تقویم تاریخ – ۱۳ تیر


تقویم تاریخ – ۱۳ تیر

۴۸۹پیش ازمیلاد:۴ ژوئیه سال ۴۸۹ پیش از میلاد داریوش بزرگ – شاه شاهان – که بر تمرکز امور و ایرانی بودن هر کار تعصب می ورزید و پیدایش ناسیونالیسم نیرومند ایرانی را به او نسبت می دهند تصمیم گرفت که قلمرو ایران به ۳۰ ایالت تقسیم شود و هر ایالت را ساتراپی (که واژه ای مادی است) نامید (قانون، ایالت های فعلی ایران «استان» خوانده است که اختصاص به ایالت ایران دارد و نمی توان ایالت کشور دیگر را «استان» ترجمه کرد). داریوش شرح این ساتراپی ها را در سنگنبشته داده است که باقی مانده است و تاریخنگاران جهان آن را «سند مالکیت ایران = دید» خوانده اند (هیچ کشوری در جهان چنین سندی را ندارد). مصر یکی از ساتراپی های ایران آن زمان بود که داریوش توجه خاصی به آبادکردن آن داشت. داریوش در همین روز دستور داد که با تاسیس پستخانه ارتباط مردم این ایالتها با هم تامین شود و داد و ستد با پول انجام گیرد (سکه هایی که ضرب کرده بود و در جهان به «داریک» معروف شده اند). داریوش همچنین دستور داد که میان شهرهای شوش و سارد (نزدیک مدیترانه) یک شاهراه ارابه رو ساخته شود (این راه به طول ۲۷۰۰ کیلومتر کشف شده است که در بسیاری از قسمتهایش، نوعی اسفالته بود) و … . داریوش سه سال بعد درگذشت و استخوانهای او، پس از دخمه گذاری، در گوری در «نقش رستم» که از قبل آماده کرده بود دفن شد.

داریوش بزرگ پدر ناسیونالیسم ایرانی

۹۷۹م:مطابق اسناد متعدد، کار ساختن «بند امیر» در چهارم ژوئیه سال ۹۷۹ میلادى کاملاً به پایان رسید. عضدالدوله دیلمى از دودمان بوئیان ایران این بند (سد) را بر روى رود «کر Kor» در استان فارس – نزدیک شیراز – ساخته است.

عضدالدوله که مانند سایر بوئیان یک میهندوست تمام عیار ایرانى بود، در تاریخ به آبادسازى و عمران معروفیت ویژه دارد. وى در سال ۹۸۳ میلادى درگذشت.

 

۱۸۸۷م:بیست سال پیش از امضاى قرارداد تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ (میان انگلستان و روسیه) در سن پترزبورگ که مورخان متفق القول از آن به عنوان شرم آورترین معاهده قرن ۲۰ یاد کرده اند، انگلستان و روسیه چهارم ژوئیه ۱۸۸۷ در زمینه سرنوشت افغانستان به توافق رسیدند که این توافق نیز بر ضد تمامیت تاریخى ایران بود. طبق این توافق، انگلستان سلطه روسیه بر «فرارود» را برسمیت شناخت و روسیه نفوذ انگلستان بر افغانستان و خطوط مرزی آن را. به این ترتیب، مرزهای شرقی و شمالشرقی وطن ما در سازش این دو قدرت استعماری تعیین و تثبیت، و ایران رسما کوچکتر شد!. رقابت هاى استعمارى انگلستان و روسیه در قرون ۱۹ و ۲۰ دشوارى هاى متعدد براى ایران به بار آورده است. سرزمین کلیدی افغانستان نیز به خاطر موقع جغرافیایی خود در رنج و گرفتاری است و دشواری های این سرزمین، با انسجام قدرت تازه ای به نام «اوراسیا» که از شکل گیری آن چند سال گذشته است بیشتر خواهد شد. مشکلات جاری افغانستان از سوم ژوئیه ۱۹۷۹ شدت گرفته است که در این روز جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا دستورالعمل محرمانه کمک همه جانبه را به مخالفان دولت کمونیست کابل که دست نشانده مسکو بود امضاء کرد و …. گفته شده است که همین دستور العمل سرانجام به پیدایش طالبان و القاعده انجامید و ….

