تیر سکه‌بازان به سنگ خورد، قیمت سکه

تیر سکه‌بازان به سنگ خورد

 

در چهارمین روز هفته، سکه‌بازان خود را برای عبور از کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان آماده کرده بودند؛ با این حال، قیمت دلار و اونس افزایش خاصی را تجربه نکرد تا تیر معامله‌گران سکه به سنگ بخورد.

 به گزاش دنیای اقتصاد؛روز سه‌شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۳۹۵ هزار تومان آغاز کرد که نشان‌دهنده افزایش ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه و تمایل بازیگران این بازار برای عبور از مرز روانی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

در این شرایط، قیمت دلار که در ابتدای روز با افزایش ۱۲ تومانی و ثبت عدد ۴هزار و ۱۳۲ تومان به یاری سکه‌بازان آمده بود، در ادامه روز کاهش یافت تا قیمت سکه نیز در مسیر کاهشی قرار بگیرد. با افت دلار تا نقطه ۴ هزار و ۱۲۱ تومان، فروش‌ها در بازار سکه نیز افزایش یافت و در نهایت فلز گرانبهای داخلی با قیمت یک میلیون و ۳۸۹ هزار تومان به کار خود پایان داد. با اینکه این قیمت ۴ هزار تومان بالاتر از روز سوم هفته بود، عده‌ای باور دارند در‌صورتی‌که روز چهارشنبه اونس و دلار حرکت افزایشی خاصی را از خود نشان ندهند، قیمت توان افت بیشتر را خواهد داشت؛ در‌حالی‌که عده‌ای از سکه‌بازان چشم امید به‌سوی افزایش اونس طلا داشتند،

روز سه‌شنبه این فلز گرانبها در بازارهای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر در همان محدوده هزار و ۲۷۰ دلار نوسانات خود را انجام داد تا قیمت سکه از این‌سو نیز تحریک نشود. حتی افت اونس به ابتدای محدوده هزار و ۲۷۰ دلار، تا حدی سقوط سکه از سقف قیمت را تسهیل کرد. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، سکه در حالی در انتهای محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان به کار خود پایان داد که حباب آن بالای ۱۴۰ هزار تومان ثبت شده است. در صورت نبود عوامل افزایشی، این موضوع می‌تواند در روزهای آینده قیمت سکه را تحت‌فشار قرار دهد. قیمت سکه در روزهای ابتدایی هفته فراتر از رشد دلار در بازار داخلی افزایش یافت و همین موضوع موجب شد که حباب آن رشد بیشتری کند.

مدیریت دلار از دوبی

روز سه‌شنبه، بازارساز قیمت درهم را مدیریت کرد تا روند افزایشی دلار آرام بگیرد. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز با افزایش جزئی یک تومانی به بهای ۴ هزار و ۱۲۱ تومان رسید. به گفته فعالان، در ابتدای روز نیروهای افزایشی در بازار قدرت بیشتری داشتند و با اهرم افزایش حواله درهم حتی در مقاطعی دلار بالای ۴ هزار و ۱۳۵ تومان قیمت خورد. با این حال به باور شماری از بازیگران باتجربه بازار، در ادامه روز بازارساز با افزایش عرضه حواله درهم زمینه‌ساز افت قیمت شد و به‌تبع آن فروش دلار در بازار داخلی نیز بالا رفت، امری که موجب کاهش نوسانات افزایشی شد. دلار که در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه به ترتیب ۶، ۱۴ و ۲۷ تومان افزایش را به ثبت رسانده بود، در چهارمین روز هفته به افزایش تک تومانی قناعت کرد.

به گفته فعالان، حواله درهم در ابتدای روز هزار و ۱۳۱ تومان قیمت خورد که ۴ تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز دوشنبه بود. افزایش درهم موجب شد که در ذهن معامله‌گران داخلی تصور سناریوی تکراری روزهای اخیر زنده شود؛ سناریویی که در آن رشد ابتدای روز حواله درهم با افزایش قیمت دلار در بازار داخلی دنبال می‌شد. با این حال، در روز سه‌شنبه اتفاق غیرمنتظره‌ای افتاد تا رفتار معامله‌گران نیز تغییر کند.

در چهارمین روز هفته، به گفته فعالان، بازارساز عرضه حواله درهم را افزایش داد تا قیمت آن نه‌تنها افزایش بیشتری را تجربه نکند، بلکه از سقف ابتدای روز پایین‌تر بیاید و با قیمت هزار و ۱۲۷ تومان به کار خود پایان دهد. با افت حواله درهم، معامله‌گران بازار داخلی نیز خریدهای خود را متوقف کردند و در موقعیت فروش قرار گرفتند. برخی دیگر از فعالان، افت قیمت حواله درهم را به اشباع خریدها نسبت دادند. خریدهای درهم در روزهای ابتدایی هفته شدت یافت تا قیمت با سرعت بیشتری نسبت به هفته گذشته بالا برود. به‌نظر می‌رسد، روز سه‌شنبه با توجه به خریدهای گذشته، تقاضای کمتری نیز برای حواله درهم وجود داشت. عده‌ای از معامله‌گران نیز کاهش جو روانی ناشی از اخبار اشتباه را در کاهش هیجان درهمی موثر دانستند.

رفتار صرافی‌ها در بازار

فضای بازار ارز مانند ۲ روز گذشته در ابتدای روز هیجانی بود و کمتر معامله‌گری میل به فروش ارز داشت. حتی صرافی‌ها نیز کمتر مبادرت به فروش دلار می‌کردند. به عنوان مثال، در ابتدای روز تعداد زیادی از صرافی‌ها قیمت دلار را ۴ هزار و ۱۳۰ تومان ثبت کردند، با این حال، با این قیمت مبادرت به عرضه ارز نمی‌کردند. در این شرایط، در‌حالی‌که قیمت در پاساژ افشار حدود۴ هزار و ۱۳۳ تومان بود، صرافی‌ها با قیمت ۴ هزار و ۱۴۰ تومان اقدام به فروش دلار می‌کردند. هرقدر از ابتدای روز فاصله گرفتیم، فضای بازار عادی‌تر شد و به‌تبع آن عرضه صرافی‌ها نیز شرایط عادی به خود گرفت. روز سه‌شنبه، صرافی‌های بانکی نیز بالای محدوده ۴ هزار و ۱۰۰ تومان اقدام به عرضه ارز کردند. عده‌ای افزایش حجم نقدی ارز در پاساژ افشار را در کاهش نوسانات موثر دانستند.

افت سکه از سقف

با کاهش شدت نوسانات افزایشی شاخص ارزی، سکه‌بازان نیز نتوانستند قیمت فلز گرانبهای داخلی را از مرز روانی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عبور دهند.سکه در ابتدای روز سه‌شنبه یک میلیون و ۳۹۵ هزار تومان قیمت خورد تا تنها ۵ گام با مرز روانی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فاصله داشته باشد. در‌حالی‌که انتظار برای عبور از سطح یاد شده به اوج خود رسیده بود، دلار تغییر مسیر داد تا انتظارات سکه‌بازان نیز تغییر کند. با تغییر موقعیت، معامله‌گران قیمت از کانال یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان به زیر کشیده شد.

  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , سکه‌

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.