تحلیلگر آمریکایی: توافق هسته ای ایران قابل مذاکره مجدد نیست/ اظهارات ترامپ بلوف است


تحلیلگر آمریکایی: توافق هسته ای ایران قابل مذاکره مجدد نیست/ اظهارات ترامپ بلوف است

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,توافق هسته ای ایران

‘دیوید راد’ (David Rohde) تحلیلگر مسائل بین المللی از نشریه آمریکایی ‘نیویورکر’ درباره تمدید تعلیق تحریم های ایران از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: توافق هسته ای قابل مذاکره مجدد نیست و اظهارات ترامپ را یک بلوف باید خواند. 

به گزارش ایرنا، سی ان ان این پرسش را مطرح کرد که ترامپ روز جمعه تعلیق تحریم ها ایران را باردیگر امضا کرد و وعده داد که این آخرین باری است که این کار را انجام می دهد. وی خواهان تغییر در توافق هسته ای، بازرسی های فوری و اعمال محدودیت های بیشتر در برنامه موشکی بالستیک ایران شد که این می تواند برای متحدان اروپایی مشکل ساز باشد چراکه توافق هسته ای ۲۰۱۵ ، برنامه موشکی بالستیک ایران را در بر نمی گیرد.

 

سی ان ان در ادامه افزود: دونالد ترامپ عمری دوباره به توافق داد و تائید کرد که در مدت چهارماهه باید توافق هسته ای بهتر شود یا اینکه این بار توافق را ‘غرق’ (ازبین) خواهد کرد و این بار باید حرف او را جدی بگیرند و این آخرین فرصت برای توافق بود، او خواهان چه تغییری دراین توافق است.

 

دیوید راد در پاسخ گفت: ترامپ چندین شرط قائل شده است که وی می خواهد این توافق تغییر یابد، وی خواستار بازرسی از چندین تاسیسات نظامی درون ایران و مواردی در این توافق است که مدت برخی از شروط آن به پایان خواهد رسید که با پایان یافتن مدت زمان این موارد در توافق، بعدا بطور بالقوه به ایران اجازه آغاز دوباره برنامه تسلیحات هسته ای را می دهد.

 

مدیر بخش آنلاین نشریه نیویورکر افزود: کشورهای اروپایی در کل مخالف این درخواست هستند چراکه این تغییرات ملزم مذاکرات دوباره است.

 

سی ان ان پرسید: دراین چهار ماه چه اتفاقی خواهد افتاد درحالیکه ترامپ کاری انجام نمی دهد تنها می گوید که اروپایی های باید این توافق را عوض کنند؟

 

دیوید راد پاسخ داد: این توافق قابل مذاکره مجدد نیست، اروپایی ها آشکارا از این توافق حمایت می کنند و پیش از امضای ترامپ اتحادیه اروپا با وزیرخارجه ایران نشست داشتند.

 

مدیر بخش آنلاین نیویورکر افزود: بوریس جانسون وزیرخارجه انگلستان نیز می گوید این توافق خوبی است، این توافق برای اروپا و آمریکا خوب است و این در تضاد با خواسته ترامپ بوده و جانسون از ترامپ انتقاد کرد.

 

دیوید راد گفت: در این چهار ماه، ایران و اروپایی ها هیچ اقدامی انجام نخواهند داد، حرف های ترامپ را که می گوید دفعه دیگر از توافق خارج می شود، می توان یک ‘بلوف’ خواند، او می خواهد به تهدیدهای خود ادامه دهد.

 

این تحلیلگر آمریکایی اضافه کرد: ترامپ از زمان ریاست جمهوری خود بارها این توافق را تهدید کرده است.

 

به گزارش ایرنا، ‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهوری آمریکا که تاکنون دو بارتعلیق تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران را امضا کرده است، جمعه شب (شب گذشته) برابر با ۲۲دی ماه بار دیگر به رغم ناخشنودی از توافق بین المللی هسته ای ایران (برجام)، تعلیق این تحریم ها را برای سومین بار و به گفته خودش برای آخرین بار، تمدید کرد.

 

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای با تکرار ادعاهای نخ نمای خود علیه ایران، امضای هر قانونی از سوی کنگره برای حفظ برجام را منوط به شرط هایی کرد.

 

وی تاکید کرد که هر قانونی در این زمینه باید دارای این ۴ شرط باشد: ۱- باید از ایران بخواهد اجازه بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی را بدهد.۲- تضمین کند که ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته ای نزدیک نخواهد شد.۳- مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریم های هسته ای آمریکا به صورت خودکار بازگردند.۴- باید صریحا موشک های دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته ای بداند و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریم های شدید قرار دهد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بلافاصله در واکنش به اظهارات ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: سیاست ترامپ و بیانیه امروز وی تلاش‌های مذبوحانه ای برای خدشه دار کردن یک توافق محکم چندجانبه است که همزمان بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ آن توافق را نیز به شکل مغرضانه‌ای نقض می‌نماید. برجام قابل مذاکره مجدد نیست: بجای تکرار لفاظی‌های کهنه، آمریکا باید مانند ایران به تعهداتش در برجام عمل نماید.

 

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای درخصوص تمدید اسقاطیه های الزامی تحریم های برجام و برخی تحریم های جدید از سوی دولت آمریکا نوشت: ایران صراحتا تاکید می کند که هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد و هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.