۱۳۲۹ش:در این روز در سال ۱۳۲۹ هجری خورشیدی (مصادف با ۴ زوئیه ۱۹۵۰) و برغم مخالفت شدید دکتر مصدق و یارانش، مجلس بر نخست وزیر شدن سپهبد رزم آرا صحه گذارد که نمایندگان مخالف – از فرط خشم صندلی های مجلس را شکستند.

همین ابراز خشم که در جامعه منعکس شد نقطه عطفی در تاریخ ایران شد و مبارزات ملی به منظور نجات ایران از سلطه دولتهای استعمارگر اروپایی به ویژه انگلستان که از ۱۲۰ سال پیش از آن آغاز شده بود شدت گرفت و به ترور رزم آرا و ملی شدن نفت ایران انجامید، و مردم ظرف مدتی کوتاه بساط سابق را برچیدند. اما، نظم نو پس از پیروزی ملت ایران که سرمشق سایر ملل استعمار زده قرار گرفت، به دلیل ادامه توطئه از خارج و سازش (خیانت) از داخل بیش از ۳۰ ماه طول نکشید و با براندازی ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ پایان یافت. خشم مردم ایران از این براندازی هنوز فرو ننشسته است.

 

رزم آرا

 

۴۶۰پیش ازمیلاد:عرق برگ درخت بید(بید شیرین) همان خاصیت آسپرین را در پیشگیری از سکته مغزی و حمله قلبی و رقیق سازی خون دارد، البته به میزانی ضعیف تر و یک ضد درد است و بر خلاف آسپرین به معده هم آسیب نمی زند. در مورد تاریخچه کشف خاصیت آن که ۲۵ قرن سابقه دارد و به زمان کنفوسیوس می رسد، به درستی معلوم نیست که کدام ملت ، زودتر آن را مورد استفاده قرار داده اند: ایرانیان و یا چینیان. هردو ملت در آن زمان همسایه بی واسطه بودند و با هم وسیعا مراوده داشتند، ولی نوشته های چینی که به خاصیت درمانی برگ بید و سایر ریشه ها ، برگها و گلهای گیاهان اشاره کرده قدمت بیشتری دارد. تاریخ قدیمی ترین این اسناد مربوط به ژوئیه سال ۴۷۰ پیش از میلاد است. با وجود این؛ سابقه نگاران علوم، ایرانیان را مخترع تقطیر و عرقگیری گیاهان و گلهااز جمله مینت Mint (نعناع) بشمار آورده اند. یونانیان باستان و مردم مدیترانه هم در این کار سابقه طولانی داشته اند.

 

۲۰۰۴م:«جان کری» نامزد دمکراتها در انتخابات دوم نوامبر ۲۰۰۴ هم متوجه اهمیت وب سایت شخصی در اینترنت شده بود. وی سوم ژوئیه ۲۰۰۴ اعلام داشت که اخبار مربوط به تصمیماتش را نخست در این «وبلاگ» قرار خواهد داد از جمله تعیین معاون آینده اش را.

او از رسانه ها خواسته بود که برای کسب هر گونه اطلاع، نخست به این سایت که ساعت به ساعت ـ اگر مطلب تازه ای باشد ـ در آن قرار داده خواهد شد مراجعه کنند. وی گفته بود که عده مراجعین روزانه به این سایت از رقم یک میلیون گذشته است و هرکس می تواند نظر و پرسش خود از طریق « ای ـ میل» ضمیمه این سایت برای او ارسال دارد.

کری همچنین گفته بود که با بکار گیری این سایت، صرفه جویی او در هزینه های تبلیغاتی، دست کم پنج میلیون دلار بوده است؛ حال آن که هزینه ادامه فعالیت این سایت برای او در ماه حدود یکی ـ دو هزار دلار است.

