جالب‌ترین اکتشافات علمی ۲۰۱۷


جالب‌ترین اکتشافات علمی ۲۰۱۷

  اخبار علمی ,خبرهای علمی,اکتشافات علمی
هر سال اکتشافات علمی زیادی در گوشه و کنار جهان صورت می‌گیرد؛ شاید برخی از آنها جز بزرگ‌ترین، اولین‌ها یا معروف‌ترین‌‌ها نباشند اما در نوع خود منحصربه‌فرد هستند. 

  ادغام یک ستاره نوترونی همه توجه‌ها را به خود جلب کرد و به عنوان یکی از اکتشافات برتر سال ۲۰۱۷ انتخاب شد اما یافته‌های علمی دیگری هم رخ داد که توجه زیادی به آنها نشد اما این امر بدین معنا نیست که این اکتشافات مهم نیستند.

 

برخی از این مقالات در نوع خود بسیار جالب و منحصربه‌فرد هستند اما متاسفانه آن طور که باید و شاید به آنها توجه نشده است.

 

در ادامه به معرفی چند اکتشاف علمی شگفت‌انگیز در سال ۲۰۱۷ می‌پردازیم:

 

وقتی با سگ‌ها صحبت می‌کنیم، چه چیزی می‌شنوند؟

  اخبار علمی ,خبرهای علمی,اکتشافات علمی

اغلب مردم وقتی با سگ‌های خود حرف می‌زنند از همان صدا و لحن کودکانه‌ای استفاده می‌کنند که در هنگام صحبت کردن با نوزادان استفاده می‌شود. اما آیا سگ‌ها متوجه این کار می‌شوند؟ نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است که وقتی با لحن و صدای کودکانه با توله سگ‌‌ها صحبت می‌شود، نه تنها متوجه می‌شوند بلکه می‌توانند کلمات جدید هم یاد بگیرند.

 

نظریه‌ای که می‌تواند «موسیقی شهاب‌سنگ‌ها» را توضیح دهد

  اخبار علمی ,خبرهای علمی,اکتشافات علمی

به گفته مردم بومی که در عرض‌های جغرافیایی بالا زندگی می‌کنند، شفق قطبی صدای کف زدن ایجاد می‌کند. برخی می‌گویند وقتی شهاب‌سنگ‌ها در آسمان کمانه می‌زنند از خود صدای خش خش درمی‌آورند. حالا دانشمندان به نتایجی دست یافته‌اند که ممکن است توضیحی برای این ادعاها باشد.

 

وقتی شهاب‌سنگ‌ها در جو با سرعت بالایی حرکت می‌کنند، مقدار زیادی انرژی از خود آزاد می‌کنند. همچنین امواج رادیویی با فرکانس پایین تولید می‌کنند که قادر به حرکت با سرعت نور هستند. دانشمندان معتقدند که این امواج رادیویی همان صداهایی هستند که مردم روی زمین می‌شنوند.

 

مارماهی که با گره خوردن از دست کوسه‌ها فرار می‌کند

  اخبار علمی ,خبرهای علمی,اکتشافات علمی

مارماهی دهان گرد لزج آرواره ندارد اما مهارت خاصی برای فرار کردن از دست کوسه‌ها دارد. این موجود با گره زدن بدن خود از دست کوسه‌ها می‌گریزد. این مارماهی می‌تواند به شکلی به دور خود بپیچد که در تنگ‌ترین فضاها جا بگیرد، داخل لانه طعمه خود برود و از گوشت بدن آنها تغذیه کند.

 

آیا خوردن جفت بعد از زایمان مفید است؟

  اخبار علمی ,خبرهای علمی,اکتشافات علمی

بسیاری از افراد در سراسر دنیا معتقدند که خوردن جفت بعد از زایمان مزیت‌های زیادی برای مادر دارد. این کار روز به روز رایج‌تر می‌شود و حتی برخی از سلبریتی‌ها نیز آن را انجام داده‌اند. حالا دانشمندان شروع به تحقیق در این باره کرده‌اند و نتایج اولیه آن نشان می‌دهد که این خورد جفت بعد از زایمان نه تتها مزیتی برای مادر ندارد بلکه می‌تواند مضر هم باشد.

 

جفت یک اندام گوشتی و اسفنجی است و بند ناف را به جنین متصل می‌کند. این اندام که به دیواره رحمی متصل است به همراه نوزاد از بدن مادر خارج می‌شود. برخی بر این باورند که جفت‌خواری می‌تواند درمانی برای کمبود آهن و افسردگی پس از زایمان مادر باشد. اما حالا نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ادعاها پایه و اساس علمی ندارد و هیچ مزیتی برای انسان‌ها ندارد.

 

چرا گره بند کفش باز می‌شود؟

  اخبار علمی ,خبرهای علمی,اکتشافات علمی

تا به حال این سوال برایتان پیش آمده است که چرا بند کفشتان خودبه‌خود باز می‌شود؟ آیا راهی وجود دارد که از این کار جلوگیری کنیم؟ تحقیقات انجام شده در این زمینه می‌تواند بینش دقیق‌تری درباره ساختارهای دیگر مانند DNA و ریزساختارها که تحت نیروهای دینامیکی تحلیل می‌روند، ارائه دهد. این پژوهش اولین گام به سوی درک بهتر این موضوع است که چرا برخی گره‌های خاص بهتر از بقیه عمل می‌کنند.

