با روش‌های شرعی سرمایه‌گذاری بیشتر آشنا شوید


با روش‌های شرعی سرمایه‌گذاری بیشتر آشنا شوید

سرمایه‌گذاری,روش‌های شرعی سرمایه‌گذاری,صکوک

 
سرمایه‌گذاری‌ از اساسی‌ترین‌ مباحث‌ اقتصادی‌ است. بدون‌ آن، تولید شکل‌ نمی‌گیرد و ثروت‌ تحقق‌ نمی‌یابد. عدالت‌ و توزیع‌ مناسب‌ ثروت، زمانی‌ معنا می‌دهند که‌ ثروت‌ ایجاد شده‌ باشد. تولید ثروت‌ با انجام‌ سرمایه‌گذاری‌ اتفاق می‌افتد و سرمایه‌ نقدی‌ با پس‌انداز، قرض‌گرفتن‌ و مشارکت‌ صاحبان‌ سرمایه‌ در امر تولید تحقق‌ می‌یابد.

شکی نیست که اسلام برای همه وجوه زندگی قوانینی دارد. وجود اقتصاد اسلامی مؤید این مطلب است که در حوزه اقتصاد، معیشت و تأمین رفاه هم روش‌های خاصی موجود است که باید به آنها پرداخته شود. بانکداری اسلامی و عقود اسلامی از آن دسته اند.

بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود. بانک نهادی حقوقی است که عملیات‌های پولی، مالی و اعتباری را بر عهده دارد. حال اگر بخواهیم این خدمات و فعالیت‌ها را طبق قوانین اسلام مدیریت و اجرا کنیم، «بانکداری اسلامی» پدید می‌آید.

در بینش اسلامی، دریافت و پرداخت بهره تحریم شده است؛ بنابراین عملیات بانکداری و مالی باید بدون بهره انجام شود. اسلام روش‌هایی را برای جایگزین کردن بهره و نهادهای اقتصادی مبتنی بر آن پیشنهاد می‌کند که از آن جمله می‌توان به عقود اسلامی به‌عنوان ابزاری کارآمد اشاره کرد.

به طورکلی عقود اسلامی در نظام بانکی به چهار گروه تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
•    قرض‌الحسنه
•    عقود مبادله‌ای (فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، سلف، خرید دین، جعاله، ضمان)
•    عقود مشارکتی (مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی، مضاربه، مزارعه، مساقات)
•    سرمایه‌گذاری مستقیم

علاوه بر این‌ها باید این نکته را مدنظر قرار دهید، معمولاً‌ افرادی‌ که‌ درصدد به‌ جریان‌ انداختن‌ سرمایه‌ خود هستند طالب‌ سود می‌باشند و این‌ امر مورد تأیید شریعت‌ هم‌ قرار گرفته‌ است. بر همین اساس، همزمان با گسترش بازارهای مالی اسلامی، طیف وسیعی از ابزارهای مالی منطبق با قوانین و مقررات اسلامی نیز طراحی شد که یکی از رایج‌ترین آنها، صکوک (Sukuk) نام دارد.

از آنجا که اوراق قرضه مبتنی بر قرض با بهره است، از دیدگاه اسلام ربا محسوب شده و حرام است؛ لذا در کشورهای اسلامی نمی‌توان از این اوراق جهت تأمین مالی استفاده کرد. برای رفع این مشکل متخصصان مالی ابزار مالی جدید را طراحی نمودند و در نهایت با ایجاد بانکداری اسلامی، ابزارهای مالی اسلامی یا همان صکوک ایجاد گردید.

صکوک، نوعی از اوراق بهادار اسلامی است که ابزاری مناسب به عنوان جایگزین اوراق قرضه محسوب می‌شود. این اوراق با درگیر کردن یک دارایی مشخص فیزیکی و به میان آوردن قراردادهایی مانند اجاره و مضاربه منطبق با قانون بانکداری بدون ربا است.

بر همین اساس و مطابق با قوانین و مقررات اسلامی در مورد این موضوع باید روشی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد که در مورد شرعی بودن آن شک و شبهه ای وجود نداشته باشد.

امروزه در ایران روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری با استفاده از عقود اسلامی به وجود آمده است. «ایران‌رنتر» یک پلتفرم اجاره وسیله است که در یک سوی این پلتفرم می‌توانید صدها قلم کالا را به صورت موقت یا دائم اجاره کنید و از سوی دیگر می توانید با خرید یا تأمین وسایل دیگران کسب درآمد کنید. این پلتفرم امکان سرمایه‌گذاری شرعی را به دو صورت فراهم آورده است؛ شما می‌توانید از طریق تأمین وسیله‌هایی که در لیست وسایل در انتظار تأمین در سایت ایران‌رنتر موجود است اقدام به سرمایه‌گذاری کنید یا طی یک قرارداد حق‌العمل کاری این امکان را به ایران رنتر بدهید تا با وجه تأمین شده توسط شما وسایل را به نام خودتان خریداری کند.
 

سرمایه‌گذاری,روش‌های شرعی سرمایه‌گذاری,صکوک

 
برای توضیح بیشتر در این مورد لازم است بدانید که اجاره با امکان مالکیت، عقد اجاره‌ای است که در آن مستأجر (مشتری) در صورت عمل به شرایط مندرج در قرارداد، در پایان مدت اجاره، مالک عین مستاجره شود و این امکان را دارد که هر زمان خواست کالای اجاره شده را برگرداند. ایران‌رنتر بر همین اساس این امکان را برای تمام افراد فراهم کرده تا با اجاره وسایل در پایان مدت اجاره بتوانند صاحب آن کالا شوند.

همانطوری که گفته شد در فرآیند انتشار اوراق صکوک یک دارایی ملموس مورد معامله قرارمیگیرد؛ از آنجاییکه سرمایه گذاری در ایران‌رنتر بر بستر وسایل صورت می‌گیرد، پس تمام اصول و قواعد سرمایه‌گذاری موجود در عقود اسلامی برای سرمایه‌گذاری در ایران‌رنتر رعایت شده است.

برای اطلاع بیشتر در مورد این روش سرمایه‌گذاری می‌توانید به صفحه تأمین در ایران‌رنتر مراجعه کنید یا با کارشناسان آن تماس بگیرید تا اطلاعات کامل در مورد تمام مراحل سرمایه‌گذاری در ایران‌رنتر را در اختیارتان قرار دهند.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.