 

جان کری

۲۰۰۵م:اوایل ژوئیه ۲۰۰۵ دو روزنامه نگار آمریکایی، هر دو ۸۹ ساله درگذشتند که هرکدام نظر مهمی را در ژورنالیسم از خود به یادگار گذارده اند. ویلیام برینک در طول عمر روزنامه نگاری خود که از شش دهه تجاوز کرده بود سردبیر چند روزنامه بزرگ از جمله نیویورک دیلی نیوز بود. او معتقد به زدن تیتر بزرگ و چاپ عکس با حالت در صفحه اول روزنامه بود، حتی اگر این صفحه حاوی تنها یک تیتر و یک عکس باشد. او می گفت که چنین تیتر و عکسی باید همه چیز را بگوید و در مغز خواننده و بیننده آن نقش بندد و نظرش را تغییر و عزم او را راسخ کند. وی در سی ام اکتبر سال ۱۹۷۵ با زدن یک تیتر چند کلمه ای و چاپ عکس جرالد فورد رئیس جمهوری وقت که وی را مردی بی اعتنا و از خود راضی نشان می داد باعث شد که نیویورکی ها به او رای ندهند و در انتخابات از کارتر شکست بخورد و نه تنها مسیر تاریخ آمریکا بلکه تاریخ جهان ورق بخورد. اگر فورد شکست نخورده بود نظامهای ایران، افغانستان، اتیوپی، نیکاراگوئه و … تغییر نمی کردند. فورد با دادن کمک مالی از جانب دولت فدرال به شهرداری نیویورک که در آستانه ورشکستگی قرار داشت مخالفت کرده بود و ویلیام برینک از این موضوع استفاده کرد و در آن روز تیتر زد که فورد گفت: مرده را باید حذف شده تلقی کرد. (که اشاره فورد به شهر نیویورک بود که از نظر وی یک «مرده» بود و نباید به آن اعتنا و کمک می شد). بسیاری هستند که این روش تیتر زنی ویلیام برینک را بکار می برند.

روزنامه نگار دیگر که فوت شد ویلیام بلاک ناشر چندین نشریه در سراسر آمریکا از جمله پیتسبورگ پرس (پنسیلوانیا)، هرالد (کالیفرنیا) و بلید(اهایو) بود. وی عقیده داشت که روزنامه باید متعلق به فرد و یا یک خانواده باشد تا در نتیجه دلسوزی آنان رشد کند، همانند نیویورک تایمز و واشنگتن پست. تعلق داشتن روزنامه به یک شرکت باعث دست به دست شدن متوالی و تغییر روش می شود، نه خودش رشد می کند و نه سودی به جامعه می رساند و تنها در خدمت اهداف بزرگترین سهامدار است که هدف روزنامه نگاربودن و درنتیجه دلسوزی ندارد ــ دلسوزی او در حد سرمایه گذاری اوست و اگر سود حاصله اش از اعمال نفوذ از طریق روزنامه از میزان سرمایه گذاری اش بیشتر باشد خیلی آسان روزنامه به کشتن می دهد. بلاک ۶۲ سال روزنامه نگاری کرد. پدر و پدر بزرگ او هم روزنامه نگار بودند.

۱۷۷۶م:چهارم ژوئیه مصادف با سالروز تصویب اعلامیه استقلال مهاجرنشینان انگلیسی آمریکای شمالی (ایالات متحده) در سال ۱۷۷۶ در کنگره نمایندگان این مهاجر نشینان است که جزیی از قلمرو انگلستان بشمار می رفتند، ولی تحقق این جدایی بدون جنگ صورت نگرفت و این جنگ که با کمک فرانسه ــ رقیب اروپایی انگلستان ــ انجام گرفت مدتها طول کشید. سالروز امضاء شدن اعلامیه استقلال آمریکا به نام یکایک مردم این سرزمین در سال ۱۷۷۶، دراین کشور روز ملی و تعطیل عمومی است.