 

دانشمندان متوجه شدند که در هنگام دویدن، پای شما با نیروی هفت برابر از نیروی جاذبه به زمین برخورد می‌کند؛ سپس در پاسخ به فشار وارده گره کش آمده سپس شل می‌شود. همانطور که گره شل می‌شود، پای در حال نوسان نیرویی اینرسی را به انتهای آزاد بند کفش وارد می‌کند که سریعا منجر به از هم باز شدن گره می‌شود. (نیروی اینرسی: تمایل ماده به حفظ وضع حرکتی خود؛ یعنی ماده‌ ساکن می‌خواهد ساکن بماند و ماده‌ در حرکت می‌خواهد در همان جهت قبلی حرکت کند مگر آنکه تحت تاثیر نیروى دیگرى قرار گیرد.)

 

با اشعه‌ وای‌فای پشت دیوارها را ببینید

  اخبار علمی ,خبرهای علمی,اکتشافات علمی

به نظر می‌رسد اشعه‌های وای‌فای همه جا وجود دارند؛ البته اگر هم در دسترس نباشد، کلی مشکل برایمان پیش می‌آید. شبکه اینترنت بی‌سیم بدون آن که بدانیم کارهای زیادی برای ما انجام می‌دهد. فیزیکدانان راهی پیدا کرده‌اند که با استفاد از امواج رادیویی می‌توانند تصاویر سه‌بعدی از اشیا ایجاد کنند. بدین ترتیب شخصی که خارج از یک اتاق باشد، می‌تواند تنها با امواج وای‌فای ساطع‌شده، داخل اتاق را ببیند.

 

کوچک‌ترین داروخانه جهان

  اخبار علمی ,خبرهای علمی,اکتشافات علمی

مورچه‌های شیمیدان شربت آنتی‌بیوتیک می‌سازند تا از کلنی خود محافظت کنند. دانشمندان کشف کرده‌اند که مورچه‌های چوبی برای محافظت از کلنی خود در برابر بیماری‌ها از آنتی‌بیوتیک‌های قوی استفاده می‌کنند. این آنتی‌بیوتیک‌ها با استفاده از رزین درخت و سم بدن این مورچه‌ها ساخته می‌شود. این آنتی‌بیوتیک یکی از منحصربه‌فردترین نمونه‌های داروسازی در قلمروی حیوانات است.

 

اشتباهی ۴۰ ساله درباره پروانه‌ها

  اخبار علمی ,خبرهای علمی,اکتشافات علمی

گاهی اوقات اشتباهاتی در مقاله‌های علمی ثبت می‌شود و برای مدت زمان زیادی نیز باقی می‌ماند چراکه هیچ‌کس به خود زحمت نمی‌دهد که این مقاله‌ها را چک کند. برخی مواقع این اشتباهات برای دهه‌ها در مقاله‌های علمی باقی می‌ماند؛ برای مثال تعداد کروموزوم‌های پروانه‌ شهریار به اشتباه ثبت شده است.

 

در سال ۱۹۷۵ اولین مقاله درباره این پروانه نوشته شد که در آن بیان شد که پروانه شهریار ۳۰ کروموزوم‌ دارد اما طی تحقیقات بعدی مشخص شد که این گونه درواقع ۲۸ کروموزوم دارد.

 

ساخت تونل‌های زیرزمینی به کمک بالون‌های بزرگ

  اخبار علمی ,خبرهای علمی,اکتشافات علمی

دانشمندان در قطب جنوب به کمک بالون‌های بسیار بزرگ، تونل‌های زیرزمینی می‌سازند. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که تونل‌های زیرزمینی برای اسکان دانشمندان و ساخت آزمایشگاه تحقیقاتی در مناطق قطبی چگونه ساخته می‌شوند؟

 

این تونل‌ها بدون هیچ زیرساخت و یا مصالح ساختمانی ساخته می‌شوند که با توجه به زمین یخ‌زده قطب کار بسیار دشواری است. جالب است بدانید بالون‌هایی به شکل سوسیس‌های غول‌پیکر کار ساخت و ساز تونل‌های زیرزمینی را انجام می‌دهند.

 

یونانی‌ها ریشه افسانه‌ای دارند

  اخبار علمی ,خبرهای علمی,اکتشافات علمی

نتایج آنالیزهای DNA باستانی نشان می‌دهد که ریشه‌های مرد یونانی‌ باستان اسطوره‌ای بوده است. به نظر می‌رسد که اشعار حماسی یونان باستان براساس واقعیت بوده است. شاید قهرمانان اسطوره‌ای یونان باستان، مانند ادیسه و آگاممنان، تخیلی باشند اما آنالیزها از DNAهای باستانی نشان می‌دهد که این قهرمانان افراد واقعی بوده‌اند.

 

 آنا 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.