تدوین منشور حقوق والدین/ طراحی لباس فرم مدارس

تدوین منشور حقوق والدین/ طراحی لباس فرم مدارس

تدوین منشور حقوق والدین/ طراحی لباس فرم مدارس

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,طراحی لباس فرم
مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش از تدوین منشور حقوق والدین خبر داد و گفت: طراحی لباس فرم مدارس امسال از سوی انجمن اولیا و مربیان طبق تکلیف سند تحول انجام می‌شود. 

به گزارش ایسنا، نورعلی عباسپور در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه تنوع فعالیتی زیادی در انجمن اولیا و مربیان داریم، گفت: ۲۶ میلیون جمعیت خانواده جامعه هدف ما هستند.

 

وی افزود: در حوزه انجمن با ایرادات و آسیب‌هایی مواجهیم. مبنای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ما سند تحول بنیادین است و عمده حوزه کاری ما در زیر نظام مدیریت و راهبری سند تحول قرار دارد. در سند بر واقعی کردن مشارکت والدین در نظام تعلیم و تربیت تاکید شده است و معمولا یکی از ایراداتی که به انجمن وارد می‌کنند همین است که ممکن است ورود و انتخاب برخی افراد صوری بوده و واقعی نباشد.  

 

عباسپور با بیان اینکه قصد داریم انتخابات انجمن را الکترونیکی در ۵۰۰۰ مدرسه برگزار کنیم و به تدریج آن را تعمیم دهیم، از تدوین منشور حقوق والدین خبر داد و گفت: والدین حقوقی دارند که باید فضایی در مدرسه ایجاد کنیم تا والدین در مدرسه مشارکت کرده و این حقوق استیفا شود.

 

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بدون حضور والدین، امور مدرسه ابتر می‌ماند، گفت: در سند تحول تاکید شده بخشی از فعالیت‌های مدرسه را به خانواده‌ها که صاحبان اصلی دانش آموزان هستند، واگذار کنیم. اگر این اتفاق بیافتد امر تعلیم و تربیت بهتر صورت می‌گیرد.

 

وی درباره سرویس مدارس گفت: تصمیم گیری، راهبری و ساماندهی سرویس مدارس بر عهده سه وزارتخانه آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی است. سال گذشته جلساتی برگزار و دستورالعمل حمل و نقل دانش آموزی اصلاح شد. قرار است نشست کارگروه ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان هر ماه برگزار شود تا مشکلات این حوزه مرتفع شوند.

 

عباسپور ادامه داد: مقرر شده با توجه به اهداف و ماموریت‌های هر دستگاه تقسیم کار صورت گیرد. مثلا تامین خودرو، بیمه و… جزو وظایف ذاتی شهرداری و وزارت راه است. شهرداری ها موظف به طراحی سامانه ای شده بودند که این کار انجام شده و ما در حال بررسی آن هستیم.  

 

وی با بیان اینکه این سامانه سال گذشته در قزوین به طور آزمایشی اجرا شد و اشکالات اندکی داشت که اصلاح شد، اظهار کرد: در هفته آینده استان‌ها میزبان سازمان شهرداری‌ها برای ارائه برنامه‌های آموزشی هستند.  

 

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش افزود: در این دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش به عنوان کارفرما و وزارت راه و شهرداری به عنوان پیمانکار مسوولیت سرویس مدارس را بر عهده دارند.

 

وی تامین خودروی استاندارد برای سرویس مدارس را از جمله اولویت‌های کارگروه ماده ۱۹ دانست و گفت: معرفی شرکت‌های پیمانکار از سوی شهرداری صورت می‌گیرد و آموزش و پرورش باید آن را تایید کند. ما شرکت‌هایی که خانواده‌ها بالاترین رضایت را از آنها داشته باشند در اولویت عقد قرارداد قرار می‌دهیم.

 

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نظارت بر سرویس مدارس را انجام می‌دهیم، گفت: در دستورالعمل شرایط رانندگان به طور کامل قید شده که داشتن ۲۳ سال تمام، عدم ابتلا به بیماری مسری، نداشتن سوء پیشینه، تاهل و… از این جمله است. همچنین در دستورالعمل آمده سرویس‌هایی چون ون و مینی بوس که بالای چهار نفر ظرفیت دارند باید مراقب داشته باشند.  

 

عباسپور درباره لباس فرم دانش آموزان گفت: یکی از ایراداتی که در سطح مدارس وارد می‌شود، همین لباس فرم است. ما بخشنامه‌ای سراسری که به خانواده‌ها تحمیل کند حتما باید لباس فرم ویژه‌ای برای دانش آموز تهیه کنند را نداریم. اینها اموری بر عهده خود خانواده است و معمولا انجمن‌های اولیا و مربیان این کار را انجام می‌دهند و انجمن مدارس نظر اولیا را اخذ و تصمیم می‌گیرند چه نوع پوششی را با رعایت شاخص‌های مربوط تهیه کنند.