 

۱۸۰۷م:چهارم ژوئیه ۱۸۰۷ جیوسپ گاریبالدی Giuseppe Garibaldi میهندوست بنام ایتالیا که در تامین وحدت وطن خود، پس از ۱۴ قرن از هم پاشیدگی، جانفشانی بسیار کرد به دنیا آمد و ۷۴ سال عمر کرد. کاوور با زبان و قلم و گاریبالدی با تفنگ، وحدت ایتالیا را تامین کردند که کاری بس دشوار بود. گاریبالدی پس از بیرون آوردن مناطق متعدد ایتالیا از دست حکام مستقل، برای تحقق آرزوی دیرینش که شهر رم بار دیگر پایتخت ایتالیا شود، با مردان خود دو بار به این شهر که در دست پاپ بود حمله برد. گاریبالدی که در جنگهای وحدت ایتالیا با ارتشهای فرانسه و نیروهای اتریش هم درگیر شده بود پس از تامین وحدت، شهر به شهر می رفت و از مهندسان و صنعتگران ایتالیایی می خواست که سلاحهای برتر بسازند و می گفت که تا دنیا چنین است و حرف آخر را گلوله می زند، ایتالیا هم باید بهترین توپها را داشته باشد تا از حق و منافع خود دفاع و دیگران را وادار به قبول خواستهایش کند. گاریبالدی یک جمهوریخواه بود ولی به نظر اکثریت احترام می گذاشت و هنگامی که پارلمان ایتالیا رای به پادشاهی امانوئله بر همه ایتالیا داد آن را پذیرفت مشروط بر این که حکومت در دست نخست وزیر باشد. نظام پادشاهی ایتالیا تا بعد از جنگ جهانی دوم ادامه داشت و دوم ژوئن ۱۹۴۹ با انجام رفراندم به جمهوری تغییر یافت. گاریبالدی دوم ژوئن ۱۸۸۲ درگذشت.

 

Giuseppe Garibaldi

 

۱۸۲۶م:چهارم ژوئیه سال ۱۸۲۶ جان ادامز John Adams دومین رئیس جمهوری و توماس جفرسونThomas Jefferson اندیشمند معروف و سومین رئیس جمهوری آمریکا در گذشتند. اتفاقا جیمز مونرو James Monroe پنجمین رئیس جمهوری آمریکا هم در همین روز در سال ۱۸۳۱ میلادی جان سپرد.

 

۱۹۶۶م:لیندن جانسون Lyndon B. Johnson رئیس جمهوری وقت آمریکا چهارم ژوئیه۱۹۶۶ قانون «آزادی اطلاعات» را که به تصویب کنگره این کشور رسیده بود امضا کرد. این قانون که کار روزنامه نگار را آسان ساخته است درست در همین روز از سال بعد (۱۹۶۷) به اجرا درآمد. روزنامه نگار، تاریخنگار و هر پژوهشگر می تواند در ایالات متحده آمریکا به استناد این قانون خواستار مطالعه و نسخه برداری از اسناد عمومی شود و منتشر سازد.

 

۲۰۰۴م:درپی انتشار گزارش جلسه تفهیم اتهام که اول ژوئیه ۲۰۰۴ انجام شد، صدها حقوقدان از سراسر جهان و به ویژه دنیای عرب داوطلبانه آمادگی خود را برای دفاع از صدام حسین در جریان محاکمه او اعلام داشته بودند که در میان آنان «عایشه معمر قذافی» دختر رهبر لیبی که یک پروفسور درس حقوق است و نیز «رمسی کلارک» داستان کل آمریکا در دوران زمامداری جیمی کارتر دیده می شدند.

بیشتر این حقوقدانان این رسیدگی قضایی را غیر قانونی و غیر مشروع دانسته بودند؛ زیرا که بزعم آنان، دولت موقت عراق از جانب آمریکا که عراق را در اشغال نظامی دارد منصوب شده بود، نه مردم عراق در یک انتخابات آزاد و یا یک بپاخیزی (انقلاب) سراسری داخلی؛ و در نتیجه ارکان چنین دولتی نمی تواند اعضای دولتی را که بر سرکار بود و اتهام دزدی و اختلاس و سوء استفاده هم به آنان وارد نشده بود تعقیب قضایی کند.

دفتر زیاد الخسونه، یک وکیل قضایی اردنی در شهر امان که وکالت از صدام را به خواست خانواده اش برعهده گرفته بود به مرکز دریافت پیامهای حقوقدانان از سراسر جهان مبدل و از مشارکت داوطلبانه دختر قذافی ابراز قدردانی کرده بود.

با صدام، یازده تن از دستیاران او در حکومت نیز متهم شده اند که در جلسه مقدماتی اول ژوئیه، به آنان تفهیم اتهام شد.

