بیماری خروسک، علائم و راه درمان آن


بیماری خروسک، علائم و راه درمان آن

خروسک, بیماری خروسک, خروسک در کودکان خروسک در کودکان رایج بوده و اغلب در سنین بین یک و سه سال اتفاق می افتد

 

همه چیز درباره بیماری خروسک

خروسک، بیماری فصل پاییز و زمستان است که بیشتر کودکان به آن مبتلا می شوند. از مشخصه های اصلی بیماری خروسک می توان به تنفس صدادار، سرفه مداوم، گرفتگی و خس خس سینه اشاره کرد.

خروسک چیست؟

خروسک یا کروپ (به انگلیسی: Croup) یا لارنگوتراکئوبرونشیت (laryngotracheobronchitis) به التهاب حلق، نای، برونش‌های اصلی اطلاق می‌شود. به علت تنگ بودن مجاری تنفسی در بچه‌ها ریسک ابتلا به انسداد مجاری هوایی به دلیل تورم والتهاب بیشتر است. خروسک در فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد و اغلب به فرم خفیف خود محدود شونده، تظاهر می‌یابد.

 

چه کسانی خروسک می گیرند؟
خروسک در کودکان رایج بوده و اغلب در سنین بین یک و سه سال اتفاق می افتد. وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، مجرای تنفسی آنها وسیع تر و مقاوم تر میشود. بنابراین، بعد از ۶ سالگی خروسک نامتداول است.  برخی از کودکان در دوران کودکی دو یا چند بار خروسک می گیرند ولی در هر سنی می‌تواند رخ دهد.

 

علائم خروسک

 

خروسک,عوارض خروسک,سرفه کردن کودک در بیماری خروسک ممکن است در ابتدا کودک علایمی مشابه سرماخوردگی داشته باشد

 

علائم خروسک معمولا در اثر باریک و تنگ شدن مجاری هوایی، بروز می کنند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• به تدریج مجاری هوایی فوقانی ملتهب و متورم شده و کودک دچار سرفه های خشن، خشک و پارس مانندی می شود.

 

• در بیماری خروسک در ابتدا ممکن است که کودک علایم سرماخوردگی مانند گرفتگی یا آبریزش از بینی طی چند روز را نشان دهد یا تب کند.

 

• اگر مجاری هوایی فوقانی به قدری متورم و ملتهب شوند که به طور نسبی مسدود شوند، تنفس برای کودک بسیار مشکل خواهد شد، که به این حالت کروپ شدید می گویند.

 

• در بیماری خروسک تنفس با صدای بلند خرخر مانندی همراه خواهد بود.

 

• کودک تند تند نفس کشیده و پوست در ناحیه شکم و نواحی بین دنده ها، به شدت داخل می روند.

 

• کودک برای به دست آوردن هوا، به شدت تقلا می کند.

 

• اطراف دهان کودک به دلیل کمبود اکسیژن رنگ پریده و کبود به نظر می رسد.

 

نشانه های کروپ یا همان خروسک اغلب در شب و هنگام گریه و بی قراری های کودک تشدید می شود. علاوه بر تاثیر روی مجاری هوایی فوقانی، علل به وجود آورنده خروسک می توانند سبب التهاب مجاری تنفسی تحتانی و بافت ریه شوند.

 

آیا خروسک واگیردار/مسری است؟

این عفونت نیز همانند سرفه، سرماخوردگی و دیگر عفونتهای ویروسی احتمال انتقال از شما به دیگران را دارد. مخصوصا اگر در تماس نزدیک با دیگران باشید. خروسک اغلب در زمان شیوع بیماری ها یا اپیدمی ها در زمستان اتفاق می افتد.

 

عفونت ویروسی که سبب خروسک در کودکان می شود ممکن است در بزرگسالان یا بچه های بزرگتر ایجاد گلو درد یا سرفه نماید اما احتمال اینکه علائم تنفسی رایج در بیماری خروسک را ایجاد نماید کم است. با این وجود، به ندرت ممکن است علائم خروسک در نوجوانان یا بزرگسالان نیز اتفاق افتد.

 

چه عواملی باعث ابتلا به خروسک می شوند؟

بیماری خروسک معمولا چند روز پس از شروع سرماخوردگی رخ می دهد که در اغلب موارد بر اثر ویروس های مشابه رخ می دهد.

 

این بیماری معمولا در اثر آلودگی ویروسی مجرای هوای فوقانی رخ می دهد. این عفونت باعث بروز التهاب در داخل گلو می شود، که منجر به مشکلات تنفسی و علایمی مانند سرفه، صدای خس خس و گرفتگی صدا را به همراه دارد.

