بی‌بی‌سی: ترامپ یک ضرب‌الاجل برای اصلاح توافق هسته‌ای تعیین خواهد کرد


بی‌بی‌سی: ترامپ یک ضرب‌الاجل برای اصلاح توافق هسته‌ای تعیین خواهد کرد

اخبار,اخبار سیاست خارجی,ترامپ

شبکه بی‌بی‌سی گزارش داد: رییس‌جمهور آمریکا قرار است هم‌زمان با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، ضرب‌الاجلی را برای کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران تعیین کند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، مقامات آمریکایی می‌گویند که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه (امروز) به تعلیق تحریم‌های ایران ادامه خواهد داد که به منزله جلوگیری از نابودی توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواهد بود که در ژوئیه ۲۰۱۵ حاصل شد.

 

به گفته این مقامات آمریکایی اما انتظار می‌رود که ترامپ یک ضرب‌الاجل برای کنگره و متحدان اروپایی آمریکا برای اصلاح توافق هسته‌ای تعیین کند و در غیر این صورت آمریکا توافق را کنار خواهد گذاشت.

 

همچنین یک دستیار ارشد گفت که احتمالا رییس‌جمهور آمریکا تحریم‌های جدیدی را وضع خواهد کرد که افراد و شرکت‌های ایرانی را هدف قرار می‌دهد.

 

اگرچه دونالد ترامپ بارها به طور جدی توافق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده است، قدرت‌های اروپایی تاکید می‌کنند که این توافق برای امنیت بین‌المللی ضروری و تا کنون کارساز بوده است.

 

توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به تعلیق تحریم‌های مرتبط هسته‌ای آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور منجر شد. با این حال آمریکا هنوز تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه این کشور به دلایل دیگر از جمله آنچه واشنگتن حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر می‌خواند و به علاوه توصیه برنامه موشکی این کشور اعمال می‌کند.

 

رییس‌جمهور آمریکا پیش از این در ماه اکتبر ۲۰۱۷ با بیان اینکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بدترین توافقی است که تاکنون در تاریخ آمریکا حاصل شده و یک توافق یک طرفه است که امتیازاتی را به ایران می‌دهد، از تایید پایبندی ایران به توافق که طبق قوانین آمریکا باید هر ۹۰ روز یک بار در گزارش به کنگره صورت گیرد، خودداری کرد.

 

وی ایران را به نقض این توافق متهم کرد و وعده داد تا با کنگره برای رفع نقاط ضعف توافق هسته‌ای همکاری کند. ترامپ بخش موسوم به بند غروب که اجازه رفع محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ را می‌دهد، از جمله نواقص برجام می‌داند. وی علاوه بر این، خواهان دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های نظامی ایران و گنجانده شدن برنامه موشکی بالستیک این کشور در این توافق است.

 

این در حالی است که آژانس تا کنون در تمامی گزارشات خود از روند اجرای برجام، پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش در این توافق را مورد تایید قرار داده است.

 

شبکه بی‌بی‌سی در ادامه گزارش خود به نشست روز پنج‌شنبه وزیران امور خارجه ایران و سه کشور اروپایی طرف برجام با حضور مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل اشاره کرد که در آن دیگر طرف‌های توافق بر لزوم حفظ برجام تاکید و پایبندی ایران را بار دیگر تایید کردند.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.