بعد از خوردن ترشی مسواک نزنید


بعد از خوردن ترشی مسواک نزنید

اخبار,اخبار پزشکی,مسواک زدن

متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی گفت: بعد از خوردن ترشیجات، مینای دندان نرم می‌شود و در صورت استفاده از مسواک و خمیر دندان به سادگی ساییده شده و آسیب می‌بیند.

فرزانه شیرانی در گفت و گو با ایسنا در مورد اهمیت حفظ مینای دندان اظهار کرد: مینای دندان به عنوان سخت ترین بافت بدن و لایه ای غنی از مواد معدنی استقامت زیادی در برابر مواد اسیدی و نیروی های وارده به دندان دارد و از عاج زیرین محافظت می کند. بنابراین حفاظت از آن در سلامت دندان ها موثر است.

 

وی ادامه داد: مصرف زیاد و مداوم مواد ترش و اسیدی همچون لواشک صنعتی و ترشک ها، مینای دندان را به شدت در برابر انحلال قرار می دهد و ضخامت آن را کم می کند، بنابرین این آگاهی باید در جامعه ایجاد و از مصرف بیش از حد ترشیجات پرهیز شود.

 

متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی افزود: در صورت مصرف ترشی نباید بلافاصله بعد از آن مسواک زد، زیرا در این حین مینای دندان نرم شده و مسواک و خمیر دندان نیز که حاوی مواد ساینده هستند باعث سایش بیشتر آن می شود. باید دهان را با آب شرب شسته و از آدامس های بدون قند استفاده کردو در واقع جویدن این نوع آدامس باعث ترشح بیشتر بزاق و برگشت مواد معدنی به مینای دندان می شود.

 

شیرانی ادامه داد: مواد غذایی و قندی باقی مانده روی دندان مورد مصرف میکروب ها قرار گرفته و اسید تولید می کنند و به مرور زمان و در صورت رعایت نکردن بهداشت صحیح دهانی، اسید تولیدی باعث تخریب مینای دندان و در نهایت پوسیدگی دندان می شود.

 

وی افزود: مشکلات گوارشی و برگشت اسید معده در دهان به شدت مینای دندان را در معرض انحلال و تخریب قرار می دهد. ترمیم دندان در صورت وجود مشکلات گوارشی فایده ای ندارد و تخریب مینای دندان ادامه می یابد. به همین خاطر این افراد باید پیش از رسیدگی به مینای دندان، مشکل گوارشی خود را حل کنند.

 

متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی تصریح کرد: با انحلال کامل مینای دندان لایه نازکی روی عاج قرار می گیرد و با ادامه این روند عاج دندان به محیط دهان باز می شود. در این حالت مینای دندان دیگر در مقابل عوامل مخرب مقاوم نیست و سایش و حساسیت شدید دندانی ایجاد می شود، بنابراین استقامت و طول عمر دندان ها به شدت کاهش می یابد، در این مدت دردی حس نمی شود و با ایجاد حفره و شکستگی در دندان و گسترش آن باعث سوراخ شدن و در نهایت از بین رفتن دندان می شود.

 

شیرانی ادامه داد: در صورت نمود حفره های میکروسوپی روی مینای دندان  می توان با استفاده از مسواک میکروب ها حذف کرد و با رسوب خمیر دندان حاوی فلوراید و مواد معدنی بزاق دهان حفره های میکروسکوپی ترمیم می شود.  

 

وی با بیان اینکه ترک های مینایی بسیار شایع است ادامه داد: علت ترک های مینایی در دندان مصرف همزمان مواد خیلی گرم و  خیلی سرد یا اصابت ضربه ای است، البته خطر حادی وجود ندارند و در صورت افزایش ترک ها روی دندان و ایجاد حساسیت و درد و اختلال در جویدن باید به دندان پزشک مراجعه و اقدامات لازم جهت ترمیم انجام شود.

 

متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی افزود: قندهای مصنوعی  5 کربنی مورد استفاده میکروب ها قرار نمی گیرد حتی در کاهش میکروب های دهان موثر است اما میکروب ها قند های ۶ کربنه موجود در قندهای طبیعی مثل خرما و میوه ها و قند های غیر طبیعی موجود در شیرینی ها را تجزیه می کنند، البته خوراکی های حاوی قندهای طبیعی دارای فیبر و مواد معدنی برای بدن مفید است.

 

شیرانی ادامه داد: مینای دندان  بعد از تشکیل در دوران جنینی و موجود در فک نوزاد تازه متولد شده دیگر قابل بازسازی نیست و بعد از نمود دندان در دهان کودکان، با استفاده بزاق مستحکم می شود باید کودک در رده سنی ۶ تا ۱۲ سال باید تحت نظر داندانپزشک باشد که در صورت لزوم اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

 

وی افزود: بزاق حاوی مواد معدنی به عنوان عامل اصلی محافظت در کنار دندان ها است و مینای دندان افرادی که  دارای خشکی دهان به علت عوارض مصرف برخی داروها در معرض آسیب است و باید به بهداشت و افزایش بزاق دهان توجه کنند.

 

متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی با بیان اینکه خدمات کلینیکی دندان برای اکثر مردم گران است افزود: مهمترین و بهترین راه پیشگیری استفاده از مسواک و نخ دندان به موقع و صحیح  و قبل از خواب شبانه برای حذف میکروب ها و اسیدهای مخرب است. 

 

وی افزود: استعداد پوسیدگی و وضعیت دندان در آینده مربوط ژنتیک فرد و شکل و ساختار دندان والدین و مواد معدنی رسوبی در ساختار اولیه است و تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری و شیرخوارگی و در تشکیل و تقویت مینای دندان موثر است و افراد مستعد پوسیدگی مینای دندان باید با تدابیر بهداشتی در حفظ بهتر آن بکوشند.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.