ابرحسگرهایی که از مرگ ناگهانی نوزادان پیشگیری می کند


ابرحسگرهایی که از مرگ ناگهانی نوزادان پیشگیری می کند

  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی , نوزادان

محققان انگلیسی ابر حسگرهایی ابداع کرده اند که شمار نوزادانی که جان خود را بر اثر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی (SIDS) از دست می دهند، به اندازه قابل توجهی کاهش می دهند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت،والدین می توانند با به روز کردن تلفن های هوشمند خود با کمک این ابرحسگرها، ضربان های قلب و میزان تنفس نوزادان خود را کنترل کنند.

این فناوری پوشیدنی که توسط فیزیکدانان دانشگاه ساسکس انگلیس طراحی شده است، حسگرهای پایه مایعی را نشان می دهد که حاوی گرافن هستند.

 

گرافن یک ماده دو بعدی ساخته شده از اتم های کربن است که قوی، قابل انعطاف و رساناست.

 

به گفته این محققان، مایع داخل این دستگاه از یک امولسیون گرافن، آب و روغن درست می شود که برق را هدایت می کند.

 

قابلیت رسانایی این مایع که از اتم های کربن تشکیل شده است، با وارد شدن فشار به کانال یا لوله در برگیرنده این مایع حتی به اندازه کم تغییر می کند.به این ترتیب می توان میزان تنفس و ضربان قلب نوزادانی که این دستگاه را بر تن دارند، کنترل کرد.

 

پروفسور آلان دلتون از دانشگاه ساسکس گفت: ما با استفاده از این امولسیون مایع رسانا، حسگرهای ارزان قیمت و پوشیدنی بر پایه گرافن تولید خواهیم کرد.

 

وی افزود: این دستگاه ها که استفاده از آنها راحت و غیرتهاجمی خواهد بود می توانند از میزان تنفس و ضربان قلب کاربر را نشان دهند.

 

این محقق خاطر نشان کرد که آنها در نهایت لباسی درست خواهند کرد که نوزاد بر تن می کند و تمام اطلاعات حیاتی وی را نشان می دهد. وی ابراز امیدواری کرد که تولید این لباس در عرض دو تا چهار سال آینده محقق شود.

 

در حال حاضر برای کنترل میزان تنفس و ضربان قلب نوزادان حسگرهایی به دست و پای آنها متصل می شود که اغلب می افتند.

 

اما با تعبیه این حسگرها در نواری شبیه به نوار تناسب اندام و یا در پارچه جلیقه ای که نوزاد بر تن می کند، می توان علائم حیاتی وی را به صورت بی سیم و بدون کوچکترین تهاجم کنترل کرد.

 

به گفته محققان ساکس، این فناوری مایع به دلیل حساسیت بسیار زیاد زمانی که به بدن نوزاد متصل می شود می تواند سیگنال های بسیار کوچک را نیز حس کند.

 

پروفسور دالتون گفت که سنسورهایی که در آزمایشگاه ایجاد کرده اند، پتانسیل تقویت قابل توجه تشخیص زودهنگام علائم تهدید کننده زندگی مانند آپنه خواب یا آریتمی قلبی را دارند ؛ این در حالی است که نظارت مستمر بر این وضعیت ها با تجهیزات معمول در خارج از بیمارستان چالش برانگیز است.

 

این محقق حساسیت این نوع جدید حسگر را بسیار بالاتر از بسیاری از فن آوری های موجود عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نمونه اولیه این پیشرفت فناوری ساخته شده است و اکنون در حال مذاکره با حامیان مالی برای انجام تحقیقات بیشتر هستند تا بتوانند این فناوری را به بازار عرضه کنند.

 

جزئیات کار و طرح آنها در مجله Nanoscale منتشر شده است.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.