 

۲۰۰۴م:دوم و سوم ژوئیه ۲۰۰۴ اظهارات صدام حسین در نخستین جلسه قضایی تفهیم اتهام و عکسهای او وسیعا در رسانه های جهان انتشار یافته و روزنامه های آمریکا تمامی قسمت بالای صفحه اول خود را به درج آن اختصاص داده بودند. ماحصل نظر مفسران این رسانه ها در این باره و در آن دو روز از این قرار بود:

– اظهارات و عکسهای صدام نظر بسیاری از جهانیان را نسبت به او تغییر داد و مساعد وی ساخت. این رسیدگی عجولانه به زیان دولت موقت بغداد تمام شد و دشوار است که بتواند نظر جهانیان را نسبت به خود که تردید دارند مستقل از آمریکا عمل کند تغییر دهد.

– حمایت دولتهای دیگر از دولت موقت بغداد کمی دشوارتر شده است.

– تردید به قانونی بودن و مشروعیت محاکمه صدام در عراق توسط یک محکمه داخلی، خیلی بیشتر شده و صدای اعتراض حقوقدانان را بلندتر کرده است.

– جز مطبوعات کویت و تا حدی کم امارات عربی متحده، سایر رسانه ها گزارشهای مربوط را بی طرفانه منعکس کرده بودند.

– همدردی نسبت به عراقی ها در مورد اشغال نظامی کشورشان در کشورهای اسلامی و عرب و از جمله اندونزی افزایش یافته است.

– صدام حسین به صورت سمبول ضد آمریکا در آمده است و دشوار است که بشود حتی در زندان او را دست کم گرفت.

– دولت آمریکا این بار هم بدون تعقل کافی و پیش بینی نتایج، با پیش افتادن رسیدگی قضایی موافقت کرد. این رسیدگی زودرس حتی سبب شد که حزب بعث عراق پس از ۱۵ ماه جان بگیرد و رسما اعلامیه بدهد و هر خشونت قبلی صدام را به حساب «حفظ منافع ملی» بگذارد. پیش انداختن زمان این رسیدگی قضایی نتوانست شیعیان عراق را که نسبت به دولت موقت ظنین هستند راضی کند.

– بیشتر روزنامه ها از جمله گاردین لندن نخستین جلسه رسیدگی را «نمایش روی صحنه به کارگردانی آمریکا» و یا همانند ایدیپندنت

۱۶۳۶: شهر پراویدنس در امریکای شمالی توسط مهاجران انگلیسی ساخته شد که بعدا مرکز ایالت رودآیلند قرار گرفت.

۱۷۱۵: Christian Gellert شاعر و داستان نگار ساکسونی (آلمان) متولد شد.

۱۷۸۹: کنگره ایالات متحده قانون تعرفه کمرگ را به تصویب رساند تا نه تنها درآمد برای دولت نوبنیاد تامین کند بلکه کنترل تجارت خارجی را در دست داشته باشد.

۱۸۰۲: آکادمی نظامی آمریکا (دانشکده افسری) در “وست پوینت” ایالت نیویورک آغاز بکار کرد.

۱۸۴۵: کنگره جمهوری مستقل تکزاس رای به الحاق این جمهوری به ایالات متحده آمریکا داد و یک ایالت این کشور شد.

۱۸۴۸: شاتوبریان Francois Rene de Chateaubriand داستان نگار و سیاستمدار فرانسوی در گذشت.

۱۸۷۴: حزب سوسیال دمکرات آمریکا تاسیس شد.

۱۸۹۴: مجمع الجزایر هاوائی که قبلا نظام پادشاهی داشت جمهوری شد.این جزایر بعدا به صورت یک ایالت آمریکا درآمد.

۱۹۴۶: فیلیپین پس از نزدیک به نیم قرن، استقلال خود را از آمریکا گرفت. فیلیپین که از مستعمرات اسپانیا در آسیا بود در جریان جنگ آمریکا و اسپانیا به تصرف آمریکا درآمده بود.

۱۹۵۰: دولت آمریکا رادیوی اروپای آزاد را بکار انداخت که یک ابراز جنگ سرد توصیف شده است.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.