تولید برق ارزان از قطره های باران


تولید برق ارزان از قطره های باران

  اخباراقتصادی  ,خبرهای  اقتصادی ,برق
محققان چینی صفحه های خورشیدی ابداع کرده اند که می توانند از برخورد قطره های باران برق تولید کنند. 

به گزارش ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، آب و هوای بارانی یکی از بزرگترین مشکلات برای استفاده از انرژی خورشیدی محسوب می شود.

 

صفحات خورشیدی برای تبدیل نور خورشید به برق طراحی شده اند اما زمانی که هوا ابری یا بارانی است این صفحات عمدتا کارایی خود را از دست می دهند.

 

در عین حال باتری هایی مانند ‘پاوروال تسلا’ (Tesla Powerwall) نیز وجود دارند که برای ذخیره برق در روزهای ابری طراحی شده اند. اما این فناوری کاملا کارآمد و یا به اندازه کافی ارزان قیمت نیست که استفاده از انرژی خورشیدی را در مناطقی که زیاد نور خورشید ندارند، باارزش سازد.

 

اکنون گروهی از محققان دانشگاه Soochow در چین راه حلی برای این مشکل ارائه داده اند؛ آنها صفحات خورشیدی ابداع کرده اند که می توانند از قطره های باران انرژی تولید کنند.

 

در این تحقیق که ماه گذشته در مجله ACS Nano منتشر شد، جزئیات چگونگی اضافه شدن فناوری معروف به ‘نانوژنراتور تریبوالکتریک’ یا TENG به یک صفحه خورشیدی برای جذب انرژی از حرکت قطره های بارانی که به آن برخورد می کنند، توضیح داده شده است.

 

نانوژنراتورها، به عبارت ساده، دستگاه هایی هستند که انرژی مکانیکی یا حرکت را به الکتریسیته قابل استفاده تبدیل می کنند. TENG این کار را در یک مقیاس بسیار کوچک برای قطرات باران انجام می دهد.

 

محققان یک صفحه خورشیدی هیبریدی ابداع کردند که شامل فناوری TENG است اما برای نصب بر پشت بام ها به اندازه کافی سبک و ارزان قیمت است.

 

برای انجام این کار، آنها پلاستیک های شفاف یا پلیمرهای متفاوتی را آزمایش کردند تا لایه میان لایه TENG و سلول های خورشیدی را در یک پانل تشکیل دهند. این لایه ها متصل بودند و بطور مستقل نمی توانستند کار کنند- این کار تولید برق را برای صفحه خورشیدی در طیفی از وضعیت های آب و هوایی میسر می سازد.

 

درصورتیکه محققان چگونگی کاهش هزینه تولید چنین محصولی را دریابند، این فناوری می تواند نحوه استفاده از صفحات خورشیدی را به طور بالقوه متحول سازد.

 

این کار انرژی خورشیدی را به یک راه حل کارآمد برای تولید انرژی پاک حتی در مناطق کم آفتاب که برای تولید انرژی خورشیدی مناسب تلقی نمی شوند، تبدیل می کند.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.