 

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان ادامه داد: طراحی الگوی پوششی متناسب با فرهنگ کشور در سال ۹۷ بر عهده انجمن اولیا و مربیان گذاشته شده است. بحث پوشش در زیر نظام مدیریت و راهبری سند تحول بازنگری قوانین برای استفاده از طرح های یکسان یا متنوع با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور و مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی آمده است که طراحی چارچوب آن به ما واگذار شده است.  

 

وی به برگزاری دوره‌های آموزشی والدین برای تمام مقاطع تحصیلی اشاره کرد و گفت: دوره‌ها از شهریور شروع می‌شود و تا اسفند ادامه دارد. دوره‌ها غیرحضوری از طریق تلویزیون تعاملی برگزار می‌شود، البته دوره‌های حضوری هم پیش بینی شده است.

 

عباسپور اضافه کرد: سال قبل ۱۳۰۰ نفر جذب مدرس خانواده داشتیم و امسال هزار نفر دیگر جذب می‌کنیم. بتدریج کمبودهایی که در حوزه مدرس خانواده داریم برطرف خواهیم کرد. حتما باید مدرسین خانواده گواهی انجمن اولیا را داشته باشند. سال تحصیلی گذشته با همکاری قوه قضائیه برنامه‌ای اجرا و ۲۳ مهارت برای پیشگیری از آسیب‌ها طراحی کردیم و دوره آموزشی برای مدرسین استانی برگزار شد. قرار است امسال این دوره‌ها در مدارس هم اجرا شود.

 

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال قبل ۲۰ مرکز مشاوره جدید راه‌اندازی کردیم، گفت: ۳۰ درخواست جدید برای راه‌اندازی مراکز در سال جدید داریم. همچنین به دنبال درجه بندی و رفع مشکلات مراکز مشاوره در سال جدید هستیم.

 

وی افزود: اکنون ۳۲۵ مرکز مشاوره داریم و آن دسته از مراکز که امسال امتیازات لازم را در قالب بررسی و رتبه بندی‌ها بدست نیاورند، غیرفعال و تعطیل می‌کنیم و ادامه کارشان منوط به بدست آوردن شاخص‌های لازم می‌شود.

 

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره گرانی سرویس مدارس، گفت: اکنون حدود ۵۰ درصد همین سرویس‌هایی که داریم، حمل و نقل توسط آزادبرها صورت می‌گیرد. هرچند توصیه می‌کنیم خانواده‌ها از سرویس‌های مورد تایید استفاده کنند.  

 

عباسپور درباره نصب جی پی اس بر روی سرویس مدارس گفت: اکنون جی پی اس گران است، البته سال قبل در برخی استان ها نصب جی پی اس انجام شد. برای امسال در سامانه سرویس مدارس، اپلیکیشن بصرفه‌ای طراحی شده است و دستور اکید وزیر این است که همه سرویس مدارس باید این اپلیکیشن را داشته باشند تا خانواده مسیر رفت و برگشت فرزندشان را رصد کنند. تاکید اجباری روی نصب جی پی اس نداریم.  

 

وی درباره کمک‌های مالی جمع آوری شده از سوی خانواده ها گفت: مشارکت ها دو نوع مالی مستقیم و استفاده از تخصص و مهارت‌های والدین در مدارس است. از سال قبل خوشبختانه بخش مربوط به مشارکت مهارت‌ها و تخصص‌ها در حال پیشی گرفتن از کمک‌های مستقیم مالی است.  

 

عباسپور افزود: سال گذشته ۳۴۱ میلیارد تومان کمک‌های مالی والدین را داشتیم و معادل ریالی مشارکت‌های مهارتی و تخصصی ۴۰۰ میلیارد تومان است و افزایش ۱۰ درصدی داشته است.  

 

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره شمار دانش آموزانی که از سرویس مدارس استفاده می‌کنند عنوان کرد: سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز در مناطق شهری و ۴۰۰ هزار دانش آموز روستایی از سرویس مدارس استفاده کردند. آمار امسال هم پس از تکمیل ثبت نام ها و در شهریور مشخص می‌شود.

 

وی درباره روند نظارت بر سرویس مدارس گفت: در این باره از تجارب استان ها و اولیا استفاده می کنیم . براین اساس امسال نظارت های میدانی و آنلاین با قوت بیشتری دنبال می‌شود.

 

به گفته مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش، امسال پیمانکاران کار نظارت را انجام نمی دهند و بر عهده آموزش و پرورش است.

 

عباسپور درباره هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان افغان که تمکن مالی ندارند گفت: این دانش آموزان همانند سایر دانش آموزان ایرانی هستند و قانونی جداگانه برای آنها پیش بینی نشده است. یارانه مربوط به ایاب و ذهاب مربوط به مدارس روستایی است.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.