در بارداری محدود شود.

از خوردن ماهی خام در بارداری خودداری کنید. برای جلوگیری از ورود باکتری‌ها و ویروس‌های مضر به بدن‌تان از خوردن مواد غذایی حاوی ماهی خام یا نیم پز مانند سوشی پرهیز کنید و ماهی دودی نخورید.

اگر ماهی رودخانه‌ای یا دریاچه‌ای می‌خورید، بهتر است میزان مصرف‌تان را در حدود ۲ واحد در هفته نگه دارید و زیاده‌روی نکنید.

ماهی را پیش از مصرف خوب بپزید. برای این کار باید بخش داخلی بدن ماهی تا دمای ۶۳ درجه سانتی گراد گرم شود. ماهی زمانی خوب پخته است که بافت آن تا حدی از هم باز شود. میگو را تا حدی حرارت دهید که گوشت آن حالت مات پیدا کند.

چه می‌شود اگر ماهی با جیوه بالا مصرف شود؟
مصرف یک تا دو واحد ماهی یا غذای دریایی آلوده به جیوه در بارداری اشکالی ندارد و مشکلی برای شما یا جنین‌تان ایجاد نمی‌کند اما مصرف مرتب آن در بارداری روی رشد مغزی جنین اثر منفی دارد.

منبع: ninisite.com

ارسال به هم میهنهم میهن

درباره ی کلیپ سرا

کانال تلگرام سایت: https://telegram.me/danakadeh

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *