چگونه با وهابی مناظره کنیم؟ (۱۲ نکته مهم)

جواب دندان شکن به وهابی که می گوید شیعه شبیه به مشرک است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ همانطور که می‌دانید وهابیون شیعه را به علت توسل به اولیای الهی (که در قید حیات نیستند) به شرک متهم می‌کنند. اما این جاهلان از این نکته غافل‌اند که اگر بخواهیم در یک کلام نگاه موحد را از مشرک نسبت به دخالت اسباب و وسایل در امور هستى نشان دهیم، کلام حضرت ابراهیم که پرچمدار توحید و الگوى موحدان است، هدایتگر ماست.

ارزیابى و شرح:

جان کلام در تفاوت اساسى دیدگاه موحد با مشرک در این کلام از حضرت ابراهیم است که به آزر خطاب مى‌‏کند و مى‏‌فرماید: «لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَکَ وَ ما أَمْلِکُ لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَیْ‏ءٍ [ممتحنه/ ۴] همانا براى تو از خدا طلب مغفرت خواهم کرد و من مالک هیچ چیزى براى تو از ناحیه خدا نیستم»

در این جا ابراهیم مى‌‏فرماید: من براى تو استغفار مى‏‌کنم یعنى: براى تو واسطه مى‌‏شوم اما بر این نکته تأکید مى‏‌کند که: «من هیچ چیز را از خدا مالک نیستم» همه چیز از اوست و باذن اوست (اگر خدا بخواهد استغفار من را مى‌‏پذیرد وإلّا هیچ راهى نیست). دقیقاً این نقطه‏ فارق بین‏ دیدگاه موحد با مشرک است. مشرک چنین مى‌‏پنداشت که بت‏‌ها او به طور مستقل در امور هستى دخالت دارند، خلق می‌کنند و..

قرآن در این باره می‌فرماید: «أَمِ اتخَّذُواْ ءَالِهَهً مِّنَ الْأَرْضِ هُمْ یُنشِرُون‏ [انبیاء/۲۱] آیا آن‌ها خدایانى از زمین برگزیدند که (خلق مى‌‏کنند و) منتشر مى‌‏سازند؟ تعبیر به” آلِهَهً مِنَ الْأَرْضِ” (خدایانى از زمین) اشاره به بت‌ها و معبودهایى است که مشرکان از سنگ و چوب و مانند آن مى‌‏ساختند، و حاکم بر آسمان‌ها مى‏‌پنداشتند.

اما موحد، همه اجزاى هستى را در همه‏ ابعاد آن تحت تدبیر حقتعالى مى‏‌شناسد، چون خداوند «ربّ العالمین» است و «مالک و مَلِک» همه چیز اوست قرآن مى‏‌فرماید: «لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ [حج/۶۴] آن چه در آسمان‏‌ها و آن چه در زمین است از آنِ اوست»

در آیه دیگر که درباره حاکمیت مطلق حقتعالى بر هستى است، مى‏‌فرماید: «لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ [شوری/۴۹] حاکمیت و فرمانروایى آسمان و زمین از آن خداست» و هر گونه که بخواهد در آن‏ها تصرف مى‏‌کند بدون آن که هیچ مانعى بر سر راه او باشد.

پس این وهابیون جاهل از این نکته یا غافل مانده‌اند یا خود را به کج فهمی زده‌اند که، بین دیدگاه موحد با مشرک زمین تا آسمان فرق می‌کند، موحد معتقد است که تمام امور در خلقت به فرمان خدا صورت می‌گیرد، (اگر دستور به توسل به اولیای الهی داریم باز برای نتیجه دادن توسل نیاز به امر و دستور خداست) اما مشرک این اعتقاد را ندارد، بلکه معتقد است بت‌ها به طور مستقل می‌توانند در عالم تصرف کنند.

کلیپ سرا وب‌سایت

یک نظر

  • ناشناس گفت:

    با سلام
    میخواستم یه مقدار در مورد شیخ نمر و اینکه ایشون کلا چجور آدمی بودن و علت کشته شدنشون یه توضیح کامل بدین
    با تشکر

  • نظرات بسته شده است.