درمان جوش پوشک نوزادان

درمان جوش پوشک نوزادان

درمان جوش پوشک نوزادان

علل جوش پوشک نوزاد

بهترین درمان جوش ها پوشک نوزاد, تمیز نگه داشتن کودک و با تعویض مکرر پوشک است

 

اگر شیرخوار شما بثورات پوشکی داشته باشد، حتما قادر خواهید بود آنرا تشخیص دهید. مقداری از پوست پوشیده شده توسط پوشک که احتمالا منطقه تناسلی، چینهای نواحی رانها و کفلها را شامل می شود، قرمز و ملتهب بنظر می رسند. نواحی درگیر ممکن است خشک یا مرطوب باشد و گاهی اوقات حالت عرق سوز دارد.

اگر بثورات پوشکی واقعی درمان نشوند، ممکن است به چیز خطرناکتری تبدیل گردد. برای مثال، عفونت قارچی یا عفونت باکتریایی. عفونتهای قارچی بیشتر در شیرخوارانی که داروهای آنتی بیوتیکی دریافت می کنند دیده می شود، این داروها باکتریهای “خوب” را که در حالت طبیعی در روده وجود داشته و مانع رشد مخمرها می شوند، از بین می برند. عفونت های قارچی اکثرا بصورت نقاط قرمز ریز شروع شده و سپس در اثر تکثیر و تجمع، به دمل های چرکی قرمز توپر تبدیل می شوند. عفونتهای باکتریایی هم ممکن است با تب همراه باشند و معمولا ضایعات ترشح دار زرد رنگ یا کورکهای چرکی ایجاد می کنند.

علت بثورات پوشکی چیست؟
علت اصلی رطوبت است. نوزادان زیاد ادرار می کنند و دارای دفعات متعدد دفع مدفوع آبکی هستند. حتی پوشکهای دارای قدرت جذب کنندگی زیاد نیز سبب مرطوب شدن پوست ظریف کودک می شود. اگر پوشک کودک برای زمان طولانی کثیف بماند، احتمال ایجاد بثورات پوشکی در طفل زیاد است؛ لازم به ذکر است که پوشک می تواند سبب آسیب ناحیه نشیمنگاهی در شیرخوارانی شود که پوست حساسی دارند، حتی اگر والدینشان مرتب پوشک آنها را تعویض کنند.

شیرخواران بزرگتر در صورت ابتلا به یک بیماری و مصرف آنتی بیوتیکها ممکن است دچار اسهال شوند، که خود ممکن است سبب بثورات پوشکی گردد.

بهترین راه برای درمان آن چیست؟
بهترین درمان تمیز نگه داشتن کودک و خشک نگه داشتن او با تعویض مکرر پوشک است. اگر هوا گرم باشد و وی بتواند در حیاط یا در اتاقی که کف آن تمیز است بازی کند، پوشک او را تا هر موقع که امکان دارد درآورده و اجازه دهید هوا سبب تسریع فرایند بهبودی شود.

گاهی علیرغم تلاش ما برای خشک نگه داشتن ناحیه، مشکل همچنان ادامه می یابد. شاید لازم باشد در چنین موقعیتی مارک پوشک کامل را عوض کنید یا حتی مواد شوینده و هر آنچه با پوست ناحیه مبتلا تماس دارد. این کار در صورتیکه بثورات پوشکی به علت حساسیت به یک ماده (مانند خوشبوکننده یا جنس الیاف داخل پوشک) باشد، مشکل را بر طرف کند.

بثورات پوشکی معمولا بعد از سه یا چهار روز درمان خانگی برطرف می شوند. اگر بثورات کودکتان همچنان باقی بماند، منتشر شود، یا به سمت وخامت برود، از یک کرم مخصوص یا پماد زینک اکسید برای چند روز استفاده کنید.

انتخاب و استفاده از داروها را به عهده پزشک کودکتان بگذارید تا پس از معاینه و بررسی محل ضایعات بهترین ماده دارویی را برای کودک تجویز کند.

چگونه می توانم به پیشگیری از بثورات پوشکی کمک کنم؟
بهترین دفاع علیه بثورات پوشکی خشک نگه داشتن محل است. برای این کار پنج مرحله آسان زیر را دنبال کنید:

    پوشک کودک را بعد از ادرار یا مدفوع کردن هر چه سریعتر تعویض نمایید.

    ناحیه تناسلی کودکتان را بعد از هر بار اجابت مزاج پاک کرده و اجازه دهید خشک شود.

    ناحیه نشیمنگاه کودک را با لایه نازکی از پماد محافظت کننده بپوشانید، اما از مصرف پودر تالک یا پودر بچه اجتناب کنید. این ماده می تواند وارد ریه های کودک شود.

    از بستن محکم پوشک و عدم وجود فضای کافی برای تهویه هوا خودداری کنید. شرت پلاستیکی، پوشک و لباسها باید تا حدی گشاد باشند تا به تهویه ناحیه نشیمنگاهی کمک کنند.

    زمانی که کودک شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، هر بار یک ماده غذایی را به تغذیه کودک اضافه کنید و بین اضافه کردن مواد غذایی چند روز صبر کنید. این روش ساده ای است برای تشخیص اینکه آیا بثورات پوشکی منشا آلرژی غذایی دارند یا خیر.

 

منبع: niniban.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.