 

هر چه کودک بزرگتر شود، ریه ها و مجرای هوایی او نیز قوی تر می شوند، در نتیجه احتمال ابتلا به خروسک نیز کاهش پیدا خواهد. تزریق سالانه واکسن آنفولانزا نیز ممکن است از کودکان در برابر بیماری خروسک محافظت کند و احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد.

 

پیشگیری از بیماری خروسک

واکسن در برابر آنفلوآنزا و دیفتری می‌تواند از بروز خروسک جلوگیری نماید.

 

تشخیص خروسک

بعد از بررسی علایم کودک، پزشک در ارتباط با تماس کودک با شخصی که دارای علایمی نظیر سرماخوردگی یا سرفه بوده است، سوال خواهد کرد. به علاوه او وضعیت واکسیناسیون کودک را نیز در خواست خواهد کرد.

 

معمولا پزشک بر اساس تاریخچه کودک، علایم و معاینات بالینی می تواند خروسک را تشخیص دهد. اگر علایم بسیار شدید یا غیر طبیعی باشند، عکسبرداری و یا سایر روش های آزمایشگاهی به منظور بررسی وجود سایر بیماری های ریه یا حلق نیز درخواست خواهد شد.

 

برای کمک به کودک مبتلا به خروسک چه کاری باید انجام داد؟

 

خروسک,درمان خروسک در کودکان,تب کردن کودک در بیماری خروسک اگر کودک تب دارد (دمای بالا) اغلب تند تند نفس می کشد

 

در مورد بیماری خروسک پزشک به صورت معمول کارهایی که باید انجام شود را توصیه خواهد کرد و اگر نیازی به بیمارستان باشد خواهد گفت. پزشک ممکن است توصیه های زیر را ارائه دهد:

 

* کودک را آرام کرده و به او اطمینان خاطر دهید: ممکن است خروسک سبب اضطراب کودک کوچک شود. گریه شرایط را بدتر می کند. اگر تنفس کودک با خرخر یا مشکل است، او را راست روی پای خود بنشانید. اجازه دهید کودک در وضعیت راحتی قرار گیرد.

 

* تب را پایین بیاورید. در بیماری خروسک اگر کودک تب دارد (دمای بالا) اغلب تند تند نفس می کشد و بیشتر پریشان شده و مریض تر به نظر میرسد.

 

* به کودک مایعات سرد بسیار بنوشانید: (البته اگر این کار احساس خوشایندی برایش دارد).

• هوا را خنک کنید: برخی دریافته اند که قرار دادن کودک به صورت راست در هوای تازه آزاد و قدم زدن می تواند کمک کننده باشد.

 

سابقا برای درمان بخور پیشنهاد می شد. تصور می شد که مخاط با این کار کمتر شده و تنفس راحت تر می شود. با این وجود، هنوز ثابت نشده که این کار بتواند مفید باشد. همچنین برخی کودکان ممکن است در اثر بخار استفاده شده برای درمان خروسک دچار سوختگی شوند. بنابراین بخور پیشنهاد نمی شود.

 همچنین کودکی را که مشکل تنفسی دارد در حالت خوابیده نگه نداشته و اگر نمی خواهد به او مایعات نخورانید چون این کار تنفس را سخت تر می سازد.

 

چه موقع باید به دنبال کمک پزشکی بود

 

 در بیماری خروسک وقتی کودک زیاد بی قراری می کند حتما به پزشک مراجعه کنید

 

هر وقت هر گونه نگرانی نسبت به کودک خود داشتید حتما با پزشک خود مشورت کنید. اغلب کودکان مبتلا به خروسک علائم خفیفی داشته و زود بهبود می یابند. با این وجود، تعداد کمی نیاز به مراقبتهای بیمارستانی خواهند داشت. مخصوصا حتما به پزشک مراجعه نمائید اگر:

 

♦ وضعیت تنفس کودک بدتر شد. (در خروسک خفیف اغلب تنفس با خرخر همراه است، اما این مشکل تنفسی است که نگران کننده است.) علائم بدتر شدن تنفس عبارتند از: تند تند نفس کشیدن، نیاز به تقلای بیشتر برای تنفس، با هر بار نفس کشیدن ماهیچه های سینه به داخل کشیده می شوند.

 

♦ کودک بی طاقت و بی قرار شده بود.

♦ کودک به صورت غیرمعمول رنگ پریده به نظر می آمد.

♦ علارغم مصرف پاراستمول یا ایبوبروفن تب پایین نیامد.

 

در موارد زیر با اورژانس تماس بگیرید:

• کبودی (سیانوزه)

• خواب آلودگی غیرطبیعی

• تنفس سخت
• تراوش آب از دهان و ناتوانی در قورت دادن آن

 

عوارض خروسک

– عفونت گوش ذات الریه

– بستن شدن راه هوا که منجر به مرگ می شود.

 

گردآوری: بخش کودکان و والدین بیتوته

 منابع:

myhealth.ir
danakhabar.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.