تصویر نجومی روز ناسا؛ قلب اژدها در آتشدان


تصویر نجومی روز ناسا؛ قلب اژدها در آتشدان

اخبار,اخبار علمی,تصویر نجومی روز ناسا

سحابی «RCW 114»، بازمانده انفجار باستانی ستاره‌ای سنگین در صورت‌فلکی آتشدان است که ۱۰۰ سال‌نوری پهنا و ۶۰۰ سال‌نوری با ما فاصله دارد. شکل ظاهری این سحابی، قلب موجودی افسانه‌ای را تداعی می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، سحابی «RCW 114»، ابر عظیمی از گازهای داغ یونیزه است پهنای آن به ۷ درجه می‌رسد و ۱۴ ماه کامل را می‌توان کنار یکدیگر روی قطر آن جا داد.

 

تصویربرداری از چنین سحابی کم‌فروغ و گسترده‌ای کار سختی است و پژوهشگران برای تهیه این عکس، از فیلتر مخصوص هیدروژن یونیزه روی تلسکوپ استفاده کرده و چندین عکس را به هم چسبانده‌اند.

 

با توجه به ساختار رشته‌ای، الگوی گسترش و طیف تابشی این سحابی، اخترشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که «RCW 114» بازمانده انفجار ابرنواختری است. ساختار رشته‌ای عظیم آن، حاصل موج‌ضربه‌های منبسط‌شونده‌ای است که طی انفجار مرگ‌بار ستاره سنگین اولیه گسیل شده‌اند و با برخورد به محیط میان‌ستاره‌ای اطراف خود، ساختار داغ و تابنده‌ای را پدید آورده‌اند.

 

تازه‌ترین اندازه‌گیری‌ها حاکی از آن است که این بازمانده ابرنواختری بیش از ۶۰۰ سال‌نوری با ما فاصله دارد و بنابراین، پهنای واقعی آن به ۱۰۰ سال‌نوری یا بیشتر بالغ می‌شود. چنین برآورد شده است که نور انفجار ابرنواختری «RCW 114» حدود ۲۰ هزار سال پیش به زمین رسیده است. به‌تازگی پژوهشگران توانسته‌اند تپ‌اختری را در مرکز این بازمانده ابرنواختری شناسایی کنند که بقایای رمبیده هسته ستاره اولیه را تشکیل می‌دهد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.